Gå til innhold

Hvordan beregne strømforbruk :)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på en ting. Har bygget meg en pc for litt siden og lurer på hvorfor strømforbruket til den er så varierende.

Normalt ved oppstart og tilsynelatende "vanlig" bruk så drar den 200-300 W.. men jeg har også sett at den drar helt inntil 900W! Det skal jo igrunn være umulig da den har en Corsair 620W strømforsyning i seg. Eller?

På en gammel sliten pc så klarte jeg å svi av en Hiper strømforsyning, så nå kjører den en jalla 350 watter eller noe.. Sannsynligvis helt på kanten av hva som er tilstrekkelig. Men denne klarer ikke å dra mer enn max 350w (som er spesifikasjonen på PSU`n) ?

Ble bare litt forvirret her.. Har nettopp flyttet og har et fancy strøm anlegg som kan vise meg hvor mye W som dras ut akkurat NU osv.. så da prøver jeg å finne ut hva alt "leketøyet" mitt koster meg i bruk 24/7...

Håper noen der ute har litt mer peil enn meg ;-)

mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den viser at den drar 900W fra veggen, så må den vise feil. Med ~80% effektivitet så ville det si at utstyret inne i maskinen drar over 700W, og det er umulig med mindre du har f.eks to stk overklokkede quad-cores og HD2900XT i Crossfire og masse annet dill. Enten det, eller så har strømforsyningen plutselig utviklet en feil som gir den fryktelig dårlig effektivitet, hehe. (Noe som også høres helt usannsynlig ut).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...