Gå til innhold

Hva er Norges nasjonalrett?

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha hørt at det er kjøttkaker som nasjonalrett. Godt er det og:)

Jeg tror også at det er kjøttkaker.

Farikål er en tradisjonsrett i Norge. Lutefisk også. Men det er noe man spiser på spesielle årstider. I allefall fårikål, som for det meste spises på høsten.

Kjøttkaker i brunsaus er noe man lager i alle årstider. - Tradisjonell norsk husmannskost. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ingen har til nå foreslått noe så basic som kjøttsuppe. Med de riktige ingredienser, og masse kjærlighet, så tror jeg faktisk verden kan ligge for våre føtter ... :thumbup:

Jeg starter gjerne med div. knoker: Lettsaltet griseknoke, fenalår eller spekskinke-knoke. Disse kokes uten lokk, med timian, laurbær, og helpepper til de er møre. Tilsett helgryn på slutten av koketiden, og la greia kjøle seg til neste dag. knokene tas opp, og kjøttet renskjæres. Deretter terningkuttes alle de slagene med grønnsaker du tør ta sjansen på, og da synes jeg at du må gjerne bruke litt utradisjonelle typer (fennikel, chili osv). Tilsett grønnsakene etter type! Det vil si at tungkokte saker (gulrot/kålrot) tilsettes først, og lettkokte saker (løk, purre, fennikel osv) tilsettes fem minutter før suppen er ferdigkokt. Så må det tilsettes kjøtt, og da bruker jeg kvalitetspølser (wiener), og det renskårede kjøttet. Dryss over finklippet persille, og gressløk før servering. Unødvendig å ta med at hvitt brød, og godt smør er et must!?

Trickset med helkornene er at disse både tilfører smak, og ikke minst jevning til suppen.

På bordet står så klart en pepper og en saltkvern.

Øl, som drikke til matfesten, er slett ikke det dummeste du kan briljere med.

:love:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva med stekt ørret med rømme og poteter fra oppi fjellet!? :p

Finnes det virkelig ekte fjellrømme og poteter, som man kan høste fra oppi fjellet? :p

En slags salatvulkan kanskje ...?

Lenke til kommentar
Hva med stekt ørret med rømme og poteter fra oppi fjellet!? :p

Finnes det virkelig ekte fjellrømme og poteter, som man kan høste fra oppi fjellet? :p

En slags salatvulkan kanskje ...?

Fjellmandelpoteter (fjell mandel poteter) :) .

Smaker ikke noe godt synes jeg, men mange er glad i dem.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...