Gå til innhold

Salg av en krafig stasjonær PC!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat overtatt broderns PC og skjerm så jeg lurer på om jeg skal selge mitt kjære vesen! :(

Specs:

EVGA 680i SLI A1 versjonen

Point of View 8800GTX

4GB Geil Metallic Orange 800MHz, PC6400

E6600 2,4GHz

Samsung spinpoint 250 GB, sata

Hiatchi 160GB, sata

Corsair 620W

Antec P182 (en liten skade ved feste ordningen på baksiden, ubetydlig)

G15 og MX518

Samsung Syncmaster 226 (årets versjon)

XP professional CD med key

Hvor mye kan jeg få for denne maskinen?

Mvh Anders :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å vurdere hva en brukt maskin er verdt, og etter min mening overvurderer mange verdien av sin brukte PC, selv om det er utrolig hva noen er villige til å betale noen ganger.

Personlig er jeg meget skeptisk til brukt PC og brukte PC-komponenter fordi det dreier seg om nokså ømfintlige saker hvor man som kjøper har liten mulighet til å finne ut hvordan selger har behandlet utstyret og evt. om det har vært utsatt for unormale hendelser (lynnedslag, overspenning, statisk elektrisitet osv.). Etter min mening faller salgsverdien til 60-80% av nyverdien straks du tar utstyret i bruk, deretter faller verdien gradvis mot null i løpet av 4-6 år. Skjermer har normalt lenger levetid enn PC-er og vil derfor holde seg noe bedre i pris enn en PC.

Det er av stor betydning for verdien om du har kjøpsbevis (kvittering/faktura) for alle delene. Det er viktig med tanke på evt. fremtidige reklamasjoner for kjøperen. Uten kjøpsbevis faller verdien drastisk.

Verdien på en OS-lisens (f.eks. XP) avhenger selvfølgelig av om installasjonsmediet er originalt og at KEY'en er "ekte", hvis ikke er den null verdt. Videre vil verdien av OS-lisensen være avhengig av om det er en full retail-lisens eller om det "bare" er en OEM-lisens (som strengt tatt ikke kan overføres til en annen maskin). Hvis det er snakk om en oppgraderingslisen må også lisensen (og installasjonsmediet) som det er oppgradert fra følge med for at den skal ha noen verdi.

Lenke til kommentar

hadde jeg hatt penger hadde jeg bydd 9000,- men saken er at jeg får penger hver måned, og jeg greier aldri å spare de på en gang :p

Men det med at verdien faller fra 60-80 prosent med en gang de er tatt i bruk synes jeg er litt feil, enig i det at den kan falle til 0 prosent etter 4-6 år, ingen nå som gidder å kjøpe en p4 maskin med 256 ram, 20gb hd og geforce 2 + 17CRT for 15-20000,- , det sier seg selv :O

men jeg synes denne PC-en er verdt rundt 9000,- :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...