Gå til innhold

Erfaringer med bruk av nettbutikker vs vanlig butikk


Anbefalte innlegg

Dette er en diskusjon vi har hatt flere ganger her, og hver gang er det som regel to grupperinger. Den ene som fortsatt har litt folkeskikk og samvittighet, ser fornuften i å kunne handle lokalt med de fordeler dette gir, og så har vi motsatt leir som syns det er helt greit å misbruke lokale butikker fro det det er verdt, for deretter å handle på nett etter "billigst er best" prinsippet.

 

Nå er det faktisk kommet så langt at det ikke er lenge før man kun har to muligheter. Det ene er å handle fotoutstyr der man kjøper brødristere og hårfønere, den andre er netthandelen. dessverre er det et udiskutabelt fakta at fotobransjen som vi kjenner den er døende. Fotobutikkene vi før hadde på de aller fleste småsteder er borte, noen klorer seg fortsatt fast i de litt større byene, men mange her har også stengt dørene og flere blir det garantert. Noen få nisje-butikker vil kanskje overleve.

Noe av det man mister vil være:

-Gratis service og gode råd

-Mulighet for timesfoto utenom "kiosken på Narvesen"

-Passbilder på dagen til førerkort, pass, legitimasjon osv. (De fleste automater er borte)

-Hjelp til alt fra å sette inn film/ minnebrikke til valg av rammer, album osv

-Totalt: En fagbutikk der man tidligere kunne få hjelp med det meste forsvinner, og vi står igjen med de blå/grønne dårene som kun tilbyr de tjenestene de tjener penger på. (Dessuten gidder de ikke selge bilder til 50 øre pr stk når de har tatt knekken på konkurrentene sine, dvs småbutikkene)

 

For min del handler jeg alt i fotobutikk, og har f.eks. ikke vært innom en blå/grønn butikk på over 3 år.

Når min siste lokale butikk er forsvunnet, kommer jeg til å printe selv, handle forbruksvarer og utstyr fra helt andre steder (utlandet), og betale servicekostnader til serviceverkstedene direkte. Jeg kommer ALDRI til å legge igjen ei krone hos kjeder som de blå/grønne som faktisk har drept en hel bransje sakte med sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier så har vi hatt denne diskusjonen mange ganger.

 

Men om de (fotobutikkene) føler de MÅ livnære seg på salg av utstyr, har de gode muligheter til å ta opp kampen med elkjøp m.f. når det kommer til service på utstyr, fremkalling av bilder, salg av rammer og ikke minst retusjering/digitalisering av gamle bilder.

 

Kjenner en som driver eget datafirma, han er kjempeglad i elkjøp han, folk kjøper pc/annet utstyr der, og kommer til han når ingenting fungerer. Og siden han ikke har solgt noe, kan han med god samvittighet ta full pris for support/service, noe han normalt ikke ville gjort om det var noe han selv hadde solgt de.

 

Det samme kan f.eks en fotobutikk gjøre, om de får et godt rykte som servicebutikk, vil de nok få ok med kunder, det det vil gå utover, er jo de som normalt har fått service gratis/billig. Vil logisk nok bli mindre fotoprat og salg av utstyr, men de har gode muligheter til å bli "store" på ekstra dill, f.eks stativ, minnebrikker og alt annet dill du finner ut du trenger etter å ha kjøpt nytt kamera på elkjøp.

 

Fotobutikkene må utvilke seg på lik linje med de fleste andre bransjer, eller dø.

Lenke til kommentar

Det høres så enkelt ut når du sier det, men dessverre er det helt feil.

Det fotobutikker har livnært seg på tradisjonelt sett har vært bildeprodukter. Fremkalling, forstørrelser, julekort/takkekort osv. Når nettbutikker og blå/grønne dumper prisene tar man bort grunnlaget for å kunne leve av fremkalling.

Man vil heller aldri kunne tjene penger på å tilby service på kameraer, ei heller opplæring av kunder som kjøper utstyr andre steder. Noen vil helt sikkert kunne etablere seg som en opplærings og lursinstitusjon, men derigjen, veldig få.

Å tro at noen kan overleve av å selge minnebrikker, rammer og statv er i beste fall naivt.

Fotobutikker har dessuten utviklet seg, investert i ny og moderne maskinpark for å kunne tilfredsstille kundens krav. Når man slåss mot store konsern som har millioner av kroner i markedsbudsjett, som gjerne tar millioner av kroner i tap bare man får tatt livet av den tradisjonelle fotobransjen, ja da har man ikke lenger noen mulighet for å overleve.

 

Derfor sier jeg det enkelt og greit, om kun kort tid har man ikke lenger noe valg, det blir internett eller "brødrister og kjøleskap" kjeder.

Lenke til kommentar
Men om de (fotobutikkene) føler de MÅ livnære seg på salg av utstyr, har de gode muligheter til å ta opp kampen med elkjøp m.f. når det kommer til service på utstyr, fremkalling av bilder, salg av rammer og ikke minst retusjering/digitalisering av gamle bilder.
Jeg skjønner tankegangen din, men du mangler noe vesentlig kunnskap om bransjen til å ha helt rett.

 

Service på utstyr: Dette betjenes av autoriserte verksteder, og ikke butikkene.

 

Fremkalling: Elkjøp, Expert og den største fotokjeden som tilbyr fremkalling av bilder i Norge (Japan Photo) sender alt av bildeordre til en storlab i Tyskland. Her går alt helt automatisk, ingen bilder korrigeres for eksponeringsfeil og fargefeil, ingen bilder kontrolleres, og man er ikke garantert et resultat som tar det beste ut av dine bilder. Leveringstiden går opp, men kostnadene går dramatisk ned. Fotobutikker som fortsatt vil stå for resultatet på det de leverer ut, har eget laboratorie. De kan da også stort sett tilby mer spesielle produkter og personlig veiledning. Papir, kjemi og annet utstyr kjøpes inn i mindre antall (dyrere), ekstra mannskap kreves for justering av bilder og spesielle ordre (større lønningsutgifter) og en lab som brukes av en butikk vil naturlig nok føre til en større kostnad enn for store kjeder som sender til en allerede eksisterende lab.

 

De allerede nevnte kjeder kan derfor tilby bilder til 50-99 øre, uten å tape for mye på det. 50 øre er faktisk materialekostnad pr. bilde der jeg jobber, og det er kun papir og kjemi (i tillegg kommer lønninger til de som betjener lab'en, vedlikehold, husleie, strøm, kostnad på selve maskinene osv...). 50 øre er nok også tap for de store kjedene, men etter at de bestemte seg for å drepe alle de små, brysomme konkurrentene, så er det et tap som kan forsvares. Når konkurrentene er borte, går nok prisen opp 3-4 ganger nåværende pris.

 

Salg av rammer og ekstrautstyr: Her går mange små aktører tungt ut. Der jeg jobber, tilbyr vi riktignok ikke rammer (har ikke plass, da salg av rammer krever mange typer og stor plass), men vi har ekstrautstyr som du neppe finner på Elkjedene. Heller ikke på Japan Photo tror jeg, ettersom vi ofte får høre at vi er eneste i Oslo som har blant annet ladere og lignende på lager. En kunde sa på fredag at han skulle "forgylle" oss om vi hadde lader til kameraet hans. Det hadde vi (ble heldigvis ikke forgyllet, det hadde sett litt rart ut :!: ).

 

Retusjering og digitalisering av bilder:Og ellers litt spesielle tjenester er selvsagt verdifullt, men det er ikke mulig å overleve på dette alene.

 

Kjenner en som driver eget datafirma, han er kjempeglad i elkjøp han, folk kjøper pc/annet utstyr der, og kommer til han når ingenting fungerer. Og siden han ikke har solgt noe, kan han med god samvittighet ta full pris for support/service, noe han normalt ikke ville gjort om det var noe han selv hadde solgt de. Det samme kan f.eks en fotobutikk gjøre, om de får et godt rykte som servicebutikk, vil de nok få ok med kunder, det det vil gå utover, er jo de som normalt har fått service gratis/billig.
Kundene forventer gratis hjelp fra en butikk, uansett hvor produktet er kjøpt. Jeg synes også det er galt å ta penger for å vise kunden hvordan man formaterer et minnekort f.eks. Det er umulig å finne en fast pris på dette. Håpet er også at kundene føler service er så god, at de kommer tilbake når de skal kjøpe noe... dessverre skjer det sjelden. For de fleste i Norge, betyr penger alt. Service er noe man forventer fra de man aldri har lagt igjen penger hos, og skal vi liksom begynne å kreve å få se kvittring før vi hjelper en kunde med noe (for å bekrefte at vedkommende har kjøpt det hos oss)?
Vil logisk nok bli mindre fotoprat og salg av utstyr, men de har gode muligheter til å bli "store" på ekstra dill, f.eks stativ, minnebrikker og alt annet dill du finner ut du trenger etter å ha kjøpt nytt kamera på elkjøp.
Igjen, større innkjøp fra de store kjedene, fra utenlandske aktører, presser prisene ned. De prisene Elkjøp og lignende har på minnekort og lignende, ligger ofte under vår innkjøpspris på nøyaktig de samme varene. Samtidig ønsker vi å tilby kvalitet, mens f.eks Expert reklamerer for sine billige minnekort. Det som ikke nevnes i annonsen, er at de stort sett gir opp akkurat i det du har fylt opp kortet, og før du har rukket å overføre de til datamaskinen. "Minnekort er minnekort", tenker de fleste, og fnyser av at fotobutikken på hjørnet tar 50 kroner mer pr. gigabyte for et Sandisk kort vs. et Twinmos-kort hos en nettbutikk eller en elkjede.
Fotobutikkene må utvilke seg på lik linje med de fleste andre bransjer, eller dø.
Og hvem har fått deg til å tro at vilje og ønske til det ikke er til stede? Problemet er at man ikke har mulighet til det.

 

De store kjedene får også store fordeler fremfor de små. Spesielt Canon er visstnok veldig interesserte i å dytte de små butikkene ut av markedet, til fordel for deres favorittbutikk (nevner ikke navn). Denne "Canon-butikken" fikk f.eks Canon Powershot G9 ekslusivt i to uker (kilde: Canon Norge), og kunne derfor selge kameraet til blodpris uten konkurranse. Nå, når kameraet lanseres også i andre butikker, får nok en del personer sjokk når de finner ut at de kunne fått kameraet en tusenlapp billigere om de ikke hadde latt seg "lure" av denne butikken. Samme butikk fikk en drøss Canon EOS 40D, uten at vi fikk én (Canon klarte å påstå at de hadde "glemt oss", men jeg mistenker at det er fordi vi vågde oss på å legge oss under allerede beskrevne butikk på pris. Canon har senere tvunget oss til å sette opp prisen, og det måtte også Japan Photo gjøre). Og slike rare forklaringer får vi gang på gang.

 

Hadde flere av de store drevet litt mer moralsk riktig, så hadde det vært håp for flere av de små butikkene. Dessverre driver ønsket om monopol de litt for sterkt, og man bruker skitne metoder for å hevde seg i markedet. Samtidig er det altså ihvertfall én importør som er i ferd med å brekke bena på de små.

 

Pr. i dag er det ingen fare for min arbeidsplass. Som en av de få (eneste?) i Oslo, gikk faktisk butikken med overskudd i fjor. Men jeg tenker mer på alle de som har måttet gi opp de siste årene, for eksempel Lømorks Foto i Torggata.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Tror nok at en ren foto butikk idag er noe av det minst lønnsomme å drive.

 

Nå i over et halvt år har eieren av fotoforretningen på kjøpesenteret her vi holder til forsøkt å selge denne, uten hell, det var en interessert, men etter at han så hvor lite butikken satt igjen med ved årets slutt så var han ikke lenger interessert.

 

Der jeg jobber gikk vi også med overskudd ifjor, er nok mange som sliter, for antallet rene fotobutikker minker for hvert år.

 

På det meste i byen her har det vært 5 fotobutikker samtidig, oss, en Elite butikk, en Preus butikk, en mer fagfoto orientert og en vietnameser som startet opp for seg selv en kort stund. (hadde et par kunder som hadde prøvd sistnevnte og fått speilvendte bilder, de klaget og fikk beskjed om at de (kunden) måtte ha motert objektivet feil vei... er det slik kompetanse man ønsker, bare prisen er lav nok?)

 

Å leve på ren foto i konkurranse med både Elkjøp og Expert i tillegg til nettbutikkene er ikke lett, det er titt og ofte kunder som man merker på at bare er ute for å teste kameraer for så å bestille på nett, eller prøve å prute seg til nettpris (noe som i de fleste tilfeller betyr tap eller så godt som 0 i fortjeneste for forretningen).

 

Det man mister ved kopiering av bilder gjennom store kjeder som sender alt fra seg, og som ikke har kompetanse innen foto er:

- Kvalitetskontrollen, alt er automatisert for mest kostnadseffektiv produksjon

- Ikke mulig å få bilder på en time, uten å måtte benytte kioskstasjoner, som har en mye dårligere fargebestandighet vs lab/kjemiprossesert papir

- Er det noe feil, eller man av en eller annen grunn ikke er fornøyd må man vente i 1-2 uker før man får bildene tilbake, ikke 1 time eller mindre.

- Kunnskapen hvorfor bildene ikke blir så bra som du ønsker (feil eksponering, motiver foran vindu, feilbruk, feil under fremkalling/kopiering etc)

- Mulighet til å være til stede under kopiering for å kunne komme med innspill på hvordan du ønsker resultatet.

 

Sikkert flere ting også.

Kilde: Fujifilm Crystal Archive Papir 40 år, mot 29 år på Kodak sin sublimeringsprinter, i glassramme. Alltid lurt litt på hvorfor Kodak kommer så dårlig ut med sitt Lab papir, og hvorfor tester de med Kodak Edge papir, jeg var ganske sikker på at Kodak Royal (nå Digital) papiret var bedre? Uansett blir de heftig slått av inkjet skrivere, ikke på hastighet, men på holdbarhet, 100+ år for både Canon, Epson og HP med beste papir og blekk.

 

Har også levert et sett bilder til kopiering hos Elkjøp, tok meg 2 uker å få dem tilbake, noen av bildene var helt greie, men de som var litt under/overeksponert var tydlig ikke korrigert nok (automatisert skit), fargene var egentlig ganske greie, men hadde jeg levert et sett med bilder med litt feil hvitbalanse, snø eller litt fargeskjær tviler jeg på hvor bra det hadde blitt.

 

Hos oss er det jeg og en annen person som kjører minilabben, ALLE bildene som lages blir korrigert for brightness (i mangel av et godt norsk ord akkurat nå) fargestikk og kontraster, og det er korrigeringen som tar tid når man produserer bilder. Men til gjengjeld er det stort sett aldri en eneste klage på bildene heller:=)

Vi tar 1 kr mer pr bilde enn vår konkurrent, men det er svært sjeldent noen klager på prisen, så regner med det betyr de gjerne betaler litt ekstra for god service og fine bilder.

 

Vi har heldigvis andre ting enn foto som vi faktisk tjener penger på, og uten så tror jeg vi bare kunne stengt dørene, da snakker jeg om produkter med 2,5-3 kalkyle, det er litt annet enn et kamera med kanskje 12-14% fortjeneste:D

 

Vi får håpe at de store kjedene og nettbutikkene kan kutte ut den idiotiske utpressingen av mindre aktører (ved å selge produkter med tap) og heller leve sammen (ja jøss....)

 

God natt

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Her i stavanger har vi en skikkelig fotobutikk (Stavanger Foto) som har betjening som virkelig kan det de driver med og som kan komme med råd og tips ang. utstyr og generell foto-kunnskap. De har også alltid mye utsyr på lager. Dvs. proffmodeller fra nikon og proffoptikk. Hvis jeg skal kjøpe noe i butikk går jeg alltid der, fordi jeg vet jeg får god hjelp. Prisen er nok ikke den beste, men de har i alle fall alltid det jeg vil ha og hvis ikke finner de alltid en god løsning.

 

Men når du plutselig kan spare 3-4000kr på et enkelt objektiv ved å kjøpe på nettet/i utlandet, blir saken en annen. Med World Wide garanti, har du heller ikke et garantiproblem.

 

Og ang. den såkalte 5års reklamasjonsretten, så har jeg enda til gode å se at noen faktisk får dekket en reperasjon på reklamasjon, så den bryr jeg med fint lite om..

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Og ang. den såkalte 5års reklamasjonsretten, så har jeg enda til gode å se at noen faktisk får dekket en reperasjon på reklamasjon, så den bryr jeg med fint lite om..
Det er ytterst sjelden at noen av våre kunder får avvist en reklamasjonssak av verkstedet (samme hvilket merke det er). Har sendt inn noen hundre 2-5 år gamle kamera/objektiver siden jeg begynte å jobbe der, som enten kommer ferdig reparert tilbake, eller byttet i ny modell. I de få tilfellene det blir avvist, er det stort sett uheldig ytre påvirkning, eller overdreven bruk (mekanisk slitasje) som er grunnlaget for saken blir avvist.
Men når du plutselig kan spare 3-4000kr på et enkelt objektiv ved å kjøpe på nettet/i utlandet, blir saken en annen. Med World Wide garanti, har du heller ikke et garantiproblem.
Men da snakker vi om kjøp fra utlandet med de negative sider man får med det. Ja, du får verdensgaranti, men bare 1, maks 2 år. Reklamasjonstiden på fem år, er gull verdt (og ja, den virker som sagt). I tillegg må du gjerne sende objektivet til utlandet i garantiperioden. I de tilfeller norsk importør kan ta seg av saken, så sendes gjerne gjenstanden til utlandet uansett, selv om den normalt ville blitt reparert i Norge. Når det er sagt, er det sjelden at det oppstår fabrikasjonsfeil på et objektiv etter første året. Og husk momsen ved innførsel til Norge. For du er vel ikke kriminell? :)

 

Men den diskusjonen bør vel helst tas i en mer passende tråd. Måtte bare svare, da min erfaring med reklamasjonsretten er totalt motsatt av Pallesens (begrensede?) erfaring.

 

Ellers støtter jeg opp om jvc1986 sitt innlegg. Det er vanskelig å selge fotobutikker for tiden. Fotoknudsen har prøvd å selge Oslo Kameraservice i mange år uten hell, og nå vil Roar Sandvik kvitte seg med tapssluket Fotovideo. Lykke til, sier jeg bare.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Kanskje de som likevel/uansett setter til side folkeskikk, moral og andre skruppel-kategorier, kan gjøre befølingen sin på Elkjøp og tilsvarende storkjeder siden disse kjedene mer eller mindre bevisst tråkker på de fleste relevante fag-grupper med sitt eneste fortinn - pris.

 

Det forundrer meg egentlig ikke at "de fleste" tenker sånn her, på å la prisen styre det meste. Det til tross for at Norges bank stadig setter opp renta fordi vi har for mye penger. Vi er vel egentlig vant med å jage vår egen hale. Se & Hør (og andre "samfunnsnyttige" publikasjoner/medier) lever forøvrig i aller beste velgående, så "verden" er skjev - sånn er det dessverre bare. 8o(

Lenke til kommentar

Jeg opplever meg selv som et rimelig moralsk kvinneske, med stor sans for "nisjebutikker", men skal jeg benytte disse så vil jeg ha noe ekstra igjen for de ekstra kronene jeg er villig til å bruke.

Var i en fotobutikk for tre år siden og kjøpte et digitalt kompaktkamera. Jeg hadde null peiling, men gjett hva, hun som sto bak disken var like blank!

Da jeg nå ville tre inn i den dspl-verden valgte jeg derfor å kontakte folk i mitt nærmiljø for tips, og et av tipsene var denne siden, som jeg fulgte i flere mnd.

Da bestemmelsen om type kamera var tatt dro jeg til en av de store kjedene for å kjenne og spørre mer...

Traff en ung mann som var høflig og grei, men som etter tre spørsmål måtte kaste inn håndkledet med begrunnelsen om "at jeg visste mer enn ham, for han jobbet egentlig i dataavdelingen"!

Hurra, da hadde jeg jeg bare en ting å gjøre, gå inn på nettet å bestille der.

3 dager senere hadde jeg kameraet i hendene.

Så hos meg handlet det ikke om penger, men kunnskap om produktet de selger.

Lenke til kommentar
Det er ytterst sjelden at noen av våre kunder får avvist en reklamasjonssak av verkstedet (samme hvilket merke det er). Har sendt inn noen hundre 2-5 år gamle kamera/objektiver siden jeg begynte å jobbe der, som enten kommer ferdig reparert tilbake, eller byttet i ny modell. I de få tilfellene det blir avvist, er det stort sett uheldig ytre påvirkning, eller overdreven bruk (mekanisk slitasje) som er grunnlaget for saken blir avvist.Men da snakker vi om kjøp fra utlandet med de negative sider man får med det. Ja, du får verdensgaranti, men bare 1, maks 2 år. Reklamasjonstiden på fem år, er gull verdt (og ja, den virker som sagt). I tillegg må du gjerne sende objektivet til utlandet i garantiperioden. I de tilfeller norsk importør kan ta seg av saken, så sendes gjerne gjenstanden til utlandet uansett, selv om den normalt ville blitt reparert i Norge. Når det er sagt, er det sjelden at det oppstår fabrikasjonsfeil på et objektiv etter første året. Og husk momsen ved innførsel til Norge. For du er vel ikke kriminell? :)

 

Men den diskusjonen bør vel helst tas i en mer passende tråd. Måtte bare svare, da min erfaring med reklamasjonsretten er totalt motsatt av Pallesens (begrensede?) erfaring.

 

Ellers støtter jeg opp om jvc1986 sitt innlegg. Det er vanskelig å selge fotobutikker for tiden. Fotoknudsen har prøvd å selge Oslo Kameraservice i mange år uten hell, og nå vil Roar Sandvik kvitte seg med tapssluket Fotovideo. Lykke til, sier jeg bare.

 

Min (begrensede) erfaring med reklamasjonsrett er vel mer rettet mot radio/tv, så det er fullt mulig at fotobutikkene er mer seriøse på dette.

 

70-200'en min ble kjøpt i USA. Betalte selvsagt mva. og prisen ble fortsatt 5000kr lavere enn i norge. Da sliter jeg virkelig med å forsvare et kjøp i norge. Og skulle det havarere etter et år, så har jeg 5000kr å reparere det for..

 

Fikk dessverre et objektiv som hadde ulyder i fokusringen og det skal nå sendes inn til et verksted i norge for bytte av fokusmotor. Kostnadsfritt selvsagt pga. world wide garantien.

Lenke til kommentar

Det er en interessant tråd, der rører ved et kildent problem.

 

Det er ikke kun et spørgsmål om moral i mine øjne.

 

Her i Danmark er det endnu kraftigere, da man faktisk som forbruger er BEDRE beskyttet hvis man køber på nettet et vilkårligt sted i EU, frem for i den lokale butik!! Det skyldes at man generelt har helt de samme rettigheder, men har en udvidet retur-ret over nettet.

 

Ja, man har bøvlet med potentielt at skulle sende det retur, men selv med postdanmarks uhyrlige priser, er det med den beskedne risiko der er for defekt forbrugerelektronik netto en klar god forretning at købe på nettet.

 

Men men men... Hvad så med personlig hjælp og vejledning fra kvalificeret person? Kan jeg allerede høre spørgsmålet.

 

Men her tror jeg at der vil ske en RADIKAL forandring i det butiksmønster vi har nu. Jeg tror vi når en position der mere minder om en bilforhandler, eller en salgsmesse. Man går ind hos en specifik leverandør og hører hvad de kan tilbyde, og finder den af deres modeller der passer én bedst. Dette gør man så hos flere leverandører og må så selv drage den endelige konklusion, om hvilken model. Når man så beslutter sig får man - som med biler - ikke bilen med hjem med det samme, men kan bestille den, til afhentning dér eller sendt med post. Man kan også bestille den over nettet. Under alle omstændigheder er der leverandøreren der betaler for at have dette salgsvindue i håbet om at det er netop en af deres modeller man vælger frem for konkurrenternes.

 

Jeg siger ikke at det er ønske-scenariet, jeg tror bare at det går den vej.

Selvfølgelig vil det være et stort problem for små og/eller nye leverandører, da de ikke vil have råd til at være repræsenteret bredt, men må lade sig nøje med få steder i landet. Medmindre de kan finde ud af at indgå et strategisk samarbejde med andre mindre producenter.

Det vil også være svært at se at få at vide hvorfor leverandør A's bedste bud på dit behov, skulle være bedre eller dårligere end leverandør B's. Men igen, helt som når man køber bil.

 

Den positive side af dette vil være at man kan slippe for det man (som nævnt tidligere i tråden) vældig ofte oplever, med personale der kun kan flytte papkasser, men ikke aner hvad de sælger. Det at spare det kvalificerede personale væk til fordel for en tilfældig studentermedhjælper, er mange butikkers 'svar' på pris-truslen i dag, men det tror jeg er et sikkert selvmord for butikken. For så vil man selv uden forkundskaber blive bedre hjulpet af en tilfældig netbutiks hjemmeside...

 

 

Jeg så en tidligt i tråden nævne foto til pas og kørekort. Sagt lidt hårdt er dette vel meget sigende for branchens bagudskuen. For det kan da kun være en meget stakket frist før myndighederne holder op med at skanne papir-billeder ind, men kan bruge dem direkte elektronisk...

Lenke til kommentar
Jeg opplever meg selv som et rimelig moralsk kvinneske, med stor sans for "nisjebutikker", men skal jeg benytte disse så vil jeg ha noe ekstra igjen for de ekstra kronene jeg er villig til å bruke.Var i en fotobutikk for tre år siden og kjøpte et digitalt kompaktkamera. Jeg hadde null peiling, men gjett hva, hun som sto bak disken var like blank!
Selvsagt kan man møte personer uten kunnskap også i nisjebutikker, men sjansen for å treffe noen med peiling er langt høyere enn på f.eks de store elkjeden. Stort sett kan man bare be om å få snakke med noen andre som har mer kunnskap om det man spør om.

 

Alle har vært nye i en jobb en gang i blant, og selv om de som begynner i en slik jobb har genuin interesse, og generell kunnskap, er det mye å sette seg inn i i løpet av et par måneder. Det er ikke så lett å få inngående kjennskap til 40-50 forskjellige kamera, spesielt ikke når de hele tiden byttes ut med nye modeller. Så møter man en nyansatt, uten den ønskede kompetanse på det eller de kameraer man spør om, be om å få snakke med en person som vet hva han/hun snakker om :)

 

Samtidig, hvis butikken du var i hadde hovedsak på for eksempel fremkalling og den type tjenester, er salg av kamera en tilleggstjeneste. Det ser man stort sett på dårlig utvalg og høye priser.

Da jeg nå ville tre inn i den dspl-verden valgte jeg derfor å kontakte folk i mitt nærmiljø for tips, og et av tipsene var denne siden, som jeg fulgte i flere mnd.Da bestemmelsen om type kamera var tatt dro jeg til en av de store kjedene for å kjenne og spørre mer...Traff en ung mann som var høflig og grei, men som etter tre spørsmål måtte kaste inn håndkledet med begrunnelsen om "at jeg visste mer enn ham, for han jobbet egentlig i dataavdelingen"!
Det er nettopp det vi snakker om her... nisjebutikker vs. nettbutikker og de store kjedene. På Elkjøp, Expert, Lefdal og lignende, så er det en viss sannsynlighet for at du møter på en som kan mer om hvitevarer enn kamera for eksempel. Det du gjør her, er faktisk å underbygge påstanden min (og andres) om at nisjebutikker fortsatt er stedet å gå for å få god og riktig hjelp til valg av kamera. Elkjedene har allerede fått mye tyn :)

 

Og helt til slutt... hvis du ikke får snakket med noen som har kunnskap i en gitt butikk, så har du full frihet til å kjøpe på nettet i stedet (så lenge du er klar over ulempene det kan medføre) selv om du har prøvd kameraet i butikken. Det kan du gjøre med god samvittighet. Men har du fått god og riktig hjelp, samtidig som personene bak disken visste hva de snakket om, så kan man ikke gjøre dette uten å fremstå som kynisk og med dårlig folkeskikk/oppdragelse/moral. Man har på en måte svindlet tid og penger fra noen, uten at de får noe igjen for det.

 

Her i Danmark er det endnu kraftigere, da man faktisk som forbruger er BEDRE beskyttet hvis man køber på nettet et vilkårligt sted i EU, frem for i den lokale butik!! Det skyldes at man generelt har helt de samme rettigheder, men har en udvidet retur-ret over nettet.Ja, man har bøvlet med potentielt at skulle sende det retur, men selv med postdanmarks uhyrlige priser, er det med den beskedne risiko der er for defekt forbrugerelektronik netto en klar god forretning at købe på nettet.
La meg sitere meg selv, fra tidligere i denne tråden:

 

Angreretten ved kjøp på nett er jo meget god. Problemet er at man kjøper et kamera, liker ikke hvordan det føles, og må bruke penger på porto tilbake til butikken... vente et par uker på pengene og så bestille nytt kamera. Går du til en butikk, får du prøve alle aktuelle kamera, og kan gå hjem med kameraet du likte best bare få minutter etterpå, fremfor å vente et par måneder på å få kameraet du helst vil ha.

 

Kjøper du på nettet, så blir du kanskje fornøyd med kameraet du kjøper, uten å vite at du ville blitt enda mer fornøyd med et annet kamera. Og ettersom det uansett er stress å måtte benytte angreretten, så tar man kanskje til takke med et kamera som er "greit nok". Med andre ord, så er det gull verdt å få lov til å ta på kameraet, og prøve å ta et par bilder (kanskje også ta med noen bilder hjem på et minnekort) slik at man er sikker på at kameraet man kjøper, er det man likte best.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Ja afseth, det havde jeg læst, og man kan vel sige at resten af mit indlæg vel er er en slags svar/reaktion på netop det ;)

Men jeg er nok ikke helt enig i at fotobutikker blir som bilforhandlere. Det er alt for mange avgjørende forskjeller til at det noen gang vil bli slik.

 

En bilforhandler konsenterer seg om et eller to merker. En bil er stor, og skulle man hatt flere modeller av f.eks 5 forskjellige bilmerker, hadde man rett og slett ikke hatt plass. Så det er plassen som begrenser utvalget her, og ikke at man ønsker å fronte kun en eller to merker. I tillegg kommer biler i akkurat den fargen man vil ha, så man ønsker også ha flest mulig fargevariasjoner på en bil på lager, så man kan se hvilken farge man liker best. Og til slutt så har mange bilforhandlere verksteder som kan det ene eller de to merkene de selger. Skulle de hatt kunnskap nok til å reparere en hvilken som helst bil, merkedeler til alle bilene og så videre, ville det rett og slett ikke vært mulig.

 

Et kamera tar liten plass i et utstillingsvindu. Man kan fint ha 30-40 forskjellige kamera og objektiver på utstilling (vi har vel nær opp til det antallet forskjellige kamera der jeg jobber), og ettersom importørene uansett har autoriserte verksteder, behøver ikke butikkene å kunne reparere alle kamera. Skulle vi for eksempel vært utelukkende en Nikon butikk (eller Canon, Olympus, Pentax osv...), hadde vi hatt problemer med å fylle utstillingsvinduet og montrene.

 

Jo flere merker man har plass til å vise frem (og selge), jo større sjanse er det for et salg. Når man har plass til det, blir det aldri slik at man velger ut ett merke, og kun det. Bilforhandlerne må gjøre det slik. Ikke av ønske, men av hensyn til plass.

