Gå til innhold

Bruke raid kontroller som ide-kontroller?

scirocco

Anbefalte innlegg

Er den lykkelige eier av et asus a7v333-R hovedkort med innebygget raidkontroller. Spørsmålet mitt er da, kan man koble til harddisker til denne raid kontrolleren uten at jeg må koble disse diskene i raid? Neste spørsmål blir dermed opplagt hvordan. Jeg har to Seagate disker, en dvd-spiller og en cd-spiller. For å øke ytelsen ønsker jeg å koble enhetene til hovedkortet med hver sin kabel. Prøvde å koble de to harddiskene til raidkontrolleren, men verken bios eller windows fant disse. Er det noen som har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell jeg har prøvd og koble vanlige disker til Raid kontrollern og det går fint.

Du kan også flytte den fram og tilbake mellom IDE og Raid kontrollern uten at du mister data. MEn da må det være 1Disk array da.

Og du må inn i Raid Biosen. (Er vell CTRL+F) Er iallefall det på mitt HK.

Lenke til kommentar

Alle RAID-kontroller kan visstnok kjøre single disker, altså som en vanlig IDE-kontroller. Det er mulig du må sette opp single disk array elns i selve RAID-kontrollersetuptingen.

På HighPoint er det bare til å plugge dem i, så går det av seg selv, men på Promise (som jeg også har) er det litt mer krøll. Jeg tror du må opprette et array med en en-disks-stripe, sånn at du får oppsettet som på side 14 i manualen (vet ikke om du har lik min, dog), bare med en disk (Array No:Array1 - RAID Mode:Stripe - Total Drv:2)

Bios skal vel ikke finne dem, de skal dukke opp på kontrolleren. Og du må ha Windows-driveren for dem installert. Jeg vet ikke om du kan flytte over en win-partisjon uten å installere på nytt. :shrug:

Lenke til kommentar

der ver det noe styr igjenn, kansje jeg ikke husker rett, men promise-kontrollere kan ikke konfigureres til å ikke kjøre RAID, mens highpoint kontrolleren ken kjøre uten RAID.

å du har selfølgelig Promise...

men som sagt, jeg husker ikke helt dette, men mener på at det var slik det var..

Lenke til kommentar

Hmmm, har allerede mye jeg ønsker å ta vare på i den ene disken. Blir dette slettet? Noen som vet hvor mye ytelse jeg egentlig tjener på og koble enhetene slik og hvordan jeg kobler dem hvis jeg likevel ikke bruker raidkontrolleren? (En hardisk og en cdspiller på en kabel, eller begge harddiskene på en kabel)

Lenke til kommentar
der ver det noe styr igjenn, kansje jeg ikke husker rett, men promise-kontrollere kan ikke konfigureres til å ikke kjøre RAID, mens highpoint kontrolleren ken kjøre uten RAID.

Det høres riktig ut, men Promise-kontrolleren kan kjøre en-disk RAID 0, altså ID 0. ;)

scirocco: Hvis du har samme manual som meg, se side 11:

NOTE: IDE RAID permits arrays using 1, 2 drive attached in Auto Setup mode.

Jeg vet ikke om innholdet blir slettet, men det høres nesten slikt ut iom at den oppretter stripe på disken. :/

Siden du har to disker, kan du ta sikkerhetskopi av den ene og eksperimentere litt. ;)

En harddisk og en (treg) cd/dvdspiller på samme kabel er vel ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
En harddisk og en (treg) cd/dvdspiller på samme kabel er vel ikke å anbefale.

Akkurat det samme har jeg ment lenge. I det siste har jeg likevel blitt litt i tvil, ettersom så mange har skrevet det motsatte her på forumet. Har likevel til gode å se bevis for dette gjennom tester da..

Lenke til kommentar
Har samme HK som deg, og kjører med 4 forskjellige HD (ikke Raid.). Funker som bare det. Eneste du må huske på er å instalere driverne til promise. Slapp også å gå inn i raid oppsettet. Maskinen fant alle diskene.  

:)   :)   :)

Ok, dette høres bra ut. Et spørsmål: Hvordan setter du jumperen på hovedkortet? Enable eller disable raid. Hvis den settes på enable bruker den et halvt minutt ekstra på å søke etter ide-enheter under oppstarten, noe som er rimelig irriterende..

Lenke til kommentar
Hmmm, har allerede mye jeg ønsker å ta vare på i den ene disken. Blir dette slettet? Noen som vet hvor mye ytelse jeg egentlig tjener på og koble enhetene slik og hvordan jeg kobler dem hvis jeg likevel ikke bruker raidkontrolleren? (En hardisk og en cdspiller på en kabel, eller begge harddiskene på en kabel)

Vell når jeg gjorde det ble tingene som var der ikke slettet. Så det skjer nok ike for deg heller..

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal man klage? Man får jo plass til flere hardisker og de blir jo raskere (Hvis de kjøres i Raid0)

Poenget var at de ikke skulle kjøres i raid da...

Man får plass til flere hardisker som jeg sa ,men ikke la oss terpe mer opp i dette. Og man starter jo maskinan opp max 3-6ganger i løpet av en uke.

Lenke til kommentar

Ok, takker for alle svarene da. Men hva blir konklusjonen egentlig? Etter som jeg har forstått det må jeg enable raidkontrolleren og sette og to såkalte arrays i raidkontrolleren. Dette vil sansynligvis ikke slette innholdet på harddisken, men hver gang jeg starter pcen på nytt må jeg vente et halvt minutt på at raidkontrolleren oppdaterer seg. Har jeg forstått ting rett nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...