Trot Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hadde en fryktelig opplevelse på Statoilen ved Bjerke Travbane på søndag Kjøpte litt mat og drikke, og hadde en avis fra før som jeg koste meg med, en helt vanlig søndag for meg. Var litt sent på dagen, så jeg måtte skru på lyset for å få lest avisen. Satt der og spiste, drakk og leste avisen og koste meg skikkelig! Da jeg var ferdig og skulle kjøre videre kom det en sånn "tschjugg" lyd og jeg skjønte med en gang at batteriet var flatt Første gang på 5-6 år med bilen min at noe sånt skjer Prøvde å dytte selv bakover fra parkeringen, etter at jeg hadde ventet på at flere hadde kommet og dratt (man vil jo ikke ydmykes ved at den fiiine bilen ikke starter) Men det er en fartsdump på den stasjonen som stoppet meg fra å lykkes med dette Måtte inn i butikken der, og jeg kunne ikke vente etter siste forsøk på å klare meg selv (så klart) og anpusten som jeg var klarte jeg såvidt å forklare problemet mitt Fyren i kassa spurte en kollega, og han sa at jeg skulle vente. Og etter litt venting var han klar til å hjelpe meg, og han snakket til en annen fyr der på et språk jeg ikke forstod. Den andre fyren spurte om bilen min var den røde mercedesen og jeg fikk forklart at det ER en BMW - og litt senere etter litt usikkerhet om plus og minus på batteriet mitt fikk vi start på bilen min - TUUUSEN takk Statioil Bjerke Endelig har jeg kommet til spørsmålet mitt Batteiet som alle produsentene av batterier anbefaler for bilen min er det samme som for den forrige bilen min (BMW 520 -79 eller noe) Blir det bedre med et batteri med mer aH eller noe? Gjelder jo bare at polene er på rett side av panseret og at plus'en også er på rett side av bilen (foran/bak) Er det noe å hente på å kjøpe et sånt "bedre" batteri? Kjører veldig masse korte turer, spesiellt nå som vinteren kommer, jeg hater kaldt vær. Vil jo gjerne kose meg med avisen og en hamburger eller noe, men tør jo nesten ikke å skru på lyset i bilen igjen etter dette, og det å spise en hamburger i mørket uten å tørre å høre på radioen blir liksom ikke det samme Skal sjekke ladingen, men har hatt bilen i 5-6 år nå, så det er nok batteriet som sliter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Du svarer jo selv på dine problemer her.. Klart ett batteri med mere startstrøm og ampertimer tåler mer Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Problemet ditt er sannsynligvis at batteriet ditt er utslitt. Et nytt batteri av samme type vil nok gjøre jobben de neste 4-7 årene. Mot slutten av batteriets levetid vil kanskje noen ekstra Ah hjelpe litt, men før batteriet har ene foten i grava vil du neppe ha bruk for det. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 De gangene jeg har måtte bytte batteri har vært akkurat like. Alt funker fint, så poff! Ingen strøm igjen. Batterier dør hardt og brutalt, ikke gradvis. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 TULL! Nå har jeg vært bilmekaniker noen år og min erfaring er at batterier svekkes over tid. Veldig ofte oppdager man dette på høsten når det begynner å bli kaldt. Et pr. definisjon defekt batteri kan ofte vare en hel sommer, men når det begynner å bli kaldt kneler det. Det er fordi batteriets kapasitet er mye avhengig av temperatur. Når det blir kaldt og batteriet ikke virker så godt lenger og motorolja begynner å bli treg om morran, kommer symptomene klarere og klarere fram. Det er ikke uten grunn at høst og tidlig vinter er sesong for bytte av batterier. Et tilnærmet defekt batteri kan godt fungere en god stund om bilen hovedsaklig langkjøres og aldri står med lysene på og motoren av, men får det en sådan knekk, står man gjerne der med bil som ikke vil starte. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Du husker ikke hvor mange Ah batteriet du har nå er på? Etter det jeg kan finne ut så er det 3 forskjellige batteristørrelser ute å går til Bmw 520 : 45Ah, 53Ah og 63Ah. Etter min mening så er det å ha et batteri på under 60Ah i en såpass stor bil som å be om trøbbel. Å kjøpe et skikkelig batteri har du alt og tjene på, jeg havnet selv i en lignende situasjon rett etter jeg hadde kjøpt bil nr2. Batteriet var bare 2 år gammelt men daua ca 2mnd etter jeg kjøpte bilen, det orginale batteriet var et batteri på 45Ah (billigbatteri) så bytta det ut med et Varta Asia dynamic på 65Ah og den har gått som ei klokke siden. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Jo større mengde av batteriets totale kapasitet som brukes, jo kortere levetid får det. Husker ikke tallene, men har sett noen grafer på det i forbindelse med gaffeltrucker som går på blybatterier. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Du kan sette på så stort batteri du vil bare du får festa det på en ordentelig måte. Det skal sitte godt fast. Bytte batteri og termostat sesongen er nå godt i gang må bare få unna alle dekkskifta først fy og spy! Bytt batteri og sjekk ladingen... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 TULL! Nå har jeg vært bilmekaniker noen år og min erfaring er at batterier svekkes over tid. Veldig ofte oppdager man dette på høsten når det begynner å bli kaldt. Et pr. definisjon defekt batteri kan ofte vare en hel sommer, men når det begynner å bli kaldt kneler det. Det er fordi batteriets kapasitet er mye avhengig av temperatur. Når det blir kaldt og batteriet ikke virker så godt lenger og motorolja begynner å bli treg om morran, kommer symptomene klarere og klarere fram. Det er ikke uten grunn at høst og tidlig vinter er sesong for bytte av batterier. Et tilnærmet defekt batteri kan godt fungere en god stund om bilen hovedsaklig langkjøres og aldri står med lysene på og motoren av, men får det en sådan knekk, står man gjerne der med bil som ikke vil starte. Mulig det. Har bare opplevd at batteriene har tatt kveld på vinteren, og da skjedde det over natta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå