Gå til innhold

Spørmål om Skjermkort

Veg_Ard

Anbefalte innlegg

Stilte spørsmål her på forumet om man virkelig ville merke forskjell på AGP 4x og 8x, det viste seg da at svært få spill hadde kommet ut med AGP 4x, faktisk bare to(ca. et halvt år siden.)

Defor spør jeg: merker man virkelig noen forskjell på AGP 2x og 4x?, eller blir dette det samme som Ram: 64Mb -> 128Mb  =  Stor forskjell

128Mb -> 256Mb =  Mindre forskjell

256Mb -> 512Mb =  Liten forskjell

For min del ville jeg valgt et Radeon 9700 kort

Står en del om dette på forumet fra før av. Limer inn noe jeg skrevet før.

-----

AGP porten har siden AGP1 brukt 66mhz og det gjør den forsatt. Forskjellen er at agp8x kan sende 8 ganger mer data per clokkrate en AGP1X. AGP4X kan sende 4X mer en AGP1X. Altså kan AGP8X overføre dobbelt så mye data som AGP4x. Du har kasnje hørt om AGP pro? det er det samme som AGP4X, bare med støtte for mer overføring av strøm gjennom AGP Bussen(så vidt jeg vet).

Nå må man ikke la seg lure til at man kan oppnå dobbelt så god ytelse med AGP8X, fordi (1): AGP porten er ikke flaskehalsen og (2) Yterst få applikasjoner er opptimalisert for AGP8X. Man kan, som sagt før, ikke forvente seg mer en 0-3% bedre ytelse, litt avhengig av oppset. Et Agp8X kort med 64MBram vil ha mer nytte av AGP8X, fordi den oftere vil trenge å få tillgang til hovedminnet, mens ett 128 Mb kort vil kunne lagre mer lokalt, og sjeldnere trenger større båndbredde på AGP porten.

En AGP8X port og kort er bakoverkompitabel. Det betyr at du kan sette et 8X kort i en 4X port, eller et 4X kort i en 8X port, men farten vil alltid bli styrt av den seineste(logisk nokk)

Håper det oppklarte og att alt var korekt. Ellers så er det bare å be om utfyling hvis du ønsker det.

------

Edit: Og jeg burde lest spørsmplet ditt bedre(at du spurte om 2vs4). Om du idag vil merke forskjell avhengier av hvilket kort du har, mengden ram og hvor mye data det er i stadn til å prossesere. Tror det kan vere en fordel å kjøre 4x på mer krevende oppgaver(og da snakker jeg ikke om cs)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stilte spørsmål her på forumet om man virkelig ville merke forskjell på AGP 4x og 8x, det viste seg da at svært få spill hadde kommet ut med AGP 4x, faktisk bare to(ca. et halvt år siden.)

Defor spør jeg: merker man virkelig noen forskjell på AGP 2x og 4x?, eller blir dette det samme som Ram: 64Mb -> 128Mb  =  Stor forskjell

128Mb -> 256Mb =  Mindre forskjell

256Mb -> 512Mb =  Liten forskjell

For min del ville jeg valgt et Radeon 9700 kort

Står en del om dette på forumet fra før av. Limer inn noe jeg skrevet før.

-----

AGP porten har siden AGP1 brukt 66mhz og det gjør den forsatt. Forskjellen er at agp8x kan sende 8 ganger mer data per clokkrate en AGP1X. AGP4X kan sende 4X mer en AGP1X. Altså kan AGP8X overføre dobbelt så mye data som AGP4x. Du har kasnje hørt om AGP pro? det er det samme som AGP4X, bare med støtte for mer overføring av strøm gjennom AGP Bussen(så vidt jeg vet).

Nå må man ikke la seg lure til at man kan oppnå dobbelt så god ytelse med AGP8X, fordi (1): AGP porten er ikke flaskehalsen og (2) Yterst få applikasjoner er opptimalisert for AGP8X. Man kan, som sagt før, ikke forvente seg mer en 0-3% bedre ytelse, litt avhengig av oppset. Et Agp8X kort med 64MBram vil ha mer nytte av AGP8X, fordi den oftere vil trenge å få tillgang til hovedminnet, mens ett 128 Mb kort vil kunne lagre mer lokalt, og sjeldnere trenger større båndbredde på AGP porten.

En AGP8X port og kort er bakoverkompitabel. Det betyr at du kan sette et 8X kort i en 4X port, eller et 4X kort i en 8X port, men farten vil alltid bli styrt av den seineste(logisk nokk)

Håper det oppklarte og att alt var korekt. Ellers så er det bare å be om utfyling hvis du ønsker det.

------

Men kan det ha mer å si i framtiden?

Nyttig informasjon her. Må si takk, lært en god del av hva du sa :wink:

Lenke til kommentar

AGP-porten skal aldri være flaskehalsen på systemet, teknologien er jo ikke avansert eller dyr så de vil sikkert bare få den ut i markedet og etablert standarden i god tid! Er ikke det bare vel og bra da?

For å svare på tråden vil jeg anbefale Radeon 9700 som jeg selv sitter på. Det er simpelthen bare nydelig, yter veldig bra spesielt med AA og AF enabled!

Lenke til kommentar
AGP 8X er nesten ikke brukbart til spilling, men visst du spiller av masse filmer på dataen og sånt, bare da brukes båndbredden mer. Det er nesten ikke pr. i dag merkbar forskjell fra 2X til 4X, så jeg tviler på at 4X til 8X gjør susen. :lol:

Greit nok, men hvorfor lager de 8X AGP da?

Er de bare dumme eller noe sånt?

Egentlig bare et salgstriks...

Lenke til kommentar

AGP8x vil nokk ha noe for seg i frammtiden, men sansynligvis ikke med dagens tenkologi, hvis du forstår meg. Tror nokk det er så lenge til 8x blir nødvendig, at dagens kort er moden for en bytte, i alle fall hvis du er den typen bruker som bryr deg om forksjellen mellom 4 og 8. Det er ikke bare behovet for å bruke hovedminnet som bestemmer hvor stort trykket på AGp bussen blir, men også hvor mye grafikkortet har kapasitet for å regne ut, og dagens kort kan rett å slett ikke prossesere dataen som 4x har kapasitet til engang.

Lite sitat fra tomshw:

Now we´re sure there are some readers out there mournfully looking at their now "outdated" AGP 4x system. But is the twofold increase in speed really necessary, not to mention - tangible? To be blunt: no. Even future applications are unlikely to require a bus interface that is faster than AGP 4x. 8x is more of a future investment than a current requirement.

Lenke til kommentar
AGP 8X er nesten ikke brukbart til spilling, men visst du spiller av masse filmer på dataen og sånt, bare da brukes båndbredden mer. Det er nesten ikke pr. i dag merkbar forskjell fra 2X til 4X, så jeg tviler på at 4X til 8X gjør susen. :lol:

Greit nok, men hvorfor lager de 8X AGP da?

Er de bare dumme eller noe sånt?

Egentlig bare et salgstriks...

ok :D

Lenke til kommentar
:woot: Bare fro å lure intetanende kunder. Slik som feks. elkjøp som reklamerer med "Geforce 4 kort". Kundene tror dette er skikkelig bra, men vet ikke at det er et mx420, og at det vil hakke i oppløsninger over 800x600. :yes: Har bare med navnet å gjøre altså. 4800 høres meget bra ut! :D
Lenke til kommentar
:woot: Bare fro å lure intetanende kunder. Slik som feks. elkjøp som reklamerer med "Geforce 4 kort". Kundene tror dette er skikkelig bra, men vet ikke at det er et mx420, og at det vil hakke i oppløsninger over 800x600. :yes:  Har bare med navnet å gjøre altså. 4800 høres meget bra ut! :D

Noen som bare liker kortet, funker jo helt greit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...