Pricks Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Så sier jeg at lavere skatter fører til mer effektivitet siden leverandører vil lettere investere, men de positive effektene (Positive externalities) oppveier dette og dette viste jeg i en graph på side 4. Nei, det viste du ikke. En tilfeldig graf viser ingen verdens ting. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ang innvandringen så er vel FRP for at den skal stoppes/reduseres kraftig fordi vi ser at integreringen ikke fungerer? heller mangel på arbeidskraft enn integreringspolitikk ute av kontroll. Det er det de sier høyt og tydelig. Det de ikke roper så høyt om er at de samtidig vil kutte kraftig i midler til nettopp integrering (dette var hvertfall gjeldende i deres forslag til revidert statsbudsjett for 2006). Summa summarum opprettholdes den dårlige integreringen, men nå rammer den færre (litt satt på spissen). Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Screw integrering. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Screw integrering. Så hva mener du vi bør gjøre i stedet? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Screw integrering. Så hva mener du vi bør gjøre i stedet? Fri jaktlisens. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Bare la det gå sin gang. Lenke til kommentar
Joar1004 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hva vi bør gjøre? La SV få komme tilbake som et oposisjonsparti der de hører hjemme... Så få inn en borgerlig regjering som kan få skikk på landet igjen. Det første de må gjøre er å fjerne alle disse idiotiske skattene og avgiftene som er kommet i de siste årene!! -Så kan de ta fatt på å få kvelt organisert og gjeng kriminaliteten mens det enda er mulig... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen. Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel. (Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Så sier jeg at lavere skatter fører til mer effektivitet siden leverandører vil lettere investere, men de positive effektene (Positive externalities) oppveier dette og dette viste jeg i en graph på side 4. Nei, det viste du ikke. En tilfeldig graf viser ingen verdens ting. Jeg ser at du valgte å ignorere den forrige posten min som svarte på akkuratt dette her. For å presisere sånn at du ikke vil misforstå. Siste post på side 8. Kanskje du skal forklare hvorfor alle økonomer i hele verden tar feil og hvorfor du har rett i at positive eksternaliteter ikke eksisterer? Joar1004. Kanskje du skal fortelle hvorfor også. Jeg ber deg også om å se litt på hva jeg har skrevet om økonomi og ikke havner i den klassiske tabben at skatter minsker effektivitet. Endret 19. oktober 2007 av Camlon Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Ett spørsmål til dere "sv-freaks" Noen skrev tidlige i denne posten om at sv ville ha 6 timers arbeidsdag.. Kan dere forklare meg hva poenget vill være med og kutte ned arbeidsdagen med 2 timer? Det eneste jeg kan se fra min posisjon i samfunnet er dette -Mindre lønn til arbeiderene. -Høyere priser på varer i og med at arbeidsdagene blir kortere noe som må til for at butikkene skal kunne drives med fortjeneste -Mindre ting og tjenester blir utført noe som fører til ett enda større problem i samfunnet. Bare tenk på byggebransjen eller elektrikerene. Begge disse yrkestypene har generelt alltid mer å gjør en det har muligheter til. Å kutte ned på arbeidsdagene vil da føre til at det vil bli bygget 25% mindre hus pr år, noe som igjenn vil føre til en kraftig prisøkning på nettop hus. -Dårligere fysisk aktivitet generelt -Et sløvere samfunn. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det er bullshit angående gjelden. Det finnes mange land som har så utrolig mye mer gjeld enn USA, f.eks. Japan. Du har rett, siden noen har mer gjeld enn USA har ikke USA noen høy gjeld. It all makes sense now. Den amerikanske statsgjelden er ikke høyere enn gjennomsnittet i OECD. ”USA har ikke råd til å krige på underskudd”, skriver Elvik. Hvorfor ikke? Underskuddet er altså ikke særlig stort, og forsvarsutgiftene, som for tiden utgjør omkring 4 prosent av BNP, er i et lengre historisk perspektiv uvanlig lave. Etter 1941 er det bare i nedrustningsperioden fra 1994 og inntil Irak-krigen startet at de har vært lavere som andel av BNP enn i dag Årets underskudd vil ifølge de siste beregningene fra Kongressens uavhengige budsjettkontor (CBO) utgjøre 1,2 prosent av BNP (PDF-format). Dette er historisk sett svært lavt. Bare i fem år siden 1975, nemlig årene under Clinton-boomen/boblen 1997-2001 har underskuddene vært lavere Se mer på: http://e24.no/kommentar/spaltister/snoen/article2029700.ece Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ett spørsmål til dere "sv-freaks" Noen skrev tidlige i denne posten om at sv ville ha 6 timers arbeidsdag.. Kan dere forklare meg hva poenget vill være med og kutte ned arbeidsdagen med 2 timer? Greit...er ikke SV-velger og misliker partiet, men skal svare på spørsmålene fordet...Tydelig at du ikke har tenkt igjennom forslaget nemlig. Noen linker på suksess for 6 timers dag: http://www.midtsiden.no/midtsiden2/nyheter...t.asp?mode=1965 http://lokal.lo.no/trondheim/index.php?mod...a95f0fadb6e68e2 http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/art...e?service=print (dette er et lite knippe jeg brukte 5 minutter på å google fram. LES disse artiklene før du ev. svarer meg.) Flott om du kunne vist til noen forsøk som har vært total fiasko. SV har sagt at 6-timers dagen ikke er for alle. Det vil være bra for noen markedssegmenter og ikke bra for andre. Forslaget går ut på å kartlegge dette og tilby fordeler til de som vil sette dette i gang. Nå går jeg over til å ta argumentene dine til motmæle: -Mindre lønn til arbeiderene. Det skal betales samme lønn som før. (bra du følger med!) -Høyere priser på varer i og med at arbeidsdagene blir kortere noe som må til for at butikkene skal kunne drives med fortjeneste 6 timers dagen er nok ikke passende for lav-intesitetsarbeid som kles og mat-butikker osv. Dette fordi at sykefraværet nok ikke synker betraktelig, og effektiviteten ikke vil øke nevneverdig (muligens kan dette skje hos klesbutikker da en opplagt selger er en bedre selger). -Mindre ting og tjenester blir utført noe som fører til ett enda større problem i samfunnet. Dette er jo ikke riktig da 6-timers dagen har vist at lønnsomheten/produktiviteten har ØKT etter omskiftingen (i de vellykkede forsøkene). Bare tenk på byggebransjen eller elektrikerene. Begge disse yrkestypene har generelt alltid mer å gjør en det har muligheter til. Å kutte ned på arbeidsdagene vil da føre til at det vil bli bygget 25% mindre hus pr år, noe som igjenn vil føre til en kraftig prisøkning på nettop hus. Ikke alle bransjer vil ha stort utbytte av 6-timers dag. Men jeg vil påstå at nettopp i byggebransjen kan det være mye å hente. Etter 7 timer på jobb med tungt arbeid er sjansen meget mye større for at ulykker skjer, kroppen svikter (medfølgende skade og sykefravær) alt slurvete arbeid fører til merarbeid for kolleger eller en selv dagen derpå. -Dårligere fysisk aktivitet generelt I høy-intensitets yrker...tja. (6 timer fysisk aktivitet er 12 ganger det som er anbefalt). I lav-intesitetsyrker vil det mest sannsynlig bli MER da folk har mer fritid til å trene og gå turer osv. -Et sløvere samfunn. Er merkelig argument. Tatt i betrakning mine tidligere opplysninger faller jo denne på sin egen urimelighet. Men: Jeg vil påstå at en som jobber på Vero Moda har en MER aktiv dag ETTER jobb en UNDER selve arbeidet. Endret 19. oktober 2007 av Fangs78 Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg sier bare : http://folk.uio.no/kjstore/kronikk/Ukeslutt_2005-06-03.htm Denne artikkelen bør du lese! Lenke til kommentar
McFly Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 -Et sløvere samfunn. Hvorfor er det nødvendigvis et problem? Det er jo visse land i verden, slik som Japan og Singapore, som virkelig kunne ha trengt litt nedsløving. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Jeg sier bare : http://folk.uio.no/kjstore/kronikk/Ukeslutt_2005-06-03.htmDenne artikkelen bør du lese! Bra artikkel og den har helt rett. Det er faktisk slik at man får veldig mye fritid etter å hatt åtte-timers arbeidsdag. Hvis man jobber fra klokken 8 til 16 så vil man ha fra klokken 17 til 23 som man kan bruke på familien. Det er verre for de som er privatpraktiserende for de må ofte jobbe mye mer enn 10 timer. Grunnen til at jeg stemmer SV er fordi at de bidrar positivt i en rødgrønn regering, men alle de elendige tiltakene som 6-timers arbeidsdagen, fjerningen av karakterer, etc. blir borte fordi de resterende regjeringspartiene støtter dem ikke. Hadde SV nærmet seg å få en flertallsregering på egenhånd så ville jeg aldri ha stemmet på dem. Da ville jeg heller stemme høyre. Det er ikke slik at alle som stemmer på SV tror på alle standpunktene til SV. Endret 19. oktober 2007 av Camlon Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Jeg sier bare : http://folk.uio.no/kjstore/kronikk/Ukeslutt_2005-06-03.htm Det er tydelig at i denne saken kan man finne statistikk som viser akkurat det man ønsker, uavhengig av hvor man står. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 SV følger mange kommunistiske prinsipper som er umulig å gjennomføre i et så sivilisert samfunn. Kristin halvorsen's uttalelser virker overbevisende, slik at mange stemmer på Partiet. Men i realiteten har partiet ikke gjennomført slik hun har uttalt seg på mediene. Derfor mener jeg at hun delvis er kommunist. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Ett spørsmål til dere "sv-freaks" Noen skrev tidlige i denne posten om at sv ville ha 6 timers arbeidsdag.. Kan dere forklare meg hva poenget vill være med og kutte ned arbeidsdagen med 2 timer? Det eneste jeg kan se fra min posisjon i samfunnet er dette -Mindre lønn til arbeiderene. -Høyere priser på varer i og med at arbeidsdagene blir kortere noe som må til for at butikkene skal kunne drives med fortjeneste -Mindre ting og tjenester blir utført noe som fører til ett enda større problem i samfunnet. Bare tenk på byggebransjen eller elektrikerene. Begge disse yrkestypene har generelt alltid mer å gjør en det har muligheter til. Å kutte ned på arbeidsdagene vil da føre til at det vil bli bygget 25% mindre hus pr år, noe som igjenn vil føre til en kraftig prisøkning på nettop hus. -Dårligere fysisk aktivitet generelt -Et sløvere samfunn. Problemet er at du kun fokuserer på inntekter og materialistiske goder, vi kunne feks lett mer eller mindre ha låst vårt materielle nivå til dagens, og istedet for å få flere materielle goder få mere fritid. Det har man stort sett valgt å ikke gjøre de siste tiårene. Men det er jo en prioriteringssak. Blir folk lykkligere av mere fritid? Det vet jeg ikke, men folk blir ihvertfall ikke noe særlig lykkligere av konstant velstandsøkning i et lland. (over et visst minimumsnivå). Som sagt, for å forstå den andre siden, så må man ta i betrakning hva den andre sidens mål er, og SVs hovedmål er neppe sterkest mulig økonmi for landet (og forhåpentligvis er det ingen andre aprtier som har det som mål heller), dog vet vel også de at sterk økonomi kan være et godt redskap for å oppnå sine hovedmål. AtW SV følger mange kommunistiske prinsipper som er umulig å gjennomføre i et så sivilisert samfunn. Kristin halvorsen's uttalelser virker overbevisende, slik at mange stemmer på Partiet. Men i realiteten har partiet ikke gjennomført slik hun har uttalt seg på mediene. Derfor mener jeg at hun delvis er kommunist. Vennligst konkretiser hvilke kommunistiske prinsipper du snakker om. Personlig synes jeg kristin halvorsen har vært en overraskende edruelig finansminister, som stort sett har unngått å følge opp de villeste SV-sprellene, og har ført en ganske ansvarlig politikk. (dog til mange SVeres ergrelse) AtW Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Svaret på spørsmålet i tittelen er den norske misunnelseskulturen. Vi har det så godt her i Norge at når vi ser noen som har det bedre så blir vi misunnelige og må ødelegge med alle midler. At noen ildsjeler må ofres i prosessen spiller ingen rolle da personene som oppfører seg slik ikke er i stand til å se det helhetlige bildet. PS: SV hevder de skal ta mer fra de rike og gi til de fattige, men i realiteten er det middelklassen som betaler for gildet. At folk ikke ser dette er til å grine av. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Ett spørsmål til dere "sv-freaks" Noen skrev tidlige i denne posten om at sv ville ha 6 timers arbeidsdag.. Kan dere forklare meg hva poenget vill være med og kutte ned arbeidsdagen med 2 timer? Det eneste jeg kan se fra min posisjon i samfunnet er dette -Mindre lønn til arbeiderene. -Høyere priser på varer i og med at arbeidsdagene blir kortere noe som må til for at butikkene skal kunne drives med fortjeneste -Mindre ting og tjenester blir utført noe som fører til ett enda større problem i samfunnet. Bare tenk på byggebransjen eller elektrikerene. Begge disse yrkestypene har generelt alltid mer å gjør en det har muligheter til. Å kutte ned på arbeidsdagene vil da føre til at det vil bli bygget 25% mindre hus pr år, noe som igjenn vil føre til en kraftig prisøkning på nettop hus. -Dårligere fysisk aktivitet generelt -Et sløvere samfunn. Punkt to tror jeg er feil. Kompenserer ikke produsentene siden de betaler mindre lønn? De kompenserer i alle fall litt, om ikke 100%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå