cFc Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 En kompiss av meg var på sesjon i går, og noe oppsiktsvekkende ble han gang på gang målt til en hvilepuls på 38. Hvor alvorlig er dette? Er ikke han i realiteten nesten halvdau? Han sa også at legen synes dette var veldig oppsiktsvekkende, og ringte til og med en annen lege for å drøfte saken. Han fikk hurtiginnkalling til lege, og han fikk ikke vite der og da om han er tjenestedyktig. Han selv tar det ikke så tungt, sier bare at han er "jævla god til å slappe av" (haha). Hadde ikke Dæhlie 35 i hvilepuls i sine glansdager? Jeg personlig tror kanskje dette er grunnen til at han har vært rimelig trøtt og slapp de siste årene og kanskje virka litt "giddaløs". Han trener ikke særlig mye, kanskje en gang i uken, og har et relativt dårlig kosthold (student-kosthold). What says you? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Personlig har/hadde jeg en hvilepuls for ett år siden på rundt 36. Lance Armstrong hadde forsåvidt puls på 20-høy. Hvis ikke kameraten din er dårlig trent, lider av fedme, høyt blodtrykk eller noe i den duren, så har 38 i puls ganske bra sted å ligge. Husk at en vanlig trent person har rundt 60 i puls, på samme måte som at vi har 100 i IQ. Det er altså like vanlig å ha 30 i puls som 200 i IQ. (Det ble kanskje litt feil, men du tar tegningen). Jeg ville ikke ha vært utrolig hvis han ikke har hatt noe problemer. Men som du sier trøtt og slapp, så kanskje han burde ta en legesjekk? Sjekket ikke de på sesjon? Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg trodde at dersom man var godt trent så hadde man en lavere puls fordi hjertet ikke trengte å anstrenge seg like mye for å gjøre jobben som det må gjøre på en feit person som har sittet hjemme i stua i 10år uten å gå ut av sofaen. Det var ganske motsatt av det du sier Daehli Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Generelt så har personer som er godt trent lavere puls, men endel har det litt arvelig. Har selv 46-48, er ikke kjempegodt trent akkurat, min far hadde 43 tidligere, men da var han godt trent. Min farfar hadde under 40, men han røyket, var overvektig og inaktiv så i min familie er det tydeligvis noe arvelig. Tipper kompisen din har det litt genetisk, hør hva f.eks faren hans, broren hans etc har? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg trodde at dersom man var godt trent så hadde man en lavere puls fordi hjertet ikke trengte å anstrenge seg like mye for å gjøre jobben som det må gjøre på en feit person som har sittet hjemme i stua i 10år uten å gå ut av sofaen. Det var ganske motsatt av det du sier Daehli Jo? Jeg ser ikke hvor jeg formulerte meg feil. Men det var det jeg mente, men akkurat nå er jeg dødtrøtt, så skal sjekke posten om noen dager. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 En annen verdi man burde vite i denne saken er hva blodtrykket er. Normalt bør dette ligge på omtrent 60 / 120 mmHg(delvis uavhengig av puls). Hvis en trent person har en puls på 40 slag/min og en blodtrykksverdi i normalområdet er jo alt i orden,men hvis en utrent og/eller feit person har en puls på 40 - har han nok et mye høyere blodtrykk. Skulle han IKKE ha et høyere blodtrykk (for å kompansere) da tror jeg det er far for at store deler av kroppen får for lite surstoff. (For lite surstoff = celledød!) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Normalt bør dette ligge på omtrent 60 / 120 mmHg(delvis uavhengig av puls). Du mener vell 80 \ 120? Dette regnes ihvertfall som optimalt blodtrykk, normalt blodtrykk er derimot 130 \ 85 (hva folk flest har). Jeg har 70 diastolisk og det er regnet som litt lavt. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5590:6:::0:0 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ja, du har rett, normalt blodtrykk er 120/80 mmhg. Men jeg synes ikke 70 diastolisk høres lavt ut. Faktisk så sier de fleste tekster bare "diastolisk blodtrykk bør være under 80 mmHg"! Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Er det mulig å få en indikasjon på blodtrykket uten å ta turen innom legekontoret? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Husker å ha lest i ei patologibok for noen år tilbake at normalblodtrykk ligger på 115/70 +/- 15 systolisk og +/- 10 diastolisk. Dette er en bok som er noen år gammel, så regner med normaltrykket har steget litt. Lav puls, eller bradykardi er vel betegnelsen om man har en puls som er tregere enn 50 slag i minuttet, men som skrevet tidligere kan atleter ha lavere puls enn dette uten at det er unormalt. Andre kan igjen ha relativ bradykardi, altså for lav puls for individets behov, selv om dette er over 60 pr. min. Altså, det varierer fra person til person. Jeg har ca 60 i hvilepuls, trener normalt. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Han ble målt med 38 i hvilepuls gang på gang på sesjon? Hvilepulsen skal vel måles om morgenen med en gang du står opp? Lenke til kommentar
Gjest spl Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Personlig har/hadde jeg en hvilepuls for ett år siden på rundt 36. Lance Armstrong hadde forsåvidt puls på 20-høy. Hvis ikke kameraten din er dårlig trent, lider av fedme, høyt blodtrykk eller noe i den duren, så har 38 i puls ganske bra sted å ligge. Husk at en vanlig trent person har rundt 60 i puls, på samme måte som at vi har 100 i IQ. Det er altså like vanlig å ha 30 i puls som 200 i IQ. (Det ble kanskje litt feil, men du tar tegningen). Jeg ville ikke ha vært utrolig hvis han ikke har hatt noe problemer. Men som du sier trøtt og slapp, så kanskje han burde ta en legesjekk? Sjekket ikke de på sesjon? Lenke til kommentar
Gjest spl Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Dette er et svært risikablet svar å gi på spm om puls, og er tydelig gitt av noen som ikke helt har oversikt over området. En puls på 30 hos en person som ikke er avsindig(!!!) godt trent, kan tyde på både hjertefeil og behandlingstrengende stoffskifte sykdom, blant annet. Dette til nødvendig informasjon Mvh; sykepleier Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Noe av grunnen til at man tar slike langsomme pulser på alvor, er at ved slike tilstander kan depolariseringen i hjerte originere fra andre steder enn sinusknuten, hvor den vanligvis skal komme fra. Det kan også hende (dog tvilsomt) at det ikke er en sinusrytme denne fyren hadde, men en erstatningsrytme. De er ofte langsommere enn en sinusrytme (som vanligvis ligger mellom 60-100 slag i min.) Lenke til kommentar
Gjest Dr. John Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er derfor du er sykepleier og ikke doktor. Du finner symptomer på hva som er galt, en doktor eliminerer symptomer.. I utgangspunktet er det svært liten sannsynlighet for systuer dreier seg om hjertefeil. Vedkommende er jo frisk og rask ellers. Hva som er vesentlig er generell form og hvordan pulsen reagerer på fysisk aktivitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå