Gå til innhold

Innkjøp av forsterker!

Anbefalte innlegg

Skal ha en forsterker og er sånn passe hi-fi grønn så jeg trenger litt råd.

På forsterkeren skal jeg koble et sett 5.1 høytalere fra et litt stusslete eltax hjemmekino annlegg.

Skal kjøpe bedre høytalere etterhvert men jeg tester disse først.

Skal også koble til spdif surround lyd fra en digital dekoder med en toslink kabel. Også lyd fra en PS3 via toslink, kommer til å bruke PS3en til dvd avspilling.

Trenger også mulighet for tilkobling av hodetelefoner med minijack.

Dette skulle vell ikke by på noen problemer?

Så var det hvilken forsterker. Jeg er ute etter en med solid kvalitet som også er enkel og brukervenlig.

Er også greit om den ikke tar opp ektremt mye plass men det er mindre viktig.

Har ikke noe spesifikt budsjett ramme, men jeg vil jo ikke betale mer enn jeg trenger. (jeg hører neppe forskjell på god å veldig god kvalitet)

Så, hva er et garantert godt kjøp for meg?

Edit:

Har sett på denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...iver_soelv.htm#

Virker veldig bra men er litt skeptisk til den lave prisen.

Denne virker også bra: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...eiver_soelv.htm

Men ser ikke ut til at den har auto set-up målemikrofon, og det kunne jeg tenkt meg.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denon leverer varene som regel, så ikke bekymre deg for det.

Men siden du skal oppgradere høyttalerene etterhvert, så kan det være lurt å gå for den Cambridgen.

Da står du mye friere når du skal velge høyttalere, og du har mer krefter å spille med.

Lenke til kommentar

Av de to jeg nevnte tiligere, tror jeg at jeg går for den fra Denon. Den virker brukervennlig og auto setup romkorreksjon kan være praktisk. Men jeg savner muligens en til optisk inngang og kanskje en ekstra hdmi.

Anngående Watt så aner jeg ikke hvor mye jeg trenger. Kommer ikke til å kjøpe spesielt store høytalere. Bare noen som er gode nok til å levere solid filmlyd i et lukket rom.

Denne virker flott: http://www.denon.co.uk/site/frames_main.ph...ail&Pid=338

Noen som vet om norske nettbutikker som har denne?

Eller noen som har noen andre tips til forsterker?

Lenke til kommentar

ORLY? Jeg kjøpte min Denon reciever 2807 på komplett.no

Greit, de har kun 2 denon modeller, 2307 og 2807, men poenget er at de _selger_ denon. Og de er nok ikke de eneste som selger det, men jeg har ikke tid til å google frem flere norske forhandlere som selger denon, skal ut. ;)

Lenke til kommentar

Alle kan sende bilde videre, men bare den fra Denon kan sende lyd videre.

Men de Onkyo forsterkerene koster 6 og 8 tusen, mens Denon koster 4000.

Denon AVR-2307. fikk gode kritikker av VG. "Tett på komplett - SPESIELT ANBEFALT", terningkast 5.

Den koster 5000kr og yter 7x100W.

Du må klare deg med "bare" HDMI versjon 1.2, men det tror jeg ikke du merker norn forskjell på.

Men jeg ville kjøpt forsterker etter design og magefølelse.

Er det en av de du liker mer enn de andre, og du har råd til den, så kjøp den.

Tenk litt på hvordan høyttalere du kunne tenke deg seinere, og se hvor tungdrevne de er også, før du bestemmer deg helt.

EDIT: testen hos VG: Link!

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Det jeg stusser litt over er denne beskrivelsen til Denon 1708:

"AVR-1708 har to HDMI-innganger og HDMI-switching, slik at du kan sende bilder og lyd fra f.eks. dvd-spiller og HD-spillkonsol (PlayStation 3, Xbox 360 Elite) direkte til flatskjermen din via en enkelt kabel. Legg merke til at det her er snakk om en ren video-switching funksjon. Det betyr at du må supplere med en digital coaxial-kabel for å få full multikanal lyd på anlegget."

Betyr det at jeg ikke får surround lyd ved å koble f.eks en PS3 til forsterkeren med bare en HDMI kabel?

Lenke til kommentar

Hmm ... det kan virke sånn.

Det synes jeg var litt rart.

Hva er da poenget med HDMI, annet enn at du har en HDMI switch?

Du får trøste deg med at en koaksialkabel ikke er så fryktelig dyr.

Den har også to optiske inganger, så tilkobling av surroundlyd er ikke vanskelig å få til, du kan bare ikke få alt gjennom èn kabel.

Det er det som er greit med 2307, den får nemlig lyd inn via HDMI.

Eneste minus er at den ikke er splitter ny, og har nyeste HDI versjonen, 1.3a.

Lenke til kommentar

Om det er tilfellet lener jeg mer mot onkyo SR605 til 6000, jeg tror ihvertfall den støtter lyd via HDMI. Er jo greit å kunne motta alt i en kabel.

Dog har jeg mer sansen for designet til Denon forsterkerne. :hmm:

Men før jeg kjøper må jeg få oppklart helt sikkert om Denon 1708 ikke støtter 5.1 lyd via hdmi, og om Onkyo SR605 gjør det. Noen som vet med sikkerhet?

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

Den har både video og lydprossesering ja, så den kan behandle og formidle de lydsignalene du får fra Blu-ray.

Onkyo lager generellt gode forsterkere, så den kan være et godt kjøp.

Liker du den ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe den.

Plenty med krefter ser det ut til å være også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...