Gå til innhold

Panel med brytere som slår på vifter++

Anbefalte innlegg

Hey har vært å kjøpt meg

1xTrykkbryter

4xVippebryter

1xUltrablå Lysdioder 3mm - Art. nr. 36-1686, 5pack

1xHolder - Art. nr. 22-743 10pack

Så har jeg disse Viftene fra Thermaltake, bruker altså ikke det kabinettet, men har viftene.

Det jeg vil da er å koble dette sammen til et panel som jeg kan slå på PC-en, slå av å på vifter og så vil jeg ha en led per vifte over vippe bryteren som indikerer at vifta er på.

Som dere på bildet under skal det være en bryter

for å skru på "størm", den må være på vis noen av knappene skal virke.

en for å skru på pc

3 for å skru på vifter evnt. annet, +leds over som viser om de er på eller av

Nå vet jeg at jeg må ha en slags motstand eller noe slik for å få 3v til ledsene, men ikke hvordan eller hvordan dette skal kobles.

Håper dere kan hjelpe meg! Takk på forhånd!!

EDIT: Dropper bryteren helt til venstre!

post-111954-1191874762_thumb.jpg

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en hovedstrømbryther må du enten: ta vekk bryteren som sitter på strømforsyningen, lodde på lange ledninger som går til en bryter som tåler høye strømmer. Eller så kan du modde strømkontakten som går inn på strømforsyningen. Det første er nok uten tvil enklest, men du bryter garantien, pluss at det er forferdelig unødvendig og potensielt brannfarlig.

Lenke til kommentar

Vel egentlig ville jeg at det skulle være hovedbryteren til panelet ikke til hele driten, hovedkortet skal jo få størm uten at den er på, men okey så dropper jeg den å lager en ekstra bryter for en vifte.

Noen som har noen ideer om hvordan dette må kobles og om motstand som trengs på diodene?

Takk!

Edit: Jeg vet jo hvordan jeg kobler til Power bryteren til PC-en, men det jeg trenger hjelp til er at når jeg vipper opp(evnt. ned) skal vifta starte å lyset over lys.

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar
Vel egentlig ville jeg at det skulle være hovedbryteren til panelet ikke til hele driten, hovedkortet skal jo få størm uten at den er på, men okey så dropper jeg den å lager en ekstra bryter for en vifte.

Noen som har noen ideer om hvordan dette må kobles og om motstand som trengs på diodene?

Takk!

Edit: Jeg vet jo hvordan jeg kobler til Power bryteren til PC-en, men det jeg trenger hjelp til er at når jeg vipper opp(evnt. ned) skal vifta starte å lyset over lys.

Aha, da misforstod jeg. Beklager. Det du kan gjøre med bryterne er at alle viftebryterne osv bryter f.eks pluss-polen og at minus-polen går rett til det som skal ha strøm, og da kobler du denne hovedstrømbryteren mellom strømmen som går inn og ut til viftene.

Angående det med diodene, så kan du ta å lodde fast det ene beinet i bryteren så når den står i på-posisjon så får den strøm i det ene beinet (husk riktig polaritet såklart) og den andre polen går direkte til alle lysdiodene du skal bruke. For å regne ut hvor store motstander du skal ha kan du bruke http://led.linear1.org/led.wiz

Veit ikke om du skjønte så mye, men har noen bilder av noe lignende jeg lagde en gag, som jeg kan ta bilder av, om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Veit ikke om du skjønte så mye, men har noen bilder av noe lignende jeg lagde en gag, som jeg kan ta bilder av, om det er ønskelig.

Vel jeg skjønte en del, takk!

Ja det hadde vært fint med bilder så viste dette :)

foresten, vis jeg lodder fast det ene benet til bryteren i på possisjon vil ikke den få mer en 3v da?

Og hvilke/n ledning/er skal jeg splitte(vis jeg må) ledningene på selve vifta eller de som går ut i molex kontakta?

Hvilken ledning skal jeg koble på etter at jeg har loddet dioden på bryter benet?

Diodene er 3v, 3mm, 20mA

Takk!

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar

Beklager for de dårlige bildene, kameraet mitt er ikke all verdens.

Veit ikke helt om bildene var til hjelp. Ikke verdens beste måte å gjøre det på, eller verdens best utførte jobb, men det fungerer da. Det jeg gjorde var å lodde en motstand på - beinet til lysdiodene som jeg igjen loddet på bryteren, og koblett + beinet rett på en ledning/leder som gikk rett til + ingangen på molex-kontakta.

Jeg har regnet ut at du trenger 1 470ohms motstand på hver lysdiode. Det finnes sikkert en mye lettere måte og gjøre det på, altså, men jeg er langt i fra noen ekspert. Det artigste er jo å finne på en måte selv.

håper det hjalp litt.

post-133701-1192048126_thumb.jpg

post-133701-1192048162_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk, men sitter fortsatt med noen spørsmål, så jeg laget et bilde over hvordan jeg nåe tenkter det skal være.

Som du ser har jeg splittet en tilfeldig av de 4 kablene i molexen siden jeg ikke er sikker på hvilken som er pluss(gul?).

Du ser sikkert at de blir manglende en kabel på den ekstra molexen som man evnt. kan koble flere vifter å slikt på(skal ikke brukes).

Var dette nokså rett?

Takk for all hjelp!

Edit: som du ser har jeg bare valgt å tegne alt på den ene bryteren. Bryterene er altså den svarte firkanten med grå pinner, det er da 3 pinner på hver bryter, men jeg har bare tegnet på 2, siden det er kun de jeg bruker.

Edit2: Hadde vært flott om noen kunne lage et lignende bilde eller rette på det jeg har laget slik at alt funker.

Edit3: Legger også merke til at du har "seriekoblet"(vis det er det det heter) bryterene dine. Er det slik jeg må gjøre det eller burde jeg gjøre det seperat per molex/vifte/bryter?

Edit4: Har sett på mange sånn motstandere, men se her:

ELFA Motstandere

Så ser du at det er masse forskjellige typer hvilke trenger jeg? Begynner å bli mange edits nå haha :p

har glemt å sett på motstand på den ene siden på dioden, men dere skjønner sikkert hva jeg mener

post-111954-1192051124_thumb.jpg

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar

Det avhenger om du skal ha 5v eller 12v, men jeg regner med at du skal ha 12v, da tar du svart og gul. Tar du rød og svart får du 5v.

Tegna et lite skjema, eller mer som en illustrasjon på hvordan ihvertfall jeg gjorde det (jeg river i paint.). Veit ikke helt om det hjalp, men du må gjerne spørre om det er noe. 1/4 w. motstander funker fint. Jeg brukte karbonskiktresistorer men du kan også bruke metallfilmmotstandere.

Edit: glemte bildet :p

post-133701-1192147131_thumb.jpg

Endret av Fluffinator
Lenke til kommentar
Det avhenger om du skal ha 5v eller 12v, men jeg regner med at du skal ha 12v, da tar du svart og gul. Tar du rød og svart får du 5v.

Tegna et lite skjema, eller mer som en illustrasjon på hvordan ihvertfall jeg gjorde det (jeg river i paint.). Veit ikke helt om det hjalp, men du må gjerne spørre om det er noe. 1/4 w. motstander funker fint. Jeg brukte karbonskiktresistorer men du kan også bruke metallfilmmotstandere.

Edit: glemte bildet :p

Takk!

De røde kablene fra viftene er det den røde kablen på viftene mine? (på viftene er det rød / svart)

Der det står + og minus skal den røde i der den røde skal på molexen og den svarte i en av de svarte?

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar
Takk!

De røde kablene fra viftene er det den røde kablen på viftene mine? (på viftene er det rød / svart)

Der det står + og minus skal den røde i der den røde skal på molexen og den svarte i en av de svarte?

Naaah, den jeg brukte bare røde "ledere" for at man skulle se det tydligere, siden den krysset noen andre ledere. Jeg veit ikke om du skal lage et kretskort, men vis du skal det må du ha ledninger (eller tosidet) der det røde er.

Lenke til kommentar
Naaah, den jeg brukte bare røde "ledere" for at man skulle se det tydligere, siden den krysset noen andre ledere. Jeg veit ikke om du skal lage et kretskort, men vis du skal det må du ha ledninger (eller tosidet) der det røde er.

Okey, nei jeg skal ikke lage et kretskort siden jeg ikke har peiling på hvordan de får på de kobber sporene.

Uansett jeg skjønner fortsatt ikke hvilke kabler jeg må splitte på vifta og hvor jeg skal putt + og - for og få strøm :(

Unz Takk! :)

Edit: Du vet de viftene du har tegna opp, de har jo to sånn derre molex kontakter på enden, skal jeg klippe dem bort?

men det som er viktig er at det virker og ikke er farlig for PC-en.

Og ja kunne du tatt en titt på elfa og sett hvilke motstand jeg trenger så jeg ikke velger feil xD

Endret av tehextinct
Lenke til kommentar

Viftene jeg brukte var 3-pins vifter. Du kan stjele noen molexkontakter fra en eller annen gammel PSU. Hvis du skal kjøre viftene på 12v så gir du + på den røde og - på en av de svarte. Hvilken av de 2 molexkontaktene på vifta du bruker, har ingenting å si. Du trenger ikke klippe den andre bort heller.

Det er jo ikke helt sikkert for PC-en, men rundt 99% ville jeg sagt. Hvis du isolerer alt riktig så skal det gå fint, og en eventuell kortslutning vil bare ta sikringen i PSUen.

Jeg brukte 1/4w karbonskiktmotstander.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012477.htm

Lenke til kommentar

Som du ser på bilde jeg har laget har jeg flyttet kablene fra viften til den andre enden av kontakten slik at ved å kutte den gule kan jeg koble en bryter mellom til å kontrollere strømmen.

Nå tror jeg, jeg vet hvordan jeg skal koble til lyset, men er ikke sikker så spør, så jeg ikke ødlegger diodene.

Jeg tror at jeg bare trenger å koble dioden til med motstand på begge sider mellom eks. den røde kablen som går fra bryteren.

Takk for all hjep!

post-111954-1192204873_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...