Zappy Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har en Mitsubishi Carisma GTX -98 modell som jeg nylig har kastet inn et nytt anlegg i. Jeg har en ny spiller, en litt gammel forsterker som driver nye høytalere forran og bak og en ny forsterker som driver suben. Dette er klart mye mer strøm krevende enn oppsettet jeg hadde før. For noen månder siden (før jeg kjøpte anlegget) hadde jeg bilen inne til rep. fordi den slukket på lavt turtall (så snart jeg fyrte inn clutchen). Siden jeg fikk den tilbake har den hatt veldig lavt turtall når den er i fri (3-500, noen ganger nede i 1-200). Problemene jeg opplever nå er: -Stygg skurring når jeg har lavt turtall (hakking i lyden), men skurringen varer bare i et sekund før den blir "normal" igjen. -Svak skurring i diskant høytalerene på enkelte frekvenser. -Stygg skurring ved høyt volum og når suben er påslått (men høres mer ut som vrenging med litt hakking i lyden). Problemene er åpenbart mangel på strøm, men hvor ligger problemet? Koblingen? Jeg har lagt opp strøm kablene selv, med hjelp av en som har god peil (noe jeg ikke har selv ^^). Strømmen går fra batteriet, direkte bak der det går innom en sikring før den går inn i den ene forsterkere, videre til den andre og derfra til karroseriet. Jeg har sjekket alle koblingspunkter at det er god kontakt, metall mot metall. Jeg kan selvfølgelig ikke være 100% på at feilen ikke ligger her, men vil ikke tro det (med tanke på symtomene etc). Jeg bør vel nevne at når vi målte strømmen (spenningen? (jeg er analfabet når det kommer til dette)) direkte på batteriet var den stabil, mens når vi gikk bak ved forsterkerene, fikk vi ustabil strøm. Etter den tid har jeg byttet koblingen på batteriet (den var myglet og scabby) og sjekket og dobbeltsjekket alle koblingene, så om det forsatt er slik vet jeg ikke. Eneste kabelen jeg ikke får sjekket er kabelen som går fra minus på batteriet til karroseriet. Batteriet? Det jeg har mest tro på er at batteriet leverer for lite strøm. Selv når jeg kun hadde en forsterker og uten sub så hadde jeg problemer med skurring på lavt turtall. Jeg tenkte at det begynte å bli utladet, men jeg holder på å lade det med en lader i skrivende stund, men det ser rimelig fult ut (den viser at den lader 2,5 noe (amp kanskje?), noe som sank rimelig fort til noe under 1). For lavt turtall\dynamoen? Nja. Jeg har jo problemer uansett hva turtall jeg har, men mer problemer når jeg har lavt turtall og dynamoen ikke får gitt full gass. Jeg bør vel gjerne skru opp turtallet, men det vil vel neppe løse problemet. Ellers har jeg hørt en svak høyfrekvent piping fra det jeg tror er dynamoen, men uansett hvordan man vrir og vender på det burde vel batteriet klare å levere strømmen når det er fulladet. Spørsmålet er vel gjerne, hvorfor skurrer den bare i 1 sekund(ish) på lavt turtall så stopper det? Er det en overgang der batteriet skal ta over fra dynamoen? Om noen kan hjelpe meg med ideer og forslag så vil jeg være evig takknemlig. Har lite peiling på dette så jeg gjetter meg egentlig bare frem. Si ifra om dere trenger noe mer info. Kan også legge til et lydklipp tatt med mobilen (aka elendig kvalitet) om dere trenger å høre hvordan skurringen på lavt turtall høres ut. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Måler du over 13,5 volt på batteriet når du har anlegget på?? I så fall, så skal du kunne måle ca det samme på forsterkeren, hvis ikke så er det mest sannsynlig jordingen din som er for dårlig, til forsterkeren... Ser også at du skriver du har sikkring bak ved forsterkeren... det trenger du ikke, men foran ved batteriet SKAL du ha en sikkring Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Måler du over 13,5 volt på batteriet når du har anlegget på?? I så fall, så skal du kunne måle ca det samme på forsterkeren, hvis ikke så er det mest sannsynlig jordingen din som er for dårlig, til forsterkeren... Ser også at du skriver du har sikkring bak ved forsterkeren... det trenger du ikke, men foran ved batteriet SKAL du ha en sikkring Jeg vet ikke hva det målte sist gang, men jeg kan ta en ny måling i dag og sjekke. Sikringen skal vel bare være mellom batteriet og forsterkeren. Likegyldig om den er ligger bak eller forran vel. Ang. at det er jordingen som er for dårlig så kan jo det stemme, men jeg har vært rimelig nøye med å pusse vekk alt av lakk og synes det er en stor og god kontakt der. Hva bør jeg passe på og hva kan jeg sjekke? Og kan dette ha sammenheng med lavt turtall skurringen eller har jeg i såfall mer enn et problem? Takk for svar. Keep em comming. Endret 9. oktober 2007 av zappy Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hva tror du skjer hvis + din fra batteriet kortslutter bak i bilen?Eller under matta di et sted?? Da smelter + kabelen, og det kan ta fyr... når sikkringen sitter ved batteriet, og du får en kortsluttning bak, så går sikkringen, og det er det... Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 Fair enough. Er bare ett kabeltrekk bak, så er ikke akkurat stor sjangse for kortsluttning. Men jeg skal se om jeg får ordnet det. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg snakket med en kar som hadde peiling i dag og fant ut at det var en høytalerkabel (en diskant høyttaler) som var i klem (skal ikke si 100% at det var det, men en av ledningene var det). Jeg ante ikke at det kunne skape problemer, men tydeligvis så var det det som skapte vrengingen på høyt volum og skurringen i diskanten. Men fremdels gjennstår problemet med at det hakker i lyden når jeg kommer ned i lavt turtall (merk: det fungerer utmerket PÅ lavt turtall, bare ikke når det endrer seg) eller når jeg endrer veldig på volumet og bassen fyrer løs (igjen fungerer det fint etter noen sekunder, men anlegget er veldig lite glad i endringer... Noen som kan gi meg noen pekepinner da? Og om noen har peiling, hvordan kan EN ledning i klem få alle høytalerene til å skurre\vrenge seg? Virker rart... Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Det er bilens tenningsannlegg som lager støy når du endrer turtall. Du har enten dårlig jord en eller annen plass, eller så er ikke kablene dine skjermet godt nok. Skjekk om motoren er jordet skikkelig til bilens karrosseri og om alle støydempinger på dynamoen er ok. ( må måles) Ikke glem å sjekk jord på spilleren fremme. Her slurves det ofte. Koble fra alle delene i systemet og sett strøm på en etter en. Da finner du ut hva som blir forstyrret. Her må du begjynne fra høytalerne og fremover, he he! Endret 13. oktober 2007 av Digitalis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå