Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Nå har min mobiltelefon vært inne på reparasjon to ganger, og totalt vært vekke i over 4 uker, for samme problemet. Problemet er at den skrur seg av auntomatisk ganske ofte, spesiellt når jeg bruker programmer som bruker mye CPU/minne. (Det er forresten en Nokia N73) Hva kan jeg gjøre nå? Jeg er egentlig fornøyd med min N73, bortsett fra det at den skrur seg av hele tiden, og den har vært på reparasjon to ganger før, og problemet er det fortsatt. Firmware er oppdatert, og de hjar sjekket masse inni telefonen og byttet høyttaleledninger etc. Kan jeg kreve heving av kjøp nå? Etter den har vært på reparasjon to ganger? Jeg har kjøpt den i på telekiosken/telebutikken (den av de som forhandler NetCom) for rundt 6 måneder siden. Jeg har ikke lyst å vente enda to uker for å så få telefonen tilbake, med samme problemet en tredje gang. Kan ikke jeg heve kjøpet nå som den har vært på reparasjon to ganger for det samme problemet, siden problemet fortsatt er her? 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Der står det at selger har to forsøk på serg å reparere samme feil, og de har fått to sjanser. Da tar jeg telefonen med til butikken i morgen, og hører med de om å heve kjøpet. Er det lurt å ha med seg noen utskrifter av det du linket til, i tilfelle de slår seg vrang og sier at jeg tydeligvis ikke kan heve kjøpet? 1 Lenke til kommentar
maedox Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Du kan jo sikkert ta med utskrifter av lover, forskrifter og kvitteringer og slikt for sikkerhetsskyld. Jeg hevet kjøpet på min 6280 for litt over ett år siden. Gikk helt smertefritt etter at den hadde vært på reparasjon for tredje gang. Jeg fikk den tilbake og hevet deretter kjøpet og fikk hele kjøpesummen pluss frakt på konto etter få dager. Dette var en nettbutikk, så jeg vet ikke hvordan telekiosken håndterer slikt. De har i hvert fall ikke noe annet valg enn å la deg heve kjøpet, så lenge det er samme feilen for tredje gang. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Forresten, kan jeg få pengene tilbake, eller må jeg få det i kreditt etc. i den butikken, slik at jeg er bundet til å bruke de i den butikken? 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Der står det at selger har to forsøk på serg å reparere samme feil, og de har fått to sjanser. Da tar jeg telefonen med til butikken i morgen, og hører med de om å heve kjøpet. Er det lurt å ha med seg noen utskrifter av det du linket til, i tilfelle de slår seg vrang og sier at jeg tydeligvis ikke kan heve kjøpet? 9664942[/snapback] Du har ikke krav på heving enda, og at det har tatt 4 uker totalt er ikke urimelig. I teorien sier du da at hvert avhjelpsforsøk har tatt 2 uker. Dersom det er samme feil begge gangene, og dette skjer igjen, så kan du kreve heving. Dog kan selger kreve å sende den inn for å påse at du ikke er skyld i feilene, men de kan ikke rette feilen riktignok. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Den har som sagt vært på reparasjon 2 ganger. Må jeg sende den inn enda en gang før jeg kan heve kjøpet? Jeg er ikke ute etter å kvitte meg med mobilen, men jeg vil helst kunne heve kjøpet nå, i stedet for å vente i 2-3 uker til for å så kanskje få en telefon som fungerer. I følge forbrukerrådet kan jeg heve kjøpet nå. Viser det seg at selger er ansvarlig for feilen, kan han kreve å få reparere denne. Selger har to forsøk på å reparere eller omlevere for den samme feilen. Omlevering betyr at du får en tilsvarende vare og at selger beholder varen med feil. Samme feil vil si at feilen framstår med like symptom hver gang, - for eksempel at skjermen blir svart eller at telefonen skrur seg av. Det er uten betydning at den svarte skjermen og avskruing oppsto av ulike årsaker. Dersom samme feil oppstår for tredje gang, kan du heve kjøpet om feilen har stor betydning for funksjonsevnen, eksempelvis om høyttaleren slutter å virke eller skjermen blir svart. Det er ikke aktuelt å kreve heving for ubetydelige feil. Med andre ord, de har fått to sjanser, og dette er nå tredje gang. Jeg kan heve kjøpet i følge de. Hvorfor sier du at jeg ikke kan heve kjøpet, og hva er rett? 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Slik jeg tolker det du sier er at du har den på service nå, men om jeg har misforstått så rett på meg. Det jeg sier er at du kan kreve heving når det er snakk om 3. gangs feil, noe jeg ikke forstod av innlegget ditt at var tilfellet Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Nei, den er her hjemme nå Den har vært på service to ganger før, og jeg fikk den igjen nå for noen dager siden. Hvis jeg ikke får hevet kjøpet, må den inn på reparasjon for tredje gang. Men de har jo fått to sjanser på seg. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Nei, den er her hjemme nå Den har vært på service to ganger før, og jeg fikk den igjen nå for noen dager siden. Hvis jeg ikke får hevet kjøpet, må den inn på reparasjon for tredje gang. Men de har jo fått to sjanser på seg. 9665797[/snapback] Da er det egentlig temmelig plankekjøring, det hele følger av fkjl §§30 og 32. Du skal få hele summen tilbakebetalt, eller de kan kreve bruksfradrag, denne vil da beregnes ut i fra levetiden på 5 år, men forlanger at de også betaler renter fra kjøpsdatoen jf §50 samme lov. Dog gjør særdeles få butikker dette da det sjelden er hensiktsmessig, og i mine øyne dårlig kundeservice. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Alt tyder på at du kan heve kjøpet, ja, men butikker har krav på og vil mest sannsynlig kreve å få sende den inn for å få godkjent reklamasjonen. (sjekke at feilene er der, samt at ikke du har hatt den i en bøtte med vann.) Du kan selvfølgelig få pengene tilbake og trenger ikke handle i den butikken. Endret 8. oktober 2007 av datating Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Ok, men har det noe å si at det er en feil som krever litt tid før den vises? Man må gjerne bruke den i et par dager før den skrur seg av. Noenganger kan det skjer opptil flere ganger i timen, mens andre ganger kan det gå en hel dag med aktivt bruk uten av den skrur seg av. På grunn av overnevnte grunn vil jeg ikke si ifra enda, men se om det fortsetter. Hittil har jeg hatt den i ca. 4-5 dager, og den har skrudd seg av omtrent like mange ganger. 1 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Regner med at de fant feilen de to andre gangene? Da burde de jo finne den igjen. Hvis butikken legger ved de andre rapportene (de er faktisk du pliktig til å ta vare på) og skriver at det er periodisk så burde det ikke by på problemer. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Da får du beskrive det skikkelig for å unngå en situasjon der ingen vil vedkjenne seg ansvaret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå