Sevenord Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Er det noe option for dette i ubuntu? Dvs, jeg har lyst til å låse cpu på lavest hastighet når jeg føler for det. Slik den er nå svitsjer den selv hele tiden, noe jeg ikke ser behovet for. Mer hastighet, mer strøm, mer varme, mer støy, mindre batteri etc... Intel core 2 duo prosessor. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 gå inn i bios, slå av speedstep. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Høyreklikk på panelet, add to panel, cpu frequency Lenke til kommentar
ways Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 du må vel også gjøre cpufreq suid eller noe. søk det opp i ubuntuforums.org Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Vet det er mulig, men husker ikke helt komandoen. Er i alle fall en du kan kjøre som root for å sette maksimal frekvens. Da skaleres cpu kun mellom min og den nye maksverdien du setter. Dette blir til og med husket etter en gjenstart av os, og på tvers av alle brukere. Endret 9. oktober 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 gå inn i bios, slå av speedstep. Da gjør du motsatt, låser den på høyeste klokkefrekvens. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 dpkg-reconfigure gnome-applets Så svarer du ja til å installere cpufreq eller hva det heter. Vet ikke om det virker på statsjonære, men virker fett på laptoper (Intel Centrino). Så legger du bare til "CPU Frequency Scaling Monitor" på panelet Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 echo powersave > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Da har jeg lagt den til CPU Frequency Scaling Monitor i panelet, men iconene som tidligere var der er nå borte. Dvs det er bare ett grått felt der, men om jeg venstreklikker på den (der det skal være symboler) så får jeg valgene: 1.5 / 1 / ondemand /powersave etcetc.. Så den biten funker vel til tross for at det ser litt kjipt ut.. Never mind! Fikk "oppdatert" panelet, da vises det Takk folkens! ps: Stiller jeg både cpu1 og 2, eller låser jeg liksom bare den ene? Endret 13. oktober 2007 av el`satanical Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Du stiller helt sikkert begge, men det kan du sjekke med "cat /proc/cpuinfo" Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg fikk ikke åpnet den filen om det var det du mente, men satser på begge cpu'r stiller seg. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Prøvde du "sudo cat /proc/cpuinfo" ? Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Nei det gjorde jeg ikke, men nå prøvde jeg det Ser ut som begge stilles ja. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Ja, begge stilles Prøvde å tvinge CPU1 til høyeste og CPU2 til laveste en gang, det funka dårlig... Mulig de kan stilles separat dersom det ikke er multicore, men "ekte" multi-cpu? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 På min Core 2 Duo-laptop kan jeg ialfall stille de uavhengig av hverandre, er usikker på om det mulig med Core Duo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå