Skinney Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Her var det da mye rart. Personlig skjønner jeg ikke at noen greier å påstå at OOo blir mindre brukt enn Office i skolemiljøet. Personlig har jeg ikke gått på en skole som ikke har brukt OOo(jeg går siste året på videregående i Akershus nå). Skolelinux skal visst også hatt en viss suksess rundt i landet: http://skolelinux.org/no/node/21. Men hvorfor kan ikke dere be lærerne om å skaffe seg OpenOffice hjemme og? Gratis nedlasting og hva... en tusenlapp spart? Og hvorfor har dere ikke tid til å sette dere inn i OOo for brukerstøtte? At dere bruker den tiden det tar å sette seg inn i det kan umulig koste dere mer enn lisenskostnadene til MS Office? Og btw, heller at mine skattepenger går til å utdanne lærerne enn at jeg sitter igjen med en inkompetent lærer... uansett, ONTOPIC: Linux er - yes! - kommet for å bli. Flere og flere brukere hopper over til operativsystemet for hvert år og med flere folk kommer flere utviklere som igjen sikrer utviklingen. Når distribusjoner som Ubuntu, openSUSE og Fedora også gjør en så fin jobb som de gjør så kan jeg ikke akkurat se for meg at Linux MISTER brukere. I tillegg til dette ser flere og flere myndigheter rundt i verden fordelene ved å bruke Linux og programmer basert på åpen-kildekode. Om Linux dør iløpet av de neste 20 åra vil jeg dø av overraskelse... Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 "Men hvorfor kan ikke dere be lærerne om å skaffe seg OpenOffice hjemme og? Gratis nedlasting og hva... en tusenlapp spart? Og hvorfor har dere ikke tid til å sette dere inn i OOo for brukerstøtte? At dere bruker den tiden det tar å sette seg inn i det kan umulig koste dere mer enn lisenskostnadene til MS Office? Og btw, heller at mine skattepenger går til å utdanne lærerne enn at jeg sitter igjen med en inkompetent lærer..." De lærerne som ikke får Office gratis igjennom jobben, betaler rundt 300kr for en lisens igjennom kommunen. Ikke vært på en skole uten OOo ? jeg kan svare med at jeg ikke har vært på en skole med OOo, men det er mulig jeg hører til en av de skjeldene? Uansett til oss er det nå begynnt med at alle lærerne på utvalgte skoler får bærbar PC-er som de skal bruke i jobb sammenheng, vi håper at dette, pluss kurs i bruken av dem, skal øke kunnskapen dems. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 De lærerne som ikke får Office gratis igjennom jobben, betaler rundt 300kr for en lisens igjennom kommunen. Ikke vært på en skole uten OOo ? jeg kan svare med at jeg ikke har vært på en skole med OOo, men det er mulig jeg hører til en av de skjeldene? Uansett til oss er det nå begynnt med at alle lærerne på utvalgte skoler får bærbar PC-er som de skal bruke i jobb sammenheng, vi håper at dette, pluss kurs i bruken av dem, skal øke kunnskapen dems. Ingenting kommer gratis fra Microsoft, lisensen betales og den betales nok med våre alles skattepenger enten det er den enkelte skolen eller kommunen som gjør valget. Uansett er det vel ingen her som egentlig mener at du nå skal fly å renske maskinparken for MS Office å løse alle problemer med å slenge inn OpenOffice. Er klart at en sånn prosess ikke går over natta, men krever planlegging og tilrettelegging før selve steget kan tas og at beslutningen må gjøres sentralt i kommunen - eller enda bedre - at staten bestemmer at de millionene som nå går til Redmond er bedre brukt til lokal sysselsetting etc. Det viktige er at man er åpen for endringer (noe det absolutt virker som du er) og at beslutninger blir tatt på riktig grunnlag. For eksempel kan jeg ikke se at OOffice på noen måte er vanskeligere enn MS Office eller har andre mangler, men at brukerne er nødt til å forholde seg til OO i tillegg til MS Office er problematisk skjønner jeg godt, ergo blir det feil å avvise OO fordi den ikke er bra nok, men veldig forståelig å ville vente til man eventuelt får en mer helhetlig strategi på plass. I min kommune er det Windows/MS Office på alle skolene, men har også vært på skoler i andre kommuner hvor alt kjøres på Linux/Open Office. Noen som vet om noe seriøs statistikk på dette? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Det er absolutt ingen tvil om at GNU/Linux (egentlig snakker vi vel om fri programvare) er kommet for å bli. De problemene som nevnes her kunne alle vært løst ved en holdningskampanje i Kunnskapsdepartementet slik at de hadde innført kun bruk av fri programvare i skolene, slik som har blitt gjort i mange andre land. Dette burde gjøres blant annet fordi det gir elevene sjansen til å studere, lære og utvikle kildekoden til de programmene de bruker, men også fordi det er en langt sikrere løsning når det gjelder datasikkerhet, virus, spionprogramvare og det å benytte seg av standarder. - Og at det ville gitt Norge et komparativt datakunnskapsfortrinn over land som benytter proprietær programvare i skolene. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Jeg bekymrer meg overhodet ikke for dette. Faktisk er kommersiell programvare helt nødvendig for at GNU/Linux skal bli et reellt alternativ for folk flest. Vi andre er også avhengige av dette hvis GNU/Linux skal kunne dekke våre behov. Vi har alle behov for gevinster av markedspenetrering. Faktum er at GNU/Linux hadde vært nærmest fraværende i næringslivet hvis det ikke hadde vært for den kommersielle programvaren man får til plattformen. Jeg har ikke sagt at jeg ikke ønsker kommersielle aktører, det jeg sa var et jeg frykter at noen kommersielle aktører vil gi oss dårlige løsninger. En hver som bidrar ønsker jeg velkommen med åpne armer, så lenge det gjøres på brukernes premisser. Men når noen tilbyr løsninger som gir lockin og/eller gir oss restreksjoner på hvordan vi skal bruke programvaren, vil jeg heller være for uten. Skikkelige løsninger vil kommer før eller siden. Jeg er sterkt i mot å ha det så travelt med å nå målet om fri programvare til alle, at man kaster på båten de grunntankene som i løpet av 20 år har ført GNU/(linux) der det er i dag. Endret 11. oktober 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har det kanskje litt mer travelt, og kan i grunnen tenke meg kompromisser for å komme i mål raskere, men jeg ser poenget. Nå har vi jo fyrtårn som Red Hat som sverger til GPL, så om noen distroer er litt mer sloppy med å holde blobs unna, så tror jeg ikke det vil true den utviklingen vi har sett. Jeg har ingen tro på at Nero kan gjøre penger på denne plattformen, deres eksistens er betinget av at Microsoft ikke har et alternativ. Lenke til kommentar
mlan Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 OOo skaper mye problemer når det ikke takler formatet doc 100% formateringene som blir gjort i et word dokument forsvinner osv. Dere kan si at .doc er et MS format og suttre så mye dere vil, men faktum er den at .doc er absolutt det mest brukte dokument formatet, når vi tenker på offentlige dokumenter og lignende. Ja, det kan vi si. Det er da ikke Openoffice sin feil at dokumenter i doc. er problematisk. Løsningen er kanskje å begynne å lagre i odf. og la mottakeren laste ned Openoffice Men dessverre er M$ office blitt en defacto standard, slik Wordperfect var på 80 og tidlig 90 -tall. Og dette er det bare vi brukerne av IT kan gjøre noe med. Jo flere som installerer OpenOffice, og bruker odf. jo mindre vil M$ office sitt monopol bli. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 ....brukerne av IT kan gjøre noe med. Jo flere som installerer OpenOffice, og bruker odf. jo mindre vil M$ office sitt monopol bli. Jeg sender bestandig timelistene hver måned til sjefen i formatene Excel og ODF. Så har jeg hvertfall mitt på det rene. En liten sammenligning i filstørrelsen er morsom. Innholdet i disse filene er nøyaktig det samme: fil_1.ods -> 11.4 kB fil_1.xls -> 97.0 kB Ok, ca. 8,5 ganger større er altså Microsoft-formatet. Og dette er det ikke den første gangen jeg ser. Typisk for de fleste M$-formater er at de sløser noe forferdelig med lagringsplassen. Akkurat slik var det for 12 år siden også. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Det kan bli spennende nå med docx, ettersom disse bare kan leses av word '07... Har allerede måttet hjelpe en som hadde laget en presentasjon i powerpoint 07, og ville presentere den fra openoffice. Hadde ikke vært noe bedre dersom han hadde hatt word (eldre en 07, noe nesten alle har) Løsningen var å konvertere til pdf (og ppt, men vi brukte pdf'en anyway) via en terminalserver... Dersom ooo får ut en grei støtte for docx temmelig kjapt, vil nok mange installere det for å kunne lese de filene folk har begynt å sende rundt... I tillegg viser det med all tydelighet nødvendigheten for en god standard (od{t|x|p} + PDF!) Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har brukt OOo til skole arbeid siden jeg kutta ut å bruke piratkopien av MS office. Har aldri hatt noen problemer med å lagre eller åpne doc formater. Alt har fungert smertefritt. Men nå jeg installerte OOo2.3 på windows partisjonen så klarte den ikke å åpne enkelte doc filer fra itslearning som OOo2.2 klarte. Stor skuff. Får håpe dette endrer seg. Heldigvis så støtter lærerne mine bruk av OOo og tar imot odf format. I fjor så sente jeg oppgaver likegjerne inn i pdf format. Det vet jeg de kunne lese. Men ja Linux har kommet for å bli. Men om 10-20 år så trur jeg de største distroene i dag er borte og er erstattet av andre. Utviklingen av all programmvare gjør det slik at de blir tyngre og mindre brukervennlige. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Linux blir, det samme gjør mac, og det er jo lov å håpe at windows forsvinner sakte men sikkert Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Windows er bra til sitt. Spill og div apps som jeg MÅ ha til skolen gjør at xp har 10 GB av hardisken min Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har brukt OOo til skole arbeid siden jeg kutta ut å bruke piratkopien av MS office. Har aldri hatt noen problemer med å lagre eller åpne doc formater. Alt har fungert smertefritt. Men nå jeg installerte OOo2.3 på windows partisjonen så klarte den ikke å åpne enkelte doc filer fra itslearning som OOo2.2 klarte. Stor skuff. Får håpe dette endrer seg. Heldigvis så støtter lærerne mine bruk av OOo og tar imot odf format. I fjor så sente jeg oppgaver likegjerne inn i pdf format. Det vet jeg de kunne lese. Men ja Linux har kommet for å bli. Men om 10-20 år så trur jeg de største distroene i dag er borte og er erstattet av andre. Utviklingen av all programmvare gjør det slik at de blir tyngre og mindre brukervennlige. Har også brukt OOo slik som du beskriver siden 1. klasse på VGS (det er vel 5 år siden), og har heller ikke hatt problemer med det, heller en masse fordeler (Writer >> Word...). Har stort sett levert pdf'er. Det er forøvrig ikke sant at OOo tar alle doc'er perfekt. Men du kan jo prøve å rapportere bug? Ang: distroer: Ja, det forandrer seg nok. Heldigvis. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Personlig så har jeg aldri hatt problemer med doc formatet. Men hører at andre har hatt det. Håper det kommer en fix til 2.3 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Er vel litt mer kompleks enn at man kan fikse det med en "fix". OpenOffice vil høyst sannsynlig aldri bli 100% kompatibelt med .doc, så sant Microsoft fortsatt har tenkt å holde formatet lukket. Og ingen ting tyder på at den kommer til å bli åpnet. Endret 14. oktober 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 vell når 2.2 åpner et doc perfekt og 2.3 åpner kun flere sider med kun # Så trur jeg det kommer en fix til 2.3 for å fikse dette problemet Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Windows er bra til sitt.Spill og div apps som jeg MÅ ha til skolen gjør at xp har 10 GB av hardisken min da bruker jeg bare wine eller crossover. no prob Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 kanksje til spill Men Saia PG5 som jeg må bruke på skola klarer du ikke å få til å funke med crossover eller wine. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Saia PG5: Du går elektro eller noe slikt? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) VG2 Automasjon EDIT: Men denne diskusjonen har vell sporet helt av. Spørsmålet var om Linux har kommet for å bli. Ikke om OOo Endret 14. oktober 2007 av AlecTBM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå