Zalo Ultra Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hvorfor er nesten alle rekkemotorer plassert på skrå inne i motorrommet..? må jo være en spesiell grunn til dette.. regner med det hadde vært enklere å plassere den rett opp og ned... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 En motor blir lavere (i høyden) når den legges på siden, derfor gjøres dette for å kunne få lavere panser/front på biler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 En motor blir lavere (i høyden) når den legges på siden, derfor gjøres dette for å kunne få lavere panser/front på biler. Ja og så er det fordi det skal være mindre belastinig på motorfester ved belastning da tyngdektraften vil ta noe av vridningsmomentet. Lenke til kommentar
Reime Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Det har også noe med veigrep ved gass pådrag vett at alle rallycross biler blir motoren vrid enda mere men har ikkje helt skjønt det men når motoren belastes vrir den seg vett ikkje hvordan eg skal forklare det... noen som vett noe mer?? ganske bra og intresant tema Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Ja men det ER for å få plass til reservehjulet, i hvert fall i noen biler. Eller bare for å få igjen panseret. Lavt tyngdepunkt og lavere høyde er i utgangspunktet svaret. At motoren vrir seg ved gasspådrag er naturlig, da drivpakka (motor+girboks) er montert i fleksible oppheng. På en vanlig bil er det imidlertid ikke store utslaget det er snakk om. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Reime Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Ja men det ER for å få plass til reservehjulet, i hvert fall i noen biler. Eller bare for å få igjen panseret. Lavt tyngdepunkt og lavere høyde er i utgangspunktet svaret. At motoren vrir seg ved gasspådrag er naturlig, da drivpakka (motor+girboks) er montert i fleksible oppheng. På en vanlig bil er det imidlertid ikke store utslaget det er snakk om. kan være enig i det meste her men det er noe mer. det er ikkje bare tyngdeponktet fikk dette forklart en gang men forstod det ikkje helt og husker heller ikkje helt hva han sa det er lengesiden. det er snakk om 15-17 grader mer dei legger motoren noen som har peil? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 På rallybiler prøver man vel og få den vridningskrafta ut til hjula. Motoren sitter stumt med harde og solide fester. På rallybiler sitter ofte ting skrudd rett i karosseriet med beinharde foringer eller uten demping i det hele tatt. Det bråker og rister noe helt jævelig, men du får mye kraft ute ved hjula. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Såvidt meg bekjent, fra de dagene jeg selv hadde bil med skråstilt motor, så har dette med eksos og bensindamflyten inne i forbrenningskammeret. Eksosventilen ligger da øverst for eksos stiger, mens innsugventilen ligger nederst. Da skiller vi mellom tverrstilt motor, og skråstillt. Og tverrstillt + skråstillt som i mitt tilfelle. Når man tverrstiller en motor, er det ofte på grunn av kollisjonssikkerhet og for å få plass til slike ting som airbag, avstivings,- og absorberings-bjelker i fronen.. Lenke til kommentar
AsconaB Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Tverrstilling av motor gjør også FWD (framhjulstrekk) mye enklere, vil nå egentlig si at det er hovedgrunnen.... Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Da de første tverrstilte frontmonterte motoren så dagens lys, så var verken airbags, stålbjelker elle andre ting påtenkt. Grunnen til at de satte den tverr var fordi den tok mye mindre plass og at du kunne få mer plass inni bilen uten å øke lengden på den. Å få Mini`en så kort som den er hadde ikke vært mulig om det ikke hadde vært for dette. Det er først mye senere at de andre fordelene nevnt her dukket opp. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Skråstilling, ikke tverrstilling. Altså at sylinderne ikke står loddrett, men skjevt. Tror det er det karen mener. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Kommenterte bare utsagnene for hvorfor motorene i utgangspunktet ble tverrstilt. Når det gjeller skråstilling så gjør de det for å kunne sette inn en større motor og få mer plass forover, det er visse sikkerhetsaspekter ved dette også. Den forrige bilen jeg hadde var det skråstilt motor på, hadde denne blitt reist opp så ville du ikke fått igjen panseret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå