Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen ikke skalert riktig + flimring

Anbefalte innlegg

Jeg har to problemer, på to forskjellige PC-er (og skjermer). På den ene er det noe rart slik at når jeg setter på 1440*900 så blir bildet liksom for langt. Skjermen dekker ikke hele bildet slik at når jeg tar musen til en av sidene så flytter skjermbildet seg ditover. Dette skjedde etter jeg hadde knotet med noe skjermkort og skjermdrivere. Det fungerte fint tidligere.

På den andre PC-en så kommer det lilla og grønne striper/prikker over hele skjermen, hvis jeg f.eks scroller en internettside så blir det fullt av dem. Jeg har kommet frem til at det ikke er skjermen det er noe galt med. Selv tror jeg det kan være skjermkortet, men en annen mulighet er kanskje at det er strømforsyningen? Det er snakk om en ca 5 år gammel PC, så det er vel kanskje mulig at strømforsyningen har blitt for svak opp gjennom årene? Bildet er ofte helt fint når man starter opp, men så blir det verre. Jeg får heller ikke startet noen spill og mener jeg har fått opp en melding en gang om at skjermkortet ikke var kompatibelt eller noe liknende. Dette kan kanskje være forårsaket av for lite strøm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den første PC-en har du enten satt på feil oppløsning, eller så er posisjonen feilsatt. De fleste LCD-skjermer har en knapp for å automatisk stille inn bildet, men om skjermen ikke har dette kan du prøve å justere bildet (både posisjon og relativ størrelse) i menyen på skjermen, dersom oppløsningen er korrekt.

De grønne prikkene/stripene høres ut som du har artifacts på skjermkortet. Dette kommer som oftest av 2 grunner: Enten er grafikkortet for varmt, enten fordi det er for dårlig luftsirkulasjon inni PC-en eller fordi kjøleribba på skjermkortet er løst. Den andre grunnen kan være at minnet er defekt, noe man ikke kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...