vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 ODF plugin, ja vi vet av den. Å installere OO på terminalserverne, vell morsom idè, men hadde nok blitt skutt på morgenmøte til lærerne bare ved å foreslå det Tror nok lærerne bruker mye av tidensin til annet enn spesifikt arbeid rettet mot elevene. De er nok i utgangspunktet ikke så positive til OO og begyne å trumpe igjennom noe som de ikke vil ha, når Office allerede er dekket av en lisensavtale for dem, nei det er uaktuelt. Å installere sånn at de kan kjøre parralelt? njææ... noen sikker løsning er det vel heller ikke, for de ville no kun ha brukt office likevell. Vi har aldri sagt at OO vil være mindre prioritert og at de vil få mindre hjelp med det, heller motsatt vil jeg tro. ODF pluginen ble diskutert, men husker ikke helt hva som ble sagt. Elevene er nok mer vant med Office fra hjemmet og da er det ikke så morsomt å komme på skolen og oppdage at all den fine formateringen til den store teksten demmes ikke virker. Betastadiet tåkeprat? hva er det du snakker om? Du vet tydligvis ikke hva du snakker om når du sier "En liten smule kunnskap og tydelighet på driftesiden er ofte alt som skal til." Vi kunne vel ikke vært tydligere på hvordan vi skulle prøve ut dette og ikke minst hvordan de skulle få til å bruke OO på en skikkelig måte. Kunnskapen vår er nok litt begrenset ja, men det er nok fordi at vi rett og slett ikke har tid til å lære oss alt vi behøver å vite for å sette igang OO på en effektivmåte. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Men problemet er jo ofte at man har kunnskap om det man kan (eeh, sier seg selv? ), og ikke gidder å satse på nye ting. Problemet er ikke at alternativet er dårlig, men at man ikke kan det. Den eneste begrensningen jeg har hatt i OOo er .doc-kompabilitet som du påpeker, da kun at linjeskift blir litt forskjellig i OOo og Office. Formatering av tekst ellers fungerer smertefritt. Og nå som .odf er standardformat, så burde kanskje heller Microsoft innrette seg etter dette? (syns jeg ser ja ) Med Office 2007 vil jeg ihvertfall påstå at en overgang fra MSOffice 2003 til OOo må være mye lettere enn til 2007. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Vil nok være en større overgang der ja, men man kan jo bruke office 2003 lenge enda takk og pris. Uansett så er det lettere å drive felles opplæring for alle brukere av office 2007. Enn for det fåtallet som er utsatt for OO og ettersom at vi ikke vet om vi skal satse videre på OO ennå, så blir det ikke noe opplæring før den beslutningen er tatt. Vi er jo for å satse på nye ting cp-nilsen, vi teste ofte noe nytt, for å se om det fungerer for oss. Senest har vi testet office station systemet, noe som fungerer godt nok for barneskoler i våre øyne. Så ikke kom her å si at vi ikke ønsker å prøve ut nye ting. Men når ting ikke fungerer som først antatt, og vi må bruke mye mer tid enn kalkulert på support, så forsvinner fort vinningen opp i spinningen. Jeg sier vel heller ikke at OO er et ubrukelig produkt for de fleste. Men for oss så er det rett og slett ikke verdt det, problemene blir rett og slett for mange i forhold til om vi bruker Office. Å betale noen kr for å få god programvare og support er ikke meg imot. Endret 11. oktober 2007 av vargaz Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Vil nok være en større overgang der ja, men man kan jo bruke office 2003 lenge enda takk og pris. Uansett så er det lettere å drive felles opplæring for alle brukere av office 2007. Enn for det fåtallet som er utsatt for OO og ettersom at vi ikke vet om vi skal satse videre på OO ennå, så blir det ikke noe opplæring før den beslutningen er tatt. Vi er jo for å satse på nye ting cp-nilsen, vi teste ofte noe nytt, for å se om det fungerer for oss. Senest har vi testet office station systemet, noe som fungerer godt nok for barneskoler i våre øyne. Så ikke kom her å si at vi ikke ønsker å prøve ut nye ting. Men når ting ikke fungerer som først antatt, og vi må bruke mye mer tid enn kalkulert på support, så forsvinner fort vinningen opp i spinningen. For all del, siktet ikke nødvendigvis til dere, selv om det kanskje virket slik på innlegget mitt Bra at dere ihvertfall prøver det ut. Der jeg jobber har flere skoler tatt i bruk OpenOffice, og der er de så fornøyd at også flere lærere har tatt det i bruk selv om de har lisenser på MS Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Dette er forøvrig et bra eksempel på kostnadseffektiv bruk av Linux i bedriftssammenheng http://www.linux.com/feature/119109 Tynnklienter som kjører compiz-fusion hadde vært noe Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Å installere OO på terminalserverne, vell morsom idè, men hadde nok blitt skutt på morgenmøte til lærerne bare ved å foreslå det Hvordan kan du vite det? Det burde være meget enkelt å få til.Tror nok lærerne bruker mye av tidensin til annet enn spesifikt arbeid rettet mot elevene.Du snakker forhåpentligvis om fritiden deres. At de bruker mine skattekroner på MS lisenser gjør meg kvalm.De er nok i utgangspunktet ikke så positive til OO og begyne å trumpe igjennom noe som de ikke vil ha, når Office allerede er dekket av en lisensavtale for dem, nei det er uaktuelt.Det var vel denne avtalen som aldri burde vært inngått.Å installere sånn at de kan kjøre parralelt? njææ... noen sikker løsning er det vel heller ikke, for de ville no kun ha brukt office likevell.Det vet du vel ikke, du hører jo her at andre har andre erfaringer. Ikke minst vile det gitt dere en mulighet til å dytte mye av ansvaret over på lærerne, hvor det i anstendighetens navn hører hjemme. Ingen skal komme å fortelle meg at det er for mye forlangt at lærere i Norge skal beherske basisfunksjonalitet i OOwriter, og det burde da selvfølgelig ikke koste en skattekrone.Elevene er nok mer vant med Office fra hjemmet og da er det ikke så morsomt å komme på skolen og oppdage at all den fine formateringen til den store teksten demmes ikke virker.Hvilken versjon er det du fabler om nå? De issues du opplever i 2.3 er på et helt annet plan.Betastadiet tåkeprat? hva er det du snakker om?Jeg snakker om alle de open source programmene dere gang på gang hadde prøvd ut, som aldri kom ut av betastadiet og ble en stor fiaskon med resulterende tilbaketog.Du vet tydligvis ikke hva du snakker om når du sier "En liten smule kunnskap og tydelighet på driftesiden er ofte alt som skal til." Vi kunne vel ikke vært tydligere på hvordan vi skulle prøve ut dette og ikke minst hvordan de skulle få til å bruke OO på en skikkelig måte.Hvorfor ender dere da opp med å gjøre jobben for lærerne?Kunnskapen vår er nok litt begrenset ja, men det er nok fordi at vi rett og slett ikke har tid til å lære oss alt vi behøver å vite for å sette igang OO på en effektivmåte.Start med å gjøre det klart at det er den løsningen dere supporterer, punktum (.doc dokumenter får de gå til Bill Gates med), og supporten gjelder ikke GUI, det er lærerens ansvar. Henvis gjerne læreren til miljøer som har erfaringer, heldigvis finnes de dyktige lærere i Norge som behersker OO meget godt, og som sikkert gjerne deler sin erfaring med andre lærere. Da er dere tydelige. Slutt å bruke mine skattekroner på tullball. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Nå må du ikke glemme at it er et verktøy for skolene. Det er skolene som setter premissene, ikke it-avdelingen. Vil lærerne bruke office så er det de som bestemmer, ikke drift. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) hehe, jeg finner nesten ikke dine kommentarer her verdt å svare på, "At de bruker mine skattekroner på MS lisenser gjør meg kvalm." -Det er ikke lærerne som bruker kronene dine, skal vedde på at du aldri har betalt skatt engang. Jeg vil tro et stort flertall av de offentlige bedriftene i norge bruker MS produkter og betaler i store summer til dem. Det vitner om stor mangel på kunnskap når du peser ut om at dine skattekroner blir brukt på MS produkter, det er jo et forbanna faktum at skattepenger brukes på MS produkter, skal ikke si hvor mye vi bruker i MS lisenser i året, men kan love deg at det er noen kroner. Hvorfor burde vi ikke ha lisensavtaler med MS? Det virker som du vet alt om alt, hvorfor er du ikke IT-ansvarlig for alle norges kommuner da? ettersom at du kan gjøre alt gratis? vil tro at de fleste er med på den, om de hadde hatt tro på at du kunne gjennomføre det. Det virker i alle fall som at du er såpass selvsikker på at du ville ha klart det. "Det vet du vel ikke, du hører jo her at andre har andre erfaringer. Ikke minst vile det gitt dere en mulighet til å dytte mye av ansvaret over på lærerne, hvor det i anstendighetens navn hører hjemme. Ingen skal komme å fortelle meg at det er for mye forlangt at lærere i Norge skal beherske basisfunksjonalitet i OOwriter, og det burde da selvfølgelig ikke koste en skattekrone." -Nei, det burde vel ikke koste en skattekrone, men du vet at lønnen til lærerne er skatte kroner det også, tror du at de går på et evnt. OO kurs gratis? de skal ha lønnen sin dem og om de skal være der på kveldstid så skal de nok ha enda mer lønn og det er jo bare rett. Må vel nevne at flerparten av lærerne ikke kan så veldig mye om data i utgangspunktet, da er det vannskelig å lære dem noe nytt, for man kommer bare tilbake til basic spørsmålene. Vi bruker nå OO 2.2 tror jeg, så jeg vet ikke hvilke problemer som blir løst med å bytte version, skal ikke si at jeg er 100% sikker på versions nr. ettersom at jeg ikke har holdt på så mye på den skolen den siste tiden, men kan godt hende at det er oppgradert. "Hvorfor ender dere da opp med å gjøre jobben for lærerne?" -Rett og slett for at det ikke er tid eller penger til å ha alle lærerne på opplæring innen dette, så vi må bare prøve oss med å lage enkle step-by-step guider. "Start med å gjøre det klart at det er den løsningen dere supporterer, punktum (.doc dokumenter får de gå til Bill Gates med), og supporten gjelder ikke GUI, det er lærerens ansvar. Henvis gjerne læreren til miljøer som har erfaringer, heldigvis finnes de dyktige lærere i Norge som behersker OO meget godt, og som sikkert gjerne deler sin erfaring med andre lærere. Da er dere tydelige. Slutt å bruke mine skattekroner på tullball. " -Prøver du å være morsom? kan ikke slutte supporten på det mest brukte produktet, det blir bare for dumt. Har du noen gang jobbet med IT? vet ikke om du bare prøver å være vannskelig, men virker ikke som at du noen gang har stridd med de problemene som vi strir med hverdag, vi kan nemlig ikke bare holde fokus på en skole og et program, når det er såpass mange fagprogrammer, mange skoler, mange lærere og mange elever og forholde seg til, til ethvert tidspunkt. -EDIT: føler denne diskusjonen har glidd mye fra topic, velger å la dette være mitt siste innlegg om dette, om ikke noen vil ha svar på noe spesielt, ellers går det også å ta det på PM. Endret 11. oktober 2007 av vargaz Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Nå må du ikke glemme at it er et verktøy for skolene. Det er skolene som setter premissene, ikke it-avdelingen. Vil lærerne bruke office så er det de som bestemmer, ikke drift.Sant nok, jeg blir bare ekstremt provosert over en del holdninger. Personlig mener jeg skolene har et spesifikt ansvar til å velge plattformuavhengige løsninger. Heldigvis tør noen skoler å gjøre akkurat det. hehe, jeg finner nesten ikke dine kommentarer her verdt å svare på,Det er ytterst gjensidig, men jeg klarer ikke la være når direkte sverting av alternativet skjer.-Det er ikke lærerne som bruker kronene dine, skal vedde på at du aldri har betalt skatt engang.Jeg betaler nok en del kroner i skatt , men utsagnet var nok i sterkeste laget, og mer uttrykk for hvor provosert jeg ble.Jeg vil tro et stort flertall av de offentlige bedriftene i norge bruker MS produkter og betaler i store summer til dem.Det er et trist faktum. Heldigvis tør noen gjøre noe med det.Det virker som du vet alt om alt, hvorfor er du ikke IT-ansvarlig for alle norges kommuner da? ettersom at du kan gjøre alt gratis? vil tro at de fleste er med på den, om de hadde hatt tro på at du kunne gjennomføre det. Det virker i alle fall som at du er såpass selvsikker på at du ville ha klart det.Jeg prøver vel å gjøre mitt for at ikke for mange NOK routes til Bill Gates, og at vi alle også kan ha reelle alternativer i løpet av noen få år. Jeg vet ikke om jeg hadde gjort bedre sammfunnsnytte enn i dag ved å jobbe som IT-ansvarlig i norske kommuner.-Nei, det burde vel ikke koste en skattekrone, men du vet at lønnen til lærerne er skatte kroner det også, tror du at de går på et evnt. OO kurs gratis? de skal ha lønnen sin dem og om de skal være der på kveldstid så skal de nok ha enda mer lønn og det er jo bare rett. Må vel nevne at flerparten av lærerne ikke kan så veldig mye om data i utgangspunktet, da er det vannskelig å lære dem noe nytt, for man kommer bare tilbake til basic spørsmålene.Jeg mener du grovt overvurderer hvor vanskelig det er å lære seg et tekstbehandlingsprogram, kurs burde være unødvendig. Du kan jo tipse dem om en virtuell møteplass for å dele erfaringer/få hjelp:http://www.openofficeorg.no/Forumsider/ Ellers har du gode ressureser her: http://www.skolelinux.org/no/node/1 og her: http://skolenettet.no/moduler/templates/Mo...;epslanguage=NO Burde ikke være nødvenidg for dere å skrive egne guider. -Prøver du å være morsom? kan ikke slutte supporten på det mest brukte produktet, det blir bare for dumt.Selvfølgelig trenger ikke dere å gi støtte til konvertering mellom .doc og odt.Har du noen gang jobbet med IT? vet ikke om du bare prøver å være vannskelig, men virker ikke som at du noen gang har stridd med de problemene som vi strir med hverdag, vi kan nemlig ikke bare holde fokus på en skole og et program, når det er såpass mange fagprogrammer, mange skoler, mange lærere og mange elever og forholde seg til, til ethvert tidspunkt.Så da må alle bruke MS og kun MS, det er det du forsøker å lire ut av deg. Kan du kanskje forstå at jeg finner det utrolig provoserende, når det tyngste argumentet du har er å opprettholde de lukkede formatene til MS? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 For all del, bruk hvilket som helst format, bare det blir satt en standard. Per dags dato er .doc det mest brukte. Til noen vedtar at vi skal bytte, så kommer vi til å bruke .doc. Har du noen gang hatt med 50-60år gamle lærere å gjøre? det har du sikkert igjennom barne og ungdomskolen? ja kanskje også på vidregående? 1: De er veldig svake på bruk av PC, dvs. du må repetere basic's heletiden. 2: Å lære dem noe nytt krever at du lærer dem å åpne et nytt program, dobbelklikke på en ny ramme? oii.. går det an? hva er dette for noe? hvordan bruker jeg dette? hvordan finner jeg tilbake til dette? går dette an? hvordan lukker jeg ? Slike spørsmål kommer og de kommer gang på gang... så går det en uke før de bruker programmet neste gang og da bruker de mye tid på å finne fram evnt. spørre andre for så å ringe til oss å spørre, hvordan de får åpnet programmet. Morsomt de første gangene, men etterhvert blir man litt lei Ser for meg at de svakeste skal lete på forum etter svar på spørsmålene de leter etter ja Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Her er du inne på noe ja, STANDARD. Dessverre er .doc så langt vekk fra en standard det er mulig å komme. Du trenger ikke lære alle lærerne å lagre i .odf, er jo bare å sette det som standard filformat. Hvis de er så trege og inkompetente som du gir uttrykk for, tviler jeg strekt på at de kommer til å endre det tilbake til .doc. Endret 11. oktober 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 For all del, bruk hvilket som helst format, bare det blir satt en standard. Per dags dato er .doc det mest brukte. Til noen vedtar at vi skal bytte, så kommer vi til å bruke .doc.Som om .doc er ett format. Jeg håper og tror at ODF i dag er rimelig utbredt i skole-Norge. Du bør dessuten lese litt her:http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/Tema/...er.html?id=1371 Har du noen gang hatt med 50-60år gamle lærere å gjøre? det har du sikkert igjennom barne og ungdomskolen? ja kanskje også på vidregående?Ja, jeg har t.o.m. undervist en hel bøling av dem i forbindelse med etterutdanning, men det var i matematikk. De som er helt bortreist i IT av dem, vil nok ha like store problemer med MS. Mitt inntrykk av dem generelt er nok også vesentlig mer positivt enn ditt. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Lærerne av den litt yngre garde er lettere å få med seg på slike IT ting, men de som nærmer seg pensjonsalderen vi, men har store problemer. Selv om skolene er langt i fra de værste. Har jo selvsagt de som er skeptiske til IT også da. Å si at dem skal lagre i ODF kan jo være noe, men så hvis de sender til lærere på andre skoler da? kan office åpne ODF filer? de bruker office på alle de andre skolene. Håper bare ikke lærerne blir for redde for å åpne dem. I utgangspunktet er det ingenproblemer for meg å anbefale bruk av ODF, problemet er bare å få det gjennomført hos alle. *De som er helt bortreist i IT som du sier... joda, de hadde nok like mye problemer med MS Office, men de har jo lært seg det nå.. så nå fungerer jo det. Hvorfor fikse noe som fungerer? Har vel egentlig mer enn nok å gjøre som det er. Endret 11. oktober 2007 av vargaz Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Å si at dem skal lagre i ODF kan jo være noe, men så hvis de sender til lærere på andre skoler da? kan office åpne ODF filer? de bruker office på alle de andre skolene. Håper bare ikke lærerne blir for redde for å åpne dem. I utgangspunktet er det ingenproblemer for meg å anbefale bruk av ODF, problemet er bare å få det gjennomført hos alle.Mulig jeg er naiv, men jeg innbiller meg at det i dag er svært mange norske skoler som bruker OO, og for de som ikke gjør det, så har de bare godt av å bli eksponert for ODF. Man kan naturligvis sende enkle link hvis de har spørsmål (det er jo voksne folk, så lese kan de alle).Denne for å kunne lese odf overalt: http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/ Denne for å kunne ha samme offiice pakke overalt (uten at jeg ser det som noe poeng, mange skoler burde antagelig brukt Abiword og Gnumeric istedet, folk som absolutt vil ha MS Office hjemme må jo få lov til det): http://no.openoffice.org/ Denne for å forstå hvorfor dette er viktig og riktig: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/Tema/...er.html?id=1371 Går t.o.m. an å flette denne basis informasjonen som en signatur som følger alle mail de mest tungnemme sender. Det er på tide at vi gjør det offentlige rom til et rom for alle. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) * glem det, off topico Endret 11. oktober 2007 av vargaz Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 For en diskusjon! Egentlig burde vi likegodt forby alt annet enn LaTeX med en gang. Ser bra ut, og er enkelt og raskt. Selv om få tror det før de prøver Og forresten. OOo har den stygge vanen at det responderer tregt, og er styggt å se på. (min erfaring, skal ikke snakke for andre) MS Office derimot, har den stygge vanen at det ikke er åpent/gratis/whatever, og at det ikke fins til *nix. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Stemmer og for LaTeX (), det er veldig enkelt og du skal være utrolig god for å få det til å se stygt ut. Samt at du genererer PDFer (ev. PSer) som standard, noe som er langt å foretrekke framfor noe office-formet (fritt eller ei) når man skal sende et dokument til andre. Excel kan man også greit bytte ut med SciPy PowerPoint byttes ut beamer! Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Og ikke minst bytter vi ut alle pc'ene med skrivemaskiner. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) OnTopic: Tror nok GNU/Linux er kommet for å bli. Det som bekymrer meg er om det kommer til å bestå slik vi kjenner det i dag. Når flere komersielle aktører får øynene opp kommer det til å bli et større trykk for å få presset inn møkkaprogramvare på ferdiginstallerte PC (det er tross alt dette de fleste brukerne kjøper). Bare se på en Dell-pc, det følger med et tonn drit ferdiginstallert hvis du kjøper med Windows. Slik er det ikke ennå med Dell's Ubuntu-tilbud, men det tar nok ikke lang tid før den plutselig er full av prøvevesjoner av Nero osv. Uting som Click-n-Run gjør det også lettere å spre ufri programvare til GNU/Linux-brukere. Hvis programvaren er fri, kan den jo lett integreres i Distribusjonens pakkesystem og hele CnR er unødvendig. Mitt håp er bare at disse truslene holder seg lenge nok unna til at fri programvare får utviklet seg og fått godt nok fotfeste til å stå i mot presset. F.eks at Skype og Nero har noen halveis fungerende versjoner for GNU/Linux gjør at mange bruker disse (og klager på hvor dårlige de er) og motivasjonen for å lage en frie alternativ avtar. Endret 11. oktober 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Tror nok GNU/Linux er kommet for å bli. Det som bekymrer meg er om det kommer til å bestå slik vi kjenner det i dag. Når flere komersielle aktører får øynene opp kommer det til å bli et større trykk for å få presset inn møkkaprogramvare på ferdiginstallerte PC (det er tross alt dette de fleste brukerne kjøper). ... Mitt håp er bare at disse truslene holder seg lenge nok unna til at fri programvare får utviklet seg og fått godt nok fotfeste til å stå i mot presset. F.eks at Skype og Nero har noen halveis fungerende versjoner for GNU/Linux gjør at mange bruker disse (og klager på hvor dårlige de er) og motivasjonen for å lage en frie alternativ avtar. Jeg bekymrer meg overhodet ikke for dette. Faktisk er kommersiell programvare helt nødvendig for at GNU/Linux skal bli et reellt alternativ for folk flest. Vi andre er også avhengige av dette hvis GNU/Linux skal kunne dekke våre behov. Vi har alle behov for gevinster av markedspenetrering. Faktum er at GNU/Linux hadde vært nærmest fraværende i næringslivet hvis det ikke hadde vært for den kommersielle programvaren man får til plattformen. Jeg frykter det ikke overhodet fordi GPL lisensen er en garantist. Tvert imot ser jeg en trend hvor bedrifter velger å sponse open source prosjekter for å få GPL produktet godt nok, istedet for å pumpe lisenspenger inn i et middelmådig kommersielt produkt. Det hadde vært utrolig flott om bedrifter i stor skala hadde sett hvor mye mer de kan få igjen for pengene ved å sponse noen GNU prosjekter. Vi ser også allerede klare resultater fra Dell og AMD/ATI som tyder på at åpning av spesifikasjoner faktisk er en trend etterhvert som markedet tar GNU/Linux på alvor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå