Gå til innhold

har hørt mye om sånne "Physics" kort men hva er det da? [løst]

jegernorsk

Anbefalte innlegg

som jeg sa jeg har hørt mye om sånne "Physics" kort men jeg vill vite litt mere om dem....

så bruker de agp/pci eller pci express slots?

omtrent hvor mye koster et brukbart et?

gjør det egentli noe mye i forskjeld i spill forexempel: hl2/cs/css/bf1942/bf2/bioshock osv osv...?

Hvor kan man få kjøpt et?

Og alt anet dere vet om dem er nyttig også :p

Men alt jeg vet er at et Physics kort er på en måte et skjermkort MEN du kobler den bare til hk et og ikke til skjermen og det gjør at på noen spill blir Physics'ene aneledes forexempel hvist du knuser et vindu at det ikke knuser på det samme stedet hele tiden men at det knuser helt random liksom.. så har jeg rett eller galt eller?

takker for svar fremmåver :p

Endret av jegernorsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_card

Wiki er en fin ting å ha. Men, for å ta en kjapp oppsummering: Fysikkort gjør ikke nødvendigvis fysikken i et gitt spill bedre, det som skjer er at det gjør fysikkberegningene for CPU-en, slik at den avlastes og kan dermed få tid til å konsentrere seg om andre oppgaver. De bruker vel PCI-spor så vidt jeg vet, og det jeg har sett er at det er ytterst få (nesten ingen, faktisk) som kjøper det nå for tiden, av den enkle grunn at prosessorene man har tilgjengelig i dag har kraft nok til å gjøre dette selv, i tillegg til at veldig få spill er optimalisert for nettopp å nyttiggjøre et slikt kort til det fulle. Derfor lønner det seg nok helst å spandere på seg en litt dyrere prosessor i stedet for å kjøpe et eget kort i tillegg.

Men, vi får nesten se, dersom spill som kommer i nærmeste fremtid krever såpass mye av CPU-kraften at det blir merkbart redusert ytelse, kanskje det blir aktuelt med noe slikt igjen.

Vennligst korriger meg, noen, hvis jeg er helt på villspor her. ;)

Lenke til kommentar

tusen takk for forklaringen men på youtube har jeg sett noen spill som er laget så de skall bruke disse fysikkortene og da bllir fysikken og alt my bedere (visuelt og sykisk) son som hvor mange biter en planke sprenges opp i og diverse... men det er jo nåtildags bare 3 spill som er laget får det da :p så får vell bare glemme å kjøpe sånn fysikkort da ^^

Dette er kansje litt of topic men dere vet de kortene som heter forexempel "geforce xf xxxx" som bruker pci/agp slots

er det for berbare PC-er / eller for folk som ikke spiller og bare trenger et skjermkort for og vise bilde på skjermen?

eller er det liksom sån at vist man putter in et sånt også sammen med forexempel et 8800gtx kort så blir det bedere eller?

eller har det samme hensikt som fysikkortene?

Endret av jegernorsk
Lenke til kommentar

Husk: meningen med ett slikt fysikk kort er og ta load vekk fra prosessor og GPU, akkurat på samme måte som 3Dfx's første Voodoo kort som spesialiserte seg på grafikk, og i og med at dette er ett kort som KUN står for fysikk så kan det konsentrere all kraften til dette, dermed får du heftigere spill opplevelse.

Dell har så stor tro på dette at deres siste spill PC, Dell XPS m1730 kommer med 2 skjermkort, OG ett Physix kort.

