Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forskere sier "MOBIL FARLIG"


Fear the Scare

Anbefalte innlegg

Nok en grunn til å ha mobilen i beltet. :)

 

Igjen: Vi skal alle dø.

 

Det er mulig at mobiltelefoner, trådløse nettverk, stråling fra TV og LCDskjermer, magnetiske felt fra hodetelefoner og høyttalere, ekstrem basslyd fra vindmøller og julenissens slede fører til dødelig kreft. Men det er større sannsynlighet for å bli overkjørt neste gang du går over gata...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil du være dum, er det vel ingen som kan fengsle deg for det.

Hva var dumt med det jeg sa?

Det er sant. Er det et problem for deg?

 

Det er mange ganger større sansynlighet for å dø i trafikken enn for å dø av kreft fra stråling av mobilteleoner. Sorry to burst your bubble...

 

 

Hvis jeg skal velge ut et par ting jeg kan gjøre noe med så ligger f.eks. i:

- Jeg har begrenset røyking mye.

- Jeg har ofte mobilen i beltet.

- Jeg bruker alltid bilbelte.

- Jeg bruker alltid sykkelhjelm.

De to siste er nok de viktigste.

 

Ting jeg ikke har tenkt å gjøre:

- Skru av mitt trådløse nett

- La være å bruke mobiltelefon

 

Ting jeg vil gjøre:

- Skaffe en sikrere bil (krever penger og planlegging)

Lenke til kommentar
Hva var dumt med det jeg sa?

Det er sant. Er det et problem for deg?

 

Det er mange ganger større sansynlighet for å dø i trafikken enn for å dø av kreft fra stråling av mobilteleoner. Sorry to burst your bubble...

Hvis jeg skal velge ut et par ting jeg kan gjøre noe med så ligger f.eks. i:

- Jeg har begrenset røyking mye.

- Jeg har ofte mobilen i beltet.

- Jeg bruker alltid bilbelte.

- Jeg bruker alltid sykkelhjelm.

De to siste er nok de viktigste.

 

Ting jeg ikke har tenkt å gjøre:

- Skru av mitt trådløse nett

- La være å bruke mobiltelefon

 

Ting jeg vil gjøre:

- Skaffe en sikrere bil (krever penger og planlegging)

 

Nå har vi en MÅTE å kunne redde livet i en trafikk ulykke; AirBag, DET er det som forskerene prøver og gjøre noe med mobil bruk. Kan ikke putte inn AirBag i mobilen som utskytes ved for lenge snakking

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at du lyver, men dette høres for meg ekstremt ut. Hadde det vært en så soleklar forbindelse burde det vel vært avisoppslag opp og i mente?

 

Jeg var ikke stort mer enn en liten pjokk på den tiden og fikk det fortalt gjennom andre, men jeg blir ikke overrasket hvis det var en overdrivelse. Sikkert litt skremselspropaganda fra dems side, men som sagt, stråling fører etter all sannsynlighet til opphøyd risiko for mutasjon. Bare se på saken vi hadde i marinen hvor mange av barna ble født med misdannelser.

 

Jeg vet ikke hvordan saken endte, men jeg synes å ha sett en del eksempler på skader av stråling oppgjennom tiden. Se f.eks på langvarige effekter av atombomber og annen strålingsforurensing.

 

Jeg husker ikke hvem som sa det, men han er sikkert litt fundamentalistisk. Han mente i allefall av ting som klimaforandringer og slik bare er en liten spøk i forhold til strålingsforurensingen rundt om kring. Bare tenk på hvor mange kilder med stråling vi blir utsatt for hvor enn vi beveger oss.

 

Men helt ærlig, fra min side - kan jeg ikke si noe for sikkert. Det meste jeg vet er ting jeg har hørt og ting jeg tror jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Nå har vi en MÅTE å kunne redde livet i en trafikk ulykke; AirBag, DET er det som forskerene prøver og gjøre noe med mobil bruk. Kan ikke putte inn AirBag i mobilen som utskytes ved for lenge snakking

Hvis det var alt som skulle til, kan du jo forklare hvorfor det fremdeles dør folk i trafikken... :wink:

Lenke til kommentar
Jeg var ikke stort mer enn en liten pjokk på den tiden og fikk det fortalt gjennom andre, men jeg blir ikke overrasket hvis det var en overdrivelse. Sikkert litt skremselspropaganda fra dems side, men som sagt, stråling fører etter all sannsynlighet til opphøyd risiko for mutasjon. Bare se på saken vi hadde i marinen hvor mange av barna ble født med misdannelser.

 

Jeg vet ikke hvordan saken endte, men jeg synes å ha sett en del eksempler på skader av stråling oppgjennom tiden. Se f.eks på langvarige effekter av atombomber og annen strålingsforurensing.

 

Jeg husker ikke hvem som sa det, men han er sikkert litt fundamentalistisk. Han mente i allefall av ting som klimaforandringer og slik bare er en liten spøk i forhold til strålingsforurensingen rundt om kring. Bare tenk på hvor mange kilder med stråling vi blir utsatt for hvor enn vi beveger oss.

 

Men helt ærlig, fra min side - kan jeg ikke si noe for sikkert. Det meste jeg vet er ting jeg har hørt og ting jeg tror jeg har hørt.

Godt oppsummert og godt sagt. :)

 

Ingen av oss kan si noe sikkert. Om 30-50 år vet vi hvordan det er med stråling. Det har gått altfor lang tid. Dessuten blir det fort en sammenlagt effekt (av alle slike strålingskilder vi omgir oss med).

 

Så en dokumentar om stråling og den mente f.eks. at stråling fra Chernobyl ikke kunne påvises å være farlig. Men frykten for strålingen var det. Personlig synes jeg konklusjonen var litt på kanten, men det var iallfall en tankevekker...

Lenke til kommentar
I år 2004 var det omlag 300 stk som fikk en ondarta hjernesvulst. Dette vil si at sjansen for å få hjernesvulst er 0,0064 %. Dersom det faktisk er sant at risikoen øker med det dobbelte, vil det da si at det er en 0,0128 % sjanse for å få svulst.

 

Denne oddsen er så latterlig lav at jeg gir blanke i noen skarva prosenter til.

 

det er ikkje så enkelt som å rekne ut på den måten. dette er kun for ett år. skal du ha en reell prosent må du finne ut kor mange i landet som har eller har hatt ondarta svults på hjernen. då blir plutseleg sjangsen betydeleg større.

Lenke til kommentar

sonja84: Nå er det forskjell på å ligge nattevåken og gruble/bekymre seg så det går på helsa løs enn å ta visse forholdsregler.

 

Det er klart påvist at mobilstråling påvirker cellene. Om det er skadelig eller ikke, kommer selvsagt an på hvor mye man eksponerer seg for det og sikkert arvelige faktorer i bildet også. Så gutter/menn: Ta mobilen opp av lomma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...