Gå til innhold

fotografering i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

hei

trenger litt hjelp.

skal til våren være fotograf i en konfirmasjon.

har canon 350d med 17-85 mm og tamron 55-200mm

hvilken linse bør jeg bruke når jeg skal ta portrettbilder?

er det noe annet utstyr jeg trenger for å få fine bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skikkelig blits vil alltid hjelpe. Et stativ kan også brukes til de mer offisielle bildene.

Jeg hadde nok gått for 17-85mm da den har bildestabilisator. Du bør også sjekke at den fokuserer riktig; da er den en mindre ting å tenke på.

Hold deg i området 50-85mm for portretter.

Jeg anbefaler at u bruker Av modus uten blits, M med blits - lukkertid 1/60-1/200s.

Har du råd, så kan du også kjøpe en fast 50mm f/1.8 for portrettene.

TOm

Lenke til kommentar

Noe lyssterkt tror jeg i hvertfal er greit å bruke...

Tok endel bilder i en konfirmasjon for litt siden, med et D80 m/18-70mm. Det funka helt greit, men skulle hatt noe mer lyssterke greier. Måtte bruke ganske høy ISO, der jeg ikke ville bruke blitz.

En linse som går litt langt kan også være fint, noen kirker er jo ganske så lange :) Men det ser jeg jo du allerede har.

Lenke til kommentar

takker så masse for svar

får se om jeg har råd til en 50mm f1.8

ellers så har jeg tenkt meg å lage et lite fotostudio hjemme.

har sett meg ut dette sette thttp://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

hva tror dere om det?

er bare 15 år og har ikke så mye penger men tror at de det er noe som passer meg.

takker for svar:P

Lenke til kommentar

Blitz og en lyssterk normal, ja. Da er du utstyrt for det meste.

Husk også ekstra batterier både til kamera og blitz, lader, ekstra kort og alle de tingene der.

Og så vil jeg råde deg til å fotografere raw. Med raw kan du fin justere eksponering, hvittballanse og slikt i ettertid. Ved sånne anledninger som dette, så kan det være en viktig suksessfaktor. Tenk på mørke dresser og kritthvite skjorter. Det er ikke alltid like enkelt med slikt. Med sterkt sollys kan det være et mareritt å eksponere slikt riktig. Ta deg og tid til å lære deg å framkalle raw på forhånd. Hvis ikke er det nok bedre å bruke vanlig jpg.

Det kan og være lurt å lage seg ei liste over hva og hvem du skal fotografere på forhånd. Litt dumt å oppdage at du har glemt å ta bilde av bestemor når det hele er over.

En ting til slutt. Ikke kjøp nytt utstyr rett før. Du trenger tid til å gjøre deg kjent med nye ting i fred og ro, og selkapsfotografering kan være ganske stressende.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

takk for svar :D

jeg har ikke lært meg å redigere i raw enda og skal snart kjøpe meg pc som du ser på en annen tema ute i menyen. er det da best å fotografere i jpeg da?

er det også noen so akn gi meg litt hjelp til det med fotostudio?

takker så mye sor svar

Lenke til kommentar
takk for svar :D

jeg har ikke lært meg å redigere i raw enda og skal snart kjøpe meg pc som du ser på en annen tema ute i menyen. er det da best å fotografere i jpeg da?

er det også noen so akn gi meg litt hjelp til det med fotostudio?

takker så mye sor svar

Studio har jeg null greie på.

Hva som er best er en stor diskusjon, med mange meninger. Noen sverger til raw og synes alt annet er pysete, andre mener at raw bare er noe jåleri.

Jeg tror svaret avhenger mye av hvordan du fotograferer og hva du fotograferer. Så dette må du nok finne ut av selv hva som passer best for deg.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...