Geforce FX serien er de gammle GeForce skjermkortene, det er fortiden ikke mulighet og konvertere dette til ett fysikk kort, selv om man jobber med og prøve og få gjort dette, men sakens kjerne er og forblir at det er bedre butikk for nVidia og utvikle eget physikk kort enn og lage en firmware til eksisterende kort som gjør dem til fysikk kort.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Det er lite poeng for nVidia å utvikle eget fysikk kort når en GPU allerede er såpass rå på flyttall beregninger. DX9 kort fungerer dog ikke så bra til fysikk da dem ikke kan skrive data tilbake til CPU, dvs effekt fysikk uten collision detection. Men DX10 hardware er bl.a utviklet mtp GPGPU funksjonalitet (se nVidia CUDA og Quantum Effects). Med tanke på dette samt videre utvikling av GPU og fremtidens multi-core CPU'er er det neppe behov for dedikert hardware for fysikk.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

jo, men husk, etterlevninger som dette patentet som nVidia fikk etter oppkjøpet av 3Dfx er bedre passet på et eget kort, da du kan kjøre mere data inn på en fysikk prosessor som står alene, eller egen chip på skjermkortet feks enn og ha det intergrert på GPUen.

Lenke til kommentar

Hvilket patent? AGEIA PPU er ikke stort mer enn en prosessor som er giret for høy flyttall ytelse, noe en DX10 GPU også er veldig god på. Det er ikke noe spesiell hardware som kreves her utover hva man finner i en DX10 GPU. Følgelig kan det ta fra grafikk rendering ytelsen, men det blir neppe et større problem enn man etterhvert kan legge til f.eks en low-end G8x kort.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

ok takker for svar så et fysikk kort er et kort som gjør fysikk codingen/regningen for cpuen så den kan gjøre rendering og andre ting sant?

ok så jeg vill merke litt ytelses forskjeld forexempel vist jeg spammer explosjoner og masse kasser forexempel sån at det knuses i biter fordi at da slipper cpuen og tenke på det men ppu'en gjør det for den?

og hvor mye koster et bra sånnet fysikk kort? og hvor kan jeg få kjøpt et?

Og til slutt kommer de til og hjelpe cpuen med fysikken for ALLE spillene i hele verden liksom så lenge spille bruker fysikk? eller er det bare på noen få spill?

Og MistaPi hva er et low-end G8x kort? :p jeg vet at low-end er en beskrivelse for et skjermkort som er billigt/ikke så altfor bra og greier men hva er G8x? :p

og dette har ingen ting med fysikk kort og jøre men vist jeg forexempel setter inn et pci kort i PC-en min selv om jeg har et pci express kort vill det vere noen forskjelld?

Endret av jegernorsk
Lenke til kommentar
ok takker for svar så et fysikk kort er et kort som gjør fysikk codingen/regningen for cpuen så den kan gjøre rendering og andre ting sant?

Ja, men hovedpoenget med et fysikk kort vil være mer og bedre fysikk og ikke avlastning.

ok så jeg vill merke litt ytelses forskjeld forexempel vist jeg spammer explosjoner og masse kasser forexempel sån at det knuses i biter fordi at da slipper cpuen og tenke på det men ppu'en gjør det for den?

Først må spillet ha støtte fysikk kortet, men det vil ikke nødvendigvis gi deg bedre ytelse hvis det gir deg mer fysikk, mer som skjer på skjermen om gangen.

og hvor mye koster et bra sånnet fysikk kort? og hvor kan jeg få kjøpt et?

Ligger rundt en 1200-1500,- Men mitt råd er å heller spare de pengene.

Og til slutt kommer de til og hjelpe cpuen med fysikken for ALLE spillene i hele verden liksom så lenge spille bruker fysikk? eller er det bare på noen få spill?

Som nevnt må spillet ha støtte for dette og per i dag er det ytterst få spill som har det.

Og MistaPi hva er et low-end G8x kort? :p jeg vet at low-end er en beskrivelse for et skjermkort som er billigt/ikke så altfor bra og greier men hva er G8x? :p

G8x er kode navnet for GPU'ene i GeForce 8x00 serien.

og dette har ingen ting med fysikk kort og jøre men vist jeg forexempel setter inn et pci kort i PC-en min selv om jeg har et pci express kort vill det vere noen forskjelld?

Så fremst kortet ikke har nytte av mer båndbredde enn det PCI gir vil det ikke ha noe å si. (hvis jeg skjønte spørsmålet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...