Amos Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har en tabell i en SQL database som inneholder reservasjoner av ressurser. Tabellen har følgende elementer: ReservationID, FromDateTime, ToDateTime, ResourceId. I denne tabellen blir altså utleie av ressurser registrert. Slik løsningen er i dag så legger brukeren inn fra-dato og til-dato for å spesifisere i hvilket tidsrom han ønsker å leie ressursen. Deretter presenteres en liste over når ressursene er utleid slik at han kan finne ut når den ønskede ressursen er ledig, og deretter reservere ressursen ut i fra dette. Det som er saken er at jeg i stedet for å vise når ressursene er utleid, gjerne vil vise for brukeren når ressursene er tilgjengelige i det tidsrommet han velger, altså utelukke reserverte tidsrom. Noen som har vært borti lignende problemstilling tidligere, og som har noen tips? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Hvordan hadde du tenkt å vise dataene? Personlig så kunne jeg godt tenkt meg å få se en timeline e.l. med når ressursene er opptatt/ledig. Noe lignende dette f.eks: Legend: Ledig: ---- Opptatt === 1.mars 31.mars Ressurs en -----======---=======-===== Ressurs to ===-----======---========= Ressurs tre ---====-===------------------ Å vise det som datoer tror jeg er rimelig håpløst å bruke til noe som helst. Hvis du får for forslaget mitt så er det ikke verre enn å hente ut når alle ressursene er opptatt. Du vil muligens filtrere ut ressurser som er helt opptatt, men det er noe som lett kan gjøres i kode istedetfor SQL, tipper at de fleste ressursene kanskje har et max belegg på 80-90%, så fleste skal vises samme hva? Endret 9. oktober 2007 av blackbrrd Lenke til kommentar
Amos Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Takk for svar, blackbrrd! Det er gode ideer du kommer med. Det som er sikkert er at brukeren tydelig må få se når en ressurs er ledig, og ikke bare en opplisting av datoer den er opptatt (slik det er nå). Det som hadde vært optimalt er jo å kunne lage en kalender, f.eks. slik som kalender-objektet i asp.net til å markere hvilke datoer som er opptatt, og ut i fra dette grafisk vise for brukeren hvilke tidspunkt som er ledige. Ja, det med belegg avhenger litt av tidsperioden brukeren spesifiserer og hvor stor tidsramme det er hensiktsmessig å vise på skjerm, men det burde vel ikke være vanskelig å finne en løsning som luker ut ressurser som allikevel er 100 % opptatt i tidsrammen. Hvordan hadde du tenkt å vise dataene? Personlig så kunne jeg godt tenkt meg å få se en timeline e.l. med når ressursene er opptatt/ledig. Noe lignende dette f.eks: Legend: Ledig: ---- Opptatt === 1.mars 31.mars Ressurs en -----======---=======-===== Ressurs to ===-----======---========= Ressurs tre ---====-===------------------ Å vise det som datoer tror jeg er rimelig håpløst å bruke til noe som helst. Hvis du får for forslaget mitt så er det ikke verre enn å hente ut når alle ressursene er opptatt. Du vil muligens filtrere ut ressurser som er helt opptatt, men det er noe som lett kan gjøres i kode istedetfor SQL, tipper at de fleste ressursene kanskje har et max belegg på 80-90%, så fleste skal vises samme hva? Lenke til kommentar
Bruker30050 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Noen som har vært borti lignende problemstilling tidligere, og som har noen tips? "Existing and Missing Ranges (Also Known as Islands and Gaps)", p. 256, Inside Microsoft SQL Server 2005: T-SQL Querying. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå