kpx Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Kan noen gi tips om et program jeg kan benytte for å fylle harddisken med #00 ? Gjelder en Seagate IDE harddisk. Skal oppgardere min digitale tv-tuner (Nokia 9902S), men trenger visst å gjøre en "unformat" av harddisken. Endret 9. november 2007 av kpx Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Lenovo har et program som overskriver harddisker med bestemte bitmønstre. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Du kan benytte gratisversjonen av active killdisk. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 husk: for og totalt sikkre deg mot at data ikke blir hentet tilbake, bør dette gjøres 4 ganger vel? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 husk: for og totalt sikkre deg mot at data ikke blir hentet tilbake, bør dette gjøres 4 ganger vel? For å være helt sikker er det bedre å overskrive en gang med tilfeldig data, da vil det være fysisk umulig å kjøre gjenoppretting. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 nei, må gjøres flere gnager, husk Ibas greier og hente ut 70% data på disker som er overskrvd med random data 2 eller 3 ganger Lenke til kommentar
toretors Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Skulle likt å sett en kilde på det da. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 nei, må gjøres flere gnager, husk Ibas greier og hente ut 70% data på disker som er overskrvd med random data 2 eller 3 ganger Tør jeg bruke så store ord som umulig? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vi hadde en forelesning med en fyr fra Ibas en gang (siving data), han hevdet at det var klin umulig å få ut data fra disker overskrevet med tilfeldige data. At det liksom skal gå er bare en myte og paranoia. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Vi hadde en forelesning med en fyr fra Ibas en gang (siving data), han hevdet at det var klin umulig å få ut data fra disker overskrevet med tilfeldige data. At det liksom skal gå er bare en myte og paranoia. Det stemmer. Dersom disken er skrevet over en gang så er all data tapt. Endret 10. oktober 2007 av jij1984 Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) hmm, merkelig det at IBAS skal lyve, alle som jobber der er jo for det meste X-purk Dem greide tilogmed og få ut 80% av dataen fra harddisken til den amerkikanske ambasaden i Quait etter første golf krigen, og den var skutt OG brent... Fikk info, skriftelig fra Infocare da jeg jobbet i Oslo om at en HDD skulle skrives over 4 ganger med random data for og forsikre seg om at ingenting skulle kunne hentes ut.. Mener dem nevnte noe om krystall også..men sikkert jeg som blingser nå på morran... Endret 10. oktober 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Har jeg forstått dette riktig? Implikasjonen av at det skulle være mulig å hente ut data etter så mye som tre eller fire random-overskrivninger er jo at hver bit inneholder flere bits, i "lag" nedover (med synkende kvalitet og pålitelighet). I så fall skulle man jo tro at dette er et forskningsområde for å ihvertfall doble kapasiteten på harddisker... Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det stemmer. Dersom disken er skrevet over en gang så er all data tapt. Vel, vi fikk ivertfall hentet ut data via Ibas på ein disk som var kryptert med Safe-Guard Easy.. Kosta litt men.. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 http://newz.dk/nok-at-overskrive-harddisken-en-gang En gang er nok. Grunnen til at du kan velge mellom og skrive 1 gang eller 7-8-9 (husker ikke hvor mange det andre valget var) er for at det er et krav fra forsvaret. De er jo kjent for og bruke mer tid og penger enn nødvendig. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vel, vi fikk ivertfall hentet ut data via Ibas på ein disk som var kryptert med Safe-Guard Easy..Kosta litt men.. Er jo da forskjell mellom en kryptert disk og en disk som er skrevet over. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Men for vanlig dødlige, så vil eg tru at om du klarer å få kryptert disken med f.eks Safe-Guard Easy, også formaterer igjen så skulle du nok være rimelig trygg. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Men sånn for å svare trådstarter så har Seagate verktøy for å fylle harddisken med 0er. http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/ Lenke til kommentar
rufs Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det finnes verktøy for å lese av disker der en skyver lesehodet litt ut iforhold til det opprinnelige sporet, og der er det mulig å finne gammlere data enn de som er skrevet på disken. Er vel derfor det er anbefalt å skrive over disken 3, 4 ganger, for å omrokkere mest mulig på magnetfeltene. Lenke til kommentar
kpx Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Takk for tipsene folkens. Brukte KillDisk. Det funket bra til å fylle harddisken med nuller. (Selv om det tok sin tid. Ca 12 timer) Imidlertid funket ikke harddisken i TV-Dekoderen min selv etter dette, så får teste med en annen disk. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Takk for tipsene folkens. Brukte KillDisk. Det funket bra til å fylle harddisken med nuller. (Selv om det tok sin tid. Ca 12 timer) Imidlertid funket ikke harddisken i TV-Dekoderen min selv etter dette, så får teste med en annen disk. Du må kanskje formattere den først.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå