Gå til innhold

Ny gaming pc, ca 15k, skal dra det meste=)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt heavy research den siste uken for å prøve å oppdatere meg på hva som er det beste utpå markedet idag og til riktig pris selvfølgelig.

Jeg prøver å få denne maskinen til rett under 15k. Jeg har allerede skjerm og ekstern DVD-brenner + en ekstern 500GB WD hdd.

Maskinen skal nok overklokkes en del, så mye som mulig, men ikke endring av spenning osv. Bare ren Hz overklokking liksom=)

Som dere ser så har jeg bestemt meg for et nvidia/intel oppsett da jeg synes det er de som er best på markedet den dag i dag.

Jeg vil gjerne bare ha kommentarer på oppsettet, eventuellt endringer som dere ville gjort, eventuelle erfaringer og slike ting som jeg bør vite før jeg går til innkjøp=)

Jeg har forresten gått for en to-kjerners prosessor, da jeg ikke ser vitsen i å investere i en 4-kjerners, når det er så få spill som utnytter dette.

Her er oppsettet:

EVGA nForce 680i SLI

Intel Core 2 Duo E6850

Mushkin XP2-9200 (2048 MB)

Western Digital Raptor X 150 GB

Thermaltake TR2 550W

EVGA GeForce 8800 Ultra

Antec NSK6000-EU

Logitech Ultra-Flat Keyboard

Setter veldig pris på innvendinger, erfaringer, komplikasjoner osv! Så på forhånd takk=) Kanskje det er noe jeg har glemt tilogmed? :p uansett takk for svar!

EDIT: Her er totaloppsettet på prisguide.no: https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=55938

Endret av Fredrik^-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen meninger og tips:

Både quad og E6850 er kraftig nok til å dra alle spill på markedet. Noen fps ekstra i dagens spill med E6850 mener jeg er rimelig uvesentlig. Hva har det å si om du får 110 vs 123 fps i FEAR? Lenke (Ok artikkel. Både fordeler og ulemper).

Minnet du har valgt er sykt dyrt og totalt unødvendig om du ikke er ekstrem klokker eller har penger å kaste ut vinduet. Crucial BallistiX PC2-8500 2 GB KIT burde være fullt på høyde til under 1/3 del av prisen.

Har du planer om SLi? Om nei se på f.eks Intel P35 brikkesettet. Får et kort med tilsvarende ytelse til 750 kr.Abit IP35-E

Ville puttet noen av de pengene som er spart over i en bedre strømforsyning Corsair har meget gode. 620W versjonen er flott.

Trenger du Raptor. De nye 750GB diskene yter nesten likt.

Edit: la til en lenke

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Den prisen på det minnet blir for dumt.

Kjøp disse.

Hvor bra er dem gjør 1200mzh rett ut av boksen.

https://prisguiden.no/product.php?productId=78494

Ja jeg har kjørt på 680i i et år.

Hadde ikke kjøpt det i dag.

Dette hadde jeg kjøpt nå.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33564...BE-D2583A1CB52E

Strømforsyning denne er av en helt annen kvalitet.

http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=135

Jonny guru gir ikke 9.5 så ofte.

https://prisguiden.no/product.php?productId=78354

Quad selvfølgelig q6600(prisen er jo lik med to kjerner mer)

AHH du slo meg heisann80

Vi tenker hvertfall helt likt :cool:

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar=)

Likte testen om PSU'en osv. Har ikke så mye peiling på dette, så plukka en billig en med mye watt bare=)

Har forsåvidt planer om å kjøre SLI i fremtiden, men det blir nok en god stund til.. Bare vil ha muligheten til det!

Greia er da, at jeg skal bestille hovedkort og skjermkort fra USA.

EVGA 680i SLI hovedkortet kommer på ca 1300,-

EVGA 8800 Ultra kommer på ca 3900,-

Mushkin rammen får jeg til ca 1800,- norske, så blir ikke så dyr nei:)

Med dette i tankene, hva synes dere om oppsettet?

Og er dere sikker på det er vits å velge en 4-kjerners CPU istede for E6850? Takk for svar forresten:)

Lenke til kommentar

Er ikke fryktelig hensiktsmessig å vente f.eks 1 år før du putter inn GFX nr 2, da det mest sannsynlig vil finnes kort på markedet som yter på linje om ikke bedre enn 2 stk 8800 Ultra i SLi. De vil sikkert også få støtte for nye funksjoner som DX10.1 osv. Men siden jeg ikke er Moore vil jeg ikke spå.

Synes selv SLi er mest for folk som vil ha den råeste ytelsen akkurat nå, og ikke er redd for å betale prisen. Som i ditt tilfelle blir 8000 blanke kroner.

Om du seriøst vurderer 8800Ultra i SLi, så er Corsair 620W nesten et minimum. Ville selv kanskje gått for noe enda råere, særlig om du kombinerer med en Quad og overklokker litt!

Det er da ikke noe galt i å gå for et 680i kort, men det er som SNIPPSAT sier så finnes det gode alternativer til en fornuftig pris.

1800 er fortsatt 700 kroner dyrere enn Crucial brikkene. Og det verste er at du sikkert kan gå ned til PC6400 brikker til 500 kr uten å merke noen forskjell. +- noen fps i spill kanskje.

Jeg mener også at det er mye mer hensiktsmessig å gå for 4 GB minne enn 2GB med noen MHz mer. F.eks 2 sett GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB til 445 kr settet.

Ultra til 3900 er vel en grei pris, selv om jeg synes prisene på grafikkort i dag er hårreisende i forhold til andre komponenter!

Har svart hva jeg mener om firekjerner, kan sikkert utdype, men synes testen jeg lenket til taler for seg selv.

Når det er sagt så gjør du neppe noe dårlig kjøp uansett hva du velger! Poenget mitt er bare gjennomgående at du kan få nesten tilsvarende ytelse med et mye billigere oppsett.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Da har jeg fjernet Artic Cooling kjøleren. Leste en review av den på hw.no for en stund siden og den fikk bra karakter i den testen, derfor jeg tenkte jeg ksulle ha den. Aner ikke hvordan den orginale kjøleren fungerer, men som dere sikkert skjønner skal det overklokkes ganske heftig. derfor trengs god kjøling.

Uansett, bra dere likte oppsettet=) Tror det blir en bra PC. Setter selvfølgelig pris på fler innvendinger om noen vil kommentere oppsettet!

Lenke til kommentar

Jeg ville mye heller gått for P35 og 2 stk ATI 2900XT i Crossfire fremfor 8800Ultra...Enormt mye bedre ytelse for samme pris.

EDIT: Så nå at du heller ville ha ett 8800GTS-kort ja, ett mer fornuftig valg :yes:

Mulig du også bør vurdere ATI 2900PRO, skal være gode kort til en finfin pris...

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...