Gå til innhold

Snu prinsippet om uadressert reklame!


Støtter du neitakk.no sitt forslag?  

197 stemmer

  1. 1. Støtter du neitakk.no sitt forslag?

    • Ja
      173
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At adresert reklame skal være noe problem ser jeg ikke.

Mange firma som har masseutsendelser til sine registrerte kunder.

Ellos og HM for å nevne noen.

Hvordan fikser de dette?

Kanskje man skulle registrere seg for å få reklame fra de forskjellige firmaene man ønsket reklame fra, lignende fra nettbutikker.

Regner med at det mange brukere som får ukens tilbud fra netshop og komplett på mail.

Blir jo dyrere og gjøre dette over posten men dette er det firma må betale for å få sende reklame til folk.

Lenke til kommentar
Eg og likte ideen angående adressert reklame.

 

Hva må til for at noe slikt skal tas i bruk?

- Et system hvor man kan registrere seg og velge kategori(elektriske artikler, jobb, eiendom, datautstyr, klær, møbler, hus & hjem, bil osv). Unikt identifisert via adresse eller gards og bruksnr? Gjerne både via internett, telefon og manuelle registreringer pr post.

Posten har allerede prøvd seg på noe slikt. Tipper de kun fikk en håndfull påmeldte i hele landet.

 

I utlandet har jeg sett at de i blokker bruker ha en hylle eller lite bord ved inngangen hvor uadressert reklame legges i små bunker og så kan de som er interesserte forsyne seg. For meg ville noe slikt vært den ideelle løsningen.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
I utlandet har jeg sett at de i blokker bruker ha en hylle eller lite bord ved inngangen hvor uadressert reklame legges i små bunker og så kan de som er interesserte forsyne seg. For meg ville noe slikt vært den ideelle løsningen.

Dette har vært prøvd i flere blokker i norge også hvor man går bort fra denne praksisen da det blir en diger kasse med papir jævelunger liker å tenne fyr på.

Prinsippet er at man ikke legger ut drivstoff til de pyromane.

Lenke til kommentar
DET er jo virkelig toppen av sløvskap. Folk som nekter å ta i mot klistremerket sånn at de kan forsøple unødvendig mye med vilje. :mad:

Jeg tipper det er mange som ikke gjør det av prinsipp.

 

Selv ønsker jeg for eksempel ikke å få flere telefonkataloger slengt på dørmatta og de går rett i søppelet når de kommer. Likevel nekter jeg å reservere meg da jeg av prinsipp mener det er galt at jeg skal sende mine personalia til et firma jeg aldri har hatt noe å gjøre med for at de ikke skal sende meg noe jeg aldri har bedt om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trist uttalelse. Får håpe hennes mening aldri blir vedtatt av stortinget. Argumentene vitner også om at hun ikke har satt seg inn i saken. En omvendt ordning vil sikre arbeidsplasser. Norge skriker etter arbeidskraft og en hver stilling som sløses bort på tull er et tap for landet og næringslivet. Innstikk i avisene vil sikkert øke om man ikke gjør noe med det, f.eks forbyr innstikk og krever at all reklame skal være i selve avisen og setter grenser for hvor mye reklame man kan ha mellom det redaksjonelle stoffet. 50% mener jeg bør være en absolutt maksgrense.

Lenke til kommentar

Her skulle man jo tro at miljøvernhensynet veide tung men ikke i reklamebransjen.

Noen som har tatt seg en tur på et papirmottak?

Mye av det som kommer dit er reklame.

 

Men det er da tydeligvis livsviktig for det norske næringsliv at man får tvungen eksponering en at man slipper å produsere og distribuere tonnevis med papit hver dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Grønnhverdag sender ut nyhetsbrev på vegne av Neitakk-kampanjen:

 

Fra: "Grønn Hverdag" <[email protected]>

Emne: Nyhetsbrev fra kampanjen Neitakk.no, 20. februar 2008

 

Forslag til ny markedsføringslov skal vedtas i Stortinget våren 2008. I forslaget er dagens ordning med reservasjon opprettholdt, slik at de som ikke ønsker å motta reklame selv må sørge for å si fra om dette ved å sette en ”nei takk”-lapp på postkassa. Kampanjen Neitakk.no krever at dette prinsippet snus, slik at de som ønsker reklame heller markerer dette med å si ja takk. Les mer på http://www.neitakk.no

 

 

44.466 underskrifter – vi trenger enda flere!

 

Neitakk.no er sannsynligvis Norges største underskriftskampanje. Jo flere som skriver under, jo sterkere blir kravet vårt om å endre markedsføringsloven. Oppfordre dine venner og kolleger til å signere oppropet! Du kan tipse dine venner om kampanjen fra http://www.neitakk.no/tipsenvenn.php, eller ved å videresende dette nyhetsbrevet.

 

 

Bergen vil ha mindre uadressert reklame

 

Byrådet i Bergen ønsker at bare de som merker postkassa med "ja takk" skal kunne motta uadressert reklame. Naturvernforbundet har i mange år jobbet aktivt mot uadressert reklame i Bergen, og er naturlig nok glade for vedtaket. - Vi er glade for at politikerne i Bergen står sammen med oss i denne saken, og håper at flere kommuner nå vil følge på, sier leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo.

 

- Hvis nasjonale politikere ikke vil beskytte miljøet, er det bra at noen lokalpolitikere tør. Alle undersøkelser viser at det er langt flere som ikke ønsker reklame i postkassa enn det er som faktisk har reservert seg. Derfor er det viktig å endre lovverket. En ordning der bare de som ber om det får postreklame vil kunne spare miljøet for like mye CO2 som 16.000 personbiler slipper ut på et år. Vi vil jobbe for at flere kommuner skal følge Bergens eksempel, forteller daglig leder i Grønn Hverdag Tone Granaas.

 

Les mer: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3493

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Posten har planer om å lansere gratisavis hvis markedsføringsloven endres.

http://www.oa.no/nyheter/article3488270.ece

Så fordi de nektes å stappe postkassen vår full av spam, skal de nå lage en avis så de kan stappe postkassen full av spam likevel? Og, gratisaviser burde ikke vært unntatt. Enkelte av dem er jo sånn ca. 99% reklame og 1% nyheter. Da holder jeg meg til kjøpsaviser, ellers takk.

Lenke til kommentar
Hva skal bransjen gj0re naar det ikke kan plage oss med uadressert reklame?

Siden ingen har kommet opp med en bedre alternativ l0sning til denne reklamen tenker jeg meg alternativet blir verre - fler telefonselgere og lignende.

Man kan da reservere seg mot telefonsalg også. Jeg mener denne ordningen burde vært bedre håndhevet slik at man faktisk ikke får telefonselgere på telefonen om man har reservert seg mot slik dritt. Evt ha det slik at man må registrere seg for å kunne motta telefonsalg også.

 

EDIT: Hmm, trodde disse to postene skulle bli til en. Jaja.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...