Gå til innhold

Home Server leveringsklar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det eneste kjipe med WHS er manglende støtte for softwarebasert RAID5. Forhåpentligvis kommer det et hack som fikser dette snart.

Hei

WHS tilbyr enform for Raid. Hvis du har flere harddisker på serveren, kan du selv velge hvilke områder som skal dobbeltlagres over flere disker (dvs. filmer, bilder osv.)

WHS vil også slå sammen alle diskene, slik at de fremstår som en/ett område. Har man en disk på 500 GB og en på 250 GB har man tilsammen 750 GB. Hver bruker forholder seg ikke til c:, d:, e:, men mapper som filmer, bilder, musikk osv. WHS vil automatisk dele filer over tilgjengelige harddisker.

Lenke til kommentar
Vel, poenget her er at man faktisk skal kunne ha en server, hvor man deler ting på intranettet, tar backup etc, så kan man bruke WHS. Som standard kan du ikke nå WHS eksternt, det er noe du må slå på selv.

Så lenge det markedsføres med at man kan dele bildene med familie og venner eksternt, vil denne funksjonaliteten uten tvil bli slått på av mange. Dersom denne ikke i utgangspunktet er satt opp med en rigid sikkerhetpolicy, er og blir det et potensielt hull, som blir ekstra farlig grunnet at dette gjøres av personer med mangelfull kunnskap.

Lenke til kommentar
Uten en viss grad av "kunnskap" bør man ikke ha en server, spesielt om man har tilgang til den eksternt eller den er satt opp med Webserver. Dessverre er fakta at ingen har klart å lage 100 % sikre produkter, og derfor er slike produkter en betydelig risiko. Nå har jeg ikke analysert sikkerhetsoppbyggingen på WHS, men jeg tviler på at de har klart å gjøre den sikrere enn noen av de andre serverproduktene sine. Enkelhet betyr også svært ofte at standard konfigurasjon vil inneholde en god del sikkerhetshull, det gjelder nesten uansett OS.

Det er noe av det dummeste jeg har lest i dag! Uten en viss grad av "kunnskap" bør man vel heller ikke ha PC da? Eller hva med TV, DVD-spiller, bil....

Lenke til kommentar
Hei

WHS tilbyr enform for Raid. Hvis du har flere harddisker på serveren, kan du selv velge hvilke områder som skal dobbeltlagres over flere disker (dvs. filmer, bilder osv.)

WHS vil også slå sammen alle diskene, slik at de fremstår som en/ett område. Har man en disk på 500 GB og en på 250 GB har man tilsammen 750 GB. Hver bruker forholder seg ikke til c:, d:, e:, men mapper som filmer, bilder, musikk osv. WHS vil automatisk dele filer over tilgjengelige harddisker.

Desverre er det en på mange måter primitiv, og dessuten treg måte å gjøre det på. Å ikke søtte software-raid i en filserver er en av grunnene til at jeg ikke synes noe særlig om dette produktet (utover at det er lite felksielt, og dessuten ganske dyrt i forhold til hva man får)

AtW

Lenke til kommentar
Har ingen betydning når serverene jeg har går med (ca 4 stk internt og eksternt), må kjøre databaser, Tomcat, Jboss, PHP, mailserver i tillegg til backup av eksterne servere over sikre protokoller. I tillegg store krav til sikkerhet. Slik blir det når man har sin arbeidsplass hjemme. Så derfor har ikke WHS antydning til den funksjonaliteten jeg trenger. Og med 4 servere hadde MS fort vekk blitt mellom 20 - 30 000 kr. Da har man råd til å lære seg/knote med Linux, samt betale for hjelp av andre.

Funksjonalitet som full backup over natta er også godt implementert i NAS løsninger, samme gjelder ekstern tilgang. Og dette jevnt over til en lavere pris. Eneste de mangler er mulighet for å legge til ny funksjonalitet. Ellers så finnes det utrolig mye brukervennlig programvare som kan gjøre dette, og der filserver kan være nesten hva som helst (USB-disk koblet på router, SAN, Linux med Samba Share). Så noen revolusjon er det ikke akkurat.

Denne artikkelen handler om Windows Home Server, og at dette kan se ut til å bli et supert produkt for målgruppen. Innser du at du kanskje ikke helt faller inn under målgruppen når du har krav som du lister?

Personlig synes jeg strengt tatt at 1000 kroner for tilgang til noe som (antageligvis) fungerer de som passer målgruppen ikke er dyrt.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med antivirus på denne serveren? Kjører Windows 2003 server uten AV for øyeblikket for det koster skjorta...

Trenger man AV på en filserver egentlig? Personlig eksverer jeg nesten aldri kode på min filserver, ihvertfall ikke ting som ikke er programmer jeg kjenner godt.

AtW

Lenke til kommentar
Det er noe av det dummeste jeg har lest i dag! Uten en viss grad av "kunnskap" bør man vel heller ikke ha PC da? Eller hva med TV, DVD-spiller, bil....

Når det gjelder å kjøre bil er det faktisk formelle krav.

Jeg er faktisk seriøs, man bør ikke ha en webserver uten en god del kunnskap om nettsikkerhet. Når et produkt markedsføres slik som WHS (kan brukes av alle), og har mulighet for webserver innebærer dette en risiko. En person med kunnskap vil jevnt over overvåke hva som skjer, noe vanlige brukere ofte ikke gjør.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg teste det da? Linux er _gratis_, det er det eneste argumentet jeg trenger.

