Gå til innhold

Vedlikehold i forumet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme her, tror det også skjer når man logger på en annen data.
Det er noe som heter informasjonskapsler (eller cookies på engelsk) som holder styr på dette. Du kan huke av "husk meg??" (for en språkføring fra oversetternes side) ved innlogging for å unngå problemet. :mrgreen:
Lenke til kommentar

Vil det bli gjort noe med at det bare er 'vis tråder fra 2 måneder' i mine innlegg?

Det har bl.a. blitt skrevet i tråder jeg har laget for over 2 måneder siden, og disse snublet jeg over tilfeldig.

Er veldig plagsomt. Ønsker at det blir gjort noe med.

Og hvorfor står det ikke at det er noen venner til godkjenning når det er det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sletter man inaktive brukere så sletter man samtidig alle innlegg fra de nevnte brukerene. Alle trådene de har startet vil få et annet førsteinnlegg fordi det første svaret fra en aktiv medlem vil havne først i trådene. Det kan gjøre mange eldre tråder som fortsatt er gode ressurser til helt meningsløse og uten sammenheng. Det vil etter min mening rasere forumet som oppslagsverk. Vil man ha et forum som kun inneholder nye tråder og aktive medlemer så blir det et langt steg i retning av IRC/MSN.

Hvis man skulle frigjort brukernavn fra inaktive medlemer så foreslår jeg heller å lage et script som endrer brukernavn automatisk. Som eksempel på hvordan det kan gjøres bruker jeg mitt eget brukernavn:

Simen1 -> Inaktiv-3851-Simen1

Da vil alle eldre tråder og innlegg bevares samtidig som inaktive men ønskede brukernavn frigjøres. "Skryteverdien" av antall medlemmer bevares også. Etter min mening bør et sånt script ikke kjøres på medlemmer som har vært logget inn de siste 12 månedene. Dersom noen som har vært lengre inaktive vil ha tilbake det gamle brukernanvet sitt så kan de bytte hvis det fortsatt er ledig.

Hvorfor ikke gjøre det på den måten phpBB gjør? For å slette så mange brukere etter egne kriterier må man uansett ha et hjemmelaget script, så hvorfor ikke bare gjøre slik at poster som er laget av brukeren Ola Nordmann gjøres om til et gjesteinnlegg av Ola Nordmann? På den måten bevares alle tråder og innlegg av aktuelle bruker (her var det uansett snakk om brukere med få poster, hvis du leser min post ser du at jeg brukte 10 som utgangspunkt). Skryteverdien er nokså verdiløs til noe annet enn nettopp skryting, det er forskjell på totalt antall brukere og totalt antall aktive brukere.

Mitt forslag er at man fjerner brukere som har vært inaktive (ingen innlegg eller innlogginger) over 12 måneder og gjør deres innlegg/tråder om til gjesteinnlegg. Deretter kan det gjøres en liten endring i hvordan antall brukere telles, noe som:

Våre medlemmer har skrevet totalt 9,628,196 innlegg

Totalt antall medlemmer er 128,343, hvorav xxx,xxx har vært aktive de siste 12 måneder.

128,343 vil da alltid øke for hvert nytt medlem som registrerer seg, mens xxx,xxx er antallet faktiske brukere. Jeg mener mitt forslag er bedre enn Simen1s, da den eneste synlige endringen for vanlige brukere er at medlemmet som la inn innlegget vil se ut som en gjest, slik som i samlivs-forumet. Å endre brukernavn på brukere som uansett er tapt er litt meningsløst, det er nå i hvert fall min mening.

Og til dere som har problemer med at leste innlegg kommer opp som uleste, prøv å logge ut av forumet, slett alle cookies og tøm cache, det kan muligens hjelpe.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ok, slik jeg forstod på Simen1s innlegg ville alle tråder og innlegg av aktuelle bruker bli slettet ("Sletter man inaktive brukere så sletter man samtidig alle innlegg fra de nevnte brukerene."), jeg prøver bare å si at det er mulig å gjøre det på en veldig enkel måte uten å måtte slette noe annet enn selve brukerkontoen, og dermed åpne for at andre kan ta i bruk frigitte brukernavn.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår Kiire, så er det selve brukerkontoen som er knyttet til innleggene og hvis man tar vekk brukerkontoen, så vil innleggene også bli slettet. Tror det var det Simen prøvde å forklare. Jeg tror enkleste måte å løse dette på, uten å slette andre brukere og deres innlegg, er å gi dem et nytt navn slik at de andre blir tilgjengelige igjen.

Forresten, Newt, gratulerer med å både sitere og svare deg selv! Konge! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så vidt jeg forstår Kiire, så er det selve brukerkontoen som er knyttet til innleggene og hvis man tar vekk brukerkontoen, så vil innleggene også bli slettet. Tror det var det Simen prøvde å forklare.

Teknisk sett så er det korrekt, men databasen er heldigvis laget slik at man uten problemer kan endre på akkurat hva man vil, så for å slette en bruker kan man hente ut alle innlegg samt brukernavn fra brukerid 9999, oppdatere innleggene slik at de får brukerid 0 (gjest) med navnet til brukeren, og så slette brukeren. Da får du en gjestepost fra brukeren, og vi slipper å ha et forum fullt av brukere med et "Inaktiv"-prefiks på brukernavnet sitt.

Lenke til kommentar

Om brukernavnet blir endret, kan også det føre til kaos. Når jeg svarer på flere spørsmål i en tråd, er det ikke alltid jeg quoter alt sammen. Ofte jeg skriver brukernavnet, etterfulgt av et kolon og teksten til den brukeren. DEretter neste bruker, osv, osv. Da mister en oversikten om en svarer på et spørsmål eller kommenterer noe en ikke-eksisterende bruker har sagt ... Dette er forøvrig også et lite problem med navneendring, men det er vel ingenting en kan gjøre med det. Resultatet blir vel isåfall mer og unødvendig quoting.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er det mer eller mindre snakk om brukere som har vært inaktive over lang tid, så sannsynligheten for at noen skulle svare dem er liten, men jeg kan se poenget ditt om du tenker på at noen graver opp en gammel tråd de vil lese. Uansett bør det utføres en skikkelig opprydding i brukerne, å endre brukernavn er ikke å rydde, da forflytter man bare rot ;)

Red.: Plutselig sluttet rik teksteditor å fungere, den setter bare inn bb-koder som vanlig teksteditor gjør. (IP.Board Pro)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...