Gå til innhold

Grunnen til at Komplett ikke har Radeon 8500 lenger

Anbefalte innlegg

Ringte Komplett for å sjekke (jeg hadde mine antagelser om grunnen) grunnen til at de hadde tatt vekk ATI Radeon 8500 fra webshoppen. Selger sa ATI ikke greier å produsere nok og det kunne ta flere måneder før de fikk inn noen.

Dette er dårlig nytt for de av oss som venter på kortet. Det spørs om Multicom greier å løftet sitt om den 20.01.02.

Telcontar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, GF3Ti500 duger bra det. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg gidder å bytte, men det er alltid greit å vite om valgmulighetene :smile:.

Creative kortet er ganske bra må jeg si, 2d kvaliteten er klart bedre enn det mitt gamle Asus GF2 GTS deluxe klarte å levere.

God helg til deg også.

Telcontar

-Dell Dimension XPS-R450-->XPS-R1200Ct

-Celeron Tualatin 1200MHz på BX440SE Powerleap konvertor

-768MB PC133 RAM

-WD 80GB 7200rpm m/Promise Ultra ATA100

-Creative Geforce 3 Ti500

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2002-01-04 14:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg har sent en del mail til amraam, og i går fikk jeg dene meldingen:

"Det har skjedd en del ting hva Radeon 8500 kort angår den siste uken og status nå er som følger:

ATI har jo som du vet hatt store produksjonsproblemer noe som har ført til følgende: Club3D har fra årsskiftet i praksis overtatt all produksjon og distribusjon av ATI kort. ATI har hatt litt kapasitetsproblemer med å produsere 275Mhz versjonen av 8500 kortet med den følge at de ikke lager 275 versjonen lenger.Kapasiteten de skulle brukt til å lage 275Mhz versjonen er nå overført til 300Mhz versjonen. Så 275 kort kommer vi ikke til å få inn flere av da de rett og slett ikke lages lenger. 250 versjonen får vi inn i morgen eller på mandag, litt avhengig av når vi rekker å plukke de opp faktisk (Radeon kortene må vi hente selv, kommer ikke pr post). 300Mhz versjonen er under produksjon men ATI har litt problemer med å få den stabil så den vil ikke komme til Norge før midten av februar faktisk."

Tror nok man må benytte seg av Club3D eller PoW hvis man skal ha Radeon nå. Ser ut til at ATI har drite seg ut en del....

Lenke til kommentar

Jaja, dette er jo latterlig. :cry:

Det skulle jo være en gang at ATI hadde ett skikkelig produkt og dugendes drivere, at de klarer å drite på draget på en annen måte. Så forresten at de hadde trukket nesten alle ATI kortene fra http://www.norek.no (levrandøren til komplett.no) og sendte de en mail. Der sa de litt mer utydlig at ATI hadde sluttet å produsere kort selv. :smile: . Men, men dette er jo bare min mening og hva betyr vel den?!. :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 14:01, Telcontar skrev:

Joda, GF3Ti500 duger bra det. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg gidder å bytte, men det er alltid greit å vite om valgmulighetene :smile:.

Creative kortet er ganske bra må jeg si, 2d kvaliteten er klart bedre enn det mitt gamle Asus GF2 GTS deluxe klarte å levere.

God helg til deg også.

Telcontar

-768MB PC133 RAM

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2002-01-04 14:03 ]

heisan

hvis du bytter så gi meg en pris på 500-kortet i tilfellet du vil selge

jason

Lenke til kommentar

Hallo Telcontar.

Kan få låne meg et Radeon 8500 av en tidligere student-kompis neste helg.

Hadde vært morsom å fått sjekka hvordan Radeon kortet var i forhold til TI 500 kortet mitt. Tror ikke det er så mye å hente på 3D ytelses-siden, men har følgt dine 2D observasjoner (8500 v.s. TI 500) med stor interesse.

Men... som skeptiker av natur er jeg ikke sikker på om det er så lurt å hive dette kortet i maskina mi bare for å teste det ut. Må jo avinstallere Nvidia driverne, installere/avinstallere Ati driverne, for så å installere Nvidia driverne igjen. Å avinstallere er jo ikke ensbetydende med å fjerne. Ligger jo ofte litt rusk og rask igjen i registeret osv.

Du har jo vært borti litt av den samme problematikken.

Erfaringer / innvendinger ?

Rune

Lenke til kommentar

Vel, før jeg heiv ut Radeon 8500 OEM kortet så avinnstallerte jeg alle ATI drivere som hadde blitt lagt til og svarte nei når jeg ble spurt om jeg ville reboote. Slo deretter av maskinen og satte inn GF3Ti500.

Har ikke opplevd noe ustabilitet etter dette og alle spill har gått flytende. Så jeg anbefaler at du følger samme prosedyre ved å avinnstallere Nvidia driverene via Add/Remove programs i Control Panel.

Hva det gjelder 2d kvaliteten, så tror jeg nok du vil merke at ATI er noe bedre, kanskje litt klarere fonter ved høye oppløsninger. Nå er ikke GF3 dårlig på 2d kvalitet, men ATI er rett og slett bedre.

Jeg vil si 3d ytelsen til GF3Ti500 er mer solid og mer kompatibel. Radeon kortet slet for eksempel med Comanche 4 spillet (hakket veldig). Dette forandrer seg kanskje når nye spill kommer og gjør bruk av DirectX 8.1.

Telcontar

-768MB PC133 RAM

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2002-01-04 23:38 ]

Lenke til kommentar

Er bra fornøyd med 2D kvaliteten til Creative TI 500 selv. Men har jeg jo ikke sammenlignet kortet med Radeon 8500 slik du har. Mulig jeg som sagt tester dette ut til neste helg selv, vi får se.

Ti 500 kortet har 'stabilisert' seg på 267/580. Med den nye Beta biosen til A7V266E kortet klarte jeg å klokke cpu’en (frontbussen) til himmels (155x11). Var da langt over 9000 i 3Dmark2001. Men det var en del andre probs i biosen som gjorde at jeg ga den opp.

Du nevnte at du likte Creative sitt Ti 500 kort mer og mer, det samme gjelder for hovedkortet mitt. Ubegripelig bra på alle områder. Siden jeg er i den situasjonen at jeg kan bytte komponenter når jeg selv vil uten kostnad (ikke sånn helt uten videre), vurderer jeg nå å bytte til Abit men... gidder ikke å bytte bare for å bytte, jekla pes å reinstallere alt på ny hele tiden. Når jeg fornyer så pleier jeg å fornye hele rukkelet. Om jeg tester Radeon kortet neste uke og liker det, blir det kanskje et skifte på grafikk fronten, vi får se. Tar jo en stund før det dukker opp igjen i Norge.

Uansett, hele systemet mitt er nå Rock Stable.

Framerate is life :->

A7V266-E Raid

XP1700 @ 1,60GHz

2 x 256 MB Apacer RAM

Creative GF3 Ti500 267/580

WD 2 * 80GB (Raid)

SB Audigy

Chieftec Dragon Big Tower

19” Hitachi CM772

3Com 10/100

Klipsch Pro media

Nvidia: 23.11

4in1: 4.37

Win2000

Rune

[ Denne Melding var redigert av: Kina bill på 2002-01-05 01:01 ]

Lenke til kommentar

Har ikke overklokket mitt GF3Ti500 enda, jeg liker ikke å overklokke ting, men det er slik jeg er. Selv om Creative sitt kort imponerer meg så er jeg fortsatt åpen for å bytte til Radeon 8500, men det er visst ikke spesielt aktuelt nå som ATI ikke greier å produsere nok kort.

Jeg er temmelig sikker på at GF3 korta er i sluttfasen av sitt produktsyklus (GF4 kommer jo snart), mens Radeon 8500 er gansk fersk og kommer til å bli bedre og bedre forhåpentligvis. De som tror R300 kommer snart så er det jo bare å se at R200 skulle være allment tilgjengelig ved juletider.

Nvidia ligger nok ett lite hestehode foran i utviklingsfasen.

Telcontar

Lenke til kommentar

Glem nå ikke at den dårlige 2d-kvaliteten ikke er nVidia's skyld, men mye styres av de enkelte kortprodusentene. Gainward og Leadtek er eksempler på produsenter som i dag bruker toppkomponenter på skjermkortene sine og derfor har utmerket 2d-kvalitet, helt på høyde med Ati. Undres på om Club og PoV ser sitt snitt til å spare penger... og om 2d-kvaliteten på disse kortene dermed er like topp som de originale Ati-kortene. (anbefalt lesing fra FiringSquad)

mvh

Morten

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-05 04:30, mortenj skrev:

Gainward og Leadtek er eksempler på produsenter som i dag bruker toppkomponenter på skjermkortene sine og derfor har utmerket 2d-kvalitet, helt på høyde med Ati.

Kan ikke si meg helt enig. Sitter her med et Gainward GeForce2 Ti/450 og et ATI Radeon 7500. Når det gjelder 2D-kvalitet er Radeon'en klart bedre - iallfall ser det slik ut på min Trinitron skjerm jeg nå sitter og stirrer på :smile:

Men at Gainward/Leadtek har bedre 2D-kvalitet enn POV kan jeg skrive under på! En annen ting er vel at GF3 kortene også typisk har noe bedre 2D-kvalitet enn GF2 kortene.

Lenke til kommentar

Hmmm, har hatt ATI radeon 8500 i snart en måned jeg og for siste gang: ATI ER MYE MYE MYE, BEDRE ENN GEFORCE3, SAMME OM DET ER TI500 ELLER NOPE ANNET SØL!

Jeg skal gjerne se en test der ATI kommer dårlig ut!

PS: jeg var på spaceworld og spurte hva som var best og de sa at GeForce3 kunne slå ATI men ikke ti500...

De har peil de gutta der altså!!!

Commanders

Lenke til kommentar

hallo

har ati 8500 selv er svært fornøyd, men jeg skule ha kjøpt gf3 ti 500 hvis jeg har hatt penger, :roll:

ati & cstrike går bare ikke bra med værandre

spesielt i win 2k

men 3q rules 98 fps, alt på max 1600x1200 32 bit :grin:

6800 på 3dmark 2001 er ikke så verst til å ha 1000@1200 Mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...