Da liker du også å prøve og feile for å sette opp en Linux Server. For all del Linux er helt sikkert topp men ikke for meg og mange andre som ikke har peiling på nettverk og oppsett av det. Så er argumentet at Linux er gratis så er nå det fint for deg. :-)

Lenke til kommentar
Når det gjelder å kjøre bil er det faktisk formelle krav.

Jeg er faktisk seriøs, man bør ikke ha en webserver uten en god del kunnskap om nettsikkerhet. Når et produkt markedsføres slik som WHS (kan brukes av alle), og har mulighet for webserver innebærer dette en risiko. En person med kunnskap vil jevnt over overvåke hva som skjer, noe vanlige brukere ofte ikke gjør.

For det første så har du forutintatte holdninger til et produkt du mer enn tydelig ikke har satt deg inn i, samtidig har du helt andre behov og krav enn hele målgruppen til dette produktet. Man må vel også se litt på hva som er det reelle trusselbildet for en normal hjemmebruker?

Jeg har selv satt opp en Sambafilserver hjemme etter guiden i Linuxavdeling her på forumet. Det har ikke vært uten hindre på veien og den har på ingen måte samme funksjonalitet som WHS.

Lenke til kommentar
Da liker du også å prøve og feile for å sette opp en Linux Server. For all del Linux er helt sikkert topp men ikke for meg og mange andre som ikke har peiling på nettverk og oppsett av det. Så er argumentet at Linux er gratis så er nå det fint for deg. :-)

Ikke mye prøving og feiling her gitt:

u001.png

For dem som ikke vet hva LAMP er så er det Linux, apache, mySQL, php-støtte

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
dessverre er det en på mange måter primitiv, og dessuten treg måte å gjøre det på. Å ikke søtte software-raid i en filserver er en av grunnene til at jeg ikke synes noe særlig om dette produktet (utover at det er lite felksielt, og dessuten ganske dyrt i forhold til hva man får)

AtW

Enig i at det burde vært mulig å sette opp software-raid for den som ønsker det. Når det er sagt: løsningen som er valgt er ikke nødvendigvis så dum, slik jeg ser det:

- veldig fleksibelt, ekstremt lett å utvide eller redusere lagringsplassen

- "usynlig" for klienter at diskplassen økes (ikke nødvendig med flere "video"-kataloger f.eks når den første blir full, det er bare å legge til en disk til...)

- muligheter for god ytelse ved at flere disker kan brukes samtidig, når man vet at det samme lagres på flere disker, og at forskjellige klienter vanligvis aksesserer forskjellige filer (men hvor godt dette er implementert er heller uvisst)

Men to eller flere raid-oppsett i kombinasjon med løsningen Microsoft har valgt, hadde jo ikke vært dumt...

Lenke til kommentar

Hvis man tror at å trykke på LAMP-valget automatisk setter opp XP-klientene i huset til å ta backup, dele filer osv så tar man skammelig feil.

Ubuntu er genialt mht til enorme mulightere innen konfigurering av funksjonalitet og sikkerhet, men det er IKKE på noen måte ferdig oppsatt på samme måte som WHS. Les litt om WHS før dere så bombastisk hevder Linux løser alle problemer.

For en gangs skyld har jeg linuxfilserver i huset så jeg har gått den tunge veien om terminalvinduet og vet at det ikke er så enkelt som dere skal ha det til.

Lenke til kommentar
Ikke mye prøving og feiling her gitt:

u001.png

For dem som ikke vet hva LAMP er så er det Linux, apache, mySQL, php-støtte

Akkurat, og det viste eg ikke... Sikkert greit og sette inn cden og installere programmet - men vidare da? Kan du med like enkelthet sette opp brukere, backup, ekstern pålogging osv. uten at man må lese alle mulige slags varianter for å gjøre ditt og datt? Neppe etter det eg har lest ang. Linux på nettet. Men for all del, dere som liker sånt og vil ha noe gratis er det penger spart...

Lenke til kommentar

Det er nok riktig det ja, at når man skal til med backup fra xp, osv så tar det lenger tid og mer kunnskaper i linux. Finnes mye guider på det på nettet også, men hver til sin smak. Om man foretrekker å betale fremfor å sette seg inn i linux så er nok WHS et alternativ. Men som jeg viste til finnes det mange distroer som er direkte installasjon av forskjellige servere. Vanskeligere blir det hvis du skal ha en server som gjør 10 andre jobber i tillegg. Skal ikke nekte dere å kjøpe det, bare opplyser dere om gratis alternativer ;)

Lenke til kommentar

Og da nevner jeg ClarkConnect jeg også, som bobafett nevnte på side 1. Dette er en server med mye funksjonalitet, der alt settes opp via et web-grensesnitt. Veldig enkelt, så lenge maskinvaren i boksen du installerer det på støttes... :-)

Det er meg bekjent ikke like enkelt å legge til nye disker i ClarkConnect som i WHS. Det finnes en backup-løsning for klientene i nettverket, da må du laste ned en backup-klient for de forskjellige operativsystemene som brukes. Jeg har ikke prøvd dette selv, jeg bruker ClarkConnect som gateway. Hovedoppgaver: brannmur, DHCP-server, proxy-server, e-post-server.

Mitt forslag: Prøv ClarkConnect, er det ikke noe for deg: kjøp WHS :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...