Gå til innhold

Trygg Overklokking av Geforce 8800 GTS ?

[Mick]

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg har så si aldri drevet med noe særlig overklokking.. lest litt om det og prøvde litt i gamle dager p233 mhz hehe, men ikke noe særlig nå i nyere tid fordi jeg har satt stabilitet høyere enn noe.. værste jeg vet er en pc om restarter av seg selv eller fryser osv..,men har jo hørt at disse prosessorene man kjøper nå til dags Quad og Dua osv de lønner det seg faktisk å klokke noe siden det er jo tross alt gratis ytelse vi snakker om ikke sant..

Så har fått noen tips angåene CPU, men tenke på GPU og skjermkort minne ..

Hvordan skal jeg overklokke dette? Er dette i bios på nyere hovedkort eller benytter jeg ett tileggsprogram i så fall hvilket burde jeg bruke ?

Kommer til å køpe meg 8800 GTS så lurer eventuelt på hvor mye det er lurt å overklokke det , siden jeg også vil at det skal være stabilt og godt..GPU ligger vel på 500 og ram på 1600 tror jeg.., men litt usikker..

Kommer til å benytte default kjøler på dette..kortet kommer enten fra Asus , Gainward eller XFX tenker jeg.. er det forresten noe forskjll på disse leverandørene ?

Hilsen Mick

Endret av [Mick]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.. jeg har så si aldri drevet med noe særlig overklokking.. lest litt om det og prøvde litt i gamle dager p233 mhz hehe, men ikke noe særlig nå i nyere tid fordi jeg har satt stabilitet høyere enn noe.. værste jeg vet er en pc om restarter av seg selv eller fryser osv..,men har jo hørt at disse prosessorene man kjøper nå til dags Quad og Dua osv de lønner det seg faktisk å klokke noe siden det er jo tross alt gratis ytelse vi snakker om ikke sant..

Så har fått noen tips angåene CPU, men tenke på GPU og skjermkort minne ..

Hvordan skal jeg overklokke dette? Er dette i bios på nyere hovedkort eller benytter jeg ett tileggsprogram i så fall hvilket burde jeg bruke ?

Kommer til å køpe meg 8800 GTS så lurer eventuelt på hvor mye det er lurt å overklokke det , siden jeg også vil at det skal være stabilt og godt..GPU ligger vel på 500 og ram på 1600 tror jeg.., men litt usikker..

Kommer til å benytte default kjøler på dette..kortet kommer enten fra Asus , Gainward eller XFX tenker jeg.. er det forresten noe forskjll på disse leverandørene ?

Hilsen Mick

I underkategorien 'Overklokking av skjermkort' finner du mange tråder som kan hjelpe deg med dette. Start her.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar

RivaTuner er bra sted å starte ja, du kan også bruke powerstrip.

Når jeg kjøpte 7800gs for to år siden fulgte det med temeratur-overvåkingsprogram, der kunne jeg overklokke med antall % og følge med hvordan temperaturen og stabiliteten øker/synker:O

Anbefaler å ikke klokke mer enn 10-15 mhz om gangen, hvis du er mer sportslig (:p) så kan du klokke med 5-10mhz, og sjekke stabilitet for hver gang. Burde ikke overstige 95-100 grader, men kortet kan greie minst 120 (men det er jo selvfølgelig ikke bra for levetiden på kortet)

Lenke til kommentar
RivaTuner er bra sted å starte ja, du kan også bruke powerstrip.

Når jeg kjøpte 7800gs for to år siden fulgte det med temeratur-overvåkingsprogram, der kunne jeg overklokke med antall % og følge med hvordan temperaturen og stabiliteten øker/synker:O

Anbefaler å ikke klokke mer enn 10-15 mhz om gangen, hvis du er mer sportslig (:p) så kan du klokke med 5-10mhz, og sjekke stabilitet for hver gang. Burde ikke overstige 95-100 grader, men kortet kan greie minst 120 (men det er jo selvfølgelig ikke bra for levetiden på kortet)

Hvilket program kan jeg bruke til å sjekke temeratur med ?

Lenke til kommentar

Du kan bruke nvidia sin egen Ntune (last ned under Utilities fra deres side).

Der kan du stille på viftehastigheten, gpu clock, memory clock, og du kan se temperaturen på skjermkortet.

Ang. vifte hastigheten så må du stille på den 2 ganger før det virker (må ihvertfall jeg), og jeg tror også at gpu/memory clocks må stilles opp igjen hver gang maskinen restartes...
om du bruker Ntune til dette da.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...