Gå til innhold

[løst]Hva er poenget med HDdvd?

bjorns_1

Anbefalte innlegg

Ta gjerne og underbygg den påstanden der. Den holder ikke vann i forhold til hva man ser på markedet. Snittprisen på BD platene som selges på bl.a. Amazon sier noe helt annet. :) Snittprisen på BD er per i dag $33,80 mens for HD DVD er prisen $42,00.

Prisen på filmene er som regel den samme, men avspillerne til HD DVD er endel billigere. DVD/HD DVD combo diskene trekker muligens gjennomsnittet litt opp.

Det er noen special edition filmer som er litt dyrere og. F.eks Transformers koster noen kroner mer enn en vanlig HD DVD plate selv om den ikke er combo, mens på Blu-ray koster den... nei, vent litt... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har ikke lenger det skille du hadde mellom + og - DVD, hvor + var bedre på film, - var bedre på musikk.

Her er begge formatene av samme kvalitet.

Blu-ray er dyrere og lage pga den blå'e laser dioden.

BD har mere lagrings kapasitet, derav kan du ha med mere mattriale event lengre film på BD plater.

3 lag HDDVD er underveis, men det krever ny spiller som støtter det.

BD har hatt problemet med at det finnes flere forskjellige produksjons metoder, med forskjellige versjoner av Java for stempling på BD platene, dette kan skape maskinvare inkompatiblitet, at en film feks funker på PS3, men ikke på Pioneers spiller.

Jeg har PS3 og tror personlig at BD er det bedre formatet.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

HD DVD er vel de eneste som faktisk har klart å lage interactivity layeret sitt skikkelig ennå. med andre ord er HD DVD mer enn bare bedre lagringskapasitet.

Blu-ray har vel også lansert noe slikt noe tar jeg ikke feil, men HD DVD var i allefall ute litt før

Lenke til kommentar

Leste en post på et annet forum som svarer greit på trådstarter's spørsmål:

Blu-ray have gone all-out cos Blu-ray cost their investors a shit-load of cash in R&D and new plant.

By contrast HD DVD cost, relatively speaking, almost nothing.

Blu-ray need substantial and fast returns and HD DVD can afford much lower and slower returns, HD DVD can play the long game.

HD DVD can afford to await the HD TV market to catch up

(IIRC under 40% of US TVs are HD and in the UK it's under 20% and in continental Europe it's less than 10%).

It was also thought PS3 volume production would decisively cut the cost of the Blu-ray components (due to the necessary higher spec & additional complexity, BD drives will always be more expensive than HD DVD, only the economies of scale through vast production could offset that).

The problem is that HD DVD also benefits from some of this reduction, it also uses blu-laser diodes.

Unfortunately for the blu-ray side HD DVD has not been knocked out of the game and it too is now to enjoy the economies of scale vast multi-million production numbers will bring......particularly now it turns out that CH-DVD (China's version of high def DVD) is identical to HD DVD except for a badge on the case and a firmware and not forgetting around 9 or 10 million Toshiba Laptop/Notepad computers per year - they are all going HD DVD from now on.

That's why Blu-ray tried to knock HD DVD out of the game so quickly (with an increasingly laughable 'we've already won!' claim several times in the almost full year since 1st saying so just before CES last Jan), between already benefiting from some DVD parts and knowing HD DVD was likely to benefit from increasing chances of large scale production later they knew time was not on their side.

Ultimately they gambled and they have failed.

We'll see an entry level of $149 for a Chinese HD DVD player this X-mas (with the Toshiba very likely to be $199) and IMO as CH-DVD brands come into the market with the minimal changes required for our markets as HD DVD players we'll see the $100 HD DVD player by Easter 2008.

With such a stranglehold on the cost advantage and with the greater amount of movie content to offer - and not forgetting they lack of the developing horrible BD+ 'security' mess - it is IMO looking more and more likely that the HD DVD underdog will win this one.

I can see Blu-ray will end up like UMD is to PSP, a proprietary format for the PS3, a market of millions, sure, but basically dead and going nowhere

(although, if they can get the media and drives out cheap enough, it might also end up as a professional bulk data storage medium).

Cost, content and consumer-friendly-ness. Those are incredibly powerful factors HD DVD has on it's side.

What has Blu-ray got?

Expensive hardware, a spec still being developed, the lesser amount of available & exclusive content and a deeply unbalanced 'user base' centring almost entirely around a game console (which is trailing in 3rd place in it's own market).

Lenke til kommentar
Leste en post på et annet forum som svarer greit på trådstarter's spørsmål:

HDDVDforums dott com? Den posten du kommer med der besvarer ingen spørsmål. Det er en enkeltperson på ett eller annet forum sin mening. Fint lite hold i det han sier også. :)

Edit: Forøvrig kanonseriøs språk på den karen der.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Den posten du kommer med der besvarer ingen spørsmål.

Joda, han kommer gode argumenter for HD DVD. Noe jeg tror trådstarter var ute etter.

Kan ikke du svare på spørsmålet "hva er vitsen med Blu-ray"?

Det er en enkeltperson på ett eller annet forum sin mening.

Det er korrekt! Bra observert!

Fint lite hold i det han sier også. :)

Hva med å komme med motargumenter i steden for "det er tull"?

Edit: Forøvrig kanonseriøs språk på den karen der.

kanonseriøs språk?

Lenke til kommentar

Konsollmessig, som jeg går utfra dette omhandler, er det mer viktig at blu-ray vinner enn at HD-DVD vinner. Sony har lagt veldig mye vekt på blu-ray i PS3, og om det går feile veien for blu-ray taper Sony veldig mye på det. MS taper ikke noe konsollmessig hvis HD-DVD taper, de har det kun som addon på konsollen sin.

Hvem som vinner er fremdeles et tidsspørmål, HD-DVD og blu-ray har begge støtte, og filmer som kommer ut. I beste fall ender vi med 2 formater og multispillere som tar begge delene, og da taper ikke Sony noe særlig på det ettersom det fremdeles kommer filmer til det formatet.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Dette er kanskje det verste stedet du kan spørre om noe sånt. Du vil ikke få noe fornuftig svar, men kan får æren av å være tilskuer til masse krangling og grining om hva som er best.

Litt vanskelig å tolke hva du egentlig spør om (hva er poenget med noe som helst?), men tipper du lurer på hvorfor det er TO HD-formater, og hvorfor de ikke bare kan bli enige om ett? Det vet jeg ikke svaret på, for å være ærlig, men tipper det bunner ned i to grupper firmaer som begge vil at mesteparten av pengene skal havne hos dem.

Angående hva som er best: for film er de omtrent likeverdige, og med mindre du har en stor tv så er de ikke så veldig mye bedre enn dvd som noen skal ha det til. Har du projektor e.l. så vil du derimot kunne se ganske stor forskjell.

For spill er det ganske enkelt: ps3 har spillene sine på blu-ray, mens xbox 360 bruker vanlig dvd (ikke hd).

Lenke til kommentar

Det har vært mye diskusjon om interaktiviteten på Blu-Ray vs HDDVD.

Men jeg kan ikke skjønne at det skal ha en dritt å si, hvis jeg kjøper en film så er det stort sett for å, ja nettopp, se på FILMEN, ikke alle de unyttige interaktive tingene.

For min del kunne de med fordel droppet menyer og skit, og heller ha det slik at når man setter platen i spilleren, så starter filmen (helst uten all reklamen..) med en gang, og hvis man vil se på bonus materiale kan man bare trykke på meny knappen.

Aller helst skulle det vært som i VHS dagene, hvor man kunne spole over ALT man ikke ville se (inkl copyright notices etc. det var herlig det!)

Har selv PS3 som Blu-Ray spiller og X360 som HDDVD spiller og kan ikke si jeg merker spesiell forskjell i bildekvaliteten, men likevel liker jeg personlig BR bedre, uten at jeg kan gi noen saklig begrunnelse på det.

Det beste hadde jo vært hvis de idiotene av noen produsenter heller kunne blitt enige om en av delene, men neida, vriene og vanskelige skal de være alle sammen!

Heldigvis kommer det jo kombispillere til greie priser fremover så så ille er det nok ikke, men forsatt mener jeg personlig at man får bedre kvalitet med 2 forskjellige spillere enn 1 kombimaskin.

Lenke til kommentar
Så lenge HD DVD er sonefritt så er det definitivt formatet jeg støtter.

Det er også en bedre standard som tillater mer fancy ting i form av ekstramateriale, pluss at jeg synes det er/kommer flere titler som jeg liker på HD DVD.

I've taken the red pill. :thumbup:

Stemmer dette at hd dvd tillater "mer fancy ting i form av ekstramateriale" ?

Trodde det var mer plass på blue ray. Skulle tro man kunne få plass til mer der da?

Lenke til kommentar
Stemmer dette at hd dvd tillater "mer fancy ting i form av ekstramateriale" ?

Trodde det var mer plass på blue ray. Skulle tro man kunne få plass til mer der da?

Dette har ikke noe med plass og gjøre, det har med at standardene hos HD DVD er mer gjennomarbeidet enn Blu-ray, HDi formatet til HD DVD støtter blant annet :

• Interactive features such as picture-in-picture, story boards, actor biographies, GPS, and "Tech specs" on many Universal Studios titles, branded as "U-Control"
  • Passive features such as picture-in-picture and story boards on many Warner Bros. titles, branded as In Movie Experience
  • User-defined chapter points, known as "Bookmarks" or "My Scenes" found on many titles from various studios
  • Downloadable features such as a colouring book on for Shrek the Third from DreamWorks Animation
  • Downloadable trailers and other content on various titles, including Freedom from Bandai Visual
  • On-line shopping for goods and services depicted in the film, such as Evan Almighty from Universal Studios

Personlig så elsker jeg ting som f.eks U-Control i filmene, og de mer fancy funksjonene til HD DVD er helt klart ikke noe som er en must, men har jeg valget så tar jeg gjerne med alle fancy funksjonene.

Lenke til kommentar

Ja for det er det bare HD-Dvd som har...

BD-J, or Blu-ray Disc Java, is the interactive platform supporting advanced content for Blu-ray Disc. BD-J allows bonus content on Blu-ray Disc titles to be far more sophisticated than bonus content provided by standard DVD, including network access (such as for downloading updated trailers or accessing live studio events), picture-in-picture and access to local storage. BD-J was developed by the Blu-ray Disc Association. All Blu-ray Disc players supporting video content are required to support BD-J, but none of the early players support advanced features such as local storage (persistent memory), picture-in-picture, or internet access. Starting on October 31 2007, all new players are required to support these features (except for internet access).
Lenke til kommentar

Lektroluv skrev:

A. Joda, han kommer gode argumenter for HD DVD. Noe jeg tror trådstarter var ute etter.

B. Kan ikke du svare på spørsmålet "hva er vitsen med Blu-ray"?

C. Hva med å komme med motargumenter i steden for "det er tull"?

D. kanonseriøs språk?"

A. Nei, han gjør ikke det. Han har ett godt argument, det skal han ha. En HD DVD spiller er billigere enn en BD spiller.

B. Trådstarter spør ikke om hva som er vitsen med BD. Han spør og hva som er vitsen med HD DVD. I konsolløyemed har det lite for seg å legge frem et langt skriv som sier at HD DVD er billig. Vitsen med HD DVD er å se film på Xbox 360. Vitsen med BD er å se film på PS3 samt å tilby innhold i spill som ikke konkurrentene kan.

C. Jeg har ingenlunde skrevet at meningene til den karen du quotet er tull. Det jeg sa var at det er lite hold i det han sier. Det står jeg for. Jaja, vi får krumme nakken og la det stå til da. Du kan forøvrig finne en link til quoten din. :)

Blu-ray have gone all-out cos Blu-ray cost their investors a shit-load of cash in R&D and new plant.

By contrast HD DVD cost, relatively speaking, almost nothing.

Ja, de hadde større kostnader med å legge tilrette for produksjonslinjene, men dette utgjør tydeligvis svært lite iom. at de selger BD platene billigere enn HD DVD. De kunne konkurrert med HD DVD og samtidig tilfredsstille sine investorer ved å selge til samme pris, men det gjør de ikke. Prisutviklingen ligger i en post tidligere i tråden.

Blu-ray need substantial and fast returns and HD DVD can afford much lower and slower returns, HD DVD can play the long game.

Tydeligvis ikke når de tar seg råd til å selge BD platene billigere enn HD DVD.

HD DVD can afford to await the HD TV market to catch up

(IIRC under 40% of US TVs are HD and in the UK it's under 20% and in continental Europe it's less than 10%).

Skal ikke gi meg ut med de tallene der, men noe sier meg at dette er et skudd fra hofta.

It was also thought PS3 volume production would decisively cut the cost of the Blu-ray components (due to the necessary higher spec & additional complexity, BD drives will always be more expensive than HD DVD, only the economies of scale through vast production could offset that).

The problem is that HD DVD also benefits from some of this reduction, it also uses blu-laser diodes.

Det er flere komponenter i en BD/HD DVD spiller enn dioder.

Unfortunately for the blu-ray side HD DVD has not been knocked out of the game and it too is now to enjoy the economies of scale vast multi-million production numbers will bring......particularly now it turns out that CH-DVD (China's version of high def DVD) is identical to HD DVD except for a badge on the case and a firmware and not forgetting around 9 or 10 million Toshiba Laptop/Notepad computers per year - they are all going HD DVD from now on.

1. Flott med CH-DVD/HD DVD kompatibliteten, men spør du meg - Forskjellen mellom disse to er at CH-DVD har bedre sikkerhet enn HD DVD. Kina har verdens største piratmarked og det er grunnen til at de vil ha bedre sikkerhet. Jeg tror ikke et marked som stort sett består av piratkopier vil trykke en slik standard til sitt bryst. Dødfødt er vel et passende uttrykk.

2. At Toshiba selger 9 til 10 millioner laptopper betyr ikke at de vil selge 9 til 10 millioner laptopper med HD DVD inkludert. Man kan velge bort HD DVD driven som forøvrig koster 199US$. Link

La meg være litt vågal her og påstå at det vil nok de fleste gjøre.

That's why Blu-ray tried to knock HD DVD out of the game so quickly (with an increasingly laughable 'we've already won!' claim several times in the almost full year since 1st saying so just before CES last Jan), between already benefiting from some DVD parts and knowing HD DVD was likely to benefit from increasing chances of large scale production later they knew time was not on their side.

Ultimately they gambled and they have failed.

Når man selger mer enn det doble enn konkurrenten på enkelte marked er det nok lett og bli revet med. "Ultimately" betyr det slett ikke at de har feilet. Link

We'll see an entry level of $149 for a Chinese HD DVD player this X-mas (with the Toshiba very likely to be $199) and IMO as CH-DVD brands come into the market with the minimal changes required for our markets as HD DVD players we'll see the $100 HD DVD player by Easter 2008.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett dette prisnivået her før. Er dette annonsert eller er det spekulasjoner? Om man har en kilde legger jeg meg flat jeg.

With such a stranglehold on the cost advantage and with the greater amount of movie content to offer - and not forgetting they lack of the developing horrible BD+ 'security' mess - it is IMO looking more and more likely that the HD DVD underdog will win this one.

1. HD DVD har en kost fordel på hardware per i dag etter som jeg forstår, men de har langt fra mer content. Amazon f.eks. tilbyr i dag 468 BD titler og 387 HD DVD titler. Link

2. "BD+ Security mess" som han snakker om er en oppblåst fanboy greie hvor to BD disker passerte (manglende) kvalitetskontroll før release som førte til at noen av de første BD spillerene måtte oppgradere firmware. Disse spillerne hadde problemer med JAVA og ikke BD+. Link "BD+ Security mess" er meg bekjent en myte som er motbevist og jeg kjenner ikke noen andre saker hvor BD+ har vært et problem. En av titlene det var snakk om som visstnok hadde et problem med dette - FF. Rise of the Silver surfer benytter seg ikke en gang av BD+.

I can see Blu-ray will end up like UMD is to PSP, a proprietary format for the PS3, a market of millions, sure, but basically dead and going nowhere

(although, if they can get the media and drives out cheap enough, it might also end up as a professional bulk data storage medium).

Slik han ser det ja. Det er forøvrig lite som tyder på det slik salget går nå.

Cost, content and consumer-friendly-ness. Those are incredibly powerful factors HD DVD has on it's side.

What has Blu-ray got?

Expensive hardware, a spec still being developed, the lesser amount of available & exclusive content and a deeply unbalanced 'user base' centring almost entirely around a game console (which is trailing in 3rd place in it's own market).

1. HD DVD har kostfaktoren på sin side. Content er i beste fall subjektivt. Objektivt sett er det mer tilgjengelig på BD ihht Amazon. Jeg kan ikke se at HD DVD er mer brukervennlig på noe slags vis.

2. Ubalansert brukerbase? Tøv. Ja PS3 er på tredjeplass i sitt marked som konsoll, men den har solgt langt mer enn stand alone HD DVD og BD spillere har tilsammen. Jeg kan gjerne lage reknestykker på dette, men jeg gidder ikke. Jeg legger forøvrig ved denne linken til 100.000 solgte HD DVD spiller i USA i april i år.Link

D. Når det gjelder språkførselen til fyren, så var det vel saftig for en artikkel der man forsøker å spre fakta, som jeg feilaktig tok teksten for å være. Til en subjektiv fanboy post i et forum er vel språket ok. :)

EDIT: Ups.. Glemte en link.. :)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Jeg håper ingen av dem vinner, så kan jeg sitte å lese dette i mange år framover.

Forresten, hvorfor er denne diskusjonen på konsolldelen? Det diskuteres her om muligheten til å se film, ikke muligheten til å bruke discene til spillrelaterte ting. Om vi gjorde det så er det kun PS3 som bruker next-gen discs, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Hvet at X-Box bruker hd Dvd og playstation Blue ray. Hvorfor er det slik? Trodde eneste forsjellen på dem var at Blu-ray hadde mer lagrings kapasitet. Og det burde vel vært positivt for begge parter?

Beholder dem berre hd dvd pga microsoft er så sta? eller er det noen andre grunner til å vurdere hd dvd fremfor Blu-ray?

Xbox og Xbox 360 brukar begge DVD. Så ut frå dette er eg usikker på kva du ønskjer å diskutere i denne tråden. Det er fint om du kan gjere dette litt klarare, for meg i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...