 

Sony er en av veldig få importører som har egen butikkjede, med kun Sony. Men der selges både kamera, TV, MP3 spillere, spillkonsoller osv... Men da begynner det plutselig å ligne litt på Elkjøp igjen. Også Canon er mistenkt for å ha en butikkjede (eller rettere sagt så får butikken enorme fordeler av å fronte Canon fremfor alle andre merker). Men noen bilforhandler-lignende tendens, får vi nok aldri se.

Lenke til kommentar

Nu må det endelig ikke misforstås som at jeg fraråder folk at købe i en butik. Slet ikke!

Ingen tvivl om at der er butikker der kan levere yderst kompetent vejledning og service.

 

Har bare ikke selv gjort brug af det.

 

Bortset fra en enkelt gang for år tilbage hvor jeg skulle bruge en lille taske til et Optio S, hvor original-tasken var alt for klodset, og jeg derfor i en butik fandt (og købte) en anden (til ixus) der passede bedre...

 

Samt en gang hvor jeg skulle bruge et 400D standard kit som gave i en fart, og derfor fandt et sted der havde den på lager. Det er nok det nemmeste salg de har haft længe, det der tog længst tid var at udskrive regningen. *G*

 

 

Men jeg tror vi snakker meget forbi hinanden. Jeg ser det ikke som en ønskelig udvikling, jeg tror bare at det vil gå den vej, da butikkerne ellers - desværre - har stor risiko for at uddø.

 

Og hvad modeller angår, tja hvis ikke leverandøren stiller dem til rådighed, så er det jo et dyrt sats at have de meget specielle modeller på hylderne, da det jo er døde penge, og med den udskiftningstid der er på modeller i disse år, så er det jo næppe noget I har lyst til at brænde inde med, betalt af egen lomme.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Foto Butikker. Så lever ikke de av å selge kamrar, de lever og onder for bilde produksjon. Men samma det.

 

Til denne diskusjonen, så må vi være fulstenid klar over at mange av kjdene selger med tap på produktene. Dette vil jo sefølgelig ikke Fotobutikkene(minus Japan Photo som etter min mening ikke er noe Foto Butik da de ikke produserer bilder selv, og har en hel haug med ukompentente medarbiderer, er vel ikke for ingen ting at de går med underskudd).

 

Nå tilbake til det som virkelig gjelder.

 

En Foto Butikk har like mye i fortjeneste på å selge et eks Fuji Film kamra F40 til 2499 som en D80 til underkant av 10 lapper.

 

Da er mitt spørsmål, hvordan klare å kombinere de to sjangrene, tror jeg ville valgt Foto Butikk på slr uten å moke, mens på et kamra til 2000 er det ett fett.

 

Men ta et eks fra denne ukens reklame kampanje.

 

Elite Foto kjører jo det krik roste F40 som necnt tidligere til kun 1999 denne uken...

 

Det slår Ixus 950 i mange tester.

 

Dette kamra fås ikke ved Elkjøp og expert og disse. men billigste nett butik er vel rundt den prisen.

Har opplevd flere ganger at Foto Butikken på hjørne er billigere en nett på produketer.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Foto Butikker. Så lever ikke de av å selge kamrar, de lever og onder for bilde produksjon. Men samma det.

Bildeproduksjon er en av tingene med størst fortjeneste for fotobutikker, men de som har klart å henge med i den digitale tidsalder er de som overlever nå/har overlevd lengst. Vi hadde ikke klart oss utelukkende med bildeproduksjon/overspilling av smalfilm der jeg jobber, og vi selger mye kamera. Fortjenesten er så som så, men sammen med salg av ekstrautstyr og "duppeditter" så har vi klart oss så langt, og gikk med overskudd i fjor i hvertfall.

 

Siste statusrapport angående vanlige butikker, så går det ganske sikre rykter om at Oslo Kameraservice nederst i Karl Johan legges ned ganske snart. De har jo slitt lenge. Fotoknudsen skal visst åpne en liten butikk i Kongens Gate i stedet, men noe OKS blir det nok ikke. Og da er det én, og kun en, fotobutikk igjen på hele Karl Johansgate.

 

Og det går rykter om at Fotovideo må skaffe mer penger innen februar 2008, ellers sitter de dypt i det (er bare rykter, men fra både importører og artikler i diverse media). Men de klarer seg forhåpentligvis på en eller annen måte.

 

Japan Photo er nok den kjeden/fotobutikken som står tryggest i Norge. De er jo backet opp av hovedkontoret i Tyskland (?), og hadde ikke tyskerne hatt tro på det norske fotomarkedet, hadde de ikke fått tilført en større pengesum til utvidelse for noen år siden. Hvordan det går ellers med Japan Photo, vet jeg ikke.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...