Gå til innhold

PS3 som mediesenter

rwh123

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter en multimediesantral for hjemmet, og mye taler for PS3. Alternativet er å bygge egen LinuxPC, men det er mye jobb i konfigurering, og det blir minst like dyrt.

DVD spilleren min har tatt kvelden så jeg må bestemme meg ganske raskt. PS3 kan såvidt jeg kan se spille video, har netttleser, kan vise bilder og spille musikk. Videre har den ethernet, så det burde være mulig å montere disker fra en PC ("server") og bruke PS3 som front end. Jeg kan leve med å konvertere filmsnutter til MPEG4, men det hadde vært fint med støtte for Xvid og Quicktime.

Jeg har ganske mange album i Apple Lossless format (.m4a). Dette er vel strengt tatt Mpeg 4. Er dette støttet?

Er det noen restriksjoner innebygget jeg må vite om?

Kravliste:

Kunne montere disker over nett

Spille av musikk

Spille av film

Spille DVD

Spille Audio CD med god kvalitet.

Blu-Ray eller HD-DVD er en bonus men ikke et krav

At den også kan spille PS2 og PS3 spill er en fin Bonus. Det er også muligheten for PlayTV

Runar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke skal installere Linux kan du gjøre følgende:

Spille av følgende videoformater fra intern og ekstern harddisk - MPEG-1, MPEG-2 (PS,TS), H.264/MEPG-4 AVC, MPEG-4 SP

Og følgende musikkformater - ATRAC (.oma .msa .aa3), AAC (.3gp .mp4), MP3 (.mp3), WAV (.wav). Det ser ut til at musikk i .m4a-musikk ikke er støttet direkte på PS3en. Men dersom de ikke er DRM-beskyttet, regner jeg med du kan streame dem fra PC.

Audio-CD-er, DVD-avspilling (med alternativ oppskalering) og BD-avspilling er naturligvis også støttet.

Skal du spille av materiale fra en PC må du kjøre en DLNA- eller UPnP-komatibel mediaserver på PC-en. Med f.eks. TVersity kan du da transcode fra PC-en slik at den konverterer alt som er støttet på PC-en til PS3-kompatible formater on-the-fly.

Dersom du installerer Linux på PS3en:

Du kan installere hva du vil, og får dermed støtte for alt. Codecene fins dog ikke i optimalisert form for Cell-prosessoren enda, så HD-materiale vil ikke kjøre så smooth som det bør. Ellers har du frihet til å gjøre som du vil.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

hmmm... Da er jo noe av vitsen med Gbit ethernet borte, men jeg har en ekstra PC tilgjengelig, så da lar det seg gjøre. PS3 ser ut til å ha det som trengs, men har altså,lagt inn noen ekstra låser. Hvor mye CPU kreves av en TVersity i praksis? Jeg har en 1.4GHZ Athlon som filserver.

Jeg tipper at Sony også har lagt inn regionslås i DVD spilleren?

Er Xbox like låst til formater og lokasjon? Kan ikke helt se noen grunn til at man skal skille nettverksdisker og lokal disk når det gjelder medieavspilling...

Runar

Dersom du ikke skal installere Linux kan du gjøre følgende:

Spille av følgende videoformater fra intern og ekstern harddisk - MPEG-1, MPEG-2 (PS,TS), H.264/MEPG-4 AVC, MPEG-4 SP

Og følgende musikkformater - ATRAC (.oma .msa .aa3), AAC (.3gp .mp4), MP3 (.mp3), WAV (.wav)

Audio-CD-er, DVD-avspilling (med alternativ oppskalering) og BD-avspilling er naturligvis også støttet.

Skal du spille av materiale fra en PC må du kjøre en DLNA- eller UPnP-komatibel mediaserver på PC-en. Med f.eks. TVersity kan du da transcode fra PC-en slik at den konverterer alt som er støttet på PC-en til PS3-kompatible formater on-the-fly.

Dersom du installerer Linux på PS3en:

Du kan installere hva du vil, og får dermed støtte for alt. Codecene fins dog ikke i optimalisert form for Cell-prosessoren enda, så HD-materiale vil ikke kjøre så smooth som det bør. Ellers har du frihet til å gjøre som du vil.

9663727[/snapback]

Endret av rwh123
Lenke til kommentar
Hvor mye CPU kreves av en TVersity i praksis? Jeg har en 1.4GHZ Athlon som filserver.

Vet ikke nøyaktig, men streamer i alle fall fra laptopen til dama som har en 1.6ghz Centrino-prosessor. Har ikke testet så mye, men det er mange forskjellige innstillinger for kvalitet.

Jeg tipper at Sony også har lagt inn regionslås i DVD spilleren?

Jepp

Er Xbox like låst til formater og lokasjon? Kan ikke helt se noen grunn til at man skal skille nettverksdisker og lokal disk når det gjelder medieavspilling...

Xbox 360 støtter vel færre formater internt, blir ca. det samme på streaming, men fungerer kanskje en del bedre dersom man har en PC med Windows Media Server på. Dette er jo en kostbar løsning ettersom hvor pirat man velger å være.

Lenke til kommentar
Du kan glemme å streame HD-materiale uansett hvor kraftig PC du har. Jeg vil gjerne vite om en eneste en her på forumet som med hånda på hjertet kan si at han/henne streamer HD-materiale fra PC -> PS3 uten hakking eller feil med lyd/bilde. :)

9664133[/snapback]

Sitat fra ditt eget innlegg:

Håhåhåhå! Har nå sittet en stund med PS3 + Nero MH og det er RÅTT! Bilder og mp3'er kommer opp med en eneste gang, det er snakk om å bare trykke play/enter, så går det et millisekund før bildet vises/låta spilles. Har også testet både lores og HR divx/xvid og det går ultrasmooth..

Link.

Uansett er det jo mulig å streame det, om man laster ned eller i ettertid konverterer filmen til MPEG-1, 2 eller 4.. Det kan jeg med hånda på hjertet si at fungerer ypperlig selv fra min low-end laptop.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Ønsker du å spille av filmer på PS3 må de konverteres til et format den støtter (MPEG4, H264 etc). Du kan bruke et program som heter PS3 Video 9 til å konvertere filmer.

Andre muligheter er å streame de fra PC-en din, feks med TVersity. Du kan også installere Linux som igjen har mediespillere som støtter det meste, men pr dags dato er ikke dette en god løsning.

Lenke til kommentar
okei.. hmm.. bare leste post nummer 2 jeg.. og da forsto jeg det sånn.. :blush:

hmm.. Er det vanskelig å få til?

Hvis PC-en og PS3en er i samme nettverk er det enkleste å installere TVersity på PC-en. Det er gratis og kan lastes ned fra TVersity.com. Når programmet starter skal det poppe opp i video-menyen på PS3en, så kan du spille av hva du vil fra PC-en. Tror du finner en guide her på forumet, eventuelt kan du prøve Google.

Skal du spille av fra ekstern disk må du konvertere filene med PS3 Video 9 på PC-en først, noe som tar litt lang tid, men fungerer greit.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Kommer nok ikke til å gidde å konvertere dem, så da blir alternativet streaming, kanskje.. det har jeg jo brukt og prøvd med min 360!

Men, la oss si at jeg installerer Linux (så en guide her et sted), hvordan vil en PS3 klare å "dra" slike filmer!?

Regner vel med den klarer å dra divx/xvid uten problemer ( :ermm: ), men hva med 720p -filmer?

Takker igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...