Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva som er gale med bilen min?


Scortech

Anbefalte innlegg

Bilen min har en forferdelig skrapelyd når den er i gir.

Nå har også giren begynt å hoppe ut av gir og til fri..

Er dette clutchen eller er det girkassen?

 

Siden jeg spør her er rett og slett fordi jeg har ingen peiling på bil når det gjelder motor:-(

 

Takk

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bilen min har en forferdelig skrapelyd når den er i gir.

Nå har også giren begynt å hoppe ut av gir og til fri..

Er dette clutchen eller er det girgassen?

 

Siden jeg spør her er rett og slett fordi jeg har ingen peiling på bil når det gjelder motor:-(

 

Takk

 

Det er girkassa..

Lenke til kommentar
Å forklare en lyd over internett, for ikke å snakke om å diagnosere et problem over internett er bortimot umulig. Spesielt hvis man ikke engang har den fjerneste anelse om hvilken bil det er snakk om

 

Det går an å bruke hodet/sannsynlighet... Bilmerke spiller ingen trille i dette tilfelle eller mener du at noen biler så skal det være normalt at den gir ulyder og hopper ut av gir? Valg av kasse og cluth med denne forklaringen fra trådstarter bør si seg selv.. Jeg tipper du må overhale girkassa og det bør ikke være verdens undergang men der blir "bilmerke" straks mer interesant.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er normalt, men somregel er det spesielle feil på spesielle modeller.

 

Var borti en sierra for lenge siden som hoppa ut av gir. Der var det en splint inne i girkassa som holdt skiftegaffelen i rett posisjon som var knekt. I starten hoppet kassa ut av gir og senere ble det vanskeligere og vanskeligere å "finne igjen" girene, ettersom hele leamikken forskjøv seg. Kostet hele 12kr i deler. Og 3 timer på gårdsplassen for å bytte.

 

På en annen bil (gammel c-ascona) var det ikke mer enn en liten justering av stagene fra girspaken inne i bilen til fram på girkassa som skulle til for å få den til å holde seg i gir.

 

Girkassa jeg hadde i min bil tidligere skrapa og ula ved kjøring i 5.gir. Kun ved belastning/pådrag. Her var det opplagringa på inngående aksling i girkassa som var problemet. Dette er forøvrig et kjent problem på disse kassene, og trenger nødvendigvis ikke være så relevant hvis det dreier seg om en helt annen girkasse/konstruksjon.

 

Poenget er at det er MYE lettere å komme til RIKTIG løsning hvis man vet hvilken bil/girkasse det er snakk om, da man kanskje er heldig å treffer på personer som har hatt samme problem eller kan tipse om feil som vanligvis oppstår på den omtalte bilen/girkassa.

Lenke til kommentar

Bilen er en Kia Sephia gtx 97 modell..Jaja jeg vet det er essebil men den er billig i drift..altså bensindrift.hehe

 

Verst er lyden i 3 og opp over girene..Holder jeg clutchen inne så forsvinner lyden..

Og når jeg var nesten hjemme idag så begynte giren rett og slett og hoppe fra gir til fri..

Dette skjedde to ganger i tredje gir..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

http://www.knoks.no/cardetails.php?filter_bilmerke=23. Kjøp delebil her om det er lønsomt.

 

Denne bilen er kje verd mykje så ein rep. av girkasse som raskt kan komme opp i 5000+++ er ikkje lønsomt.

 

Ei heller veit du standen til ei evt. byttekasse.

 

Så dette bunner jo ut i om du vil koste på bilen ny kasse/byttekasse. Eg hadde ikkje gjort det på ein bil til rundt regna verdi 20k.

 

Edit: Erik Braseth! Fjern link til annonsen din, så slipper du å bli rapportert. Rett meg gjerne om det er regelendringer eg ikkje veit om så dette er lov ja.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar
Bilen er en Kia Sephia gtx 97 modell..Jaja jeg vet det er essebil men den er billig i drift..altså bensindrift.hehe

 

Verst er lyden i 3 og opp over girene..Holder jeg clutchen inne så forsvinner lyden..

Og når jeg var nesten hjemme idag så begynte giren rett og slett og hoppe fra gir til fri..

Dette skjedde to ganger i tredje gir..

 

 

hmm, synd når sånne vitale deler går til he****e, blir somregel dyrt... :(

Eldre Kia, og Eldre Hyundai`er har vel hatt mye girkasse problemer, men de nye er faktisk ganske bra.. :)

 

Hvis du skaffer kassa selv, og kjenner en bilmekaniker, så burde vel det gå ann og ta det svart, beste og billigste alternativet.. :)

 

forresten hvor mye har den gått a?

Lenke til kommentar

Kia sephia GTX er en nesten en mazda. Hvertfall motor/gir. De kan begynne og hoppe ut av gir når de går tom for olje. Tapp av girolja (hvis det er noe) og se etter metallbiter. Hvis det ikke er noen der så prøv og fyll på ny olje. Bytta en del sånne kasser... tror ikke prisen er så gæren på girkassa. 2-3000,- + frakt. Jobben ligger rundt 3500,-

Mazda kassene pleier og holde(hvis motoren er utrimma) Mulig de bruker hunndai på denne :p

 

Virker som om du har kjørt en stund så du må nok kikke etter ny kasse. Er du heldig holder det med olje og fix av lekasje....

Lenke til kommentar

Jepp, gjør som Mekkern sier. Kan ikke skade å sjekke og bytta olja. I beste fall blir det bedre. Dersom det viser seg at det er kassa, så er det nok best å få tak på en pent brukt kasse å bytte. Du trenger jo ikke å bytte med en gang så lenge bilen fortsatt er kjørbar. Du verste som skjer er at du sliter ut den slitne kassa enda mer.

 

I mellomtiden hadde jeg fått bilen sjekka opp av en mekaniker eller tatt en NAF test for å finne ut om du har andre problemer som lusker rett rundt hjørnet før du spanderer et girkassebytte på bilen.

 

Mens du kjører med den slitne kassa kan du også bruke litt tid på å få deg noen bekjentskaper som har skrudd litt på bil før :thumbup:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...