Gå til innhold

Extern mikrofon, vilken videokamera?

Anbefalte innlegg

Hej!

Ny här! Jag är musiker och har precis skaffat en digital opptaker, Zoom H4. Nu vill jag köpa en videokamera och har efter att ha sökt här på forumet kommit fram till att Panasonic NV-GS230 och NV-GS320 verkar som bra val och i min prisklass.

Nu kommer problemet... Jag vill använda kameran bland annat till att filma konserter och då är min tanke att spela in ljudet separat på H4:an och sedan mixa detta samman i ett redigeringsprogram på datorn. I så fall passar väl NV-GS320 bättre (som inte har mic-ingång och dessutom Leica-optik). Är detta en dum idè?

Alternativet vore ju att köpa separat mikrofon och då satsa på NV-GS230. Men då får jag ingen Leica-optik (vilket väl är bra?) och får punga ut med mer pengar till mikrofon.

Vad säger ni som har koll? Vore mycket tacksam för hjälp.

Tack på förhand.

Endret av Haydn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er som du sier først. Ta opp med Zoom H4 og senere dubbe inn dette til videoen. Da er GS 320 det beste alternativet, ja. I videoredigeringsprogrammet trykker jeg da på "Create audiofile", åpner så denne i gratisprogrammet "Audacity", åpner samtidig filen på Zoom H4 og drar denne sidelengs til denne passer akkurat til kameralyden. "Muter" så kameralyden og eksporterer til Wav. Muter så lyden i videoredigeringsprogrammet, og setter inn lyden du lagde i Audacity. Høres komplisert ut, men er faktisk veldig enkelt når du har gjort det noen ganger. :)

Lenke til kommentar
Det beste er som du sier først. Ta opp med Zoom H4 og senere dubbe inn dette til videoen. Da er GS 320 det beste alternativet, ja. I videoredigeringsprogrammet trykker jeg da på "Create audiofile", åpner så denne i gratisprogrammet "Audacity", åpner samtidig filen på Zoom H4 og drar denne sidelengs til denne passer akkurat til kameralyden. "Muter" så kameralyden og eksporterer til Wav. Muter så lyden i videoredigeringsprogrammet, og setter inn lyden du lagde i Audacity. Høres komplisert ut, men er faktisk veldig enkelt når du har gjort det noen ganger. :)

Tack för svar 2Olav!

Det låter bra, men nu har jag en fråga till: Hur stor skillnad är det egentligen om man ska upp till NV-GS500? Det är egentligen över den budget jag har tänkt mig, men jag undrar om det är klokt att spendera de extra tusenlapparna till en (mycket?) bättre videokamera?

Jag har tänkt att använda mig av kameran till ovan nämnda konsertopptak, men också till amatör-kortfilmer och dylikt. Jag är ju inget proffs men vad säger? Vad är de största fördelarna med 500:an jämfört med 320-kameran?

Tack på förhand!

Endret av Haydn
Lenke til kommentar

Det er jo alltid en sammenheng mellom pris og hva man får. GS 500 har fysisk større sensorer, og vil nok være litt bedre i dårlig belysning. Mener den har manuell fokusring også? Pluss mange flere, for noen nyttige muligheter. Har vel DV-inn, mulighet for å justere mic-volume +++ masse mer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er jo alltid en sammenheng mellom pris og hva man får. GS 500 har fysisk større sensorer, og vil nok være litt bedre i dårlig belysning. Mener den har manuell fokusring også? Pluss mange flere, for noen nyttige muligheter. Har vel DV-inn, mulighet for å justere mic-volume +++ masse mer. :thumbup:

Tack för svar!

Ja, jag förstår. Det jag tänker på framför allt är väl om det är skillnader som jag kommer att märka och ha nytta av. Om jag helt enkelt för mina behov kommer att ha nytta för 500:an? Men det är väl svårt att svara på?

Lenke til kommentar
Tack för svar!

Ja, jag förstår. Det jag tänker på framför allt är väl om det är skillnader som jag kommer att märka och ha nytta av. Om jag helt enkelt för mina behov kommer att ha nytta för 500:an? Men det är väl svårt att svara på?

Skal du filme konserter har du nytte av et kamera som filmer godt i mørke omgivelser, så ja, jeg ville gått for 500.

Lenke til kommentar
Skal du filme konserter har du nytte av et kamera som filmer godt i mørke omgivelser, så ja, jeg ville gått for 500.

Hej igen och tack för svar!

Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa NV-GS500, men jag hittar ingen butik eller nätbutik som har den!! Det finns någon i Oslo, men då måste jag betala minst en tusenlapp extra. Ingen nätbutik verkar ha den innan 12/11, alltså en månad!

Är detta normalt? Man tycker att en sådan produkt borde vara tillgänglig, i alla fall inom någon vecka... Är det någon som har ett tips? Jag vill köpa, men vet inte var??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hej igen och tack för svar!

Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa NV-GS500, men jag hittar ingen butik eller nätbutik som har den!! Det finns någon i Oslo, men då måste jag betala minst en tusenlapp extra. Ingen nätbutik verkar ha den innan 12/11, alltså en månad!

Är detta normalt? Man tycker att en sådan produkt borde vara tillgänglig, i alla fall inom någon vecka... Är det någon som har ett tips? Jag vill köpa, men vet inte var??

Hei!

Jeg håper at du har vært så uheldig at du ikke har kjøpt videokameraet enda!

Spørsmålet er nemlig om du har tenkt igjennom oppløsningen på videobildene? Så vidt jeg forstår er dette snakk om et konvensjonelt videokamera med VGAoppløsning, dvs. 640x480 pixler. Jeg har brukt et slikt kamera til å ta opp konserter, da sto kameraet på litt avstand slik at hele scenen ble med, men bildene ble rimelig dårlige, jeg kunne ikke se hvem som var med! Hvis kameraet står ganske nær vil du nok kanskje få akseptable bilder.

Opptaksteknikken i dag er jo kommet så langt, så endelig er videokameraene også på vei mot brukbar oppløsning.

NV-GS500 er et utmerket kamera på mange måter, men det har altså like liten oppløsning som i videokameraenes barndom.

Ellers er Zoom H4 et trivelig bekjentskap som tar rimelig gode opptak selv med de innebygde mikrofonene. Siden det er innganger med fantomspenning på den kan du jo også utmerket godt oppgradere til et hvilket som helst annet par mikrofoner når/hvis det ønsket oppstår. Beklageligvis har den ikke støtte for større minnekort enn 2GB selv om de nå finnes i 8GB, men det gir jo likevel mer enn 3 timer i CDkvalitet.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg forstår er dette snakk om et konvensjonelt videokamera med VGAoppløsning, dvs. 640x480 pixler.
Nå blir dette pirk, men et vanlig videokamera har ikke VGA oppløsning. PAL kamera har oppløsning på 720x576 pixler, om jeg ikke husker helt feil, og med en framerate på 25 fps/50i. Forskjellen på VGA og PAL er ikke stor, men greit å vite om det.

Fordelene med høyere oppløsning (HDV) er bedre detaljgjengivelse og skarpere bilder. Ulempen er noe rykking og hakking i raske bevegelser/panorering på grunn av høy komprimering, og at man må ha rimelig rått og rådyrt utstyr i alle ledd for å kunne redigere, brenne og vise resultatet i høyere oppløsning enn PAL på en TV skjerm uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...