Gå til innhold

Ny pc, problemer med lydkortdrivere, cd, dvd og floppy...

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt sammen en ny maskin, spes som følger:

ASUS P4G8X

P4 2.53GHz

2x twinMOS 512 MB pc3200 m/winbond

Hercules 9700pro

Terratec DMX6fire 24/96

WD1200JB - primary IDE master

ASUS CD-brenner og DVD - secondary IDE master/slave henholdsvis

Sony floppy

Chieftec Dragon medium m/usb

Windows XP pro

Er 99.99% sikker på at alt er koblet riktig...

Problemene mine er:

1. XP finner ikke floppy, det vil si at den ser at diskettstasjonen er der, men den finner ikke disketten som er i (og ja, jeg har prøvd flere disketter...) På diskettstasjonen lyser det et grønt lys kontinuerlig.

2. Når jeg skal installere drivere til lydkortet, starter maskinen på nytt, og når jeg er tilbake i windows finner ikke lenger maskinen hverken cd-brenner eller dvd. Dette har jeg ikke klart å finne noen annen løsning på enn å installere XP på nytt.

Noen forslag/årsaker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS er litt "kjipe" ATA og floppy kablene (de eg fikk) er uten "styretapp" på kontaktene, eneste "trikset" ifølge manualen var at den sida av kabelen som har en "rødstripet" leder skal vende mot kontakt/pinn nr 1 i begge ender (kort - harddisk/CD/floppy). Er visst en normal at pinn1 i kontaktene vender mot strømtilkoblinga for floppy mm.

Problem 2, er disse på samme kabel og en satt til master og en til slave med konnektor bakpå? Hvis ikkje kanskje det kan være problemet.

Lenke til kommentar
Floppy'en ordnet seg, men ikke CD/DVD...

CD er master og DVD slave, tappen bak står som den skal på begge. Men som nevnt i spørsmålet, så fungerer begge deler bra helt til jeg forsøker å installere drivere til lydkortet...

Lydkortet er det et pci slott kort eller er det innternt på hovedkortet. Om du har pci lydkort kan du prøve å bytte plass til en annen ledig plass.

Lenke til kommentar

XP sørvispakke og driverversjon er vel for teit å spørre om..

Funker ikke restore i XP etterpå høres det jo ut som WindowsXP ikke er kompatibelt med lydkortet :-? Det høres litt sært ut.. Vanligvis er det jo motsatt.

Systeminfo gir heller ingen konflikter innen ide (disabled) ?

Kan jo prøve å faktisk installere drivene manuelt etterpå (add hardware > search)

Edit : uten å vite mener jeg XP skal overstyre bios i stor grad mht irq og fysisk plassering. Men XP's veier er uransakelige.

Lenke til kommentar

Vet at windows XP og lydkortet skal fungere sammen. For øyeblikket er ikke maskinen koblet til internett, så SP1 er nok ikke installert... hvis jeg ikke for det til å funke på dette forsøket (driver og reinstallerer nå) så må jeg nok flytte maskinen et par etasjer og laste ned SP1 og de siste driverne!

Lenke til kommentar

Edit : uten å vite mener jeg XP skal overstyre bios i stor grad mht irq og fysisk plassering. Men XP's veier er uransakelige.

Irq er skjelden problemet med xp/2k, men det kan skje. Det som kan være problemet er at lydkort drivern kan lage problemer med irq'en, selv om PnP deler dem bra inn. Er derfor eg ber ham om å flytte lydkortet til an annen pci slott.

Lenke til kommentar

Nå flyttet jeg nettopp kortet til en annen PCI slot (fra 4 til 2). Hjalp litt. Maskinen restartet ikke, og den finner fortsatt CD/DVD. Men får opp en feilmelding: Kan ikke starte enheten CODE 10 (eller noe sånt...). Tror jeg bare får prøve med SP1 og nye drivere til lydkortet...

Lenke til kommentar
Vet at windows XP og lydkortet skal fungere sammen. For øyeblikket er ikke maskinen koblet til internett, så SP1 er nok ikke installert... hvis jeg ikke for det til å funke på dette forsøket (driver og reinstallerer nå) så må jeg nok flytte maskinen et par etasjer og laste ned SP1 og de siste driverne!

Om du gjør følgene kan du se irq'ene på pc'en din. Start - all programs - accessories - system tools - system information - Hardware Resources nå trykker du på + tegnet - trykk på Irq's

Joda lydkortet kan funke bra det, men er ikke sikker xp liker akuratt den irq'en lydkortet har. Er derfor eg tror du mister cd enhetene din, derfor eg vil du skal prøve å flytte lydkortet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...