Gå til innhold

Lønner det seg å bruke CompactFlash til OS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har sett muligheten for å bruke et CompactFlash-minnekort til OS i en pc gjennom en slik. Hvis man kjøper en slik, og et CompactFlash-Minnekort, vil oppstarten av PC-en gå fortere? Vil det lønne seg mtp. pris, ytelse og støy i forhold til en Gjennomsnittlig Harddisk?

9665382[/snapback]

 

Du får sammenligne lese/skrive hastighet i forhold til en harddisk. SSD disker med pci eller expresscard tilkobling er i allefall alt for trege.

 

Om det er lydløs/lite varme du er ute etter, vil kanskje en 2,5" disk med adapter være løsningen

Lenke til kommentar

Har tenkt på lignende løsninger i det siste. I alle fall å få mp3spillern min til å kunne fungere som en slags recoverygreie. Satt ei god stund i går og leste litt om temaet... fant ikke mye nyttig info om mitt problem, men har noen linker som kan være av interesse for ditt. De ligger dessverre på laptoppen som er lånt bort et par timer. Stikker innom senere utpå kvelden og poster dem. Ingen garanti for relevanse, men det får du selv avgjøre når den tid kommer :)

 

Btw... har ikke vurdert RAID med et par mindre kort istedet? Noen som har erfaring?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Er det ikke slikt at compact flash-kort, og andre flash enheter, bare kan overskrives et bestemt antall ganger? Da et normalt OS stadig vekk skriver til disk, vil slike kort ha en begrenset levetid. Blir selvfølgelig annerledes hvis man bruker CF til en brannmur, f.eks., som har et mer satt bruksmiljø.

Lenke til kommentar

Glemte tråden helt etter at forumet var nede. Ser mp3car er nevnt allerede. Masse nyttig informasjon der!

 

Ser folk bekymrer seg for levetiden på flashminne, men selv velger jeg å se det fra en litt annen vinkel. Flashminne (i sin nåværende form) er tilnærmet bruk-og-kast. Innen du har "brukt opp" et flashkort, har det sansynligvis kommet større/billigere/bedre kort.

 

Her er forresten to måter å forlenge levetiden på et flashkort brukt til OS betraktelig:

 

Bruk av Enhanced Write Filter (EWF) på Windows XP (non-embedded).

http://www.mp3car.com/vbulletin/winnt-base...ular-winxp.html

 

Flytte alle filer som skrives til bort fra systemdisk:

http://angrycatproductions.blogspot.com/20...uments-and.html

 

I kombinasjon så vil forhåpentligvis disse to løsningene forlenge levetiden på et flashkort. Merk at man bør sette seg litt inn i saken før man vet hvilke begrensinger man bør ta hensyn til ved et slikt system. Man kan også fint kjøre uten noen som helst form for skrivesikring på minnekortet... selv mener jeg minnekort er billige nok og bruk-og-kast nok til at man fint kan leke litt med et helt standard OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...