olemann Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Hei. Jeg planlegger å bygge meg en ny PC, og er veldig interessert i alle gode tips. Jeg planlegger å kjøpe en AMD Athlon 1600+ prosessor og et hovedkort basert på VIA KT266 chipset. Jeg planlegger ikke noen overklokking i første omgang. Hvilket hovedkort bør jeg satse på? Jeg har tenkt litt på EPoX EP-8KHA+ eller A7V266 (uten RAID, da jeg neppe tror jeg har behov for det). Hovedkortet bør i alle fall ikke koste særlig mer enn ca. 1500 kroner. Jeg lurer også på hvilket kabinett man bør velge. Foreløpig heller jeg mest til Chieftec DX-01, men er usikker på om jeg bør velge 340 W strømforsyning eller en mindre støyende 300W strømforsyning (Q technologies). Har noen noen erfaring med dette? Jeg vet at CPU vifta kan lage ganske mye støy, så er det kanskje bedre å fokusere på en bra og stillegående CPU vifte? Noen forslag som ikke koster skjorta? (kabinett maks 1300 kr, CPU vifte maks 500 kr) Lenke til kommentar
olemann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 En ting til: Hvor mye "kraft" stjeler den innebygde audio-funksjonen på hovedkortene? All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
mintman Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Da er vi i samme båt olemann. Jeg er også førstegangsbygger og har tenkt på det samme hovedkortet og kabinettet som du har, men jeg tenkte på AMD XP 1800+. Jeg tror vel det er en fordel å legge de få hundrelappene ekstra for 340w, så er du sikrere mot evt oppgraderinger senere. Ellers så finnes det gode veiledninger både her på http://www.hardware.no og i http://www.pcworld.no Lyst til å dele erfaringer? Mail meg på [email protected] [ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-01-04 13:50 ] Lenke til kommentar
BadGuy Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Stillegående kjøler? Hva med Taisol (Den med kobberbunn)?? Lenke til kommentar
El-Marty Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 En liten kommentar til raid som du glatt utelukket. :wink: Om du ikek har bruk for det nå, angrer du senere. ide-raid innebygd på hk koster ingenting. Hardisken er faktisk en ytelsesfaktor som bør vurderes, en pc er mer enn bare cpu. Raid gir en billig og enkel ytelses-økning. Martin Lenke til kommentar
olemann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Takk for kommentaren om raid. Jeg vet jeg kanskje kan angre på det senere, men hvor mye bedre ytelse får man med RAID? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 13:46, gstavdal skrev:Jeg tror vel det er en fordel å legge de få hundrelappene ekstra for 340w, så er du sikrere mot evt oppgraderinger senere. Det er sikkert chieftec/highpower du har sett, da ville jeg heller spyttet i en hundrelapp til for en Enermax 300W, stillegående og like kraftig, det holder i langebaner til en vanlig pc (standardoppsett med 2-3 disker). Sitter nå med 245W og 2*7200rpm disker++, det er ikke alltid antall watt som bestemmer. (omtrent som når du kjøper forsterker på 2*100w på elkjøp, 60watteren på hi-fi senteret er mye kraftigere...) Chieftec'et bråker også. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Watt er ikke bare Watt. På Elkjip annonserer dem forsterkerne med "jukse-watt", som jeg vil kalle dem.. altså ikke RMS-Watt som er den EKTE watt'en.. hvis dere skjønner hva jeg mener. En forsterker som er 2 x 100 Watt (RMS) er ganske så kraftige greier.. men hvis man kjøper en usannsynlig billig 2 x 100W forsterker på Elkjip er det "JUKS". En annen Watt standard som har en lavere verdi per watt.. Så.. watt er ikke watt.. det finns forskjellige typer watt.. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 20:40, mFaFa skrev:Watt er ikke bare Watt. På Elkjip annonserer dem forsterkerne med "jukse-watt", som jeg vil kalle dem.. altså ikke RMS-Watt som er den EKTE watt'en.. hvis dere skjønner hva jeg mener. En forsterker som er 2 x 100 Watt (RMS) er ganske så kraftige greier.. men hvis man kjøper en usannsynlig billig 2 x 100W forsterker på Elkjip er det "JUKS". En annen Watt standard som har en lavere verdi per watt.. Så.. watt er ikke watt.. det finns forskjellige typer watt.. WHAT ???????? 300 Watt i en pc er 300 Watt p|cachu Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 16:21, olemann skrev:Takk for kommentaren om raid. Jeg vet jeg kanskje kan angre på det senere, men hvor mye bedre ytelse får man med RAID? Kan ta et eksempel. Si at du har en WD400BB (40GB, 7200RPM, Ultra ATA-100) disk. Kjører du den "alene" (altså helt vanlig) er den ganske rask. Har du TO slike disker kan du kjøre dem i RAID. (Det er forskjellige typer RAID.. jeg kommer til å ta for meg RAID0, som er det du kommer til å bruke hvis du skaffer deg RAID) ..Hadde du kjørt to slike WD400BB disker i RAID0 hadde harddisken blitt DOBBELT SÅ RASK som én slik WD400BB disk.. altså i RAID0 får man ytelsesdobling! Og bedre blir det.. du får samtidig 80GB plass (som om du hadde hatt to slike WD400BB disker og ikke kjørt i RAID) men det blir dobbelt så raskt! Føler at denne forklaringen blei litt uoversiktlig og dårlig.. men.. Arrrgh :smile: Altså.. kjører du to 40GB disker i RAID0 vil de oppleves som én 80GB disk i windows.. men i virkeligheten er de to 40GB disker.. men de samarbeider slik at filene ligger delt over begge diskene.. så skal du åpne en fil jobber BEGGE diskene.. dermed blir det DOBBELT så raskt som én disk.. det er i hvert fall GENIALT! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: WHAT ????????300 Watt i en pc er 300 Wattp|cachu Det jeg egentlig ville fram til er at watt er ikke watt. Tok forsterkere som eksempel.. men med powersupply'er er det "kvaliteten" vi snakker om. Altså hvor god kvalitet produsenten er kjent for. Med det mener jeg at billig-crap-ass-dritt-watt ikke er kjempedyre-rådbra-watt. Det er kanskje en grunn til at hvis du har en billig powersupply på la oss si 250W er ikke det nok til en relativt kraftig pc. Men hvis en har f.eks. Enermax (et dyrt merke av kvalitet) powersupply på 250W så kan det altså holde! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 13:26, olemann skrev:En ting til:Hvor mye "kraft" stjeler den innebygde audio-funksjonen på hovedkortene?All hjelp mottas med takk! Etter alt jeg vet stjeler den ingen kraft hvis du ikke har tenkt til å bruke den.. men setter i et annet lydkort. For hvis du skal det bare disabler du onboard lyden i BIOS! Da skal den ikke stjele no trur jeg. Men uansett.. lydkort man setter i stjeler jaggumeg kraft de også.. bare så du vet deT! :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 20:52, mFaFa skrev:Det jeg egentlig ville fram til er at watt er ikke watt. Tok forsterkere som eksempel.. men med powersupply'er er det "kvaliteten" vi snakker om. Altså hvor god kvalitet produsenten er kjent for. Med det mener jeg at billig-crap-ass-dritt-watt ikke er kjempedyre-rådbra-watt. Det er kanskje en grunn til at hvis du har en billig powersupply på la oss si 250W er ikke det nok til en relativt kraftig pc. Men hvis en har f.eks. Enermax (et dyrt merke av kvalitet) powersupply på 250W så kan det altså holde! Du tenker kanskje på at det er ulike måter å måle og derved oppgi effekt på, feks RootMeanSquare. En Watt RMS == En Watt RMS uansett produsent/produkt. Hvor dyrt/billig produktet er har ingen innvirkning så lenge oppgitte data (feks effektutvikling) er korrekte. Lenke til kommentar
jason Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Det eneste som er litt synd er at går den ene disken til hekkan så mister man all informasjon.Det er der Raid1 kommer inn i bildet , der speiler man de de diskene slik at en får en slags backup av alt man foretar seg. Enkelt og greit, gå for raid, når du først blir vant til det så klarer du deg ikke uten Lenke til kommentar
olemann Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Takk for info'en. Jeg trodde ikke RAID hadde så stor effekt på ytelsen, så jeg skal nok vurdere sterkt et hovedkort med RAID. Må presisere hva jeg mente med integrert audio. Kan integrerte "lydkort" benyttes hvis man ikke er for kresen på lyden, eller er det bedre med et ekte lydkort? Kort sagt hva gir best ytelse på maskinen hvis du ser bort fra lyden? Er det andre stillegående powersupplyer enn Enermax som er å anbefale? Bare så man har noen alternativer. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: Hvor dyrt/billig produktet er har ingen innvirkning så lenge oppgitte data (feks effektutvikling) er korrekte. Mulig det, men les spesifikasjonene for hvert av produktene så ser du at de er mistenkelig like, Enermax'en leverer 0.5 Amp mer på -5V kursen, ellers er de oppgitt til det samme. Og nei, jeg tenker ikke nødvendigvis på "rms" eller "peak" effekter. Det har noe med regulering, rippel og responstider å gjøre. Den gamle Enermax 550W (for en eller to modeller siden) klarte ikke å dra opp en Athlon 1400 i enkelte tilfeller, men det hadde ingenting med effekt å gjøre :smile: _________________ If Not willing Then Force End If [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-01-05 00:24 ] Lenke til kommentar
Badger Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Hmm, masse gode tips. En del av dem får meg til å lure på mitt eget oppsett (jeg er også førstegangsbygger, dette er er lista jeg har kommet fram til etter en måned med spekulering!): CD-rom: Plextor PX-W2410TA (24x/10x/40x IDE CD-RW DVD-ROM: Pioneer 16x/40x IDE (DVD-106S) Harddisk: Western Digital Caviar 80 GB (IDE) evt. 2x IBM Deskstar 60GXP 40GB (RAID) Skjermkort: CardExpert GeForce2 MX Twin View GS (billig) evt. Asus V8200 GeForce3 64MB DDR (dyrt) evt. ATI AGP Radeon 8500 64MB DDR (dyrt) Lydkort: SoundBlaster Live! Player 5.1 Skjerm: SONY CPD-E400 Kabinett: Chieftec Dragon DX-01 Prosessor: AMD Athlon XP 1600+ (1.4GHz) DDR SDRAM 2x256Mb Hovedkort: Epox 8KHA+ KTY266A (støtter ikke (?) RAID) evt. MSI K7T266 Pro2-RU (støtter RAID) Mus & Keyboard: Logitech Cordless Desktop Optical Kjølevifte: Taisol CGK760 Er mest usikker på harddisk, skjermkort og hovedkort. Tror kanskje det er lurest å kjøre RAID, men på grafikksida tenker jeg det kanskje er greit å kjøpe et relativt billig kort (trenger et som kan kjøre to skjermer i jobbsammenheng...) mens jeg venter på et eller annet guddomelig kort som scorer 10.000 på 3dMark2001 he he. Hele oppsettet kommer på mellom 15.000 og 17.000. Noen tips til hva som er lurest å kombinere i denne maskinen? [ Denne Melding var redigert av: Badger på 2002-01-05 02:11 ] Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 NB NB!! Det er en 'liten' bug i kt266 chipsetet, det har men dårlig latency på southbrighen (den som styrer pci slotene). http://www.amdmb.com/vb/showthread.php?threadid=81764 Jeg har et Asus A7V266-e med raid og får lavere diskscore med to ibm 40gb gxp60 disker i raid enn en singel Western 120GB. ( eks, får ca 26000 med raid-diskene mot 28000 på WD120 disken!) Kjøp heller en stor disk, du vil ikke merke så stor forskjell i daglig bruk! (anbefaler WD100 eller WD120 det en av de raskeste diskene på markede idag!) http://www4.tomshardware.com/storage/01q4/...1120/index.html Lenke til kommentar
Nor-MAL Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Først vil jeg kommentere innleggene til MailMan13 og mFaFa, en strømforsyning som det står 300 watt på, er rundt 300 watt, det finner man enkelt ut med ohms lov (IxU=P eller Strøm(ampere) gange Volt(spenning) = Watt(effekt)), du kan ikke relatere strømforsyningen til en pc mot utgangseffekten i forsterkere til høytalere, fordi de er helt forskjellig bygd opp (mange løsninger på forsterkere foresten). Strømforsyninger i pc'er er basert på switch-mode power supply, som har meget høy virkningsgrad (altså, hvor effektiv den er, energi i varme går tapt, så man har tap der feks), men ville ikke egnet seg i hifi forsterkere, siden den reagerer treigt på lastendringer, men i pc er dette ganske så konstant, den er billig og tar liten plass. Har en STOR ulempe når det er flere på samme strømkurs, da den ødelegger sinuskurven på spenningen, på LAN er det enda værre å putte enda en pc på nettet enn en varmeovn feks hvis det er allerede 10 eller flere pc'er tilkoblet den ene strømkursen, er som regel overspenningsvernet som kobler ut strømmen enn at sikringen går, siden rippelspenningen går langt over 220 volt. Det jeg vil si til olamann er, ikke kjøp ett hovedkort med via kt266, men kjøp ett med via kt266A, fordi ytelsen er vessentlig bedre på sist nevnte, du kan kjøpe ett Soyo SY-K7V Dragon Plus Socket A RAID hovedkort til 1799 fra multicom.no, Dragon står for det følgende : DDR SDRAM RAID controller onboard Audio onboard, with 5.1 surround Graphic, Universal AGP Pro slot Overclocking, setup FSB by 1MHz increment Network, 10/100 Mbps Ethernet Den har også smart kort leser, og Brakett med optisk og rca/phono digital inn og ut porter, som er ganske greit å ha. Dette kortet fikk denne krittikken på tomshardware.no da de testet 13 kort med KT266A og nForce 420D : "Soyo SY-K7V (Dragon Plus!): Well-Deserved Winner" Du finner linken gjennom multicom.no til den testen. Jeg har selv bestilt det kortet, og gleder meg til å teste det =) Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Quote: On 2002-01-05 12:28, FooKer skrev:Jeg har et Asus A7V266-e med raid og får lavere diskscore med to ibm 40gb gxp60 disker i raid enn en singel Western 120GB. ( eks, får ca 26000 med raid-diskene mot 28000 på WD120 disken!)Kjøp heller en stor disk, du vil ikke merke så stor forskjell i daglig bruk! (anbefaler WD100 eller WD120 det en av de raskeste diskene på markede idag!) Egentlig helt utrulig! Den nye WD disken er vanvittig rask! Hva er prisen på den egentlig? Hvis den ikke koster veldig MYE så er jo den en smartere løsning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå