Isbilen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Et par uker etter en skjærende feedback i et PA-anlegg la jeg merke til at sannelig piper det mer i ørene enn det pleide. Ikke så mye at jeg ikke får sove, og vanlig støy overdøver det, men når det er stille om kvelden eller jeg tar på meg hørselvern, er det veldig tydelig, og det er lett å irritere seg litt. Jaja, tenker jeg, de har vel snart funnet opp en kur mot øresus, får bare håpe det ikke blir verre innen det. Hvor langt har denne forskningen egentlig kommet? Endret 8. oktober 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Akkurat dette tror jeg er uhyre vanskelig å gjøre noe med. Øret har jo som kjent massevis av små hår som hvert reagerer på hver sin frekvens. Når da luftttrykk kommer inn i øret så beveger hvert hår seg som igjen danner lyden. Ved tinnitus har enkelte av disse hårene blitt ødelagt så de avgir en frekvens konstant. Noe som må være helt forferdelig for de som har det. Men det skal en del til for å faktisk få det. Håkon Gebhardt fra Motorpsycho fikk dette for noen år tilbake, men han spilte trommer og de spilte ikke akkurat med dempet volum for å si det sånn.. De har vistnok hatt desibel ved konserter på lik linje med et jagerfly som tar av. Når det er sagt vet vi også at Motorpsycho har spilt utrolig mange konserter i løpet av mange mange år. Når det da skal såpass mye til for å utvikle ordentlig tinnitus så tror jeg de fleste av oss er utenfor fare. Men de fleste opplever piping i øret. Samme grunn til det også, hår som ligger skjevt i øret som avgir en frekvens. Men som oftest vil disse hårene rette seg selv opp igjen. Ordentlig tinnitus vil man ikke få før det er noe alvorlig galt i øret. Tror du er trygg enda ja Mr.Icecreamtruck! Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei, Håper ørene dine kommer seg. Selv fikk jeg problemer etter en konsert for to år siden, og det har ikke gitt seg. Du trenger absolutt ikke å være rockemusiker med tjue års yrkeskarriere bak deg for å ødelegge hørselen. Dessverre. Mitt inntrykk er at forskning på dette området går tregt. Veldig tregt. Behandling virker å i hovedsak bestå av terapi, der den hørselsskadde blir trenet i å overhøre/ignorere lyden i øret. Med tiden klarer du det av deg selv. Jeg trodde jeg skulle bli mentalpasient i begynnelsen, men nå går det egentlig helt greit. Litt vrient i helt musestille omgivelser, men det fungerer. Titt litt på denne siden for informasjon og diskusjonsforum med mange spørsmål og svar: http://www.hostad.net/tinnitus/ Lykke til. Håper du blir bedre. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Det som overrasker meg og gjør meg små irritert er at man ikke har kommet NOEN vei med å løse Tinnitus gåten gjennom behandling siden slutten av 80-tallet da man kom med TRT (kunne ignorer lyden ved hjelp av lydgeneratorer ) Siden da har men ikke oppdaget noe nevnverdig mer, iværtfall ikke noe som kan benyttes som hjelpemiddel. Jeg tror det var i 2000 man lokaliserte området i hjernene hvor lyd, bl.a tinnitus blir oppfanget men problemet er jo bare hvordan man skal gå fram i behandling da hjernen er det organet man vet minst om og er uhyre komplekst. Ja, det finnes ingen kur i dag men det forskes svært mye på denne U-lyden. Det Bones nevner med mikroskopiske hår i øret, stemmer. Når tinnitus er et faktum ligger disse hårene (som er lokalisert i sneglehuset) i klem fordi feks en høy lyd har presset dem ned og på denne måten oppfatter hjernene en lyd som i virkeligheten ikke eksisterer men dette regner jeg med du allerede vet alt dette så jeg gir faen om å snakke videre om det. Jeg tror en kur ikke er så veldig langt i horisonten. Den enkleste løsningen ligger ikke hjernen, men i selve øret. Mikrohårene i øret som fanger opp lyd. Når man lykkes i å reprodusere disse vil det etter ren logikk, utslette tinnitusen og skape god hørsel for de som behøver det. Hvis du lurer på når man vil klarer å fullføre en slik "umulig" medisinsk prosess, er det spåd til å kunne la seg gjøre i 2017 - 2018. Her er linken til forskningen F-Ha Lenke til kommentar
Gjest Syk1994 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Uff, har hatt Tinnitus siden jeg var 9 år altså fikk jeg det i 2003. Det piper konstant, jeg har problemer med å konsentrere meg på skolen, er blitt depresiv og har mistet en del venner pga min sosiale oppførsel som er hard rammet av denne skjulte plagen. Hva med alternativ medisin? Jeg ser på linken Jla ga ut, der har mann bl.a noe med navn Tinnex, elektromagnetisk bølger som skal få hørene tilbake i posisjon og at den skal ha hatt positiv effekt på over 60%. Jeg er villig til å teste ut alt, klarer ikke å gå så mye mer met dette helvete. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 En kompis av meg tar peppermyntepulver eller noe. Om det hjelper vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Ja ikke dumt å prøve alternativ medisin, har hjulpet mange. Da tenker jeg på det å bli utsatt for trykk, magnetisme og laser. Endret 15. oktober 2007 av dicktator Lenke til kommentar
