Gå til innhold

Reklamasjon - Hva sier loven?


HKRoed

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg regner med at det er noen der ute som har eller har hatt samme problem. En mobiltelefon (Nokia 5210) har store støylyder ved samtale. Disse lydene er de samme som hvis en holder mobilen inntil en høytaler. Både han som ringer og han som blir opprings hører denne lyden. De som solgte denne mobilen henviser til en annen lokal forhandler med verksted. På verkstedet byttet de hovedkort og display, men uten at det hjalp og sier han må sende den til Nokia Norge. De som solgte den hever skuldrene og sier de ikke kan gjøre noe mer.

Denne mobilen ble kjøpt 01.07.02, altså samme dag som den nye kjøpsloven tredde i kraft. Kan noen henvise meg til ett sted på www.lovdata.no der det står i klartekst at selger må rydde opp i dette. Om de sender den til Nokia Norge, eller leverer ut en ny mobil.

Det må da være de som står ansvarlige her? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel Forbrukerkjøpsloven er den som gjelder her. Det er Kapittel 6 som omhandler mangler som er interesant her og da speiselt §29 hvor det står:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

       Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

       Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

       Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Vil anbefale deg å lese hele denne loven selv om den er lang. Den er *ekstremt* kjekk å kunne og du vil trolig få bruk for den mange mange ganger senere. Uansett så er §29 klar, du har krav på å få ny vare (og butikken kan ikke vise deg videre til Nokia osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...