Gå til innhold

Erfaringer med bruk av nettbutikker vs vanlig butikk


Anbefalte innlegg

Jeg ser at en del på forumet er veldig tydelige på at man kan komme i "deep shit" om man kjøper noe i en nettbutikk som man så får trøbbel med. Da jeg var innom et par butikker i dag og snakket med dem som jobbet der fikk jeg også inntrykk av at "vi er nok skeptiske til å hjelpe deg om du har handlet i en nettbutikk i utgangspunktet". I dag er det jo helt vanlig å kjøpe både PC, TV m.m. i nettbutikker. Selv sitter jeg å taster på en PC som koster mye mer enn det digitalkamra og det objektivet jeg har planer om å kjøpe. Og jeg kjøpte den uten samvittighetskvaler i en nettbutikk for noen år siden.

 

Hvilke erfaringer har dere med dette selv? Er det generelt værre å kjøpe fotoutstyr på nett enn andre produkter? Er det vanskeligere og mer trøblete å få hjelp, å få sendt ting til reperasjon os.v. ? :roll:

Endret av Peccavi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digitalkamera er fortsatt såpass nytt at det er en rimelig sjanse at man må ha utstyret inn til service. Da er det pes med nett-butikk; enda verre blir det når man handler i utlandet.

 

 

Man har ofte mange spørsmål når man skal handle; en svar får du greit her, men utprøving av utstyret må gjøres hands-on, og det gjøres ofte i en i butikk. Da er det dårlig gjort å handle på nettet etterpå.

 

Tom

Lenke til kommentar
Digitalkamera er fortsatt såpass nytt at det er en rimelig sjanse at man må ha utstyret inn til service. Da er det pes med nett-butikk; enda verre blir det når man handler i utlandet.

Man har ofte mange spørsmål når man skal handle; en svar får du greit her, men utprøving av utstyret må gjøres hands-on, og det gjøres ofte i en i butikk. Da er det dårlig gjort å handle på nettet etterpå.

 

hmm .. samtidig har man jo mye klarere retur rettigheter om man handler på nett. Alle varer kan sendes tilbake innen en måned med "pengene tilbake garanti" (i hele EØS området) om man handler på en nettbutikk, og da vil man jo få mye mer "hands on" erfaring enn man noen gang kan få i en "butikk på hjørnet". Jeg skjønner at det kan virke "dårlig gjort" å handle på nett etter å ha testet noe i en butikk, men samtidig er jo det opp til hvor gode selgere det er i butikken også. Jeg kan godt bruke 1000-1500 kroner mer på en ting i en butikk dersom jeg opplever at de er "på nett" når jeg er i butikken, men det er det nok ikke alle som er dessverre. Noen er mer opptatt av at køen i kassen blir lenger, og blir ganske raskt defokusert om man blir stående å lure på en del ting. Salg handler vel forøvrig like mye om å få meg til å komme tilbake en annen gang som å få meg til å kjøpe en bestemt vare første gang jeg er der. Dersom jeg får bra behandling i en butikk vil jeg jo komme tilbake til denne senere og handle, selv om jeg kanskje ikke kjøpte det initielle utstyret der.

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme å bruke nettbutikker både titt og ofte.

Generelt er det sånn at alle butikker i Norge må følge norsk kjøpslov. Også nettbutikkene.

Jeg har også brukt to kjente nettbutikker i USA noen ganger etter anbefaling fra andre.

Inntil nå har dette fungert helt problemfritt også i tilfelle av retur ved et defekt produkt.

 

Enkelte produsenter gir jo desuten Worldwide warranty for en periode (ofte ett år), hvilket betyr at et produkt kjøpt i statene kan du få hjelp med her hjemme i Norge, men det kan likevel være problematisk å få noe kjøpt utenfor EU registrert på deg. Om dette betyr stort kan jeg ikke svare på da de like vel praktiserer internasjonal garanti...

Lenke til kommentar

Ja huff, nikon sitt D300 kamera er nok mye dårligere på elkjøp enn på fotovideo.

 

Jeg har bare gode erfaringer med nettbutikker og service, sikkert kjipt om du er den som får problemer, men for det meste vil jeg tro det går greit.

 

Og ja, jeg kjøpte mitt speilrefleks via nett.

Lenke til kommentar

Jo; det er vel flere i bransjen som ser sitt levebrød mer og mer "truet" av denne netthandlingen. Særlig den fra utlandet som er økende. F.eks den frittstående butikken Lømork foto som lå i Torgata i Oslo gikk overende; det var alltid mye kunder å se der; men mange var der for å kjenne på varene for så å gå hjem å handle billigere på nettet.....

 

Hadde det ikke vært for momsen som kommer i tillegg ved nettkjøp fra USA ville vel vi fort blitt uten fotobutikker her i landet....

 

Men jeg ser at mange skryter uhemmet av den norske garantien på 5 år....

Mange har forgjeves prøvd denne "lovnaden" med elektronikk som MP3 spillere mobiltlfer etter en ca 2-3 år ..Og de som har solgt insisterer da kjapt på "feilbruk", klasisk er den "utsatt for fukt" ... akkurat det har jeg opplevd; Men garantien blir brukt som en slags salgspropaganda.

Det gjenstår å se om denne papirtigeren av en lov vil bli praktisert på samme måte når det kommer til fotoutstyr?

De skyver den foran seg...

 

Jeg tror netthandelen fra utlandet kommer til å øke enda mer; dette pga stadig flere oppdager at utlandet er veldig konkurransedyktig på pris. Service og også god service kan man vel alltids skaffe seg; men det vil så klart koste også det; men ikke mer enn i høykostlandet Norge...

 

En kollega kjøpte et kamera fra England i 2003. Jeg lånte dette og bestemte meg for å kjøpe samme kamera, men jeg kjøpte da fra Sverige. Begge disse virker fortsatt og mitt er veldig velbrukt.

I Sverige er den tilsvarende garantien på 3år...

Lenke til kommentar

Angreretten ved kjøp på nett er jo meget god. Problemet er at man kjøper et kamera, liker ikke hvordan det føles, og må bruke penger på porto tilbake til butikken... vente et par uker på pengene og så bestille nytt kamera. Går du til en butikk, får du prøve alle aktuelle kamera, og kan gå hjem med kameraet du likte best bare få minutter etterpå, fremfor å vente et par måneder på å få kameraet du helst vil ha.

 

Kjøper du på nettet, så blir du kanskje fornøyd med kameraet du kjøper, uten å vite at du ville blitt enda mer fornøyd med et annet kamera. Og ettersom det uansett er stress å måtte benytte angreretten, så tar man kanskje til takke med et kamera som er "greit nok". Med andre ord, så er det gull verdt å få lov til å ta på kameraet, og prøve å ta et par bilder (kanskje også ta med noen bilder hjem på et minnekort) slik at man er sikker på at kameraet man kjøper, er det man likte best.

 

Får man problemer med et kamera, er det også godt å vite at man kan stikke innom butikken med kameraet. I veldig mange tilfeller, er det noe så banalt som en innstilling. Hadde man kjøpt på nett, måtte man sendt kameraet inn til butikken, ventet en 3-4 uker på å få konstatert at det var en feil innstilling, og må dermed betale både porto og gebyr for feilsøking uten resultat.

 

Angående køer, så tar jeg meg alltid like god tid med en kunde, uansett om det står 0 eller 10 stykker i kø. Kanskje irriterende for de i køen, men ettersom vi også selger en del småvarer, så går køen alltid fremover allikevel.

 

Og når det gjelder garanti, så må man presisere at man ønsker å benytte reklamasjonsretten om garantitiden (1 eller 2 år) er gått ut. Noen verksted setter seg på bakbena. Derfor har vi en boks som heter "garanti/reklamasjonssak" på våre reparasjonslapper, så kan verkstedet velge om de vil benytte garanti eller reklamasjon. Har sjelden problemer med dette, og fabrikasjonsfeil blir rettet innenfor fem år.

 

Det er mange gode grunner til å handle i en fotobutikk fremfor nettet. Og ihvertfall i de større byene er konkurransen så hard, at prisene ofte er rundt nettpriser uansett.

Lenke til kommentar
Evt gå på en fotobutikk, finn et kamera du liker å ta og leke med, bestill på nett.

 

Kynisk å bruke vanlige butikker som "test" for så å bestille på nett, sure, men kan man spare litt på det, så hvorfor ikke?

Fordi da går butikken konk; og vi andre må handle utstyret vårt hos fjøsnisser som ikke forstår forskjellen på objektiv og brødristere.

 

Edit: Sur oppgulp: Det handler ikke bare om deg og det å spare penger.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

No shit sherlock. Derfor jeg sier det er kynisk.

 

Ser for meg at i fremtiden, om lokalbutikkene ikke kan konkurere på utsalgspris på utstyr, blir mer og mer redusert til kompetansesenter, der folk går for service/vedlikehold og evt opplæring på utstyr de selv ikke kan bruke.

 

Som med det meste annet, er det fordeler og bakdeler med det også.

Lenke til kommentar
Fordi da går butikken konk; og vi andre må handle utstyret vårt hos fjøsnisser som ikke forstår forskjellen på objektiv og brødristere.

 

Edit: Sur oppgulp: Det handler ikke bare om deg og det å spare penger.

 

Tom

 

Forutsetningen for å benytte den dyrere butikken er jo at de som jobber der kan mer om kamera enn du. Har vært i mange butikker der jeg kan mer om kameraet enn den som jobber der. Nå skal det sies at jeg er av den typen som saumfarer nettet etter spec og tester før jeg bestemmer meg og da er det kanskje ikke så rart.

 

Når det gjelder nettbutikk så har man angrerett. Det man må huske da er et mange nettbutikker knapt gir deg lov til å åpne pakningen hvis du skal returnere. Har du tatt et par bilder er du lost. (f.eks MPX). Sånn sett er det bedre å bruke El-kjøp hvis man vet hva man skal ha. Da kan man fotografere i vei i 1 mnd og returnere kameraet. Forutsetningen er at man har lest seg til kunnskap før man går dit for man kan ikke forvente å finne det der :D

Lenke til kommentar

Noe jeg lurer mer og mer på er om svært mye kamerautstyr leveres i a, b og c-sortering. Så på et Olympus speilrefleks her om dagen i en lokal, vanligvis dyr fotobutikk. Han solgte kameraet til "internettpris" på grunn av en spesialpris han hadde fått fra importøren sa han. Men begge kitobjektivene var skranglete. Noen dager senere så jeg på det samme kamera i en laaangt dyrere butikk. Her var objektivet helt uten noen form for merkbar slark.

 

Nordmenn oppfattes ofte som kjøpesterke ukritiske storforbrukere. Og salget av DSLR i norge er svært stort, og står ofte ikke i forhold til folks reelle kunnskaper og behov. Det skulle ikke forundre meg om man av denne grunn kanaliserte en god del b-vare til Norge. At man dumper dålige varer i Norge er i hvertfall noe jeg har hørt om før.

 

Mange har snakket om kvalitetsforskjeller på objektiver, men jeg tror dette også forekommer på kamerar. Det er bare vanskeligere og påvise det når man sitter med kun ett eksemplar.

 

Det ville feks. overraske meg om ikke enkelte nettbutikker også skaffet seg varepartier av annensortering beregnet på det asiatiske markedet, til svært lave "asiatiske priser". Men som nevnt innledningsvis, jeg tror også noen av innportørene oppererer med forskjellige kvalitetssorteringer.

 

Greit nok, hvis man visste hva man fikk, men det gjør man jo ikke.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min D40 på Elite foto fikk jeg vite at fotobutikker sliter veldig med konkuransen..

 

Fotobutikker lever på å selge fotoutstyr og tjenster innenfor foto og kan derfor ikke selge til innkjøpspris.

Elkjøp tjener på så mye annet og kan derfor ha lavest pris på enkelte varer.

 

Jeg kjøpte på Elite foto pga tryggheten og servicen. Trengte jeg hjelp eller å låne utstyr var det bare å komme innom, for de var villig til å hjelpe om det skjedde noe.

Lenke til kommentar
No shit sherlock. Derfor jeg sier det er kynisk.
Jeg har aldri gått i en butikk for hjelp, med det å kjøpe på nettet (evt. en el-kjede) i tankene, så jeg vet ikke helt hva dette folkeslaget tenker. Men en eller annen feilkobling er det jo, evt. manglende IQ, EQ og normal folkeskikk.
Forutsetningen for å benytte den dyrere butikken er jo at de som jobber der kan mer om kamera enn du. Har vært i mange butikker der jeg kan mer om kameraet enn den som jobber der. Nå skal det sies at jeg er av den typen som saumfarer nettet etter spec og tester før jeg bestemmer meg og da er det kanskje ikke så rart.
Se mitt innlegg lenger opp for flere gode grunner (kunne ta og føle på kameraet). Men det er klart, om man gidder å lese alt om alle aktuelle kamera på nettet, så trenger man sjelden den kunnskapen man som oftest får i en fotobutikk. Men ikke alle gidder det. Og når prisene, spesielt i de store byene, stort sett er ganske nær nettprisene (og til tider også billigere enn nettbutikkene), så kan man spare mange penger på å bruke et par hundrelapper ekstra der og da.
Lenke til kommentar
Det er mange gode grunner til å handle i en fotobutikk fremfor nettet. Og ihvertfall i de større byene er konkurransen så hard, at prisene ofte er rundt nettpriser uansett.

 

Det er tydelig at denne debatten skaper engasjement hos "begge sider". Det ante meg jo at det var litt polarisering i dette spørsmålet. Bra det kommer innspill fra begge sider, så man kan reflektere litt over hva som er viktigst for en selv.

 

Når jeg tenker på hva som er viktig for meg så fremstår ikke det å kunne "kjenne og føle på" kamera som den viktigste grunnen til å shoppe i butikk (selv om det selvsagt er viktig i starten av en kjøpeprosess). Hadde det vært den viktigste grunnen hadde jeg nok alltid vært av den "kyniske typen" som gikk i butikk å så på, og så kjøpte alt på nett.

 

For meg veier det ganske tungt hva jeg kan gjøre etter at jeg har kjøpt utstyret mitt. Hvis jeg kjøper på nett er det ingen jeg kan stikke innom når noe ikke funker som det skal, eller jeg ikke får til å gjøre det jeg trodde man skulle kunne få til med det jeg har kjøpt. Dette gjør jo at jeg nok ikke vil få det ut av utstyret som jeg ønsker, og fort kan bli skuffet over det jeg har "spart" 1000 kroner på å kjøpe på nett.

 

Jeg er også enig i at det er helt håpløst når det blir slik at man må sende inn kamera til levrandøren for enhver ting man lurer på, og så risikerer å få det i retur 4-5 uker senere med beskjed om at "du hadde glemt å sette på den rette innstillingen - alt fungerer som det skal". Dette kunne jo vært oppklart på 1 minutt i en butikk. Selvsagt kan man sikkert få tips om noe i en butikk selv om men ikke har kjøpt noe der, men jeg forstår jo at velviljen til å hjelpe er mindre, og at det faktisk også reelt set er mindre de kan gjøre for meg om jeg har kjøpt noe på nett.

 

Jeg tror vel også det å handle i en butikk gjør at selgeren blir mer hjekpsom på andre områder, at man bygger opp en type connection som gjør at man får mer ut av å handle der enn bare det rent prismessige. For meg er det faktisk uproblematisk å betale 2000,- mer for et kamera med et objektiv hvis effekten av det er at jeg får en "forsikring" mot fremtidige frustrasjoner. Og det er en billig "forsikring" mot at alt som blir igjen i markedet er bobletyggegummityggende tenåringer hvis eneste bidrag til salgsprosessen er å kunne si "10 megapixel er jæææævelig bra ass" ...

 

T

Lenke til kommentar

Jeg mener i utgangspunktet at hvis man ønsker å beholde den lokale butikken må man også bruke den!

Selv kjøper jeg alt av fotoutstyr, bilder, etc. på nettet. Dette fordi servise og kunnskap er ganske dårlig ved den lokale fotobutikken. Da mener jeg det er det samme hvor man handler og det er enkelt å sjekke erfaringer andre har hatt med de forskjellige nettbutikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...