Gå til innhold

Iransk statlig TV om Holocaust

Anbefalte innlegg

En interessant tv-serie sendes for tida på statlig iransk tv - og i motsetning til hva som vanligvis er tilfelle med statlig produserte serier har denne fått stor oppslutning i Iran:

" It is Iran's version of "Schindler's List," a miniseries based on a true story of diplomats in the Iranian Embassy in Paris in the 1940s who gave out about 500 Iranian passports for Jews to use to escape.

- Once, I wept when I learned through the film what a dreadful destiny the small nation had during the world war in the heart of so-called civilized Europe," said Mahboubeh Rahamati, a Tehran bank teller.

(...)

The show's appearance now may reflect an attempt by Iran's leadership to moderate its image as anti-Semitic and to underline a distinction that Iranian officials often make - that their conflict is with Israel, not with the Jewish people.

(...)

The series could not have aired without being condoned by Iran's clerical leadership. The state broadcaster is under the control of the supreme leader Ayatollah Ali Khomenei, who has final say in all matters inside Iran."

http://ap.google.com/article/ALeqM5i1DoYxd...FW3fYXFNistVjsg

Kanskje vi lar oss rive med vel mye av demoniseringen? ( Just som for fem år siden, da det dreide seg om nabolandet. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så de tror ikke lenger at Holocaust er en løgn? Jeg synes å huske at Hitler hadde sånne fine planer om å bare flytte jødene ut av Tyskland, slik at de ikke skulle skades eller kunne skade andre. Merkelig at de ekstreme alltid synes det var så lett å lyge for oss naive.

Denne Jerusalem marsjen de har hvert år er ikke bare mot landet, den er også rettet mot det jødiske folket. Landet har noe imot jødene som folk, selv om de prøver å få det til å se ut som noe annet.

Like other religious minorities in Iran Jews suffer from discrimination, particularly in the areas of employment, education, and housing. According to the U.S. Department of State, Jews may not occupy senior positions in the government or the military and are prevented from serving in the judiciary and security services and from becoming public school heads.

The anti‑Israel policies of the Iranian government, along with a perception among many Muslims that all Jewish citizens support the State of Israel, create a hostile atmosphere for the Jewish community. In 2004, many Iranian newspapers celebrated the one-hundredth anniversary of the publishing of the anti-Semitic forgery The Protocols of the Elders of Zion.[33] Jews are often the target of degrading caricatures in the Iranian press.[citation needed] Jewish leaders reportedly are reluctant to draw attention to official mistreatment of their community due to fear of government reprisal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_Jews#Discrimination

'The creation, continued existence and unlimited (Western) support for this regime is an insult to human dignity,'' Ahmadinejad said. ''The occupation of Palestine is not limited to one land. The Zionist issue is now a global issue.''

http://www.ndtv.com/convergence/ndtv/story...2012:59:00%20AM

Tror ikke de er så siviliserte når tusener går ut i gaten og roper "Death to America" og det blir støttet av regjeringen.

Lenke til kommentar

Sarkozy har visst kommet mer overens med Putin :

"French President Nicolas Sarkozy said on Tuesday he and Russian leader Vladimir Putin had come closer in their views on Iran's nuclear programme, but they disagreed over Tehran's intentions.

"On Iran, I have the impression that our positions have firmly moved closer together," Sarkozy told reporters after talks with Putin at the Kremlin leader's Novo-Ogaryovo presidential residence outside Moscow.

"

http://in.reuters.com/article/worldNews/id...-29924920071009

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hoi, nå vil jeg provosere, bare ved å stille et spørsmål ( som jeg selv ikke har noen form for mening om):

Hva var så galt med Holocaust? Fantes det noe positivt med det?

Du har ikke noe formening om utryddelsen av ett sted mellom 8 millioner til 13 millioner jøder, homofile, slavere og alle slags andre "uønskede elementer" var negativt eller ei?

Hokey.

Var vel lenge siden denne serien begynte å gå, forøvrig så er det bare positivt at Iran ihvertfall prøver å moderere det synet litt.

Lenke til kommentar
Hoi, nå vil jeg provosere, bare ved å stille et spørsmål ( som jeg selv ikke har noen form for mening om):

Du har ikke noe formening om utryddelsen av ett sted mellom 8 millioner til 13 millioner jøder, homofile, slavere og alle slags andre "uønskede elementer" var negativt eller ei?

Hokey.

Var vel lenge siden denne serien begynte å gå, forøvrig så er det bare positivt at Iran ihvertfall prøver å moderere det synet litt.

Næh, det har skjedd ekle ting andre ganger i historien også, har det ikke? Det gir jo folk faen i.

Jeg har ikke sagt at det er hverken negativt eller positivt, da det kommer helt an på hvilket perspektiv man ser det i fra.

Lenke til kommentar

Hokey.

Næh, det har skjedd ekle ting andre ganger i historien også, har det ikke? Det gir jo folk faen i.

Jeg har ikke sagt at det er hverken negativt eller positivt, da det kommer helt an på hvilket perspektiv man ser det i fra.

Fra hvilket perspektiv kan massemord av uskyldige være noe annet enn negativt?

Lenke til kommentar

Får man seg til å stille ett slikt spørsmål er vel denne linken å anbefale:

http://www.sonans.no/vg/Fagvalg

edit:

Personlig finner jeg det svært vanskelig å finne ett perspektiv som gjør at man kan vri holocaust til noe positivt. Dog, kan det være - at dersom man ikke har tilstrekkelig kunnskap om emnet at ett slikt perspektiv kan virke mulig.

Endret av aPantry
Lenke til kommentar

Får man seg til å stille ett slikt spørsmål er vel denne linken å anbefale:

http://www.sonans.no/vg/Fagvalg

Grunnet i hva da?

Det å kunne stille sånne spørsmål er vel strengt tatt en egenskap man har hvis man er skikkelig reflektert. Jeg oppgir ikke en gang min mening rundt temaet, men hele verden tror at jeg mener det er positivt. Ta f.eks. alle de religiøse debattene jeg har vært med på. Jeg blir stemplet som kristen fordi jeg bare setter et spørsmålstegn ved ateismen. Litt gøy å se at den såkalte "Wizard's First Rule" faktisk gjelder på forumet her også. :) Trodde folk her var generelt ganske reflektert og åpen for mange forskjellige tolkninger siden de kjemper så innbitt mot "trangsynheten i kristendommen", men da viser det seg vel at mange er like trangsynte selv.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Hehe for all del. Jeg representerer en minoritet her på forumet selv (dvs ikke ateist 7.0). Så jeg beklager sarkasmen. Dog står jeg fast på at problemstillingen virker noe infantil og uskolert. Ser ikke helt hvilken nytte en slik debatt skal ha - annet enn å bli ett yndet sted for ekstreme brukere.

Men igjen, beklager.

Siste ord fra meg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jah, jeg skulle vel egentlig ikke skrevet det i denne tråden. Men jeg liker å noen ganger stille spørsmål som ca. ALLE er enige om at er sånn eller slik, men som det kan vise seg å være andre oppfatninger av, selv om allmennheten synes de er helt på trynet. Som oftest, inkludert meg selv også. :)

Jeg er fortsatt ikke kristen, jeg er vel mer Agnostiker med klare ateistiske sympatier. Hvis vi kan si det sånn. Selektiv agnostiker?

EDIT:

Siste innlegg fra meg og. Jeg har ingenting relevant å si til selve tråden uansett.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar

Mahmoud Ahmadinejad: “I am not saying it did not happen, but can you close the book on a historical event? Why should we stop research at all?” The Iranian president claimed he wanted historians to take a closer look at the “root causes” of the Holocaust.

Dette utsagnet vrir selvfølgelig mainstream media til holocaust denial og anti-semittisme.

Hva med utsagnet om at Israel skal slettes fra kartet? Dette har også vært en totalt uansvarlig overdrivelse og feil oversettelse som har blitt feilsitert hundrevis av ganger av mainstream media.

"The Imam said this regime occupying Jerusalem must vanish from the page of time".

Imam (Khomeini) ghoft (said) een (this) rezhim-e (regime) ishghalgar-e (occupying) qods (Jerusalem) bayad (must) az safheh-ye ruzgar (from page of time) mahv shavad (vanish from).

Ikke akkurat "Israel must soon be wiped off the map"

Les mer her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...