DawnDusk Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg har nå installert Ubuntu Linux 7.10 Beta, og jeg er mildt sagt trollbundet av dette operativsystemet. Fantastisk! Men bare sånn litt fremtidstanker om Linux. Tror dere at Linux vil klare å holde seg oppdatert i årene fremover, eller tror dere at Linux til slutt vil miste engasjerte personer som står bak og falle i en grav? Windows er jo som kjent lederen (og vil vel alltid være), og jeg ser på Linux som et alternativ for de interesserte. Men vil alternativet være til stede i lengre tider fremover? Jeg kommer i alle fall til å holde meg til Linux i fremtiden! Virkelig imponert av hva man får til, og helt gratis for oss! Krysser mine fingre på at Linux vil holde seg levende årene fremover Jeg kommer primært nå på Linux, og bruker Windows partisjonen til nødvendige ting som ikke støttes i Linux - works like a dream! Endret 9. oktober 2007 av freq_flyer Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Velkommen til Linux. Dette er vel et ganske utdebatert tema. Det er vel ingenting som tyder på at Linux ligger på sotteseng. Snarere tvert i mot. Et godt eksempel på god helse er de store maskinvareleverandørene som har stilt seg bak platformen og som tilbyr nye PC-er med Linux. Ta en titt i Vista-forumet her i Hardware.no og se hvilke problemer de sliter med der. At OSet du har kjøpt for tusenvis av kroner må reaktiveres - og ikke vil! - etter en enkel BIOS-oppdatering er vel ikke et tegn på lyse fremtidsutsikter. VB Endret 9. oktober 2007 av VirtualBox Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Den enkle oppsumeringen er at Linux går sakte (men stadig fortere) men sikkert fremover og med mindre MS&co får gjennom masse nye utspekulerte lockin-greier så er det bare et tidsspørsmål før Linux når kritisk masse, men om det tar 2, 5, eller 10 år vet ikke jeg... Forsvinne vil det garantert ikke. PS: Har du vurdert å virtualisere Windows istedenfor en egen partisjon? VirtualBox er overraskende enkelt å sette opp. Nyeste versjon har tilogmed muligheten for å integrere vinduene fra Windows inn i Linux. Mangler 3d-akselerasjon. Endret 9. oktober 2007 av PHPdude Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Nå er jo ikke linux noe nytt. Selve kjernen så dagens lys i 1991. Men en stor del av det som oppfattes som linux idag (Og grunnen til at det egentlig heter GNU/Linux) er GNU, som startet allerede i 1984. Hele greia er igjen bygget på prinsipper fra unix-verdenen, som har eksistert siden starten av 70-tallet. Så linux har definitivt kommet for å bli, og har på mange måter et mer solid fundament bak seg (i Unix-filosofien etc) enn det Windows har. Grunnen til at det aldri har vært veldig utbredt er vel først og fremst fordi det en lang stund har vært mest for spesielt interesserte, men dette er nå i ferd med å endre seg, så jeg tror absolutt ikke linux kommer til å dø ut, snarere tvert i mot. Veksten de siste par årene har vært veldig stor. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hmm... nytt forum! Linux kommer vel til å være med oss en god del år framover ja. Forøvrig er det gøy å observere at man nå møter linux nesten overalt Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Kommer nok ikke til å forsvinne nå nei GNU/Linux er ikke lengre bare ett hobbyprosjekt. Mange firmaer er avhengige av Linux, og har folk som bidrar til å utvikle OSet. Ser på det som mer sannsynlig at Linux vil overta markedet, enn at det forsvinner. Den dagen Microsoft Office slippes til Linux, har vi nådd målet! :!: Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Tror det kommer til å ta over i lengda. Det viser seg jo at mange av dem savnede programmene planlegges å portes, deriblant mange av spilla til valve. Når det kommer vil jeg ikke savne annet enn photoshop, og jeg tror adobe/macromedia vil porte programmene sine til linux dem også. Og ettersom dem største programmene kommer over, vil brukerene etterhvert sakte men sikkert gå over dem også. Og da følger fler programmer Sånn det ser ut nå vil jeg aldri gå tilbake til windows, en god grunn er synaptics og sikkerheten skal ikke legge skjul på at fler brukere betyr lavere sikkerhet tho' Endret 10. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ta en titt i Vista-forumet her i Hardware.no og se hvilke problemer de sliter med der. At OSet du har kjøpt for tusenvis av kroner må reaktiveres - og ikke vil! - etter en enkel BIOS-oppdatering er vel ikke et tegn på lyse fremtidsutsikter. VB Men det betyr ikke at Linux er problemfritt. Nå begynner flere store maskinvare produsenter å stille seg bak linux som sagt. Flere vil da kjøpe linux, og ettersom jo flere som bruker det, jo flere programmer vil bli laget for linux osv... Windows kommer nok til å være størst en god stund til. Men Open source kommer nok til å ta over en større del etterhvert. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Mulig at linux kommer til å ta over en dag, men den dagen er definitivt ikke i dag. Et av de store problemene vil akkurat nå være generell kompetanse i firmaene. Kanskje de store firmaene har folk som driver med linux, men i Norge tror jeg det ikke er mange som sitter å utvikler linux for egen bedrift. Det blir mer for de spesielt intereserte. Folk kan si hva de vil om Open Source programvare, men jeg kommer fortsatt til å prøve å unngå mye av det en stund, jeg er mildt sagt rystet over Open Office som alle skryter av. Makan til møkk skal du lete lenge etter og det har jo visst seg gang på gang at open source programmer som vi har valgt å teste ut i bedriften, viser seg å være hjemmesnreka prosjekter som legges ned i beta stadiet. Mitt valg vil i alle fall en stund til, vil være å betale for programvaren, få "ferdige" produkter, og være garantert skikkelig support. "ferdige" fordi det har vel visst seg flere ganger nå at leverandørene presser ut produktene for tidlig. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hva er så møkk med open office? Siden du sier det får jeg vel tro på deg da vel :!: Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hva er så møkk med open office? Siden du sier det får jeg vel tro på deg da vel :!: Det jo ikke prikk likt ms office joo *whineshine* Noe som er typisk for folk som ikke faller i smak for det. Dem tenker ikke over at det er forskjeller. Ta deg to dager til å vende deg til openoffice så ser du at det ikke er så ille som noen skal ha det til Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Det jo ikke prikk likt ms office joo *whineshine* Noe som er typisk for folk som ikke faller i smak for det. Dem tenker ikke over at det er forskjeller. Ta deg to dager til å vende deg til openoffice så ser du at det ikke er så ille som noen skal ha det til Open Office og MS Office er ganske likt. Største forskjellen er vel utseendet, og div ting som mangler i OOo. Sitter selv og har litt brukerstøtte på OOo, og MS office er mye mere brukervennlig enn OOo. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Tror nok det kommer til å bli en god stund framover. Nå har jo pc produsenter som Dell lagt til at man kan velge Ubuntu i stede for ett MS OS. Tror også lanseringen av Vista bidro litt til en liten "linux" fremgang, det er bare hva jeg tror... Har selv ubuntu på en laptop hjemme og sitter atm på ett linuxkurs Så håper på å lære mere å kunne bruke alle mulighetene. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Har helt klart kunnet ønsket meg noen linux kurs jeg også, men har hverken tid eller penger til å sette meg inn i noe nytt. OOo skaper mye problemer når det ikke takler formatet doc 100% formateringene som blir gjort i et word dokument forsvinner osv. Dere kan si at .doc er et MS format og suttre så mye dere vil, men faktum er den at .doc er absolutt det mest brukte dokument formatet, når vi tenker på offentlige dokumenter og lignende. Ellers er MS Office mye mer brukervennlig, om vi så må betale 200kr i lisens per office installasjon, så er det definitivt verdt pengene. Bruker heller noen tusen ekstra enn å bruke mange hundre timer på banal OOo support, fordi brukerne ikke finner fram. Lenke til kommentar
Woolly Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 JA! Og nå som Steve Ballmer dukker opp i media med småe mellomrom så vil nok Linux sine markedsandeler raskt vokse Har helt klart kunnet ønsket meg noen linux kurs jeg også, men har hverken tid eller penger til å sette meg inn i noe nytt. OOo skaper mye problemer når det ikke takler formatet doc 100% formateringene som blir gjort i et word dokument forsvinner osv. Dere kan si at .doc er et MS format og suttre så mye dere vil, men faktum er den at .doc er absolutt det mest brukte dokument formatet, når vi tenker på offentlige dokumenter og lignende. Ellers er MS Office mye mer brukervennlig, om vi så må betale 200kr i lisens per office installasjon, så er det definitivt verdt pengene. Bruker heller noen tusen ekstra enn å bruke mange hundre timer på banal OOo support, fordi brukerne ikke finner fram. Problemet med doc som du har i OOo er ikke et OOo problem, problemet heter MS og er svært utbredt på Linux og andre OS'er. Problemet med at .doc er det mest brukte dokumentet er at det ikke blir noe konkurranse da man MÅ bruke MS sine programmer, som skaper problemer for tilhengere av andre OS'er. Om .odf blir standard så kan de fort endre uansett. MS har på sin side lenge hatt mulighet til å integrere .odf i Office-pakken sin går jeg ut ifrar... etter hva jeg har lest i uttalige ganger før. Og er det vår skyld at MS ikke gir ut Office til Linux, du kan jo tenke litt på hvorfor tror du de utelukker Linux på de fleste området og kommer med idiotiske uttalelser jevnlig om Linux og åpen kilde-kode. Det er nok ikke først og fremst penger det er snakk om. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Som nevnt så har jo Linux og/eller GNU/Linux eksistert en stund. Jeg tviler på at det vil forsvinne med det første, jeg tror nok det heller vil vokse. Som nevnt i noen andre artikler/poster så tror jeg nok at "ikke vestlige" eller u-land, f.eks store deler av asia, afrika og sør-amerika kan spille en stor rolle i Linux eller ikke Windows- operativsystemers markedsandeler. Dessuten så har jo Linux ganske store andeler på server siden, så selv om desktop delen forblir liten eller skulle "dø", så vil nok server siden holde liv i Linux i lang tid. Vi er nok alle tjent med at Linux og andre OS opprettholder eller får større markedsandeler, MS har ikke vondt av konkuranse på OS siden. Det bør bl.a bidra til å holde prisen på Windows på, et forhåpentligvis, akseptabelt nivå for de som ønsker å kjøpe det. Konkuranse bør komme oss brukere til gode uannsett hvilket OS man måtte velge, konkuransen gir oss jo nettopp den muligheten også, å kunne velge Bør også forbedre kvaliteten og alle de andre tingene konkuranse normalt førere med seg. Litt Steve Balmer "morro" er vel også ting som kan komme i kjølevannet av en konkuransesituasjon. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 OOo skaper mye problemer når det ikke takler formatet doc 100% formateringene som blir gjort i et word dokument forsvinner osv. Dere kan si at .doc er et MS format og suttre så mye dere vil, men faktum er den at .doc er absolutt det mest brukte dokument formatet, når vi tenker på offentlige dokumenter og lignende. Du vet at det er et faktum at reverse engineering ikke er verdens letteste oppgave? For å si det sånn, utviklerne bak OpenOffice.org bruker mye mer tid enn MS for å gjøre kontorpakken kompatibel med .doc. Men gratulerer til MS, det ser ut som de har oppnådd det de ville. Splitt og hersk. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Mulig at linux kommer til å ta over en dag, men den dagen er definitivt ikke i dag. Et av de store problemene vil akkurat nå være generell kompetanse i firmaene. Kanskje de store firmaene har folk som driver med linux, men i Norge tror jeg det ikke er mange som sitter å utvikler linux for egen bedrift. Det blir mer for de spesielt intereserte. Folk kan si hva de vil om Open Source programvare, men jeg kommer fortsatt til å prøve å unngå mye av det en stund, jeg er mildt sagt rystet over Open Office som alle skryter av. Makan til møkk skal du lete lenge etter og det har jo visst seg gang på gang at open source programmer som vi har valgt å teste ut i bedriften, viser seg å være hjemmesnreka prosjekter som legges ned i beta stadiet. Mitt valg vil i alle fall en stund til, vil være å betale for programvaren, få "ferdige" produkter, og være garantert skikkelig support. "ferdige" fordi det har vel visst seg flere ganger nå at leverandørene presser ut produktene for tidlig. Det var da voldsomt til mye dritt du klarte å lire utav deg på en liten paragraf. Kan du vennligst konkretisere litt, jeg begynner nemlig å få glasset rimelig fullt når det kommer til drittkasting. Når det gjelder OO, så er det omtrent like brukervennlig som MS, og kom ikke å fortell meg at det blir mindre support med 2007 versjonen. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at OO krever mer support i det lange løp. At det er hjemmesnekret er ihvertfall bare tull. Hvilke open source programmer er det dere gang på gang har testet ut i bedriften din? Tror jeg har en rimelig lang liste med moteksempler til deg. Når det gjelder de små bedriftene, så er nok det største problemet deg, hadde noen flere lært seg GNU/Linux ordentlig, så hadde det åpnet store muligheter for norske bedrifter. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) dessverre fører jeg ingen som helst dokumentasjon på hvor mye tid vi bruker på hvert område, men faktum er den, at vi innførte for en stund siden, rundt 2år+, OO på en barneskole, bare som en test, for vi tenkte som så mange andre, kan vi frigjøre noen kroner her, kan vi bruke dem på andre ting. OO var selvsagt testet ut av oss på forhold og vi syntes det jo var ganske greit å bruke. Fra 1. til 6. skulle elever få bruke openoffice, lærerene som var på tynnklienter og et eget lærernett har kun office 2003 tillgjengelig. Det vi har oppdaget nå etter to år, er at spriket mellom kvaliteten på de to programmene er alt for store. Om folket som har laget OO bruker everso mye ressurser på reverse engineering, så er det ikke nok. Datalærerne klarer å veilede elevene noe sånn nogenlunde, men underveis så dukker det ofte opp problemer og da må vi trå til, ofre noen timer av den dyrebare tiden vår. Når man er 2stk som har ansvar for 8 skoler og 9 barnehager så er det begrenset hvor mye tid man har til hver. I skolene regnes de administrative + lærerne og elevene. Det blir for drøyt at man må bruke en halv dag på manøvrering i OO, da er det bedre å bruke et program som folk er mer kjent med. Litt vår skyld er det nok at lærerne ikke er så flinke som de kunne ha vært i OO, men tiden for opplæring strekker ikke til. Når elevene i tillegg har office pakken hjemme og OO trøbler det til for dem når de kommer på skolen, ser jeg ingen grunn til at vi skal bruke det. Den økonomiske faktoren er rett og slett borte. Vi kan ikke bruke opensource programmer som ingen er kjent med, det tar rett og slett for mye tid. Sånn som jeg ser det er Office det eneste alternativet, det er også problemer med det, men de er langt ferre og lettere for oss å løse, når vi har hatt grundig opplæring og er vant med de feilene fra før. Office 2007 innføringen gruer jeg meg til, men ser for meg at lærlingeperioden min er ferdig før det innføres til elevene og lærerne. Edit: Elevene på skolen bruker fremdeles OO på ubestemt tid. Vi håper på en oppdattering som fjerner formaterings feilene i allefall, ellers blir det nok Office på dem også. Det er lett for oss som er erfarene brukere å si at OO er et godt alternativ, vi klarer mye lettere å tilpasse oss nye ting. Når uerfarene brukere trykker på datamaskinen går det mye mer i automatikk og i uansett hvilket program de er i, så forventer de ofte å finne de samme knappene på samme plass. Endret 11. oktober 2007 av vargaz Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) OK, så denne gang på gang saken kokte altså ned til kun OO, og betastadiet var tåkeprat. Ut fra det du sier høres det ut som om noen av lærerne brukte 2003 mens elevene brukte OO fordi noen ikke var i stand til å gi lærerne OO via tynnklient. Så en stor del av problemene skyldtes kompatibilitet med .doc? Denne kompatibiliteten er nesten perfekt i OO 2.3, men det faktum at du ser på dette som et problem med OO skremmer meg. Problemet var naturligvis at dere ikke sa klart ifra at ODF skulle brukes, og ga nedlastingslink til plug-in http://www.sun.com/software/star/odf_plugin/ for de som likevel insisterte på å bruke MS Office, samt gjorde dem oppmerksomme på at denne løsningen ikke ble supportert av dere. En liten smule kunnskap og tydelighet på driftesiden er ofte alt som skal til. Endret 11. oktober 2007 av Del Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå