Gå til innhold

Snu prinsippet om uadressert reklame!


Støtter du neitakk.no sitt forslag?  

197 stemmer

  1. 1. Støtter du neitakk.no sitt forslag?

    • Ja
      173
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på en ting til: De som vil ha uadressert reklame gjør det ofte for å få tak i en eller flere bestemte reklamer. Mye av det de mottar er ikke det de var ute etter og går rett i søpla. Egentlig vil jeg ha en ennå mer skjerpende lov. Hver mottager bør sette opp en liste over reklamer de faktisk ønsker. F.eks via internett etter via et skjema man henter på posten. Der kan det f.eks stå en liste:

- Rema

- Elkjøp

- Skeidar

- H&M

- osv. Så krysser man bare av hvilke reklamer man ønsker å motta.

 

Hvordan tror du dette vil utarte seg i praksis?Jeg jobber som vikar i Posten, hvor jeg leverer pakker, brev og reklame. Med en rute som har ca 700husstander skal det godt gjøres å kunne levere forskjellig reklame til alle som vil det. Jeg har bare én rute, så jeg syns synd på de som skal kunne huske hvem som skal ha hva på 5 forskjellige ruter! Klart, antallet som ønsker reklame vil nok synke litt, men det kommer til å ta lenger tid å levere forskjellig reklame til annenhver husstand.

De fleste eldre har et 'nei til reklame', men hvis de kunne velge hva de ville ha, så skal du ikke se bort ifra at de f.eks kunne ønsket seg reklame fra Spar o.l. Man minsker nok reklamen, men vil samtidig ikke spare inne noe penger på rutene, for man må gå inn og ut av bilen hele tiden.

 

Jeg kan godt skjønne at Posten Norge ikke vil at dette skal gjennomføres, for det vil de tape stort på. Reklame er en veldig viktig del for Posten!

 

Men jeg kan love dere det er digg å kjøre post uten å levere reklame, det går MYE fortere. Så nå er det bare å håpe at det ikke kommer den forbanna Elkjøpen i morgen.

 

Det er forresten skremmende å se hvor mange som kaster reklamen rett i søpla, uten å så mye som å titte på den engang. Jeg sier de kan få 'nei til reklame'-klistremerket, men det trenger de jo ikke :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt at alle som jobber i posten eller taper noe på dette ikke vil ha denne, mens "alle" andre i Norge synes det er helt greit :wee:.

 

For min del så liker jeg reklamen, bruker drittet jeg får til å fyre i peisen, eller å legge dem under enkelte gryter når jeg mangler andre ting jeg kan ha under.

 

OT: Synes noen kan lage en kampanje om å melde alle i Norge ut av statskirka for så å la de som vil bli med sende en liten søknad, eller ta en telefon.

Lenke til kommentar
Morsomt at alle som jobber i posten eller taper noe på dette ikke vil ha denne, mens "alle" andre i Norge synes det er helt greit :wee:.

 

For min del så liker jeg reklamen, bruker drittet jeg får til å fyre i peisen, eller å legge dem under enkelte gryter når jeg mangler andre ting jeg kan ha under.

OT: Synes noen kan lage en kampanje om å melde alle i Norge ut av statskirka for så å la de som vil bli med sende en liten søknad, eller ta en telefon.

 

Der er jeg enig. Skal vi be alle ha "Uadressert postm ja takk!", bør vi også ha det slik at alle må melde seg inn i statskirka. Ikke motsatt. Uansett, så liker jeg ikke dette forslaget da det vil medføre tapte inntekter for min del.

Lenke til kommentar
Hvordan tror du dette vil utarte seg i praksis?

Det er to måter man kan gjennomføre det på:

1. Dele ut abonnementslister sammen med reklamene akkurat slik avisbudene har. En ny og oppdatert liste hver dag over gateadresser og ønskede reklamer.

2. Gå helt og holdent over til adressert reklame. Dette ser jeg på som den mest praktiske løsningen. Automatisk sortering hos postverket gjør at reklamene hele tiden havner kronologisk riktig i forhold til ruta og annen post.

 

Det er forresten skremmende å se hvor mange som kaster reklamen rett i søpla, uten å så mye som å titte på den engang. Jeg sier de kan få 'nei til reklame'-klistremerket, men det trenger de jo ikke :(

DET er jo virkelig toppen av sløvskap. Folk som nekter å ta i mot klistremerket sånn at de kan forsøple unødvendig mye med vilje. :mad:

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å presse neitakk.no i den berømte Simen1-signaturen snart? ;)

 

Jeg irriterer meg over å ha lest at Aftenposten, som ofte er de som kommer med store miljøoppslag, sender all den reklamen. Jeg tror jeg skal sende de en e-post om dette, og jeg ønsker fyren på forumet som skulle sende den ufrankert tilbake lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk nytte av noe av reklamen.

All reklame som kommer på uglansa papir er godt egnet til å tenne opp i ovnen med, bare så synd reklamemakerne ikke ser forskjell på sommer og vinter.

Men en stemme avga jeg uansett.

Det finnes like gode alternativer til opptenning.

 

 

Altså, det er ikke bra for miljøet på flere punkter, hugges av skogen, trær forsvinner, trær er sunt for jorda... så blir det fraktet av motorisert kjøretøy,blir behandla på fabrikk, fraktet av ny motorisert kjøretøy til posten, sortert, frakter fra posten til deg, du brenner det.... ikke noe positivt der vil jeg påstå? du finner kanskje en ting der du vil kjøpe som du kunne fått vite om ved å se på tv, internett, i butikken. Om dethadde vært ulovlig med slike reklamer, og nulltolleranse på slikt, villle det spart masse skog, og kjøring, ja mange ville blitt arbeidsledig, men er kun 2% av det det går an å finne opp som er funnet opp... så kan finne på en ny jobb, begynne i ny jobb:P

Lenke til kommentar
Hvordan tror du dette vil utarte seg i praksis?

Det er to måter man kan gjennomføre det på:

1. Dele ut abonnementslister sammen med reklamene akkurat slik avisbudene har. En ny og oppdatert liste hver dag over gateadresser og ønskede reklamer.

2. Gå helt og holdent over til adressert reklame. Dette ser jeg på som den mest praktiske løsningen. Automatisk sortering hos postverket gjør at reklamene hele tiden havner kronologisk riktig i forhold til ruta og annen post.

 

Det er forresten skremmende å se hvor mange som kaster reklamen rett i søpla, uten å så mye som å titte på den engang. Jeg sier de kan få 'nei til reklame'-klistremerket, men det trenger de jo ikke :(

DET er jo virkelig toppen av sløvskap. Folk som nekter å ta i mot klistremerket sånn at de kan forsøple unødvendig mye med vilje. :mad:

 

Hvis det blir tilrettelagt for dette, så hadde det kanskje vært en god idé. Pr i dag har vi et system som vi kaller 'MRK'-post, kort fortalt kommer posten i kronologisk rekkefølge etter en gitt rute. Noe av det som er problemet er at MRK'en er ikke alltid så korrekt som den burde vært.

 

Det hadde vært gøy å se hvordan det hadde fungert i praksis! Vi må gjerne ha reklame, for det er mange som vil ha det, men de som ikke trenger reklame burde få seg et 'nei til reklame'-klistremerke. Selv er jeg positiv for forslaget!

 

EDIT: leif, selvsagt

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Det hadde vært gøy å se hvordan det hadde fungert i praksis! Vi må gjerne ha reklame, for det er mange som vil ha det, men de som ikke trenger reklame burde få seg et 'nei til reklame'-klistremerke. Selv er jeg positiv for forslaget!

Problemet med Ja og nei-klistremerkene er at de slår all uadressert reklame over en kam. Kanskje noen vil ha IKEA-katalogen og Biltema-katalogen men ingenting annet. De vil bli misfornøyd uansett klistremerkeordning.

Lenke til kommentar

Det stemmer jo at det finnes egne Biltema-klistremerker, men jeg tror ikke den reklamen distrubueres av Posten i det hele tatt. Så det er sikkert noen andre som fikser det

 

Kanskje dét er løsningen?Å la Posten ta seg av brev og pakker, mens et/flere reklamebyråer kan ta seg av reklame ?

Lenke til kommentar

To ulike distribusjonssystemer som overlapper hverandre 100%? Nei, det høres særdeles ineffektivt og dyrt ut.

 

Egne klistremerker for hvert merke av uadressert reklame man ønsker høres ikke særlig bra ut. Skal noen ha postkasser med 100 glorete klistremerker på? Som nabolagets lokale bigboard?

 

Løsningen er som nevnt veldig enkel: Adressering av all reklame. Det bør også være et samlende sted man kan logge seg inn og avbryte reklame-abbonement eller opprette nye. F.eks en nettside. Evt. at landpostbudet leverer ut et adressert ark årlig der man kan krysse av for hvilke reklamer man vil ha. Da får også de uten nett-tilknytning og de dataanalfabete i samfunnet markert enkeltbedrifter av og på ønskelista for reklame.

 

Problemet med automatisk sortering er at håndskrevne adresser kan havne feil. Reklamer vil derimot alltid ha maskinskrevne adresser og bli sortert riktig.

Lenke til kommentar

Eg og likte ideen angående adressert reklame.

 

Hva må til for at noe slikt skal tas i bruk?

- Et system hvor man kan registrere seg og velge kategori(elektriske artikler, jobb, eiendom, datautstyr, klær, møbler, hus & hjem, bil osv). Unikt identifisert via adresse eller gards og bruksnr? Gjerne både via internett, telefon og manuelle registreringer pr post.

- Et system for at bedrifter kan hente ut mottakere m/adresse innenfor sin bransje/kategori i sitt dekningsområde

- Informasjon("reklame" ;) ) ut til alle husstander om tiltaket og nytteverdien av det.

- Bedrifter som innser fordelen med mer fokusert reklame samt at salgsmuligheter gjennom reklamen øker siden det er kun aktuelle/intreserte mottakere som får tilbudet/reklamen.

- Totalforbud angående distribusjon av uadressert reklame utenom ordningen.

- Regler/rutiner på at avsendere oppdaterer seg mot systemet ofte(månedtlig/ukentlig) slik at de som melder seg av får effekten av dette kjapt.

 

Noen som vil begynne? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...