fgr Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Jeg er rockemusiker, så jeg har da. Første gang jeg merka det var på en øving, noe gikk galt med anlegget og det kom en jævla høy knitrelyd ut av høyttalerne. Etter den øvinga forsvant aldri den pipinga og jeg bare tenkte "fuuuuuccckk nå har jeg fått tinnitus helveteeeee", men etterhvert (to-tre måneder) klarte jeg å tenke vekk lyden og bare drite i den. Jeg hører den om kveldene når jeg legger meg, men bare overser den. Og når jeg skriver nå så tenker jeg på den, og da hører jeg den. Så slutt å lage sånne poster, så jeg kan fortsette å glemme at det er en lyd der Og hvis dere lurer på HVORDAN jeg tenker den vekk, så bare konsentrerer jeg meg om lyden, forestiller meg at lyden har en fast plassering ett eller annet sted, om det er i huet, øret, eller hva faan (det er viktig, men du trenger ikke å visualisere det, jeg gjør ihvertfall ikke det) og så tenker jeg bare at lyden og stedet der lyden er bare fjerner seg lenger og lenger vekk inn i mørket, tenk deg at du står og ser på en bil som kjører vekk fra deg, inn i en tunell. For meg virker det sånn at lyden blir lavere og lavere ogtilslutt borte, etter ca. 10sekunder med fokusering, det kan ta like mange sekunder å sette igang bevegelsen. Men begynner du å tenke på lyden etter den har forsvunnet, er den der igjen, så du MÅÅÅ klare å la være Tenk på den diggeste dama du veit og på alle de måtene du kan gi henne orgasme på isteden fks. Endret 16. oktober 2007 av jagarock Lenke til kommentar
Gjest tinnitus-tips Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Vil i farten tipse om at mye nyttig info om tinnitus og lydallergi finnes hos www.tinnitus-tips.no Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=177344 Lenke til kommentar
Gjest syk1994 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=177344 Man har altså ikke kommet noe vei.... Hvorfor kan vi ikke kurere dette helvete? Mennesket har oppnådd så mye gjennom tiden men å kontrollere kroppen er vi ikke på langt nær til å gjøre. Uff Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Tenkte bare å poste noen bilder av hvordan disse hårene ser ut. Ganske oppsiktsvekkende og interessant må jeg si! [Hentet fra http://www.aecom.yu.edu/aif/gallery/haircells/haircell.htm] Legg merke til at hårene ligger i slags klaser i spesielle inndelinger. Jeg vet ikke om disse representerer visse frekvenser eller hva. De ser nogså like ut må jeg si. Og i tillegg lurer jeg litt på hvor mye som skal til for at man faktisk hører piping. Fordi på det nederste bildet der kan vi se at noen av hårene ligger med nedover. Kan dette kanskje være nok til å skape tinnitus mon tro? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg lurer på hva som skjer først: At vi finner opp en kunstig erstatning for hele øret, eller at vi utvikler nanoteknologi som er heftig nok til å fikse hårene. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Selv tror jeg mer på sistnevnte Isbilen. Men jeg tror ikke det kommer før om en god del år.. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg lurer på hva som skjer først: At vi finner opp en kunstig erstatning for hele øret, eller at vi utvikler nanoteknologi som er heftig nok til å fikse hårene. Det finnes vel lite tvil om at dette vil ved det første løses på det biologiske plan. "kunstig erstatning" lyder for mye science fiction og langt i framtiden. Det som er hovedmålene per i dag er å utvikle en kur i form av droper man drypper ned i øregangen. Dette skal forsåvidt ta utgangspunkt i stamceller som vi alle vet her egenskap til å erstatte de fleste cellene i kroppen, inklusivt mikrohårene. Problemet er å kontrollere veksten, samtidig som man finner den rette sammensettningen, og det er det som forskes på i dag. Dyrerike er hva som driver forskningen i dag, feks fugler, kyllinger osv har gener som gjør at disse hårene reproduserer seg selv etter at de blir ødelagt/skadd og derfor kan ikke disse dyrene få nedsatt hørsel. Dette gjør at man slipper å gå store omveier i form av å studere og kartlegge essensielle gener og en evntuelt kur blir dermed langt enklere å komme fram til. Mus og griser har fått deler av hørselen forbedret etter stamcelleterapi og dette viser jo at en kur ikke skal være så langt unna. Lenke til kommentar
Gjest morten kvaal Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 hei. jeg er musiker og har av og til etter spilling hatt piping i opptil ett døgn. enten opptrer lyden som en "hvit sky" ,eller så er det enkelttoner. om jeg greier å plystre tonen som plager meg, kommer den bort med en gang.. om jeg plysterer en glissando oppover i registeret ,så langt jeg kan , forsvinner også gjerne noe av den vedvarende støyen. dette synes jeg er rart. ps: jeg og mine kolleger i studietiden greide å stoppe summetonen i telefonen ,bare ved hjelp av stemmen. tror det ble sendt på schrødingers katt ca i år 2002. ikke nøl med å ta kontakt om du lurer mer på mine magiske plystreferdigheter ;-) [email protected] Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Jeg opplever av og til enkelt-toner. I alle fall opplevd 3 forskjellige frekvenser på tonene. En lav frekvent en (har bare hatt 1-2 ganger), flere ganger den "normale" pipingen ved omkring 1khz, og har opplevd en høyere frekvens. Plutselig får jeg bare det, varer noen sekunder, eller over en periode. Av og til på bare 1 øre. Av og til på begge sammtidig. Dette tror jeg har mer med hørsels-senteret i hjernen enn øresus ved høy musikk. Opplevde øresus bra lenge etter en heavymetal gig på videregående. Varte til neste dag. Endret 3. mai 2009 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå