Occi Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Hei Jeg har nå nettopp skaffet meg P5N-E SLI, men har noe BIOS/innstallasjonstrøbbel med XP. Tenkte derfor jeg skulle oppdatere BIOS pga. mange har klaget over feil med BIOS til dette hovedkortet. Derfor: Hvordan oppdaterer jeg BIOS når jeg ikke har noe OS innstallert? Hovedkortet støtter Asus EZ Flash, og kommer inn og kan velge A:\ som er min diskett stasjon tror jeg, men er det bare å legge inn BIOS på disketten da eller? Lurer ogspå på om det går ann å bruke CD-rom eller eventuelt USB. Lagde forresten en tråd på catchgamer.no, så her er quoten av originaltråden: ----- Hei Jeg har nå fått prosessoren til den nye PC-en min og da er den blitt ferdigbygd (stock vifta suger! :|) Gikk raskt over koblingene da jeg hadde noe problemer med System Panel Connector forrige gang. Alt virket fint. Så jeg koblet til PC-en, sjekker litt kjapt igjennom BIOS og merker at jeg har den harddiske jeg skal ha som C:\ i SATA slot 4 og den jeg skal ha som D:\ i SATA slot 3. Så da er det inn og flytta til 1 og 2. Setter på kabinettdøra igjen og skrur på, endrer boot sequence til cd-rom, floppy, harddisk og stapper inn XP CD-en (vel og merke er denne pirakkopiert, men har fungert før.) Kommer på den vanlige 'Press any key to go to cd' eller noe slikt og gjør det. Venter så på at PC-en skal lese CD-en og extract'e. Men det er her det merkelige begynner, for første gangen går det fint uten problemer, velger den harddisken jeg skal ha som C:\ (hvilket hadde en C:\WINDOWS install fra før så måtte slette den.) PC-en begynner å slette gamle Windows og så rebooter PC-en, pleier ikke innstallasjonen å fortsette her, for å så reboote, og så komme inn på der man skal skrive hvem som eier PC-en etc. ? Uansett så reboote PC-en og da bare kom på vanlig oppstart og 'press any key to go to cd' igjen, og jeg tenkte at jeg kanskje hadde glemt hva som skulle gjøres og bare trykte igjen. Og da fikk jeg plutselig bluescreen, og har prøvd ihvertfall de kombinasjonene jeg kom på (litt dårlig tid) men får bluescreen/reboot uansett hva jeg gjør :\ Hardware: Asus P5N-E SLICorsair HX520WMSI GeForce 8800 GTS 320 MB OCIntel Core 2 Quad Q6600Crucial BallistiX PC2-6400 2 GB (2 x 1GB)Feilmeldinger i Bluescreen hittil: 0x0000007E (0xC0000005, 0x5C8A1149. 0xF78D6424, 0XF78D6120) (Husker ikke meldingen, var noe med drop pool eller noe slikt.)--- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0x00000050 (0xF641DA24, 0x00000000, 0x80817BD4, 0x00000000) --- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x000000A (0x0000001C, 0x00000002, 0x00000001, 0x8086FD21) Mye mulig at det er en skrivefeil ute å går siden det er så mange nuller :b Har allerede prøvd å google det, men jeg fant ingen på akkurat disse feilkodene, og det som værre er er jo at de er forskjellige(!). Så det jeg mest av alt trenger er vel tips for hvordan jeg finner feilen nå først og fremst, ikke hva for det er jo veldig vanskelig å si, eller? Spør gjerne hvis det er noe mer info som trengs, feilmeldinger osv. vil oppdateres seinere da jeg vil også prøve meg frem selv når jeg kommer hjem idag. Flere innlegg og originaltråden ligger her: *clickie* Må også legge til at når jeg prøver nå, så kommer jeg helt til sletting av gammel XP, så reboot så får jeg bluescreen med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, som tyder på kanskje ramfeil el.l. Vil gjerne også vite om ram'n min passer med hovedkortet, har spurt noe før og folk sa de passet, men nå er jeg blitt noe skeptisk.. -Kjeksomanen. Endret 14. oktober 2007 av kjeksomanen Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 Har nå fått oppdatert BIOS til 0608 versjonen, men kommer nå ikke inn på selve innstallasjonen, kommer bare på sånn "Windows har oppdaget en feil og måtte skrus av, velg nå hvilken oppstartsmetode blabla" hvior det er de vanlige valgene mellom sikkerthetsmodus, sikkerhetsmodus m/nettverk osv. Ingen av de resulterer i at jeg kommer til 'press any key to boot from CD.' Får vel prøve å forske litt til, eller er det noen metoder for å "force-starte" xp innstallasjonen fra CD-en? :s Lenke til kommentar
Toad Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Kan jo trykke febrilsk på F8 rett etter post, da skal du få opp en meny der du velger mellom cdrom/hd osv... Hadde samme hk og opplevde stort sett bare problemer Lykke til ! Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Sett cd rom som "first boot device" i bios,før du laster inn filer og formaterer.Da PC-en restarter,trykker du delete for å komme inn i bios,og forandrer bootrekkefølgen til floppy-harddisk-cd rom.Trykk F10,PC-en restarter og windows innstallasjonen fortsetter. Håper det var dette du mente. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Det var nok det Lucky666. Men nå kommer jeg meg forbi dette, og kommer til der man kan formatere osv. Har nå formatert den HDD jeg skal bruke til to partisjoner, en på 15360mb(15gb) og en på resten (~57gb.) Så da det var gjort så gikk jeg inn på samme metode og valgte den på 15gb og begynte å innstallere, underveis fikk jeg melding om missing file, og fikk det par tre ganger under innstallasjonen og endte med bluescreen. Prøvde da en annen cd og fikk samme feil, men er ikke sikker på om det var samme fil. Det må tilføyes at begge cd'ene jeg prøvde er piratversjoner, og den eneste er ganske ripete, though, ripene er så og si bare på oversiden. Så det jeg egentlig lurer på er om når det kommer sånn 'missing file X', kan det komme av andre ting enn at selve OS CD-en er dårlig? Harddisken f. eks er nå 3 år, en Maxtor 80gb som fulgte med en Dell pc jeg kjøpte. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Prøv å gi minnet 2,2v og kjør en runde med memtest. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ok,det er slik det er.Har en følelse av at harddisken din er på tur.Har du prøvd å innstallere windows på den andre? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Nei pga. jeg ennå har ting på den, som jeg veldig gjerne ikke vil miste. Så jeg vil prøve å få det på den andre HDD'n først, eller vil dette resultere i at Windows blir ustabilt tror du? Og til deg heisann80, litt avnskelig med Memtest uten OS? Eller finnes det noen BIOS memtest? :s Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Memtest brenner du ut på en Cd og booter fra den. Trenger ikke OS. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Nå hang PC-en seg når jeg satt opp volten...Stopper på første bildet som kommer, der man kommer inn på SETUP/BIOS. Hvordan reseter jeg dette/fikser dette da? :s Må jeg nullstille BIOS? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Det må du! Edit: Har du prøvd med 1 minnebrikke? Endret 10. oktober 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Cleara cmos nå, gikk greit selv om jeg syns dette var ganske skummel Og nei, har ikke prøvd med en minnebrikke, men skal det ha noe å si da? Jeg mener, det virker jo mer som om det er noe feil med harddisken, da jeg ikke har noen feil under oppstart osv, men får feil under innstallasjon, mangler noen filer (skal prøve å skrive de opp når jeg prøver å innstallere nå neste gang.) Og det ender da med at jeg får BSOD etter en stund etter at jeg mangler en fil. Starter opp igjen og så må jeg formatere harddisken igjen/bruke den gamle formateringen og skrive over gamle Windowsmappa, som også ender i BSOD. Om det er harddisken, hvilke harddisker er bra og greit stillegående? Trenger ikke noe stor plass, 80gb holder. Har tenkt å bruke den som OS/Programfiler disk. Lenke til kommentar
Phrenetic Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Vel, for å svare på topic; Oppdatere bios "uten" os behøver ikke å være noen stor sak. Har du diskettstasjon og disketter så går dette smertefritt. (en av grunnen til at jeg ikke har gitt opp floppy enda) Måten det gjøres på er først å lage en win98 oppstartdiskett. Dette finner du på http://bootdisk.com/, Så kan du laste ned biosoppgraderingen samt et "dosverktøy" (program du bruker til å oppgradere bios med) ifra asus sin side. Legg programmet og bios fila på en egen diskett. Start pc`n med win98 disketten. Når den er ferdig med å laste så bytter du diskett, starter programmet til asus og skriver inn filnavnet på biosfila... Det skal få den igang... I allefall slik jeg pleier å gjøre det selv, og det går knirkefritt... Hver gang. -B- Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Vel, for å svare på topic; Oppdatere bios "uten" os behøver ikke å være noen stor sak. Har du diskettstasjon og disketter så går dette smertefritt. (en av grunnen til at jeg ikke har gitt opp floppy enda) Måten det gjøres på er først å lage en win98 oppstartdiskett. Dette finner du på http://bootdisk.com/, Så kan du laste ned biosoppgraderingen samt et "dosverktøy" (program du bruker til å oppgradere bios med) ifra asus sin side. Legg programmet og bios fila på en egen diskett. Start pc`n med win98 disketten. Når den er ferdig med å laste så bytter du diskett, starter programmet til asus og skriver inn filnavnet på biosfila... Det skal få den igang... I allefall slik jeg pleier å gjøre det selv, og det går knirkefritt... Hver gang. -B- Takker for svaret, men jeg fikk nå til å oppgradere BIOS selv etter mye om og men (fulgte guiden til Asus men EZ Flash fant ikke filen på ALT+F2 shortcut'n, men fant det tydeligvis på når jeg gikk inn på EZ Flash via. BIOS først fant jeg ut. Vet ikke hvorfor det var så men det fungerer nå da, altså BIOS'n. Men har som du ser nå problemer med innstall, skal prøve en annen CD, hvis jeg får samme feil får jeg vel invistere i en annen HD, hvis det da er problemer så får jeg vel ty til noe annet :\ Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Prøvde nå med en tilsynelatende fin cd uten noe riper o.l. Fikk bluescreen. *** STOP: 0x0000008E (oxC00000005, 0x8089D7FD, 0xF791EAF0, 0x00000000) Leste da Microsofts support. Får vel prøve med en rambrikke nå da, kanskje det ikke er noe feil med cd'ene/harddisken allikevel. Men en ting; hvis jeg innstallerer XP/Vista med en rambrikke, er det bare å stappe inn den siste/andre/flere rambrikker etter vanlig innstall og OS kjører fint? Må jeg oppdatere BIOS eller noe annet fanteri? Vil gjerne vite det før jeg innstallerer med bare 1gb ram. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Er ikke noe problem å stappe inn en minnebrikke senere. Husk å sette rett spenning! Jeg sier da ikke at det er minnet som er synderen, bare at det er en mulig synder. Det er like stor sannsynlighet for at det er harddisk eller hovedkort som tuller. Kanskje tom noe så banalt som en USB device eller noe. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Har bare koblet til mus(usb), tastatur, strømkabel og skjermkabelen nå. Kan jo også prøve uten mus siden den er usb..Men etter hva jeg har lest osv. så virker det som om det er ram/harddisk i sammenheng av at BIOS/hovedkort er litt merkelig. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Fikk det til nå, tok ut den ene rambrikka og da gikk det knirkefritt. God bless heisann80! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Butno...Har nå fått sånn CHKDSK eller hva det nå står under oppstart hver gang..Står at filer er korrupte + at jeg får warnings om ødelagte og korrupte filer i Windows, bl.a. når jeg skulle innstallere noen programmer.. Jeg tenkte at jeg kunne leve med 30-60sec disk recovery hver boot, så jeg stappa inn den siste rambrikken igjen. Da fikk jeg error på diskgreia og PC-en reboota, kræsja igjen og fikk rare dirrende mønster oppi høyrehjørne :s Tok ut rambrikken så nå fungerer det. Hva kan være feil? Må jeg reformatere harddisken igjen? :\ Eller kan det ha seg slik at harddisken begynner å bli sliten som tidligere nevnt? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Bruker du memtest. Du må bruke memtest86+ 1.70 ikke den gamle som er linket til over http://www.memtest.org/ Så setter du korrekt volt og timeings i bios. Ikke for høyt eller på 650i og 680i kort(ta 2.1v) Booter cd med memtest. Viss dette er greit tar vi det derifra. Her ligger memtest8+ 1.70 Ligger også vektøy for og teste hdd. http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå