Scortech Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Bilen min har en forferdelig skrapelyd når den er i gir. Nå har også giren begynt å hoppe ut av gir og til fri.. Er dette clutchen eller er det girkassen? Siden jeg spør her er rett og slett fordi jeg har ingen peiling på bil når det gjelder motor:-( Takk Endret 9. oktober 2007 av Scortech Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Bilen min har en forferdelig skrapelyd når den er i gir.Nå har også giren begynt å hoppe ut av gir og til fri.. Er dette clutchen eller er det girgassen? Siden jeg spør her er rett og slett fordi jeg har ingen peiling på bil når det gjelder motor:-( Takk Det er girkassa.. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Er det det altså? faen også..da vil det koste flesk å reparere...kan like godt hive bilen i rådalen da...aarrg Kunne du vært litt mer spesifikk?? På hva nøyaktig som gir fra seg den lyden da? og hvorfor? Endret 9. oktober 2007 av Scortech Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Å forklare en lyd over internett, for ikke å snakke om å diagnosere et problem over internett er bortimot umulig. Spesielt hvis man ikke engang har den fjerneste anelse om hvilken bil det er snakk om Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Å forklare en lyd over internett, for ikke å snakke om å diagnosere et problem over internett er bortimot umulig. Spesielt hvis man ikke engang har den fjerneste anelse om hvilken bil det er snakk om Det går an å bruke hodet/sannsynlighet... Bilmerke spiller ingen trille i dette tilfelle eller mener du at noen biler så skal det være normalt at den gir ulyder og hopper ut av gir? Valg av kasse og cluth med denne forklaringen fra trådstarter bør si seg selv.. Jeg tipper du må overhale girkassa og det bør ikke være verdens undergang men der blir "bilmerke" straks mer interesant. Endret 9. oktober 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg mener ikke at det er normalt, men somregel er det spesielle feil på spesielle modeller. Var borti en sierra for lenge siden som hoppa ut av gir. Der var det en splint inne i girkassa som holdt skiftegaffelen i rett posisjon som var knekt. I starten hoppet kassa ut av gir og senere ble det vanskeligere og vanskeligere å "finne igjen" girene, ettersom hele leamikken forskjøv seg. Kostet hele 12kr i deler. Og 3 timer på gårdsplassen for å bytte. På en annen bil (gammel c-ascona) var det ikke mer enn en liten justering av stagene fra girspaken inne i bilen til fram på girkassa som skulle til for å få den til å holde seg i gir. Girkassa jeg hadde i min bil tidligere skrapa og ula ved kjøring i 5.gir. Kun ved belastning/pådrag. Her var det opplagringa på inngående aksling i girkassa som var problemet. Dette er forøvrig et kjent problem på disse kassene, og trenger nødvendigvis ikke være så relevant hvis det dreier seg om en helt annen girkasse/konstruksjon. Poenget er at det er MYE lettere å komme til RIKTIG løsning hvis man vet hvilken bil/girkasse det er snakk om, da man kanskje er heldig å treffer på personer som har hatt samme problem eller kan tipse om feil som vanligvis oppstår på den omtalte bilen/girkassa. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Bilen er en Kia Sephia gtx 97 modell..Jaja jeg vet det er essebil men den er billig i drift..altså bensindrift.hehe Verst er lyden i 3 og opp over girene..Holder jeg clutchen inne så forsvinner lyden.. Og når jeg var nesten hjemme idag så begynte giren rett og slett og hoppe fra gir til fri.. Dette skjedde to ganger i tredje gir.. Endret 9. oktober 2007 av Scortech Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Helt klart girkassen. Men hva i girkassen kan være værre å si. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Stikk innom ett verksted, og få noen til å se/høre på det... Det gjør alle verksteder gratis Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Høres ut som at sync er ødelagt ettersom den hopper ut av gir. Det billigste her blir nok og få tak i en byttekasse fra en vraker og bytte selve girkassen. Overhaling av kasse blir fort veldig dyrt. (10-15000kr). Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Stikk innom ett verksted, og få noen til å se/høre på det... Det gjør alle verksteder gratis Det er et veldig fåtall som gjør dette gratis... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Nei, verksteder tar ikke betalt for å komme med en teori etter en kjapp forklaring. Ingen av de sikkert 30+ verkstedene jeg har hatt med å gjøre de siste årene... Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det kan være overføringene fra girspaken og frem til kassen som er slitt, og har blitt så slarkete at du ikke får lagt inn girene helt. Da kan man oppleve det problemet du beskriver. Delene er neppe dyre, og jobben bruker ikke på å være alt for vanskelig heller. Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) http://www.knoks.no/cardetails.php?filter_bilmerke=23. Kjøp delebil her om det er lønsomt. Denne bilen er kje verd mykje så ein rep. av girkasse som raskt kan komme opp i 5000+++ er ikkje lønsomt. Ei heller veit du standen til ei evt. byttekasse. Så dette bunner jo ut i om du vil koste på bilen ny kasse/byttekasse. Eg hadde ikkje gjort det på ein bil til rundt regna verdi 20k. Edit: Erik Braseth! Fjern link til annonsen din, så slipper du å bli rapportert. Rett meg gjerne om det er regelendringer eg ikkje veit om så dette er lov ja. Endret 10. oktober 2007 av Ulvestad Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Hvis det er kassa noe 98% er enige i så kjøp deg en hos høggern, der får du en kasse til 2000,- Endret 10. oktober 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Takker så mye for alle svarene..Hjelper meg lite egentlig å skaffe deler fra en høgger når min kompetanse med bil er lik null. For jeg kjenner ingen som kan gjøre dette billig for meg. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Bilen er en Kia Sephia gtx 97 modell..Jaja jeg vet det er essebil men den er billig i drift..altså bensindrift.hehe Verst er lyden i 3 og opp over girene..Holder jeg clutchen inne så forsvinner lyden.. Og når jeg var nesten hjemme idag så begynte giren rett og slett og hoppe fra gir til fri.. Dette skjedde to ganger i tredje gir.. hmm, synd når sånne vitale deler går til he****e, blir somregel dyrt... Eldre Kia, og Eldre Hyundai`er har vel hatt mye girkasse problemer, men de nye er faktisk ganske bra.. Hvis du skaffer kassa selv, og kjenner en bilmekaniker, så burde vel det gå ann og ta det svart, beste og billigste alternativet.. forresten hvor mye har den gått a? Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Den har gått 102 tusen km..mener det var det.. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Kia sephia GTX er en nesten en mazda. Hvertfall motor/gir. De kan begynne og hoppe ut av gir når de går tom for olje. Tapp av girolja (hvis det er noe) og se etter metallbiter. Hvis det ikke er noen der så prøv og fyll på ny olje. Bytta en del sånne kasser... tror ikke prisen er så gæren på girkassa. 2-3000,- + frakt. Jobben ligger rundt 3500,- Mazda kassene pleier og holde(hvis motoren er utrimma) Mulig de bruker hunndai på denne Virker som om du har kjørt en stund så du må nok kikke etter ny kasse. Er du heldig holder det med olje og fix av lekasje.... Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jepp, gjør som Mekkern sier. Kan ikke skade å sjekke og bytta olja. I beste fall blir det bedre. Dersom det viser seg at det er kassa, så er det nok best å få tak på en pent brukt kasse å bytte. Du trenger jo ikke å bytte med en gang så lenge bilen fortsatt er kjørbar. Du verste som skjer er at du sliter ut den slitne kassa enda mer. I mellomtiden hadde jeg fått bilen sjekka opp av en mekaniker eller tatt en NAF test for å finne ut om du har andre problemer som lusker rett rundt hjørnet før du spanderer et girkassebytte på bilen. Mens du kjører med den slitne kassa kan du også bruke litt tid på å få deg noen bekjentskaper som har skrudd litt på bil før Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå