Daytona* Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Først og fremst vil jeg påpeke at jeg bruker vista 64 bits OS Jeg er pålogget som bruker med begrensede rettigheter og må derfor alltid skrive administrator passord for å installere/avinnstallere programmer, på samme vis som i ubuntu (linux) Jeg surfer ikke på snuske sider , jeg har ikke epost program innstallert og jeg åpner aldri fil vedlegg som sendes via msn etc.. Windows defender er også enablet på denne pcèn og firewall i vista samt router.. Kom med konstruktiv tilbakemelding om hvorfor/ hvorfor ikke jeg bør ha virusprogram innstallert.. Jeg ønsker ikke svar av synsere.. Endret 8. oktober 2007 av Daytona* Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Ja du trenger eit virus program, Windows defender er meir eit antispyware program og ikkje eit antivirus program. Du kan installer AVG og Ad-aware det vil hjelper på ein god del. Endret 8. oktober 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Kan du påpeke hvor faren er for at jeg skal få virus på min maskin dersom jeg ikke innstalerer programmer lastet ned fra f.eks torrentsidene Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Hei. Ja. Du trenger Antivirus-program. Helt klart. Selv er jeg veldig forsiktig med å åpne både vedlegg og andre ting. Riktignok laster jeg ned litt forskjellige programmer og sånn. Jeg har Disse sikkerhetsprogrammene på Windows 2000 på hovedboksen som jeg bruker mest: Sikkerhetspakke: BitDefender Internet Security 2008 AntiSpyware 1: Ashampoo AntiSpyware 2.01 AntiSpyware 2: SuperAntiSpyware 3.9.1008 Jeg føler meg sånn nogenlunde trygg. Selv har jeg ikke prøvd noe særlig av Windows Defender og brannmuren i Windows bruker jeg å skru av i Windows XP og hvis jeg tilfeldigvis skulle installere XP på en PC. Så jeg kan ikke utale meg om disse programmene, men jeg stoler ikke på noen av dem. Men uannsett. Om du sitter i et nettverk med flere maskiner og en eller flere av dem får virus så er ikke du beskytta. Å bare så det er sagt: 64bit Windows er IKKE mer sikker enn 32bit Windows. Nei skaff deg et bra AntiVirus-Program, En bra, Brannmur og et bra AntiSpyware program. Alle de programmene som jeg lista opp som jeg bruker koster penger dessverre. Men SuperAntiSpyware skal finnes i en gratis versjon, du får også greie brannmurer og AntiVirus-program gratis. F. eks er Avira Classic eller hva det no heter. Comodo Firewall er en grei og gretis Brannmur i alle fall. Du tror kanskje at det er bare Warezsider, og lumske sider som er skumle du. Tro om igjen. Den forrige Sikkerhetspakken jeg hadde. Det var TrendMicro Internet Security 2007. Den viste en melding eller hva man kaller det når noe var skummelt på siden som man befant seg på. Så med andre ord. JA. Du trenger både AntiSpyware. Brannmur og AntiVirus program. Lenke til kommentar
zonko Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg synes dette er en spennende problemstillig som jeg har tenkt litt over. Har selv hatt virus som infisert maskina én gang, det var den berømte msblaster. Virusprogrammet har slått til en eller to ganger de siste årene, da hadde jeg funnet en skjermsparer det fulgte med noe snusk på. Etter det jeg kan skjønne hadde jeg egentlig ikke trengt et antivirus om jeg var helt sikker på at jeg holdt meg unna all slik dritt jeg visste det var forbundet en risiko ved. Forutsetningen er så klart at jeg har et alltid oppdatert windows og brannmur på plass. Et virusprogram hindrer jo ikke at du får virus, men det tar forhåpentligvis inntrengere om de kommer seg forbi vettet til brukeren. Spyware har jeg skjønt kan fungere på et annet vis, de kan snike seg inn bakveien som cookies etc. Stemmer? Her burde det også holde med et scan av og til for å sjekke om det har kommet noe. Forholdsreglene er de samme som over. Min påstand: om du ikke merker at det er noe dritt på maskina er den så ren som den trenger å være (tar unntak for keyloggere). Innspill? Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Jeg har ikke heller ikke hatt virus på min maskin de siste årene og etter at vista med begrensede bruker rettigheter, krever administrator passord for å innstallere programmer føler jeg at sannsynligheten er svært liten for å få virus Jeg leser at Wil skriver at 64 bit opreativsystemet ikke er sikrere en 32 bit, så tviler jeg litt på at han har rett i dette , så vidt meg beskjent var det bare ett fåtall av virus som var skrevet for xp 64 bit i motsettning til xp 32 bit , men nå skal det jo sant sies at det ikke er noe problem å kjøre 32 bit programmer på 64 bit vista, så det kan jo hende du har rett alikevel Wil.. Wil skriver.. Du tror kanskje at det er bare Warezsider, og lumske sider som er skumle du. Tro om igjen. Den forrige Sikkerhetspakken jeg hadde. Det var TrendMicro Internet Security 2007. Den viste en melding eller hva man kaller det når noe var skummelt på siden som man befant seg på. mitt spørsmål blir da: Hva er det som gjør at slike sider er trygt å surfe på dersom man bruker linux/ mac pc? Jeg tror vista er blitt langt sikrere en xp fordi ,de fleste xp hjemme brukere er pålogget som administrator,(dette er også mulig i vista) som vista bruker er jeg pålogget som "bruker" uten administrator rettigheter og må derfor skrive administrator passord for allt av endringer på maskinen noe som var svært tungvint i xp fordi en i mange tilfeller måtte logge seg på som administrator for gjøre endringer på maskinen. Dette ved at en må skrive administrator passord for alle endringer på pcèn er vel en av grunnene for at linux er langt sikrere en windows xp.. Endret 9. oktober 2007 av Daytona* Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Grunnen til at virusene på slike sider mest sannsynlig ikke infiserer Linux/Mac maskiner er rett og slett fordi at de fleste virusene er laga for å angripe Windows basserte systemer. Jeg vil ikke akkurat si at det er noe tryggere å surfe på slike sider om du bruker Linux/Mac ogs heller. Altså. Linux er riktignok ikke så mye utsatt for Virus og Spyware, men det er ikke noe mirakel OS vi snakker om. Det er jo fortsatt de som tror at Linux og Mac ikke blir infisert av Virus. Men hva er det som gjør at Windows XP 64 er mer sikkert enn 32 bit da? Det må no 1915 svare på. Lenke til kommentar
Daytona* Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg syntes denne artikkelen/bloggen var inntresann lesning les: Men hva med ett oppdatert virus program? http://skriblerier.net/blogg/189/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå