Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor skråstilt motor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En motor blir lavere (i høyden) når den legges på siden, derfor gjøres dette for å kunne få lavere panser/front på biler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
En motor blir lavere (i høyden) når den legges på siden, derfor gjøres dette for å kunne få lavere panser/front på biler.

 

Ja og så er det fordi det skal være mindre belastinig på motorfester ved belastning da tyngdektraften vil ta noe av vridningsmomentet.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det har også noe med veigrep ved gass pådrag vett at alle rallycross biler blir motoren vrid enda mere men har ikkje helt skjønt det men når motoren belastes vrir den seg vett ikkje hvordan eg skal forklare det... noen som vett noe mer?? ganske bra og intresant tema

Lenke til kommentar

Ja men det ER for å få plass til reservehjulet, i hvert fall i noen biler. Eller bare for å få igjen panseret. Lavt tyngdepunkt og lavere høyde er i utgangspunktet svaret.

 

At motoren vrir seg ved gasspådrag er naturlig, da drivpakka (motor+girboks) er montert i fleksible oppheng. På en vanlig bil er det imidlertid ikke store utslaget det er snakk om.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Ja men det ER for å få plass til reservehjulet, i hvert fall i noen biler. Eller bare for å få igjen panseret. Lavt tyngdepunkt og lavere høyde er i utgangspunktet svaret.

 

At motoren vrir seg ved gasspådrag er naturlig, da drivpakka (motor+girboks) er montert i fleksible oppheng. På en vanlig bil er det imidlertid ikke store utslaget det er snakk om.

 

kan være enig i det meste her men det er noe mer. det er ikkje bare tyngdeponktet fikk dette forklart en gang men forstod det ikkje helt og husker heller ikkje helt hva han sa det er lengesiden.

det er snakk om 15-17 grader mer dei legger motoren

noen som har peil?

Lenke til kommentar

På rallybiler prøver man vel og få den vridningskrafta ut til hjula. Motoren sitter stumt med harde og solide fester. På rallybiler sitter ofte ting skrudd rett i karosseriet med beinharde foringer eller uten demping i det hele tatt.

Det bråker og rister noe helt jævelig, men du får mye kraft ute ved hjula.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent, fra de dagene jeg selv hadde bil med skråstilt motor, så har dette med eksos og bensindamflyten inne i forbrenningskammeret. Eksosventilen ligger da øverst for eksos stiger, mens innsugventilen ligger nederst.

 

Da skiller vi mellom tverrstilt motor, og skråstillt. Og tverrstillt + skråstillt som i mitt tilfelle.

 

Når man tverrstiller en motor, er det ofte på grunn av kollisjonssikkerhet og for å få plass til slike ting som airbag, avstivings,- og absorberings-bjelker i fronen..

Lenke til kommentar

Da de første tverrstilte frontmonterte motoren så dagens lys, så var verken airbags, stålbjelker

elle andre ting påtenkt. Grunnen til at de satte den tverr var fordi den tok mye mindre plass

og at du kunne få mer plass inni bilen uten å øke lengden på den. Å få Mini`en så kort som den er

hadde ikke vært mulig om det ikke hadde vært for dette. Det er først mye senere at de andre

fordelene nevnt her dukket opp.

 

360752115_ef2894e59d.jpg

Lenke til kommentar

Kommenterte bare utsagnene for hvorfor motorene i utgangspunktet ble tverrstilt.

 

Når det gjeller skråstilling så gjør de det for å kunne sette inn en større motor og få mer

plass forover, det er visse sikkerhetsaspekter ved dette også. Den forrige bilen jeg hadde

var det skråstilt motor på, hadde denne blitt reist opp så ville du ikke fått igjen panseret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...