Slurt-is Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Heisann! Gikk ganske nylig inn for et par B&W 683. Nå bruker jeg en forsterker som spiller på sitt 25. år, og den begynner å bli litt sliten, og trenger derfor en ny. Pris: kan gå opp til ca. 3000 Utseende og farge: Spiller ingen rolle, den skal ikke stå fremme, men skjult. Radio: nei, best om det ikke er noe radio i det heletatt. Tilkoblinger: Vanlige høyttaler innganger, og med phono ut Er det noe forskjell på forsterkerne? Kan to vidt forskjellige forsterkere til 3000 kroner gjøre stor forskjell? Eller blir det ganske likt? Hva blir forskjellig? Takker og bukker Endret 8. oktober 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 http://hifiklubben.no/produkter/stereo/for...erker_soelv.htm denne burde vel kanskje passe for deg Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 Den har jeg faktisk tenkt på tidligere. Hvor mye mer opp i pris må jeg gå for å få litt mer watt? Vil gjerne kjøpe en som jeg ikke vil bytte ut med det første fordi at den er for svak Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Du har den nye forsterkeren fra NAD, C352TI, som yter 80 solide watt minimum på begge kanaler samtidig ved 8 Ohm. Det er mye forsterker for pengene. Men hva mener du med Phono utgang? Tenker du da på pre out? Den har pre out, og den bruker du RCA (phono) kabler til å overføre signaler fra. EDIT: C352TI koster forresten 4000 om du ikke gidder å gå inn på lenken. Det er det kraftigste jeg finner uten at du øker for mye i pris. Vil absolutt anbefale den fremfor Cambridge 540 til dine høyttalere. Øker du prisen til 600kr kan du får 2x150 watt, men det blir litt mye igjen synes jeg. Det finnes mellomting såklart, hvis 80W blir for lite for deg. Endret 9. oktober 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Mener phono-inngang. Grunnen til at jeg vil ha det er for tilkobling av pc. Eller er det en bedre måte å koble til en pc? Foresten så den forsterkeren ganske bra ut. Skal sterkt vurderes! 80 watt er vel nok, er det ikke? Hvor mye forskjell kan jeg forvente? Endret 9. oktober 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Phono inngang er den inngangen du kobler platespilleren inn på. Det er spesielle signaler, og platespilleren må som regel kobles til jord. Men hvis du tenker vanlig linjeinganger, som du bruker den type kabler på, så er det totalt 7 av disse, og alle kan brukes til å koble til PC-en Hvor mye forskjell du vil merke avhenger av hva utgangspunktet er. Tror du vil merke litt forskjell ja, men hvor stor forskjellen mellom Cambridgen og C352en er tør jeg ikke si, men jeg tror du vil få mye mer kontroll over elementene når du spiller høyt. Du vil altså mest sansynlig få en strammere og fyldigere bass, også når du spiller høyt. EDIT: og ja, 80W skulle holde fint for å spille ganske høyt. Endret 9. oktober 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Du har den nye forsterkeren fra NAD, C352TI, som yter 80 solide watt minimum på begge kanaler samtidig ved 8 Ohm.Det er mye forsterker for pengene. Men hva mener du med Phono utgang? Tenker du da på pre out? Den har pre out, og den bruker du RCA (phono) kabler til å overføre signaler fra. EDIT: C352TI koster forresten 4000 om du ikke gidder å gå inn på lenken. Det er det kraftigste jeg finner uten at du øker for mye i pris. Vil absolutt anbefale den fremfor Cambridge 540 til dine høyttalere. Øker du prisen til 600kr kan du får 2x150 watt, men det blir litt mye igjen synes jeg. Det finnes mellomting såklart, hvis 80W blir for lite for deg. For mye, for B&W DM683? Heh, er det noe B&W er, så det å være tungdrevne. Jeg er veldig interessert i de selv, men pga. at denonen min blir litt i det svakeste laget, i hvert fall for å få fullt utbytte, så ble jeg anbefalt en effekforsterker. Jeg så litt på, rotel rb-1070, men fikk høre at den er i minste laget for 683 siden impedansen går helt ned mot 3 ohm, Og at jeg burde gå for RB 1080 for å få fullt utbytte, og rb 1080 ligger på 2x200Watt. Når en går tom for krefter så begynner forsterkeren å klippe, lyden blir masete, særlig i diskant området. Dynamikken blir borte. B&W krever kanskje litt, men de er søren meg verdt pengene. Endret 9. oktober 2007 av Scrim Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 For mye høres kanskje litt rart ut, blir mer riktig å si mer enn han trenger der kanskje. 80W per kanal skal holde lenge til normalt bruk. Det kan være greit med ekstra krefter om du skal kjøre noen fester og har tenkt å spille høyt. Budsjettet hans var på 3000kr, men han var åpen for å gå opp litt i pris, dersom dette gav mye mer for pengene, og går han opp 1000kr får han en god forsterker som skal styre de høyttalerene ganske greit. Skal han ha noe særlig kraftigere forsterkere må han opp et par tusen til. Og skal han ha effektforsterker må han sansynligvis ha en forforsterker i samme slengen, da blir det fort tre ganger budsjettet ... Men har du penger nok Slurt-is, så er de godt brukt om du investerer i en kraftig forsterker. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg får se. Jeg tror at jeg setter grensa opp til 4000, slik at jeg kan få 80 watt. Jeg pleier ikke å spille så utrolig høyt, men rommet er ganske stort, slik at jeg må ha litt volum for å fylle hele rommet. Da tror jeg 80 watt skal holde. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvis du vet omtrent hvor mange du har nå, så kan du regne de 80 wattene som hvertfall 100W når du sammenligner tenker jeg. Da har du et noenlunde intrykk av hvor mye mer krefter du får. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Det er litt dumt at jeg ikke vet hva jeg har fra før. Da kunne jeg nok visst litt mer om hvor mye mer krefter jeg trenger. Men utpå står det bare 460w (som da sikkert er strømforsyningen). Men hvorfor regne 80W som 100W? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Bare som sammenligning, siden NAD er utrolig strenge når de setter antall watt på sine produkter. Watt er watt, men hvor mange du setter ytelsen til er forskjellig fra produsent til produsent. Jeg ser at Harman/Kardon HK970, som også er spesifisert til 2x80W, har et maksimalt strømtrekk på 410W fra veggen. Så hadde du forsterker med 460W strømforsyning er det ikke sikkert at du får så enormt mye mer strømsterk forsterker. Men så er det hvor godt forsterkeren utnytter strømmen den får også da, og der kan nyere teknologi gi et par fordeler. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Har denne http://hifiklubben.no/produkter/stereo/for...r_pr_silver.htm - til 683. Og skulle ønske jeg strakk meg litt til :S Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Jaså, du føler at du trenger en sterkere enn det der? Blir litt i tvil jeg nå... Men en god nyhet: Foreldrene mine har sagt seg enig i å legge litt penger i en forsterker til meg, slik at jeg får den til jul. Legger litt i selv, og resten skulle de betale Så da kan jeg strekke meg mer i pris, men over 8 tusen vet jeg ikke... Får hørre med dem om hvor mye de er villige til å legge i. Endret 16. oktober 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 NAD C372, 2 x 150 ekte NAD-watt. 5998,- koster den. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Om du skal handle hos HiFi Klubben tror jeg det beste alternaltivet er NAD C372, som er oppgitt til 2x 150W. Der har du et kraftverk til 6000 kr. EDIT: brukte litt for lang ttid på å søke etter alternaltiver tydeligvis ... Endret 16. oktober 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Hvordan vil en Cayin 251b fungere med mine høyttalere? Den er jo utrolig billig brukt! Omtrent 3500-4000. Er det noen andre her som kan hjelpe meg å finne en brukt forsterker? Topprisen er fremdeles maks 8000,-. Det aller viktigste er ikke maks watt, men lydkvalitet Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 HiFi Klubben har jo Thule, som er ganske "high-end". Men jeg mener å ha hørt at de er veldig "flate" i lyden, så kanskje de blir kjedelige for deg? De har et par modeller opp mot 8000 kr som fint skal kunne drive dine høyttalere. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Jeg må også nevne at forsterkeren bør kunne kjøre 4 høyttalere (fikk nettopp to greie Tandberg gratis, så jeg vil gjerne kunne koble dem til også når jeg vil) Jeg har sett litt på Thule, men de har bare to høyttalerinnganger. Foresten, hvordan er det å ta to kabler i én utgang? Og hva med denne? http://avforum.no/avtorget/showproduct.php...4632&cat=13 Endret 29. november 2007 av Slurt-is Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Hva med XTZ class A100 D II? Den har 2x110w rms i 8 ohm. testvinner i lyd og bilde. kr: 5490.- edit; denne kan bare drive 2 stk høytalere, ikke 4. Endret 1. desember 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå