ilpostino Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 du er kanskje den med mest bombastiske meninger i denne diskusjonen. i en diskusjon må du også evne å se hva som har gjort at en person har de oppfattningene/meninge personen har. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Det er helt OK at du støtter Melisma i hennes synspunkter og meninger, ilpostino. Men jeg håper at du klarer å se at det er svært lite givende for oss andre når du ikke bidrar med noe mer informativt enn å si at du vet at hvordan hverdagen til Melisma er. Hvorfor en person har sine meninger/oppfattelser, vil for oss bare være ville gjetninger og antagelser. Utover det så ser jeg ikke hvorfor det spiller noen rolle hvorfor noen har visse meninger, når man uansett er prinsipielt uenig i meningene. Jeg har hørt mye (etter min personlige mening) tøvete utsagn her på diskusjon.no, og hvor de har fått de tøvete tingene fra, det må gudene vite. Men selv om man i teorien skulle stå i en posisjon hvor man burde inneha en god del mer kunnskap om saken, så betyr ikke det automatisk at man har rett. Melisma er heller hverken psykolog eller lege, så hennes påstand om at et stort antall sexpartnere er unsunt, forblir fremdeles hennes personlige mening, og ikke en faktaopplysning. Å blande seg opp i andre personlige liv og personlige psfære, anser jeg som å gå langt over streken. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Fordi det er en privat sak, som du ikke har noe å blande deg opp i. Hverken foreldrene eller du har noe med hvor mange sexpartnere en person har hatt, så lenge personen er over seksuell lavalder. Det er mange ting kristne mener ikke er sunt heller. Skal de flyge rundt på dørene til folk og fortelle dem hva usunne ting ungdommene deres bedriver med da også? Hvis du i tillegg har fått informasjon om antallet sexpartnere en tenåring har hatt (la oss si en 17åring) gjennom jobben din, så er det ikke bare et enormt tillitsbrudd mot denne tenåringen. Det er også brudd på din taushetsplikt. Nå snakker jeg ikke gjennom jobben, men på generell basis. Å bryte taushetsplikten kommer jeg aldri til å gjøre. Skjer det innenfor jobben så prater jeg med tenåringen det gjelder, og fører en dialog med vedkommende rundt promiskuiteten. Jeg blåser ikke i det. Og nå snakker jeg om tenåringer under seksuelle lavalder også, noen steder i europa hvor lavalderen er så langt ned som til 13 års alderen.. Er mange tenåringer som har sex med forskjellige partnere, og det synes ikke jeg noe om i det hele tatt. Man burdte ikke lukke øynene for dette og kalle det en "privatsak". Er de over den seksuelle lavalder og er promiskuøs, så synes jeg fortsatt at man burdte gjøre noe for å prøve å forandre situasjonen til tenåringen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Så fordi du innehar disse meningene, så mener du at det er helt OK å prøve å få alle andre til å mene det samme? Synes du det er OK at religiøse personer prakker på deg sin religon bare fordi de har en annen mening enn deg? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Så fordi du innehar disse meningene, så mener du at det er helt OK å prøve å få alle andre til å mene det samme? Synes du det er OK at religiøse personer prakker på deg sin religon bare fordi de har en annen mening enn deg? Dette er i mine øyne å ta vare på samfunnets barn/unge. Religion kan ikke sammenlignes med dette synes jeg. Er ikke bare snakk om meninger til slutt, det er snakk om ett barn i vekst som trenger råd, veiledning og grenser. Hvis jeg ser at h*n er på vei til å drukne, så tar jeg affære. Koste hva det koste vil. Jeg kan omtrent garantere at ingen oppegående foreldre hadde likt dette om barna sine. De hadde gjort noe hadde de visst om det. Men dessverre er det noe ungdommen klarer å skjule ganske godt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Igjen, dette er din personlige mening. Religøse har sin personlige mening, og kan fint mene det annerledes enn deg. De mener kanskje at sine råd er å ta være på samfunnets barn/unge. Jo, det er snakk om bare meninger. Dine personlige meninger, og ikke konstanterte fakta. Jeg vet med meg selv at hvis barna mine er friske, fine og har det bra med seg selv, så har jeg ingen problemer med at de har hatt mange forskjellige sexpartnere. Det viktigste for meg er å opplyse om fakta: Om prevansjon, og at ingen skal gjøre noe eller la andre gjøre noe med kroppen din som man ikke ønsker selv. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Jeg vet med meg selv at hvis barna mine er friske, fine og har det bra med seg selv, så har jeg ingen problemer med at de har hatt mange forskjellige sexpartnere. Det viktigste for meg er å opplyse om fakta: Om prevansjon, og at ingen skal gjøre noe eller la andre gjøre noe med kroppen din som man ikke ønsker selv. så hvis 16 åringen din kommer hjem og sier "jeg har ligget med 30 forskjellige personer", hadde du ikke reagert? du som er så opphengt i fakta, konstanter med fakta at det er bra å være promiskuøs i tenårene da. eller å være promiskuøs i det hele tatt, uansett alder.. Endret 12. oktober 2007 av Melisma Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Må si meg enig med darkness| her. Hvor mange sexpartnere man har hatt har ingen foreldre noe med hvis man er over sexuelle lavalder. Dette er en så privat ting det kan bli. Nå er jeg så gammel at tiden da man spør partneren om hvor mange han eller hun har lagt med er forlengs forbi. Spør du meg så er dette også egentlig helt feil. Hvis man liker en person. Har det da noe å si om hun har lagt med x antall personer. Dette er etter min mening en typis "ung gutt" ting. Man spør om hvor mange dama har lagt med, å håper det er færre enn seg selv. Dette går over med alderen. Hva med single 35 åringer? Tror du disse spør om sånt. Nei, de er forstått med at partneren faktisk har hatt et liv før de møtte hverandre. Hadde en dame spurt meg hvor mange jeg hadde lagt med før henne hadde jeg bare sett dumt på henne. Kanksje etter man hadde vært sammen en stund jeg kunne fortalt det til henne hvis hun maste, men klarer helt ærlig ikke å se hva godt som hadde kommet ut av det. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg hadde spurt 16åringen om hvorfor han/hun følte at han/hun måtte fortelle meg om hvor mange sexpartnere han/hun hadde hatt. Jeg hadde vel også blitt overrasket over at 16åringen hadde klart å rekke å ha 30 forskjellige sexpartnere i den alderen. Jeg kommer til å oppfordre barna mine til å ta med seg venner og kjærester hjem, og la oss foreldre bli kjent med dem. Så jeg anser ikke dette som en særlig plausibel ting for meg å oppleve. Jeg sier ikke at det er bra. Jeg sier at det ikke er noe problem så lenge man ikke har noe problem med det selv. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Kan svaret på spørsmålet i tråden også når jeg er i gang. Hva skal mange sex-partnere være godt for? Min erfaring er at de jeg har lagt med som har litt erfaring er MYE BEDRE, å MYE GØYERE å ligge med enn de som omtrent ikke har hatt seg noe. Man blir varmere i trøya, å man vet bedre hva man skal gjøre for å tilfredstille partneren. Sier ikke at et blir bedre å bedre desto flere de har lagt med, men at de som har hatt seg mer enn ett par partnere er bedre enn de som omtrent ikke har sett en naken kropp det er helt sikkert. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg hadde spurt 16åringen om hvorfor han/hun følte at han/hun måtte fortelle meg om hvor mange sexpartnere han/hun hadde hatt. Jeg hadde vel også blitt overrasket over at 16åringen hadde klart å rekke å ha 30 forskjellige sexpartnere i den alderen. Jeg kommer til å oppfordre barna mine til å ta med seg venner og kjærester hjem, og la oss foreldre bli kjent med dem. Så jeg anser ikke dette som en særlig plausibel ting for meg å oppleve. Jeg sier ikke at det er bra. Jeg sier at det ikke er noe problem så lenge man ikke har noe problem med det selv. Jeg hadde ikke vært så interessert i hvorfor barnet mitt fortalte det til meg, men heller hvordan vi kunne løse dette problemet på, ja for det er ett problem i mine øyne når man er så ung. Bare fordi den seksuelle lavalderen er på 16 betyr ikke dette at det er ok å ha masse sex med masse forskjellige mennesker, på lik linje som en voksen. Man er fortsatt ett barn når man er 16, vi har da alle vært der og vet godt hvor mye tull vi gjorde og tenkte. Vi visste alt og kunne alt, fremtiden var ikke så viktig, vi var udødelige. Man har ikke evne til å oppfatte virkeligheten slik en voksen kan, fordi hjernen ikke er ferdig utviklet enda. Og tro det eller ei, men det finnes mange tenåringer som har ligget med 20-50 stk, og flere også. Man rekker det man vil rekke. Og jo flere man har jo større er sjansen for å bli smittet eller smitte andre. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 My two cents: Hva voksne mennesker gjør er for meg en privatsak. Om man vil ha samme partner i tredve år eller ny partner hver helg blir opp til den enkelte å avgjøre. Dette forutsetter at det ikke er noen form for utnytting og/eller misbruk med i bildet. Hva barn angår er jeg noenlunde enig med Melisma (tror jeg, har ikke fulgt hele debatten). Hvis "Lene" på 15 har hatt en bråte sexpartnere (30-40-50+++) og fremdeles finner seg ny hver helg, føler jeg det bør gripes fatt i. Jeg syns det ser ut som noe psykisk trøbbel, at ungen er usikker på seg selv eller noe. Ingen ønsker vel å få rykte på seg som "billig"? For det er det som kommer til å skje. I tillegg føler jeg alderen på partneren er av betydning. To jevngamle behøver ikke være noe "skummelt". Hvis paret er f.eks. 15/27 (ja, det skjer), så lukter det utnytting igjen. Voksne mennesker klarer å manipulere usikker ungdom dersom de går litt inn for det. Hvis det da i tillegg er stadig utskiftning av partner, så syns jeg det bør stoppes. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Som nevnt tidligere. Hvis man ser tendenser til psykiske problemer, så vil jeg tro at de var tilstede før antallet sexpartnere økte så drastisk, og at de høye antallet kom som følge at usikkerheten. Det viktigste er at personen har det bra med seg selv. Ikke antallet sexpartnere. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Selvfølgelig kan problemene ha ligget latent tidligere, men tror du ikke en sånn livsstil kan være en måte å uttrykke seg på? For å få ut ting? Det tror jeg. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Hadde en dame spurt meg hvor mange jeg hadde lagt med før henne hadde jeg bare sett dumt på henne. Vel, jeg tror de fleste som etablerer seg med noen, er interessert i hele livet til kjæresten sin, fortid og fremtid, så de fleste spør nok partneren en eller annen gang om hvor mange man har hatt sex med. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Jeg tror faktisk ikke jeg ville spurt. Enkelt og greit fordi jeg ville følt det litt snodig hvis hu sa "hmm....143..." eller noe i den duren. Enkelte ting trenger man ikke vite. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Vel, jeg tror de fleste som etablerer seg med noen, er interessert i hele livet til kjæresten sin, fortid og fremtid, så de fleste spør nok partneren en eller annen gang om hvor mange man har hatt sex med. En eller annen gang ja. Men når man har vært sammen lenge så betyr det ikke noe lengre. Å helt ærlig, så synes jeg ikke partneren min har noe med hva jeg gjorde før jeg ble sammen med henne. Hva godt kommer det ut av å vite hvor mange partneren har lagt med? Hva blir det neste. Navnet på alle sammen? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Hvis dette er personen du skal være kjæreste med å bygge ett liv sammen med, så tror jeg man er nysgjerrig på "forrige" livet til partneren. og ærlighet er det beste, full åpenhet. Jeg vil kjenne kjæresten min ut og inn, ikke for å dømme selvsagt, men for å kjenne han og hvem han var før han snublet inn i mitt liv! Hva som kommer ut av det, er å kjenne den man elsker på alle områder.. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Melisma: Du må da skjønne at selv om antall sex-partnere viser en positiv korrellasjon med tilfeller av kjønnssykdommer, så kan du ikke ut ifra dette konkludere at et høyt antall sex-partnere er årsaken til økt smitte av kjønnssykdommer. Korrellasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet! Dermed kan du aldeles ikke mene, basert på logiske argumenter, at folk som praktiserer sex med mange foskjellige partnere bedriver en helsefarlige praksis. Jeg skjønner at du prøver å finne grobunn for din moralske overbevisning i fakta, men her bommer du. Endret 12. oktober 2007 av J-Core Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Hvis dette er personen du skal være kjæreste med å bygge ett liv sammen med, så tror jeg man er nysgjerrig på "forrige" livet til partneren. og ærlighet er det beste, full åpenhet. Jeg vil kjenne kjæresten min ut og inn, ikke for å dømme selvsagt, men for å kjenne han og hvem han var før han snublet inn i mitt liv! Hva som kommer ut av det, er å kjenne den man elsker på alle områder.. Blir litt overgitt her. Selvsagt vil jeg vite om det forrige livet til partneren min, men sexlivet hennes? Nei, tror ikke det. Har venner å veninner som er som deg. De skal absolutt vite alt partneren gjorde før de ble sammen. Nei, sexlivet til partneren før meg, det er jeg ikke int. i å vite om. Har ikke jeg noe med skal jeg være helt ærlig, å ingenting dere sier kommer til å forandre meningen min der. Å grave i partnerens tidligere sexliv blir det bare problemer av. Nok om det. På tide å få i seg noen kalde pils å komme seg avgårde på vorspiel. Kos dere videre med diskusjonen folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå