Simen1 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg vet "alt" om at luft-luft varmepumper gir et positivt regnskap etter få år og at investeringen er verd prisen på den måten, men det jeg lurer på nå er om varmepumpe øker taksten på en enebolig på kort sikt? (nært forestående salg) Faktorer jeg kan tenke meg teller inn både positivt og negativt: - De er stygge og gir et litt dårligere inntrykk av huset utenfra. - De støyer litt inne og gir litt negativt inntrykk på støysensitive kjøpere. - Jevn og god temperatur i huset gir bedre inntrykk på visning. - Det er et pluss at energikostnaden blir lavere. Noe banken/budgivere kan ta med i låneberegningen til budgivere og dermed se at budgiverene har råd til å ta opp et større lån. Noe som kan drive budrundene lengre. (Økningene i bud kan muligens langt overgå kjøpsverdien til varmepumpa siden man i et lån har et nedbetalingsperspektiv på 20-30 år og varmepumpa har et nedbetalingsperspektiv på bare et par år) Hva mener dere? Øker en varmepumpe umiddelbart verdien på en enebolig? Evt. hvor mye? Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 heisan, tror ikke at man får noe verdiøkning bare pga en varmepumpe. hvor mye koster en pumpe, tja alt imellom 15-25000 ville jeg tro. om huset er fint i utgangspungtet ville ikke jeg gitt 50-100 000 mere for din bolig bare fordi den har en varmepumpe, den kan jeg jo da evt kjøpe selv til langt under den prisen du vil ha igjen for varmepumen som allrede står montert. Så svaret mitt blir NEI sikkert noen som hadde gjort det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvis du ser helt bort i fra varmepumpa og står mellom følgende valg: Hus A: Banken vil gi deg et lån på 2,0 millioner Hus B: Banken vil gi deg et lån på 2,2 millioner Hus A og B er i utganspunktet akkurat like fristende. Kan det tenkes at du ville vært med på budrundene litt lengre på hus B fordi banken er villig til å gi deg litt mer lån på akkurat det huset? Evt. kan du tenke deg at andre enn deg ville latt seg friste til å by mer i den samme situasjonen? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg vil bare si at det ikke alltid lønner seg med varmepumpe, alt er avhengi av hvor stort huset og hvor mye du bruker i strøm fra før. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Gjennomsnittlig årlig forbruk de siste 6 år: 37.000 kWh Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg vet ikke om det øker verdien, men jeg ville sett på varmepumpe som en udelt positiv ting hvis jeg skulle kjøpe hus. Det gir et positivt inntrykk, på samme måte som en fin vedovn gjør Lenke til kommentar
clink Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ei god pumpe koster under 20 lapper ferdig montert, så jeg tviler på det betyr noe særlig for boligprisen. Ikke noe mer enn om ei dyr tv-fjæl skulle følge med i prisen. Heller 2.000.000 vs 2.020.000 Hadde ikke hoppa i taket av den slags, men er den under et år gammel så er det jo et minimalt pluss. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvis du ser helt bort i fra varmepumpa og står mellom følgende valg: Hus A: Banken vil gi deg et lån på 2,0 millioner Hus B: Banken vil gi deg et lån på 2,2 millioner Hus A og B er i utganspunktet akkurat like fristende. Kan det tenkes at du ville vært med på budrundene litt lengre på hus B fordi banken er villig til å gi deg litt mer lån på akkurat det huset? Evt. kan du tenke deg at andre enn deg ville latt seg friste til å by mer i den samme situasjonen? Skulle vel la seg godt gjøre at men får 200 000 mere i lån bere for en varmepumpe. Det tror jeg aldri kommer til å skje i en bank Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg vet ikke om det øker verdien, men jeg ville sett på varmepumpe som en udelt positiv ting hvis jeg skulle kjøpe hus. Det gir et positivt inntrykk, på samme måte som en fin vedovn gjør Enig, det vil være med å dra opp helhetsintrykket. Forutsatt at pumpa er nesten ny, støysvak og pent installert. En Foma-pumpe på full guffe i stua er ikke noe som frister til handel, for å si det slik... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Skulle vel la seg godt gjøre at men får 200 000 mere i lån bere for en varmepumpe. Det tror jeg aldri kommer til å skje i en bank Vel, nå skulle dere jo se bort i fra varmepumpa i det eksemplet Nå kan vi jo se for oss at banken regner slik. 2 mill, 6% rente, anuitet, 25 år. Da blir innbetalingene ca 12.900 kr per måned. Reduserer man strømregningen fra 2000 kr/mnd til 1000 kr/mnd så får man en tusenlapp til å rutte med. Det er noe man selv eller banken kan ta med i regnestykket og dermed øke mulig innbetaling til 13.900 kr per måned. Med ellers samme betingelser tilsvarer det et lån på 2,15 millioner. Varmepumpa kan altså inngå i regnestykket og være verd en rimelig høy pris på den måten. Så lenge folk ikke tenker over prisen på varmepumpa tror jeg regnestykkets 150.000 kroner ekstra kan påvirke en del folks betalingsvilje mer enn verdien på varmepumpa. Mange huskjøpere analyserer nok ikke husets verdi på så veldig mange måter. De tenker på det som én pakke. Én enhet. Uten å se teknisk verdi av hver "komponent" huset består av opp mot låneberegningen. Så hvis man ser litt enkelt på det og kun ser overflaten: Hus A: 2,00 millioner vs. hus B: 2,15 milloner. Tror du ikke potensielle kjøpere føler seg fristet til å by mer enn 0,02 millioner mer på det huset man kan få 0,15 millioner mer i lån på uten at det koster dem mer per måned? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg vet ikke om det øker verdien, men jeg ville sett på varmepumpe som en udelt positiv ting hvis jeg skulle kjøpe hus. Det gir et positivt inntrykk, på samme måte som en fin vedovn gjør Det er sånn jeg også tradisjonelt har tenkt på det, men det slår meg at låneberegningene til bankene er ganske så kompliserte. For å beregne betalingsevne tas med ting som blant annet strømregning, antall barn, antall biler og årlig kjørelengde, lønnsforventninger, kostbare hobbyer, de spør om matvaner og hyppighet av restaurantbesøk, om man røyker osv. Altså et komplisert regnestykket der strømregnigna bare er en liten del som det ikke er så lett å tenke isolert på oppi alt styret. Det var derfor jeg tenkte at salgsverdien av huset kunne øke mer en den tekniske verdien av varmepumpa. Varmepumpa "drukner" på en måte i regnestykket og kan få folk til å gjøre valg som virker ulogiske når jeg tar opp temaet på denne måten. Men, hvis dere ikke tror det er noe i påstanden/spekulasjonene mine så må jeg nok revurdere potensialet til økt pris på grunn av varmepumpa. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det er vel ikke låneverdien av boligen som går opp, det er din lånedyktighet som blir bedre Altså må det være opp til hver enkelt kjøper å oppgi dette til sin bank. Det er ikke sikkert at en eventuell kjøper ønsker å benytte seg av varmepumpe. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 ...potensialet til økt pris på grunn av varmepumpa. Jeg tror at luft/luft varmepumper er for billige å kjøpe og for lett å installere til at de drar opp prisen på en bolig. 15-20.000 kroner og 2-3 timers installasjonsarbeid er ikke nok til å påvirke prisen i vesentlig grad etter min mening. Dessuten, om det allerede er montert en pumpe i en bolig som vurderes kjøpt er det jo allerede "brukt" av levetiden til pumpa - og i verste fall kan det være en R22-basert pumpe med lavere virkningsgrad enn dagens modeller. Når det gjelder bedret betalingsevne relatert til reduksjon av strømregning vha varmepumpe - det står jo de fleste fritt til å skaffe seg til moderat kostnad uten at det er installert pumpe i boligen før kjøp. Har mer tro på Darkness sin teori her, et pent installert anlegg som gjør godt intrykk er en av mange ting som kan være med på å dra helhetsintrykket såpass opp at en kjøper velger en bolig foran andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå