Gå til innhold

Lage søkbar acces database på nett

Anbefalte innlegg

Vel jeg er admin på en side hvor vi skal legge ut en intern telefonkatalog. Katalogen inneholder adresse nummer mobilnummer og epost. Hver oppføring er nummeret. Ca 700 oppføringer. Skal kunne søke i oppføringene etter navn/nummer så du får opp en profil på navnet. Server har php, perl, mysql, cgi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' Server har php, perl, mysql, cgi

Det er to måter å gjøre dette på; en som gir deg mye jobb i starten, og en som gir deg mye jobb på sikt.

Aller først: sørg for at du kan PHP rimelig bra og at du har en viss peiling på SQL. Det er ikke noe vits i å fortsette på dette prosjektet med disse forutsetningene hvis du egentlig spør om en måte å legge ut en "database" du har laget med skjemaer og styr i Access ved hjelp av wizzards og pek og klikk. Hvis dette er tilfellet: lær deg PHP/SQL først, og gå DERETTER i gang med prosjektet. Alternativt: få noen som har mer peil til å gjøre jobben for deg. (Mine dypeste beklagelser hvis jeg har undervurdert deg...)

Men altså:

Metode 1 - mye jobb i starten (anbefalt fremgangsmåte!)

------------------------------------------------------------------

- Hiv Access på båten og gå for MySQL.

MySQL er totalt overlegen mtp. skalerbarhet. PHP og MySQL er også en sterk kombinasjon. Du kan dra nytte av en rekke ferdige PHP-klasser for å herje som du vil med dataene dine. Du må i dette tilfellet konvertere Access-databasen til MySQL. Hvis dette er et webhotell hvor du har begrensede rettigheter gjør du antagelig dette enklest ved å lagre de ulike tabellene som .csv og deretter legge inn alle data vha. et script eller LOAD DATA-kommandoen i MySQL. Sjekk MySQL-manualen.

Metode 2 - mye jobb etterhvert (ikke anbefalt, men det går ann)

---------------------------------------------------------------------------

- Lag en DSN-løs kobling til Access-databasen.

Siden du ikke kan kjøre Accessdatabasen på noen server må du bruke/skrive et script som wraper rundt selve .mdb fila. For en innføring i hvordan dette KAN gjøres se:

http://www.geocities.com/jimsonchang/doc_adodb.html

Eventuelt google på Access PHP ODBC etc. i kombinasjoner.

Disclaimer: Jeg har ikke gjort noen av disse operasjonene selv. Det er snart fem år siden jeg loket med Access sist. Tar kritikk hvis jeg har vært for kjapp, men jeg tror dette burde funke.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...