Gå til innhold

Hvor mye for denne 12" sub'en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter her med en 15" fra Proson, låner den av en kamerat...

Man får ikke tak i rimelig sub som er bra på musikk!

Denne har en 200W forsterker, noe som er for lite til å ha full komtroll over et så stprt element. Men bass blir det, rister i hele huset :-), dog er ikke lydkvaliteten bra nok. Ikke går den særlig dypt heller... Er mest for morro, passer bra til party.

Kostet forresten 6000 kr.

Lenke til kommentar

Arg, nå funker selvsagt ikke sida til hifiklubben, så da får jeg jo ikke sjekka ut priser osv, men tror uansett at dali og paradigm blir for proffe saker for min del.

 

Er mere ute etter bang for the bucks, som noen kalte det.

Men vil det funke så utrolig dårlig til musikk, selv med et B/C-merke?

Jeg er ikke så hardcore på lydkvalitet, så jeg har ikke de helt store kravene kvalitetsmessig, bortsett fra at det ikke burde suge så overkraftig heller såklart.

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Dynabel Phobos for budsjett modell. Den koster bare 2.500,- med 250w forsterker. Thetis er også et bra alternativ. Kassen må du imidlertid bygge selv, men du du sparer noen kroner og subbene vil matche langt dyrere ferdigbygde.

 

Man kan også kjøpe en 10" Audax PR240ZD til kr 870,- hos Eltek og bygge kassen selv. Vil da anbefale en 4. ordens båndpasskasse med 38L/Fb42hz + 64L, tilsammen 102 liter innvendig volum (20x20x25cm).

4. ordens kassen vil gi en nedre grense på 25 Hz (-3db) og øvre grense på 70 hz (-3 db). Denne konstruksjonen fordrer at du har satellitter eller fronthøyttalere med noenlunde bass.

 

Fb=kassens tuningsfrekvens.

 

Skal du bygge dine subber selv fra grunnen av, bør man tenke på hvor mye plass man har til subben og hvilke høyttalere (satelitter) man skal bruke subben med og lommebokens størrelse.

Lenke til kommentar
Nei, nei, nei, nei!  

 

Legg i litt penger og kjøp en B&W 12" sub på Hi-Fi klubben heller! Bedre lyd får du ikke! Den RULER!! (Har den selv, og jeg digger hvert eneste minutt jeg hører på den)

 

Har du hørt alle subber på markedet? Spiller B&W'en bedre enn f.eks. Wilson Audio SX og Krell MRS? Tror ikke det nei.

 

1500-2000 for en Jamo med 12" long-throw høres ikke dyrt ut, men det vet man ikke før man har hørt den.

 

Eltax ble nevnt her. De har fått gode tester i f.eks. Lyd og Bilde, og skal visstnok gi veldig mye for pengene. Mer enn Jamo vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Har en Jamo 10" 100W hjemme.

 

Har hatt den endel år nå, og synes det er en god sub. Det finnes sikkert noen som du får mer for pengene for. Denne suben har en myk bass som gjør at den er god til å se kino med.

 

Den egner seg også bra til musikk, men er vel ikke av de aller beste på mrådet. Da er det bedre å ha en sub med flere små elementer som spiller fastere (avhengig av hvilken type musikk du liker; liker du techno o.l kan du kjøpe en fet sub a la 12")

Lenke til kommentar

skal du ha en god sub, burde du ikke ha større elemente enn 10", du kan kjøpe 12" men da koster den en del. 15" og 18" burde du nesten bare glemme. Så lite element som mulig

 

 

men over til saken, Jamo lager bra høytalere, har ikke lest noe om akkurat den sub'en, men har lest en del bra om andre produkter fra Jamo. Spesifikasjonene virket ganske midt på treet, men den lista som var på den sia var veldig mangelfull, så det er vanskelig å si

Lenke til kommentar

 

Har du hørt alle subber på markedet? Spiller B&W'en bedre enn f.eks. Wilson Audio SX...

 

Oj, oj, oj. Ytre volum på 1.000 liter. 318 Kg og over 2 meter høy :o. Med mitt lille hjemmekontor blir det trangt om plassen. Og tenk på flyttefolka. Her blir det sykemeldinger i fleng :D.

 

"Subwoofers are for energy. For a subwoofer to create energy, it must move air. To move air cleanly, it must have a massive cabinet and powerful, linear driving elements. That’s why the XS subwoofer has two awe-inspiring 19" woofers mounted to over 700 lbs. of high-density cabinet material. That’s also why the XS is the last subwoofer you’ll ever need to buy..."

 

Prisen er visstnok bare 22.000 dollar i USA. Har man råd så kjøper man selvsagt 2 stk. :lol:

 

Eneste minus kanskje, er at det er vanskelig å finne musikk som strekker seg ned til 16 hz.

Lenke til kommentar
skal du ha en god sub, burde du ikke ha større elemente enn 10", du kan kjøpe 12" men da koster den en del.  15" og 18" burde du nesten bare glemme. Så lite element som mulig

 

Elementenes spesifikasjoner har veldig mye å si i forhold til sluttresultatet. En bør være oppmerksom på at "lette" elementer i små subbasskasser kan strekke seg såpass langt opp i frekvens at det kan skape hørbare "dissonanser" slik at man da må trø til med ekstra delefilter eller ha en sub til hver kanal.

 

Har man dårlig plass bør man absolutt vurdere isobarik subbasser. 2 stk ca 5" elementer i Isobarik konstruksjon gir dypest bass i forhold til kassevolum.

 

2 stk 5" Seas P14RCY i 8 liters 6. ordens isobarik konstruksjon gir en nedre bass på 42 hz (-3db). Til sammenligning gir en 12" Peerless XLS 40 hz (-3db) i en 23 liters 4. ordens båndpasskasse. Altså omtrent samme "dyp"bass for Seas elementene til 1/3 av kassevolumet og 1/2 prisen for Peerlessen.

 

2 stk Isobarikmonterte 8" Vifa P21WO-21-08 i 4. ordens båndpass kasse på 27 liter vil ha en frekvens på 37-98 hz (-3 db). Hvis man dobler volumet i bakkammeret og tuner denne til 24 hz vil bassen strekke seg ned til ca. 29 hz (-3 db). Absolutt interessant. Skulle gjerne hørt en slik konstruksjon i forhold til min PM 5.1 sub.

 

En stk 12" Vifa M30WO-49-08 vil ha en frekvensgang fra 39-105 hz (-3db) i en 43 liters 4. ordens båndpasskasse. Vifa elementet vil strekke seg ned til 36 hz (-3db) i en 6. ordens båndpasskasse på 50 liter. Altså ikke så dyp bass som 8" isobarikkonstruksjonen. Til gjengjeld vil 12" spille høyere og være billigere enn 2 stk 8 tommere. 12 " Vifa elementet får man til under 1000 lappen hos Eltek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...