Gå til innhold

Butikkansatt? Hva tjener dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det får jeg ikke. Jobber bare 5 timer i uka da.

du skal ha lønn når du er syk, uansett hvor lite du jobber. arbeidsgiveren din bryter faktisk loven ved å ikke gjøre det.

Det kommer helt an på ansettelsesforholdet. En heltid og deltid skal få betalt på skjemalagte dager der de er syke. Er man derimot ekstrahjelp og settes opp etter behov har man ikke krav på lønn dersom man blir syk.

Lenke til kommentar
Jobber på ICA, og tjener 112,94 kr i timen.

Du får også tillegg hvis du jobber på en spesiell tid på døgnet.

UB1: 21 kr

UB2: 42 kr

UB3: 84 kr.

Samme her. Jobber på Ultra i Ski.

får du ikke lønn når du er syk?

du har krav på å få skrive egenmelding.

Lenke til kommentar
Jobber på ICA, og tjener 112,94 kr i timen.

Du får også tillegg hvis du jobber på en spesiell tid på døgnet.

UB1: 21 kr

UB2: 42 kr

UB3: 84 kr.

Samme her. Jobber på Ultra i Ski.

får du ikke lønn når du er syk?

du har krav på å få skrive egenmelding.

Kommer an på ansettelsesforholdet som sagt tidligere. Har du en kontrakt som sier at du skal jobbe minimum fem timer i uka har du krav på lønn ved sykefravær. Har du en kontrakt som ekstrahjelp uten faste timer, så har du ikke krav på lønn ved sykdom.

Lenke til kommentar
nuffern: så hvis man er ansatt som ekstrahjelp, og har fått satt opp 4 uker med jobbing i julen så har man ikke krav på sykepenger om man skulle bli syk?

Får bare sykpenger vist har kontrakt på de dagene, men trur det er noe sånn at vist du er satt opp på timene noen uker før, så har du rett på sykepenger.

Må også vært ansatt i noen uker/måneder får å få rett på sykepenger

Lenke til kommentar

2 måneder er fristen for å motta sykepenger.

min tolkning er hvertfall at hvis du er satt opp til å jobbe en tid, og så blir syk, så har du krav på sykepenger for den dagen. hvis man ikke er budet av tariffavtale så er det to ukers varsel som gjelder for når man skal jobbe, og blir man syk noen av de dagene så skal det være betalt.

Lenke til kommentar
nuffern: så hvis man er ansatt som ekstrahjelp, og har fått satt opp 4 uker med jobbing i julen så har man ikke krav på sykepenger om man skulle bli syk?

Jeg mener at en ekstrahjelp kun har krav på det som står i kontrakten. Har han/hun ingen faste timer (har man faste timer så er man vel også strengt tatt en deltid?) så får de heller ikke betalt ved sykefravær med mindre det er gitt fire ukers varsel på oppsatt arbeidsplan. Er ikke "rock solid" på dette, så ta det med en klype salt. Skal sjekke det ut, og komme tilbake til det..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

skal forklare det for deg jeg da ;)

som ekstrahjelp har du like mye krav på å få vite når du skal jobbe som en deltid- eller heltidsansatt, dvs 2 uker uten tariff eller 4 uker med tariff. selv om ekstrahjelpen da ikke har noen faste tider, så skal han/hun ha et varsel om når han/hun er satt til å jobbe. hvis man da får beskjed om å jobbe og så blir syk, så har man fremdeles krav på sykepenger. i tillegg til timelønn så skal man også få ub-tillegget som man går glipp av pga at man er syk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg begynnte akkurat idag å jobbe på en gokart bane der jeg kun får 40 kr timen. Men jeg kan kjøre så mye gokart jeg vil, spille reball og laserpistol så lenge det ikke er mye kunder.

Har ikke helt bestemmt meg enda for jobben siden 40 kr er jo veldig lite, men jeg får jo gjøre masse aktiviteter gratis da. Er 16 år forresten.

Har heller ingen faste dager, jeg ringer bare og sier jeg kan jobba da og da

Lenke til kommentar

Du burde kunne forlange mellom 70-80 kroner. Hadde jeg ikke fått det så hadde jeg ikke giddet uansett hvor my gokart jeg fikk kjøre. Da hadde jeg heller sittet hjemme og mekket hjemmesider eller noe for folk jeg kjenner. Finnes mer nyttige ting du kan gjøre på egenhånd og tjene mer enn 40 spenn..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...